TERMINATOR 3 - RISE OF THE MACHINES
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2003-11-28
FILM
In 1984 probeerde Skynet, een globaal artificieel intelligent defensienetwerk dat de mensheid als primair doelwit aanziet, Sarah Connor te doden, omdat haar ongeboren zoon, John, ooit de charismatische leider van het verzet tegen de machines zou worden. De machine, een Terminator (Arnold Schwarzenegger), joeg op Sarah Connor (Linda Hamilton) als op groot wild, en niets kon hem stoppen, behalve misschien een uit de toekomst gestuurde verzetsheld (Michael Biehn).
De machines faalden.
In 1995 ondernamen de machines een tweede poging, en stuurden een geavanceerd model Terminator (Robert Patrick) - met de eigenschappen van vloeibaar kwik - om alsnog de snotaap John Connor (Edward Furlong) om zeep te helpen, alsook iedereen die hem daarbij in de weg stond. Het verzet stuurde echter ook een Terminator (model-Schwarzie) naar het verleden om de jongen te beschermen en om te voorkomen dat in 1997 de wereld definitief naar het stenen tijdperk zou worden gebombardeerd op de Dag des Oordeels, Judgment Day.
De machines faalden weer.
Nu zijn we tien jaar later, en de inmiddels volwassen John Connor (Nick Stahl) doet alle moeite van de wereld om zijn identiteit uit alle mogelijke databanken te houden. Zijn intussen overleden moeder heeft hem voldoende aangepraat dat hij op een mooie dag alsnog de redder der mensheid zou kunnen worden, en alhoewel Judgment Day voorbij is, speelt John liever op veilig. En dat hij gelijk heeft, want de machines sturen opnieuw een Terminator om John én al zijn toekomstige luitenants te termineren. Ditmaal gaat het over het ultragesofisticeerde vrouwelijk uitziende model T-X (die er verdacht veel uitziet als het Noorse fotomodel Kristanna Loken), even mooi als dodelijk - wat het belangrijkste is mag U zelf kiezen - die naast alle kenmerken van de vorige modellen zoals morphing en ongelimiteerde zelfregeneratieve eigenschappen, ook nog eens een scala aan superwapens in haar arm heeft steken, én als extra bonus ook nog eens naar believen de grootte van haar borsten kan aanpassen. Sommige Vlaamse zogenaamde "babes" zouden er een complex van krijgen.
Anyway, ook het verzet heeft nog maar eens een Terminator gestuurd, het Arnie-model, dat de jonge John Connor moet beschermen van de Terminatrix. John heeft net een motorongeluk gehad, en omdat hij - in de anonimiteit gaat dat nu éénmaal zo - niet dadelijk happig is om zijn kaart van de sociale zekerheid door de computer te laten halen, breekt hij in in een dierenkliniek, om daar wat pillen achterover te drukken die achteraf blijken te dienen om honden chemisch te castreren. Zijn pad kruist min of meer ongewild dat van dierendokter Kate Brewster (Claire Danes), die ook nog eens een oud liefje blijkt te zijn. Maar net op het ogenblik dat zij hem wegens inbraak wil aangeven bij de politie, duikt de Terminatrix op, die hen allebei onstuitbaar tot gehakt zou draaien met één van haar coole gadgets, ware het niet dat het oude T-101 model ondanks zijn beperkingen, zijn leeftijd, en zijn nakende politieke carrière als gouverneur van Californië, dat met alle middelen tracht te voorkomen. Tijdens de dolle vlucht gaat het drietal John, Kate en Arnie nog even gauw langs Sarah Connors graf om zich te herbewapenen, en naarmate meer en meer blijkt dat pappie Brewster (David Andrews) een centrale rol speelt bij de conceptie van Skynet, tikken de seconden naar het Laatste Oordeel onverbiddellijk weg.
Jonathan Mostow heeft met deze derde
Terminator-film een vergiftigd geschenk in de schoot geworpen gekregen van James Cameron, regisseur van de eerste twee films. De oorspronkelijke Terminator-film, feitelijk een B-film met een B-budget en B-acteurs, groeide uit tot een klassieker, door de enorm zwaarmoedige sfeer waarin het geheel baadt, maar evenzeer door de coole one-liners die Arnold Schwarzenegger aan elkaar rijgt. Feitelijk moeten we van de man niet veel hebben, want het hersenloze geweld waar die een patent op schijnt te hebben, getuigt niet echt van grote acteerklasse, maar je moet de man zijn fysiek nageven, plus het feit dat hij de geknipte persoon is om een gevoelloze killer-robot te spelen.
Terminator 2: Judgment Day verlegde dan weer de grenzen van het genre, niet met een voetstap maar met een mijl; nadat Cameron in zijn film
The Abyss zag hoe de modernste technieken hem in staat stelden om wezens uit vloeibare substantie te maken, wist hij dat zijn schurk in de tweede film een metalen
shape-shifter zou moeten worden. Naast Schwarzenegger, die zijn rentree maakte, betekende het ook een flinke stijging van de aandelen van Robert Patrick, die daarna onder meer twee seizoen zou meedraaien in de veel gehypete science-fictionreeks
The X-Files. Ook Linda Hamilton keerde terug, en de film betekende ook de eerste grote rol voor de intussen weer in de obscuriteit verdwenen Edward Furlong.
Maar voor het derde deel, dat het einde van de director's cut van
Terminator 2 flink tegenspreekt, bedankten zowel Hamilton als Furlong, maar Arnie - na een behoorlijke reeks mindere films - zag er wel brood in, ook al omdat hij intussen politieke ambities heeft gekregen, en het al tot gouverneur van de staat Californië heeft geschopt. Nu wordt deze film met veel tamtam aangekondigd als "Schwarzeneggers laatste film", maar wie in de politiek hoog klimt, kan laag vallen, dus of dit het definitieve einde van de acteercarrière van de Oostenrijkse spiermassa betekent, valt nog af te wachten. Feit is dat hij ondanks zijn leeftijd er nog steeds patent uitziet, en dat zowel hij als Kristanna Loken - die voor deze rol zes maanden extreme workout achter de rug heeft - zich in deze film in een fysiek erg veeleisende rol hebben weten te profileren. Kristanna Loken heeft bovendien dat tikkeltje onderkoeldheid dat manifest nodig is om een dergelijke rol met een beetje geloofwaardigheid te kunnen spelen. Haar verschijning op het scherm laat je het warm en koud tegelijk krijgen, en meer moet dat voor ons niet zijn. Ook was het volgens ons een zeer verstandige keuze om Edward Furlong buiten te werken ten voordele van Nick Stahl, want de jonge acteur incorporeert perfect de held-tegen-wil-en-dank John Connor, zoals we hem na de vorige films als volwassene zouden inbeelden. En ook Claire Danes verdient in deze film zeker haar strepen, te meer omdat dit genre films voor haar palmares compleet nieuw is.
Maar heeft regisseur Mostow deze ondankbare taak tot een goed einde weten te brengen? Wel, de weëe sfeer uit de twee vorige films missen we wel een beetje, maar de regisseur heeft zijn huiswerk goed gemaakt, levert enerzijds goede knipogen naar de vorige delen uit de reeks af ("She'll be back", "Hasta la vista, baby. ring any bells?") - en anderzijds toch ook niet te vaak, want zoiets kan voor hetzelfde geld contraproductief werken - en introduceert anderzijds een paar goeie vondsten om niet té zeer in herhaling te vallen ("Talk to the hand!"). En alhoewel er weinig referentiemateriaal is om de
Terminator-films mee te vergelijken, blijft er netto toch nog een schitterende staalkaart over van wat een moderne actiefilm kan bieden, met als absoluut hoogtepunt de achtervolging met zwaar rollend materieel. Ook trapt Mostow gelukkig niet in de val om ál de visuele hoogstandjes over te laten aan Stan Winstons special effects-team - alhoewel er weer een paar weergaloze shots in de film zitten, en dan vooral in de ontelbare futuristische gadgets - en nog wat over te laten voor het goeie, ouwe ambachtelijke stunt- en pyrotechniekwerk. De rekening voor de munitie en de verschillende franchises van de autoverzekeringen loopt aardig op, wat ongetwijfeld deels opgevangen wordt door het soms iets te nadrukkelijk aanwezige product placement, en dan met name een niet nader genoemd Japans automerk dat met een T begint.
Een goede manier om de kwaliteit van een franchise als deze af te meten, is natuurlijk de reactie van de jarenlange fans van de eerste films, en die was in het geval van deze
Terminator 3 gematigd positief. Het is natuurlijk voor een film als deze eerder van belang dat de ene bangelijke actiescène de andere opvolgt, want we blijven Schwarzie een acteur met een redelijk beperkte scope vinden - zijn komedies zijn bijvoorbeeld niet te pruimen - gouverneur of géén gouverneur.
BEELD EN GELUID
De 2.40:1-beeldtransfer is oorspronkelijk van een open matte-source geschoten - net als de vorige film overigens - waardoor mogelijk op de videoversie of in de bioscoop de beeldcompositie iets anders is, vergelijkbaar met hetzelfde effect bij de
Harry Potter-films. Niettegenstaande dat levert Columbia hier, getrouw aan haar eigen reputatie, een bijzonder goede beeldkwaliteit af. Ruis, scherpte, aliasing, artefacts... er valt allemaal niets op deze transfer aan te merken. Vooral de scherpte in de donkerdere scènes, zoals het nachtelijk bezoekje van de Terminator aan een nachtclub, op zoek naar een nieuw kostuum, en de daarop volgende schermutselingen aan de dierenkliniek, hebben een zeer goed contrast. Ook bij de vele special effects-shots zijn de overgangen tussen computergegenereerde beelden en echte footage gewoon niet te zien, zoals het hoort. De kleuren zijn bijzonder goed ogend, met een zeer mooi spectrum dat enorm rijk is aan schakeringen. Dit zie je bijvoorbeeld zeer goed in de weerspiegeling van de TX, telkens ze naar haar vloeibaar metalen vorm overgaat.
De twee geluidstracks, een DTS-track en een Dolby Digital 5.1 EX-track, zijn elkaar waard, en we kunnen met de beste wil van de wereld geen van beiden als beter dan de andere bestempelen. Aangezien de film voor vier vijfde één aaneenschakeling is van explosies, machinegeweersalvo's en platgewalste auto's is een goede surround-spreiding onontbeerlijk, en ook wat dat betreft is deze
Terminator 3 een zeer aanbevelenswaardige disc. De subwoofer klinkt enorm diep door, wat bijvoorbeeld in de twee scènes waarin de beide Terminators arriveren, al onmiddellijk de aandacht trekt. Enige puntje van kritiek is misschien dat al dat audio-geweld soms wat overdonderend is vergeleken met de dialoog. Maar dat is vooral een probleem voor personen bij wie de buren regelmatig komen klagen voor geluidsoverlast.
EXTRA'S
Het niveau van extra's op
Terminator 2: Judgment Day is moeilijk te evenaren, maar men doet hier toch tenminste een verdienstelijke poging. We willen allereerst de persoon feliciteren die de flitsende menu's heeft samengesteld, die naast mooi ogend ook nog eens erg duidelijk zijn. Wat wel storend is, is dat je, voor je aan de film geraakt, enorm wat trailers hebt moeten bekijken, waaronder een compleet overbodig aankondigingsfilmpje van Schwarzenegger zelf, die ons komt zeggen dat we nu naar
Terminator 3 gaan kijken! Duh! Alsof we dat niet wisten. Het lijkt eerder een gratis verkiezingsspotje. Verder wordt disc 1 gesierd met twee audiocommentaartracks, eentje alleen ingesproken door Jonathan Mostow alleen, een andere samen met Nick Stahl, Claire Danes, Kristanna Loken en Ah-nuld zelve. De tracks zijn beide Nederlands ondertiteld, en alhoewel we geen fans zijn van audiocommentaren, zijn beide tracks onderhoudend genoeg om de honger van de echte fan te stillen. De disc bevat voorts nog twee trailers van de film zelf, twee van aan de franchise gelieerde videospelletjes, en cross-promotionele trailers voor
S.W.A.T. en
Charlie's Angels Full Throttle.
De tweede disc bevat een vijftal documentaires.
Inside Terminator 3: Rise Of The Machines (13 min.) is een standaard promotioneel werkstukje. De andere vier documentaires zijn
Dressed To Kill (2 min.) over de kostuums,
Making The Video Game, een 9 minuten van uw leven wegnemend reclamespotje om U aan te zetten om nog meer cash neer te tellen,
Storyboards (4 minuten, dus te kort) en
Toys In Action (7 min.), weer een promofilmpje, ditmaal over de afgeleide lijn speelgoedfiguurtjes.
De enige verwijderde scène vinden we in de featurette
Sgt. Candy Scene (2 min.), een redelijk stomme bedoening die gelukkig de finale cut niet gehaald heeft. Hetzelfde kan worden gezegd van de 3 minuten durende
Terminal Flaws, een redelijk overbodige montage van bloopers.
Interessanter wordt het in het
T3 Visual Effects Lab, een collectie van vijf korte featurettes over de speciale effecten in de film, samen goed voor 36 minuten. We zien onder meer hoe de scènes waarin de TX morpht, ze met een zware kraan een gebouw in de vernieling rijdt en de visionaire oorlog, in de toekomst far far away, werden gemaakt. Een zesde featurette,
Create Your Own Visual Effects, laat je toe om twee scènes te hermonteren. Tot slot vinden we in deze sectie nog een documentaire
CRS Lab van 10 minuten, waarin de verschillen in design tussen het model Schwarzenegger en het model Loken worden uitgelegd.
Niet Nederlands ondertiteld zijn dan weer de volgende twee onderdelen, de
Skynet Database, een overzicht van alle personages en robots die in de reeks hebben meegespeeld, en de
Terminator Timeline, wat vooral de fans erg zal aanspreken, en de verhalen op elkaar moet doen aansluiten.
Samengevat: de extra's zijn redelijk goed, maar weerhouden toch net niet de status van top-dvd voor deze release, omdat ze soms iets te promotioneel van aard zijn naar onze zin, en wanneer ze interessanter worden, duren ze te kort. We hebben nog één zware klacht, en dat is dat Columbia in een zéér slechte gewoonte terugvalt, en de gehate scanavo-doosjes terug heeft bovengehaald.
CONCLUSIE
Terminator 3: Rise Of The Machines is een waardige opvolger van de twee vorige delen, en dit ondanks de afwezigheid van über-Terminator James Cameron. We zullen wel nooit een fan van Schwarzenegger worden, maar als de man per sé voor iets herinnerd moet worden, laat het dan voor zijn rol van de T-101 zijn.