MOTHER, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2004-11-08
FILM
The Mother toont op een verbluffende manier dat oudere vrouwen hun seksualiteit niet als een afgesloten episode hoeven te beschouwen. Mary (Anne Reid) en haar sukkelachtige echtgenoot Toots (Peter Vaughan) brengen een bezoek aan hun dochter Paula en hun zoon en zijn familie in Londen. Ze komen er terecht in de heksenketel van hardwerkende jongelui die nog maar weinig met elkaar en met hun ouders van doen hebben. Toots overlijdt tijdens dat bezoek en Mary blijft met een leegte achter. Ze klampt zich vast aan haar kinderen die van haar vervreemd zijn en trekt in bij haar zoon om de herinneringen thuis te ontlopen. Haar schoondochter, noch haar kleinkinderen zitten op haar te wachten en dus slentert ze doelloos en alleen door het huis en de stad.
Als Paula (Cathryn Bradshaw) over haar relatieproblemen vertelt en haar moeder vraagt om te bemiddelen, komt Mary in contact met klusjesman Darren (Daniel Craig), de goeduitziende en viriele minnaar van haar dochter. Er groeit sympathie langs beide zijden en Mary wordt verliefd op de 30 jaar jongere kerel. De interesse is wederzijds en wat Mary voor onmogelijk houdt gebeurt: ze belandt met Darren in bed. Een conflict met dochter Paula is vanaf dan onafwendbaar, maar Mary kiest voor het eerst voor zichzelf na een huwelijksleven van onderdanigheid en afhankelijkheid.
Regisseur Roger Michell (
Notting Hill) en scenarioschrijver Haif Kureishi (
My Beautiful Launderette) raken met
The Mother een gevoelig thema aan dat in onze samenleving nog altijd in de taboesfeer zit: seks tussen bejaarden en volwassenen boven een zekere leeftijd. Actrice Anne Reid zet een indrukwekkende rol neer als de oudere weduwe die eerst schuchter en later met overtuiging de uitdaging van een niet evidente relatie aangaat. Michell maakt de keuze an Mary via kleine anekdotes aanvaardbaar door haar tussen de koude en afstandelijke kinderen als een warme en vastberaden vrouw op te voeren. Zo zet ze als eerste de stap om de relatie met Darren van vriendschap en kameraadschap om te zetten in lichamelijkheid en seksualiteit en werpt ze vervolgens haar verleden af door openlijk haar tekortkomingen als moeder te verwoorden. Paula staat verbouwereerd naar de doortastendheid van haar moeder te kijken en zoon Bobby (Steven Mackintosh) keurt met afschuw haar activiteiten met Darren af.
The Mother is een sterke film, opgebouwd uit korte fragmenten, als een dagboek bijna, met weglating van overbodige beelden en een directe inzoom op de evolutie van de ouderwetse ontredderde weduwe tot de goedgeklede en opgeruimde, van zichzelf bewuste en rijpere vrouw. In de loop van het verhaal krijgt de kijker sympathie voor de keuzes van Mary en leeft hij met haar mee tijdens elke ontmoeting met Darren. De bedscènes zijn tegelijk ontroerend en grensverleggend wegens het taboe, maar Mary maakt het aannemelijk omdat ze zelf de schroom voor haar eigen verlepte lichaam aflegt en voluit voor de aanrakingen en de strelingen gaat zonder schuldgevoelens.
Roger Michell heeft zijn camera zuinig en berekend gebruikt. Het decor groeit mee met de verjongende Mary van bloemetjespapier tot de koele geometrische vormen van de Modern Tate en het strakgespannen staal van het in de zon badende reuzenrad in hartje Londen. De ongewone perspectieven en travels samen met de zuinige Satie-achtige pianotokkels van componist Jeremy Sams onderstrepen het ingehouden en afgemeten ritme van
The Mother.
BEELD EN GELUID
De Engelse versie van
The Mother heeft een DD 2.1-track, terwijl de Franse in DD 5.1 is uitgevoerd. De Franse soundtrack is een stuk aantrekkelijker voor wie de geschikte apparatuur heeft, maar wellicht minder populair bij cinefielen die bij het origineel zweren. Toch loont het de moeite om ook die versie te bekijken en vooral te beluisteren wegens de rijkere spreiding van het geluid.
Het beeld is loepzuiver zoals dat van professionelen als de BBC verwacht mag worden.
EXTRA’S
De dvd bevat de B
ioscooptrailer van de film plus een I
nterview met de regisseur, de scenarist en hoofdactrice Anne Reid die openhartig praat over de overeenkomsten tussen zichzelf en haar personage. Interessant.
CONCLUSIE
The Mother is een originele, meeslepende en ontroerende film over een onderwerp dat zelden aan bod komt in de bioscoop en dat in de handen van regisseur Roger Michell tot een confronterende, taboedoorbrekende en absoluut hedendaagse benadering van de emancipatie van 50-plussers leidt. Warm aanbevolen.