JURASSIC PARK 6 - JURASSIC WORLD - DOMINION (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2022-10-25
FILM
Maisie Lockwood (Isabella Sermon) heeft in
Jurassic World: Fallen Kingdom de dinosaurussen bevrijd uit het huis van haar grootvader, en de beesten leven intussen in de vrije natuur. Dat veroorzaakt behoorlijk wat complicaties, zoals wanneer een T-Rex zijn honger tracht te stillen door de bezoekers van een drive-incinema op te vreten. Hoe dan ook moet de mens een nieuw evenwicht vinden met de dinosauriërs, en op zeven jaar tijd hebben deze zich behoorlijk vermenigvuldigd, zodat ze zelfs in Europa zitten - vraag niet hoe het kan.
De rechten op het onderzoek naar de sauriërs zijn in handen terechtgekomen van het bedrijf BioSyn, waarvan woordvoerder Lewis Dodgson (Campbell Scott) zichzelf ziet als een nieuw soort filantroop, die het paleo-DNA zoekt aan te wenden om nieuwe medicijnen te ontwikkelen. De eerste daad op zijn palmares is echter niet zo bijzonder menslievend: hij heeft een nieuw soort sprinkhanen ontwikkeld, die wereldwijd zowat alle graanvoorraden aan het opvreten zijn, tenzij diegenen die zaad van BioSyn gebruiken. Een lokale boerin van wie de kinderen er in geslaagd zijn een exemplaar levend te vangen, haalt er experte dr. Ellie Satler (Laura Dern) bij, die prompt zelf de hulp inroept van dr. Alan Grant (Sam Neill), die ze al jaren niet meer heeft gezien. Wanneer ze ook nog eens door de huisideoloog van BioSyn, dr. Ian Malcolm (Jeff Goldblum) worden uitgenodigd op het hoofdkwartier in de Dolomieten, waar BioSyn een reservaat van sauriërs onderhoudt, is dit voor Ellie de gedroomde kans om bewijzen te verzamelen dat BioSyn achter de sprinkhanenplaag zit.
Maisie leeft intussen ondergedoken bij Owen Grady (Chriss Pratt) en Claire Dearing (Bryce Dallas Howard), en aangezien ze de eerste gekloonde mens is, zijn zowat alle autoriteiten naar haar op zoek. Ze heeft dan ook al vier jaar niemand gezien buiten haar surrogaatouders, en de drang om naar de buitenwereld te gaan, wordt voor de puber groot. Dit is evenwel niet zonder gevaar, want enkele stropers, die uit zijn op het vangen van Beta, het jong van Blue de velociraptor, plots Maisie spotten en haar kidnappen, omdat BioSyn de hoofdprijs betaalt voor haar gevangenneming. Owen en Claire volgen haar spoor, en komen terecht op Malta, waar een behoorlijk uit de kluiten gewassen zwarte markt in dinosaurussen floreert, die kennelijk voor alles kunnen dienen, van wapen tot vechtdieren in iets wat nog het beste kan worden omschreven als hanengevechten, maar dan met dinosaurussen. Ze ontmoeten er pilote Kayla Watts (DeWanda Wise), die vooral geld verdient met illegale transporten voor BioSyn, maar om de één of andere manier wroeging krijgt, en bereid gevonden wordt om Owen en Claire naar het hoofdkwartier van BioSyn te brengen.
Voor de zoveelste keer begaat de mensheid dus de stommiteit door te denken dat de dinosaurussen in een gesloten omgeving gecontroleerd kunnen gehouden worden. Nogal wat sociale media hebben deze film tot op het bot afgekraakt, onder meer omdat opnieuw de kaart wordt getrokken van een reservaat en niet die van sauriërs in het wild, maar ik ben het daar helemaal niet mee eens. De terugkeer van Sam Neill, Laura Dern en Jeff Goldblum, en dit keer die laatste niet in een veredelde cameo zoals in
Jurassic World: Fallen Kingdom, en hun ontmoeting met de sterren uit de nieuwe
Jurassic World-films, is goud waard. De focus blijft liggen op Owen Grady en Claire Dearing, maar de manier waarop de oude personages in het geheel worden verweven, is zinvol en niet zomaar bij de haren gesleurd. Waar oorspronkelijk twee aparte verhalen worden verteld, dat van de ontvoering van Maisie en dat van de prehistorische sprinkhanenplaag, komen deze netjes samen. De
extended cut doet er bovendien nog een schepje bovenop door ook nog eens de intro, die voor de release van de film werd vrijgegeven als teaser maar niet in de oorspronkelijke film bleek te zitten, weer aan het geheel toe te voegen, waardoor de premisse van sauriërs in het wild weer een beetje eer wordt aangedaan door de scène met de T-Rex in de drive in-cinema.
Er worden ontelbaar veel knipoogjes naar de oorspronkelijke
Jurassic Park-film uitgedeeld: Laura Dern die haar zonnebril in verbazing afzet, de scène waarbij de acteurs een auto-ongeval krijgen om vervolgens door een groot exemplaar belaagd te worden, tot en met de triomfantelijke terugkeer van de dilophosaurus. Het blijft echter niet bij een herhaling, maar er wordt daadwerkelijk iets nieuws mee gedaan, en dat maakt
Jurassic World: Dominion toch nog altijd ongemeen boeiend om te volgen. Zo zijn er voor het eerst gevederde dinosaurussen te zien, wat - zo is tegenwoordig de wetenschappelijke consensus - eerder de regel dan de uitzondering was. De film is een leuke kermisattractie waarbij je vooral niet te lang mag nadenken, en dan ontdek je in deze film toch heel wat suspense en thrills. De tijd zal de kritieken ongetwijfeld wat milderen; tenslotte werd
Jurassic Park III ook afgekraakt bij release, alhoewel het een best leuke en ongecompliceerde film is. Uiteraard kan geen enkel sequel van
Jurassic Park tippen aan het origineel, maar als je ziet hoe sommige andere franchises verknoeid worden door regisseurs met een gebrek aan visie (I'm looking at you,
Thor), dan komt de
worst episode ever-kritiek op
Jurassic World: Dominion eerder over als muggenzifterij van types die lijken op de Comic Book Guy uit
The Simpsons. Wijlen Michael Crichton zal zich alleszins niet in zijn graf hoeven om te draaien.
BEELD EN GELUID
De Blu-ray verliest op punten van de
4K. Het beeld is nog steeds bovengemiddeld goed, met veel textuur en vooral realistische dinosaurussen, maar net dat beetje extra verfijning ontbreekt. Wat niet wil zeggen dat de Blu-ray geen mooie verzadigde kleuren en diepe zwarttinten zou hebben! De panoramische shots van Italië, Malta en de Amerikaanse outback zijn even indrukwekkend, en er zit bijvoorbeeld ook veel detail in de zwermende sprinkhanen. De geluidstrack is gewoon identiek aan die van de 4K; deze is pas helemaal een feest, waarbij de sprinkhanen die de schuur belagen, griezelig klinken, maar ook de reverbererende echo van Blue's gegak, het gestomp van de brontosaurussen en in de extended cut vooral de natuurdocumentaire-achtige openingsscène de surrounds laten exploderen. Dialogen en de soundtrack van Michael Giacchino worden daar netjes tegenover geplaatst; voorwaar is deze geluidstrack zowat de beste die ik dit jaar heb beluisterd.
EXTRA'S
De Blu-ray bevat hetzelfde bonusmateriaal als de
4K. De schijf bevat om te beginnen een
kortfilm "Battle at Big Rock" (10:17) waarin een nieuw samengesteld gezien dat op een trailerpark woont, het onaangename bezoek van een hongerige allosaurus krijgt. Dan volgt een documentaire
A New Breed of VFX (6:16), met onder meer bijdragen over de nieuwe (gevederde) dinosaurussen. Meer gedetailleerde bijdragen over de film vinden we in de vijfdelige documentaire
Dinosaurs Among Us: Inside Jurassic World Dominion. Daarin onder meer
Together for the First Time (5:26), waarin de oude en nieuwe cast voor het eerst significant herenigd wordt,
Underground Dino Market (4:59), een nadere kijk op de zwarte markt in Malta, en
Mayhem in Malta (4:32) met een making-of van één van de belangrijkste achtervolgingsscènes uit de film. De vierde featurette,
Scary Real Animatronics, bevat op zich ook weer vijf delen, met vooral shots van de animatronics van de nieuwe sauriërs (en een occasionele sprinkhaan):
Spit Take: The Return of Dilophosaurus (5:26),
Inside the Dimeetrodon (4:38),
Creating a Plague (4:30),
Passing the Beta...N (4:19), en
Giga-Bite (6:26). Het laatste segment is
Final Night (6:52) met een kleine
wrap party op de laatste draaidag.
CONCLUSIE
Jurassic World: Dominion is zeker niet de (prehistorische) kalkoen die de criticasters ervan willen maken. Het is een onderhoudende film die door het opvoeren van Neill, Dern en Goldblum respect betoont aan de originele film, en toch weer iets nieuws aan het Jurassic-universum toevoegt. De Blu-ray is zeer goed, maar verliest net op punten van de 4K.