TIMES SQUARE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2022-11-11
FILM
Ruim 42 jaar heb ik moeten wachten om
Times Square eindelijk te kunnen zien. De film werd in 1980 door zijn verbluffende soundtrack bij ons wel wat gepromoot, zo herinner ik mij naast een plaatbespreking ook nog een fotoroman in (jawel!) de Joepie (bestaat dit nog? - NVDHR: nee), toch geraakte
Times Square in 1980 met moeite in de Belgische bioscopen. In Amerika liep het niet veel beter. Dat is best merkwaardig als je de dubbel-lp in je handen houdt, want dit coming-of-age-drama bevat muziek van o.a. The Cure, Talking Heads, The Ramones, Lou Reed of de Pretenders. En dan zwijgen we nog over de andere 30 topbands die we uit luiheid maar niet zullen vernoemen. Het waren de populaire songs die er voor zorgden dat een fysieke release alsmaar werd uitgesteld en wel door de peperdure copyrights ervan, maar blijkbaar vormde dat geen probleem voor Kino Lorber, die deze culthit onlangs op Blu-ray uitbracht en nog wel in 4K-restauratie.
Times Square is misschien niet de meest coherente film uit 1980, wel is het moeilijk om er één te vinden die de rock ’n roll-geest (alsook de vuile en ondertussen opgedoekte 42nd Street-regio in New York) zo authentiek weergaf als de Canadese regisseur Allan Moyle dat doet. Het verhaal gaat over twee tienermeisjes, Pamela (Trini Alvarado) en Nicky (Robin Johnson), die in hetzelfde psychiatrische ziekenhuis, en zelfs op dezelfde kamer, terechtkomen. Nicky is een clochard die probeert rond te komen als straatmuzikante, terwijl Pamela de dochter van een invloedrijke politicus is die het door drugs en prostitutie gedomineerde 42nd Street wil opdoeken. De twee kunnen het toch met elkaar vinden en besluiten om samen te ontsnappen. Pamela’s vader wil alles geheim houden omdat dit een smet is op zijn herverkiezingscampagne, maar iemand lekt het wilde verhaal naar de lokale radiopresentator Johnny LaGuardia (Tim Curry), die de weglopers een forum biedt in zijn geliefd programma. Het punkstatement van de Sleeze Sisters zoals de twee zich noemen wordt met het uur populairder.
Times Square is zeker geen perfecte film, en dat komt omdat die gevangen zat tussen twee uiteenlopende visies. Enerzijds had je Allan Moyle, die zijn film zo smerig mogelijk wilde maken, terwijl je anderzijds met producer Robert Stigwood (de man achter
Saturday Night Fever) opgescheept zat, die niks van het punkconcept snapte en bijvoorbeeld eiste dat Moyle een nummer van de Bee Gees in de new wave-punksoundtrack zou gaan gooien. Het kwam tot een onoplosbaar conflict. Net voordat alles gefilmd raakte, werd Moyle bedankt voor zijn diensten. De man was er het hart van in, en het zou meer dan tien jaar duren vooraleer hij opnieuw iets zou doen in de filmwereld. Toen was het wel met succes, en nog wel met de culttitel
Pump Up The Volume waarin Christian Slater (jawel!) een radio-deejay vertolkte.
Moyle is duidelijk iemand die iets van alternatieve muziek snapt, iets wat je ook al zag in het door hem later geregisseerde
Empire Records. Je kan zelfs zeggen dat de DIY-punkmuziek van de Sleeze Sisters de voorloper was van de Riot Grrrl-beweging, waarvan Bikini Kill later de vaandeldragers zou worden. Robin Johnson, die nadien alleen nog goed maar kon dienen voor een onbeduidende rol in
After Hours van Martin Scorsese of een aflevering van
Miami Vice, kan je wel regelmatig op overacting betrappen (kwestie van beleefd te blijven), maar ze weet wel hoe ze een onstuimige punkster met ballen moet neerzetten. Tim Curry, die maar twee dagen moest werken (maar wel het meeste geld opstreek), is een pak minder geloofwaardig. Gelukkig vergeet je door de geweldige muziek die hij draait zijn nepfilosofisch gezwets. Na 42 jaar wachten (althans voor mij toch) mocht
Times Square wel iets meer zijn dan dit, toch vind je wellicht geen beter tijdsbeeld van het alternatieve 1980 in Hollywood-vorm dan hier het geval is.
BEELD EN GELUID
Deze cultfilm kwam uit bij Kino Lorber, en dat betekent dus dat je hiervoor een regiovrije speler nodig hebt. Zoals gezegd is het beeld in 4K gerestaureerd en het resultaat is verbluffend. Ook al speelt een groot deel van de film zich in het holst van de nacht af, blijft alles loepzuiver. Ook de detaillering is haarscherp. Qua geluid kun je kiezen tussen een gerestaureerde DTS-HD MA 5.1-spoor of de originele DTS-HD MA 2.0. Voor de soundtrack had men destijds een dubbel-lp nodig, dus kan je ervan op aan dat deze film bol staat van (goede!) muziek.
EXTRA’S
Een Kino Lorber-release moet je doorgaans niet kopen voor zijn extra’s, en ook hier is het bonusmateriaal beperkt met
twee audiocommentaren. Eentje met regisseur Allan Moyle en actrice Robin Johnson, en een tweede met filmhistoricus Kat Ellinger, die je wel vaker hoort op Kino Lorber-schijfjes.
CONCLUSIE
Times Square is een compleet vergeten film, wat ook het geval was bij zijn release, die een perfect beeld weergeeft van de alternatieve jeugd in 1980 en het 42nd Street-district in New York dat symbool stond voor verderf. Jammer genoeg mocht regisseur Moyle niet volledig zijn zin doen van producer Robert Stigwood, en dat merk je ook.