IMMORTEL (AD VITAM)
Bespreking door: Dimitri - Geplaatst op: 2005-04-24
FILM
New York, 2095. De stad heeft post-apocalyptische proporties aangenomen en de vervuiling en het verval vieren hoogtij. De firma Eugenics heeft een eigen leger en houdt de inwoners van de stad met geweld onder haar bestuur. Aan de hemel verschijnt een piramide met daarin de God Horus. Hij heeft van zijn medegoden zeven dagen de tijd gekregen om het lichaam van een compatibele menselijke man over te nemen en op zoek te gaan naar een geschikte vrouw om zich mee voort te planten. Alleen op deze manier kan Horus onsterfelijk worden. Hij palmt het lichaam in van de ontsnapte gevangene Nikopol en laat zijn oog vallen op de niet-menselijke Jill. Deze dame verkeert in de mutatie-fase, heeft blauw haar en beschikt over speciale gaven. Nikopol en Jill worden na een tijdje verliefd op mekaar, terwijl Horus (nog steeds in het lichaam van Nikopol) dit probeert te beletten door zich met geweld meester van het meisje te maken. Jill, ingepalmd door een onderzoeksteam van Eugnics moet zich zien te verweren tegen alles en iedereen in haar omgeving, terwijl ze zelf nog met een geheim rondloopt.
Verwarrend zegt u? Dat is wel het minste wat je kan zeggen na het bekijken van
Immortel (Ad Vitam). De Franse striptekenaar Enki Bilal verfilmd hier enkele van zijn werken, en je moet al verduiveld goed thuis zijn in deze materie om alle personages, symbolen en achtergronden te kunnen begrijpen. Bilal levert niet de minste inspanning om zijn film voor leken toegankelijk te maken, en dat is op z’n minst bijzonder jammer. Met een betere inleiding en een zorgvuldiger en opbouwender scenario, maar vooral door een betere regie, had deze film ongetwijfeld veel meer mensen kunnen bereiken. Bilal wentelt zich in zijn zelf geschapen wereld en verliest hierdoor niet enkel alle gevoel van realiteit maar ook alle connectie met zijn filmpubliek. Als deze prent enkel en alleen bedoeld was voor fans van zijn stripreeksen, had de man er misschien beter aan gedaan om de DVD enkel hiermee samen in één pakket te bundelen. Zonder veel boe of ba word je gedropt in de bevreemdende SF-Fantasy wereld van
Immortel (Ad Vitam). Dit zorgt langs de ene kant voor een aangenaam verrassingseffect en een aparte sfeer, maar dat is dan ook de enige meerwaarde die deze aanpak met zich meebrengt. Met sfeer alleen maak je uiteraard geen film. Wat ook voor geen meter werkt is de combinatie van acteurs van vlees en bloed en het gebruik van CGI-personages. Alle acteurs speelden hun rol tegen een greenscreen waardoor de achtergronden in postproductie konden worden toegevoegd. Dit werd dan nadien gecombineerd met personages die volledig uit polygonen werden opgetrokken en zo weglopen lijken te zijn uit één of ander computerspel, eentje met behoorlijk bedroevende graphics dan nog. Mocht de regisseur één van beide opties gebruikt hebben om een volledige film mee te maken dan had het eindresultaat ongetwijfeld heel wat meer stijl gehad. Alle acteurs door mensen laten vertolken tegen een greenscreen, ofwel resoluut kiezen voor een animatiefilm had ongetwijfeld de film heel wat meer kracht kunnen bijzetten. We krijgen nu een prent die vis noch vlees is, geen volwaardige film en geen volwaardige animatiefilm. Het moet dan ook nog eens gezegd dat de meeste acteurs van Franse afkomst zijn en al hun dialogen achteraf werden gedubd in het Engels. Dit omdat het Engels dat ze tijdens de opnames gebruikten moeilijk verstaanbaar bleek en er voor sommige personages zelfs achteraf andere acteurs werden gerecruteerd om de stem te komen inspreken. Een aantal acteurs spreekt dus met de stem van iemand anders. We kunnen deze film dan ook maar enkel en alleen aanraden als je door en door fan bent van Bilal’s stripreeks. Filmliefhebbers verwijzen we resoluut door naar Ridley Scott’s
Blade Runner of Luc Besson’s
The Fifth Element.
BEELD EN GELUID
Het beeld werd in een anamorfische aspect ratio van 1.85:1 op de disc vastgelegd. Door de digitale film- opname- en montagetechnieken is de beeldkwaliteit voortreffelijk. Het beeld is haar- en haarscherp en bevat nergens iets wat zelf maar in verwaarloosbare mate afbreuk doet aan de kleurverzadiging of het contrast. Dit is digitale perfectie! Het Dolby Digital 5.1 geluid concentreert zich vooral op de voorste drie audiokanalen, waarbij de dialogen mooi uit het centerkanaal komen. De rears worden frequent aangestuurd voor vliegende ruimtetuigen, sfeergeluiden en atmosferische reflectie. De subwoofer treedt ook enkele malen op geslaagde wijze in actie. De DTS geluidstrack onderscheidt zich door een dynamischer geluidsbeeld en een betere weergave gespreid over alle geluidsfrequenties. Het technische aspect van deze DVD is erg goed.
EXTRA’S
De extra’s staan gegroepeerd op de tweede disc. Allereerst is er een making of van om en bij de 35 minuten. Hierin komen regisseur, producer en acteurs aan het woord en wordt dieper ingegaan op de tot standkoming van de film. Best wel boeiend. Dan krijgen we een videoclip van het nummer “Beautiful Days” van de artiest Goran Vejvoba. Dit nummer wordt tijdens de eindgeneriek van de film gespeeld. De clip doet in principe ook een beetje dienst als trailer. Vervolgens krijgen we de trailer van de film om dan aan te belanden bij een documentaire over het visuele aspect van de prent. Tijdens dit filmpje van tien minuten kan je horen hoe tevreden de graphici en 3D-kunstenaars wel niet zijn met het resultaat van de inspanningen die ze geleverd hebben voor de film. Beetje flauw en niet echt informatief deze extra. Tot slot belanden we bij de meest boeiende troef: een technische making of die werd ingedeeld in tien verschillende hoofdstukken die apart te selecteren zijn in een menu. Elk hoofdstuk duurt tussen de drie en vijf minuten en beslaat onderwerpen als belichting, storyboard, filmtechnieken, 3D visuals etc. Ondanks de korte speelduur van elk hoofdstuk krijgen we toch een karrevracht aan informatie over ons heen. Als afronding wordt de DVD nog geleverd met een leuke booklet van 20 kleurenpagina’s. Hierin komen we een aantal zaken te weten over de personages, dewelke uit de film zelf niet op te maken zijn. Ook zit er een bio van Enki Bilal bijgevoegd. Op gebied van extra’s is dit ook een puike release.
CONCLUSIE
Deze DVD heeft een uitstekende geluids- en een perfecte beeldkwaliteit. Het doosje (digipack) en bijhorende booklet werden prima verzorgd door Dutch FilmWorks. Ook op gebied van extra’s scoort deze disc meer dan behoorlijk. De film is enkel een aanrader voor doorwinterde fans van het stripwerk van Enki Bilal. Filmliefhebbers zullen zich storen aan de ontoegankelijkheid, het gemengde gebruik van CGI, het gebrek aan een duidelijke, opbouwende structuur van o.a. het scenario, de dubbing bij de menselijke acteurs en een roerloze regie.