MULE, THE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2023-11-13
FILM
Bloemenkweker Earl Stone (Clint Eastwood) heeft zijn leven toegewijd aan zijn werk, en heeft daarbij zijn familie schielijk verwaarloosd. Zijn dochter Iris (Alison Eastwood) praat zelfs al meer dan tien jaar niet meer met hem. Omdat hij de internet-hype volledig aan zich heeft laten voorbijgaan, is op zijn negentigste zijn bloemenwinkeltje dan ook failliet, en beperken zijn bezittingen zich tot wat hij in de laadbak van zijn pick-up kan steken. Tijdens het verlovingsfeest van zijn kleindochter Ginny (Taissa Farmiga) wordt hij aangesproken door een vriend van één van Ginny's vriendinnen, wanneer die hoort dat Earl in al die jaren niet één bekeuring heeft gehad. Hij rekruteert hem om drugs te vervoeren naar Illinois, en vooraleer Earl goed en wel door heeft waar hij mee bezig is, klimt hij op tot één van de topkoeriers van het drugskartel.
Zijn geheim? Hij houdt zich niet aan de regels, stopt op zijn drugtrips regelmatig om een praatje te maken met andere weggebruikers, zelfs met de politie. Over de politie gesproken: agent Colin Bates (Bradley Cooper) moet van zijn baas (Laurence Fishburne), die alleen maar aan quota denkt, op de proppen komen met een grote drugsvangst. Nadat hij wordt ingelicht door een informant, Luis Rocha (Eugene Cordero), weet hij dat een drugstrafikant met de codenaam
Tata recordhoeveelheden drugs verkast, en hij slaagt er niet in om de man te klissen. Grote baas van het kartel, Laton (Andy Garcia), wordt echter door zijn ondergeschikten om zeep geholpen, omdat die vinden dat hij slordig wordt, en de nieuwe broodheren willen dat vanaf nu alles strikt volgens het boekje gaat. Het is dan ook nog maar een kwestie van tijd vooraleer Earl,
Tata, tegen de lamp gaat lopen...
The Mule is gebaseerd op een onooglijk krantenartikeltje waarin staat dat de politie een 90-jarige drugezel heeft gearresteerd. Eastwood brouwt daar op zijn 90e in zijn eigen stijl een leuk verhaaltje rond met een grote menselijke factor. Earl houdt het geld niet voor zichzelf, maar helpt onder meer de lokale muziekbar om uit de schulden te komen. Daarnaast weet de man terloops ook enkele wijze levenslessen door het geheel te draaien, zoals de les dat je niet tot je negentigste moet wachten om tijd te spenderen met je naasten, in plaats van je kapot te werken. En dat allemaal op basis van een krantenartikeltje! Clint Eastwood is een wijn die alleen maar beter wordt met de jaren, en de man zou zelfs in staat zijn om van een moppenboek van Ben Crabbé een interessante verfilming te maken, mocht hij zulks overwegen. Het maakt van
The Mule een verhaal dat dieper gaat dan men aan de oppervlakte zou kunnen denken, waarbij het op de duur niet zozeer gaat over de drugstrafiek, maar over Earl die de balans van zijn leven opmaakt en daarbij tot het besluit komt dat zijn hele leven
fucked up is.
The Mule is een warme, goed gemaakte film die blijft hangen.
BEELD EN GELUID
We krijgen op deze UHD een upscale van een 2K-formaat, en alhoewel enkele shots tijdens de vele roadtrips van Earl de moeite waard zijn, wordt net niet het volle potentieel van het medium benut. De scènes in het Mexicaanse hoofdkwartier van het kartel, waar Earl als dank voor zijn bewezen diensten een potje mag dollen met twee prostituées, zijn kleurrijk en mooi gedetailleerd, maar voor de rest is dit een
road movie waarbij het visuele aspect slechts zijdelings aan bod komt. We krijgen in HDR wel een mooi en realistisch kleurenpalet dat vooral de personages goed uit de verf doet komen. Er werd gekozen voor een DTS-HD MA 5.1-track en geen Dolby Atmos-track, maar deze volstaat ruim voor het beoogde doel. Enkel tijdens het orgie in de Mexicaanse villa gaan de surrounds echt voluit, en voor de rest moet de track het veelal hebben van subtiliteit, zoals het weergalmen van de metaalgeluiden in de garage waarin Earls truck geprepareerd wordt.
EXTRA'S
De bonussectie is mager. We hebben de mooie maar korte behind the scenes-documentaire
Nobody Runs Forever: The Making of The Mule (10:59) met enkele interviewsnippets met cast en crew, waarin onder meer de vergelijking wordt gemaakt met
Gran Torino, één van de vorige films waarin Eastwood acteren en regisseren combineerde, en er is een
videoclip (2:54) van het Toby Keith-nummer
Don't Let the Old Man In.
CONCLUSIE
Het gegeven van
The Mule vormt een veelbelovend uitgangspunt voor een contemplatieve studie over waar de prioriteiten in het leven dienen te liggen, bij werk of bij gezin, en Eastwood weet dat als geen ander te belichamen. 4K is een beetje overdreven voor een film als deze, maar u hoort ons niet klagen.
Studio:
Warner
Regie:
Clint Eastwood
Met:
Clint Eastwood, Bradley Cooper, Laurence Fishburne, Michael Peņa, Dianne Wiest, Andy Garcia
Beeldformaat:
2.40:1 UHD
Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Engels audiodescriptief Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1
Italiaans Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Pools Dolby Digital 5.1
Tsjechisch Dolby Digital 5.1
Russisch Dolby Digital 5.1
Japans Dolby Digital 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Engels (Spaans gesproken deel), Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Grieks, Tsjechisch, Japans, Chinees (Kantonees), Chinees (Mandarijn Taiwan), Engels CC
Extra's:
• Documentaire "Nobody Runs Forever: The Making of The Mule"
• Videoclip Toby Keith "Don't Let the Old Man In"