MAN FROM U.N.C.L.E., THE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2024-09-05
FILM
Na de Tweede Wereldoorlog werd meesterdief Napoleon Solo (Henry Cavill) betrapt bij het ontvreemden van kunstschatten van de nazi's. De Amerikaanse inlichtingendienst gaf hem echter de keuze: de gevangenis in of voor hen werken. Solo koos uiteraard eieren voor zijn geld, en we vinden hem in het Berlijn van de jaren '60 terug, op het ogenblik dat hij probeert om een jong meisje, Gaby Teller (Alicia Vikander), van West-Berlijn naar Oost-Berlijn te smokkelen. De Russische KGB-spion Illya Kuryakin probeert daar tevergeefs een stokje voor te steken: Solo arriveert samen met Gaby in West-Berlijn en meldt zich bij zijn overste, Saunders (Jared Harris). Gaby Teller blijkt namelijk niet de eerste de beste te zijn. Haar vader, professor Udo Teller (Christian Berkel), was ooit Hitlers favoriete nucleaire expert, en het lijkt erop dat twee rijke Italiaanse nazi-sympathisanten, Alexander (Luca Cavalni) en Victoria (Elizabeth Debicki) Vinciguerra hem gevangen houden om aan een kernwapen te knutselen, dat ze dan willen verkopen aan de meestbiedende. Gaby's oom Rudi (Sylvester Groth) werkt voor de rederij van de Vinciguerra's, en kan mogelijk dienen om Gaby in contact te brengen met haar vader. Het drietal reist af naar Italië, waar Illya zich uitgeeft voor Gaby's verloofde en Napoleon als een handelaar in gestolen kunst, die in de gunst van de gekke verzamelaarster Victoria tracht te komen. De beide agenten hebben echter ook nog de opdracht gekregen om de gestolen kernwapentechnologie vooral niet in de handen van het andere kamp terecht te laten komen, zelfs al moet Solo daarvoor Kuryakin elimineren of omgekeerd.
Guy Ritchie probeert enigszins geforceerd de franchise uit de jaren '60 met Robert Vaughn en David McCallum nieuw leven in te blazen, en hij doet dat middels een
origin story waarin verteld wordt hoe Solo en Kuryakin elkaar hebben leren kennen alvorens ze door de elusieve Britse spion Mr. Waverly (Hugh Grant), de
Man From U.N.C.L.E. uit de titel, worden gerecruteerd als de voornaamste agenten van de United Network Command for Law Enforcement, een internationale contraspionagedienst die uiteraard alleen maar bestaat in uw verbeelding, en probeert de plooien van de internationale spionagescène glad te strijken. De oneerbiedige stijl die Ritchie daarbij hanteert is zijn typisch handelsmerk zoals we ook reeds zagen in films als
Sherlock Holmes. Ritchie weet daarbij niet goed of hij de film moet laten overhellen naar de ernstige kant of integendeel moet inzetten op de strapatsen van een James Bond-pastiche. Henry Cavill en Armie Hammer weten goed stand te houden als de ietwat clichématige geheimagenten die voortdurend zitten te vitten op elkaars kleine kantjes, maar Ritchie laat het duo niet voluit gaan en steekt zijn tijd liever in zijn ietwat belegen split-screentechnieken en in zijn ambitie om een film te draaien die nog het beste kan beschreven worden als
La Dolce Vita op speed. Jammer, want de beide heren zijn goed op dreef en hebben duidelijk potentieel voor méér. Met voor de rest prima vertolkingen van Elizabeth Debicki als
bitch en Hugh Grant als onderdeur van dienst, is de film best wel aardig te pruimen,
ondanks Guy Ritchies stempel.
De regisseur is er wél in geslaagd om de tijdsgeest goed te capteren. De koudeoorlogretoriek is duidelijk alomtegenwoordig, het paranoïde Berlijn van voor 1989 is een troosteloos oorlogsreliek, de rekwisieten zoals de oldtimers kloppen in het plaatje, en met soortgelijke remakes van
Mission: Impossible en de heropstanding van James Bond onder auspiciën van Daniel Craig, komt de film eigenlijk net op het goede moment. De film voelt voor de rest eigenlijk als één grote opmaat naar een tweede deel, want de naam U.N.C.L.E. valt pas in de slotminuut, wanneer het dynamische duo, terwille van politieke correctheid met vrouwelijke inbreng aangevuld tot trio, wordt ingelijfd in Waverly's organisatie. De aftiteling laat beelden zien van een nieuwe missie, ditmaal in Istanboel. Een poging van Ritchie om naar een sequel te hinten?
BEELD EN GELUID
Warner gaf deze film eerder al uit op
Blu-ray. Op basis waarvan het Engelse boutique-label Arrow beslist om deze of gene film in haar collectie op te nemen, daar hebben we het raden naar, maar deze
Man From U.N.C.L.E. krijgt de koninklijke behandeling zoals alle Arrow-films. De doos bevat alleen de 4K-versie op een triple layer-schijf, waarbij alle pracht en praal van Italië alsookde grauwe troosteloosheid van Oost-Berlijn op haarfijne manier in beeld worden gebracht. Vooral het betere kleurdetail in HDR10 doet zijn werk, en er is dan ook geen sprake meer van black crush, zoals bij de Blu-ray. De film is lichtjes grainy, maar dat stoort niet. De Dolby Atmos-geluidstrack is gewoon overgenomen van de Blu-ray. Je wordt in deze actiespionagekomedie (wat een woord) vanaf de eerste scène ondergedompeld in een wervelwind van geluidseffecten, schietpartijen, voertuigen die het kanaal inrijden, met af en toe een Italiaanse ballade die uit een radio komt knerpen om vervolgens het hele geluidsveld over te nemen. Desondanks blijven de dialogen goed verstaanbaar, zelfs de Italiaans en Duits gesproken stukken die worden voorzien van een superpositie met gele, lelijke Engelse ondertitels in een ratjetoe van lettertypes. Warner treft hier overigens geen schuld, die moeten geheel en al op het conto van de heer Ritchie worden geschreven.
EXTRA'S
U koopt deze versie vooral voor de toename aan bonusmateriaal. Alleszins is nieuw: het
audiocommentaar door filmcritici Bryan Reesman en Max Evry, waarbij zich wel de vraag stelt waarom niemand van de originele productie zich hier heeft aan gewaagd. Co-auteur/producent Lionel Wigram wordt ondervraagd in een
interview "The Hollywood Way" (16:14), en acteur Luca Calvani in
"A Lineage of Bad Guys" (15:26). Beide interviews zijn nieuw ten opzichte van de Blu-ray, en dat is ook zo voor de documentaires
Legacy of U.N.C.L.E. (28:38), waarin wordt stilgestaan bij de impact van de televisieserie uit de jaren '60, en
Cockneys and Robbers (25:13), volledig gewijd aan het genie Guy Ritchie (dat zegt hij zelf toch).
Dan volgen de
vintage bonusstukjes, en het goede nieuws is dat die integraal werden hernomen. In
Spy Vision: Recreating '60s Cool (8:34) vertellen Guy Ritchie en zijn scenarist Lionel Wigram waar ze de inspiratie voor de film vandaan haalden (hint: de televisiereeks!). Daarnaast vertellen cast en kostuumontwerpster Joanna Johnston nog wat over de locaties en rekwisieten, waaruit we nog maar eens leren dat Ritchie op dit vlak geen toegevingen heeft gedaan.
A Higher Class of Hero (7:13) belicht de actiescènes, en
Metisse Motorcycles: Proper and Very British (4:49) de ietwat te veel als hip naar voor geschoven motorfietsen uit de film.
The Guys from U.N.C.L.E. (4:57) omvat een kort portret van Henry Cavill en Armie Hammer, twee van op dat moment meest
bankable filmsterren, waarbij Cavills ster intussen is omhoog gegaan en die van Hammer tot een absoluut dieptepunt is gezakt, en
A Man of Extraordinary Talents (3:16) is een nogal ongenuanceerde lofzang voor Guy Ritchie zelf. de 4
documentaires "U.N.C.L.E.: On-Set Spy" (5:16) bevatten vier korte, scènespeficieke randopmerkingen die niet in één van de andere documentaires pasten:
Don’t Swim Elegantly (1:08),
You Want to Wrestle? (1:11),
Heli Restored (1:09) en
A Family Thing (1:48). Als toemaatje krijgt u ook nog een
fotogalerij en een
trailer (2:35), en een mooie
\.
CONCLUSIE
Als u geen behoefte heeft aan Nederlandse ondertiteling, dan kan u uw
The Man From U.N.C.L.E. zorgeloos vervangen door deze 4K-editie, die een topstatus verdient, niet in de laatste plaats omwille van het leuke bonusmateriaal.