Regie: Michael Apted
Met: Hugh Grant, Gene Hackman, Sarah Jessica Parker, David Morse, Paul Guilfoyle, Debra Monk
FILM
Dr. Guy Luthan (Hugh Grant) werkt op de spoedafdeling van een openbaar ziekenhuis, maar heeft zicht op promotie tot professor aan de universiteit van New York. Op een dag krijgt hij bij de spoedgevallen een vreemde casus binnen: een kerel gewikkeld in cellofaan kan nauwelijks zijn zenuwen controleren, en sterft, kort nadat hij Guy om hulp heeft gesmeekt. Vreemd genoeg zijn alle laboratoriumtests negatief, en op de koop toe verdwijnt het lijk vòòr er een lijkschouwing kan plaatsvinden. Dr. Luthan begint te snuffelen, en vindt een reeks gelijkaardige gevallen, allemaal daklozen, die bovendien nog allemaal openstaande laborekeningen hebben uitstaan. Zijn gesnuffel maakt echter slapende honden wakker, en op een dag wordt er bij hem ingebroken. De ontvoerders laten een dosis cocaïne achter in zijn flat, en kort daarop wordt Guy gearresteerd, en prompt geschorst als arts. Zijn vermoedens blijken nochtans juist: de neuroloog Dr. Myrkin (Gene Hackman) gebruikt daklozen als medische proefkonijnen, en laat dan systematisch alle sporen verdwijnen. Guy wil de politie waarschuwen, maar zelfs zijn meest nabije vrienden blijken toch niet helemaal te vertrouwen.
Extreme Measures is niet alleen een goeie, klassieke, onderhoudende thriller, er worden enkele serieuze en fundamentele medische dillemma's in aangesneden, en dit zonder in medische vakterminologie verloren te lopen. Voor een thriller bevat de film zoveel nuances, dat je je zelfs in de motivatie van de bad guys kan inleven. Het scenario is buitengewoon coherent, en tegen het einde van de film aan vallen alle puzzelstukjes netjes in elkaar, zoals het hoort. Het camerawerk is vrij conventioneel en weinig baanbrekend, maar de acteerkunsten van de cast zijn buitengewoon goed. David Morse mag voor de zoveelste keer nog eens de generieke slechterik spelen, Gene Hackman vertoont zijn rol van dokter-met-een-godcomplex met veel pathos, en alleszins een stuk realistischer dan Kevin Bacon in Hollow Man, maar de show wordt gestolen door Hugh Grant, die met deze rol eindelijk eens - niet helemaal, maar kom - uit de sleur breekt van goedbedoelende stuntelende vrijgezel - denk maar aan Four Weddings And A Funeral, Notting Hill of Bridget Jones' Diary - en bewijst dat hij ook wel ernstigere rollen aankan, al mag hij - waarschijnlijk om zijn Engelse accent - weer om de haverklap het woord 'fuck' declameren. De film eindigt deze keer tenminste niet met een trouwpartij...
BEELD EN GELUID
Spijtig genoeg wordt de film niet door een 5.1-track ondersteund, want sommige scènes (en dan denk ik vooral aan de achtervolgingssequentie in de ondergrondse) zouden veel dynamischer mogen geklonken hebben, en beter gebruik gemaakt kunnen hebben van de ruimtelijke effecten. Voor een 2.0-track is de band alleszins niet slecht, en er is voldoende evenwicht tussen de dialogen en de actie. De beeldkwaliteit is bevredigend, maar niet over de hele lijn: zo zie je duidelijk enkele kleinere compressieprobleempjes wanneer er bijvoorbeeld in het ziekenhuis een rooster of een tegelvloer in beeld komt. Ik heb ook een vijftal kleine printbeschadigingen bemerkt, wat echter, zeker tegenover sommige andere releases, een peuleschilletje is. Voor de rest is de scherpte okee, het kleurenpalet niet echt noemenswaardig goed of slecht te noemen... De film is nooit een commercieel succes geweest, en men heeft dan ook niet veel moeite gedaan om de techniek bijzonder bij te spijkeren, maar voor een standaard release is de beeld-en geluidskwaliteit meer dan bevredigend.
EXTRA'S
Titels uit de Best Buy-reeks van Warner onderscheiden zich niet echt door een breed gamma aan extra's, en ook hier is dit niet anders. Eén bioscooptrailer was blijkbaar het hoogste bod.
CONCLUSIE
De film heeft nooit een groot publiek kunnen strikken, waarschijnlijk omdat de meeste bioscoopgangers dit soort werk van Hugh Grant niet gewoon zijn. Nochtans is dit een betere thriller, met verhoudingsgewijs weinig actie en veel psychologische oorlogsvoering, zoals we het graag hebben, dus. Uiteindelijk bood de film, zelfs na een tweede visie, meer dan wat ik er van had verwacht: onderhoudend mét diepgang. Vermits je titels zoals deze uit de Best-Buy reeks gemakkelijk voor 15 Euro en minder kan vinden, een aanrader voor wie eens niet weet wat gekocht.