MIGHTY, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-04-30
FILM
Max Kane (Elden Hanson) is het kneusje van de school: hij is vrij groot en corpulent, niet al te snugger, en hij is vooral het favoriete doelwit van de geregelde bende pestkoppen omdat zijn vader "Killer Kane" in de gevangenis zit voor de moord op zijn moeder; daarom woont hij bij zijn grootouders. Op een dag krijgen de Kanes nieuwe buren: de alleenstaande moeder Gwen Dillon (Sharon Stone) en haar gehandicapt zoontje Kevin (Kieran Culkin). Kevin is in alle opzichten de tegenpool van Max, lichamelijk zwak maar een meer dan modaal intelligente boekenwurm. Kevin lijdt aan een ziekte waardoor zijn botten niet meegroeien met de rest van zijn zwakke gestel, en hij heeft niet lang meer. Hij is geobsedeerd door de legende van Koning Arthur en de idealen waarvoor de Ridders van de Ronde Tafel vochten, zoals bescherming van de zwakken. Tussen de twee buitenbeentjes ontstaat er een warme vriendschap, vooral wanneer ze ontdekken dat ze elkaars gebreken perfect aanvullen. Als Kevin toevallig getuige is van de diefstal van een portefeuille door de bende boefjes van school, en wanneer ze die noodgedwongen moeten achterlaten in een riool, weet Kevin Max ervan te overtuigen de portefeuille bij de rechtmatige eigenares, Loretta Lee (Gillian Anderson) terug te brengen. Haar vriend Iggy (Meat Loaf) herkent in Max zijn oude celgenoot Kenny, Max' vader. Max heeft al die jaren echter verwoede pogingen gedaan om die uit zijn geheugen te bannen, en de confrontatie met zijn verleden roept pijnlijke herinneringen op. Wanneer vader Kane dan ook nog eens voorwaardelijk vrijkomt, gaan ten huize Kane de poppen helemaal aan het dansen.
The Mighty is een lekker ouderwetse feel good-movie, ingekleed als modern ridderverhaal, maar voornamelijk een ode aan de vriendschap, aan eer en plicht, en aan de ongebreidelde fantasie van kinderen en de manier waarop ze daarmee tegen de wereld aankijken. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Max, die zijn herinneringen aan Kevin opschrijft in een boek, getiteld "Freak The Mighty", tevens de bijnaam waarmee Kevin zichzelf tot ridder heeft geslagen. De film is - gelukkig - geen overdreven sentimenteel drama geworden, en wordt luchtig gehouden door spitse dialogen en streepjes humor, die toch altijd een beetje donker gekleurd is. Zo denkt Kevin pertinent dat er een ultrageheime kliniek bestaat die onderzoek doet naar zijn ziekte, en hem uiteindelijk zal voorzien van biogenetische vervangorganen - een plot die zo aan The X-Files kon ontleend zijn. Over The truth die nog altijd out there is gesproken, Gillian Anderson en Meatloaf vormen een onwaarschijnlijk hilarisch marginaal koppel (Meatloaf is natuurlijk eens wat anders dan een saaie piet als David 'mijn zuster is ontvoerd door een UFO' Duchovny); maar vooral de acteerprestatie van de jonge Kieran Culkin is doorleefd en realistisch, wat prijzenswaardig is, zeker als je weet dat hij de broer is van Macauley Culkin, dat verwaande prutjong uit de Home Alone-films. Er werden enkele goed gevonden metaforen in het scenario gedraaid; wanneer bijvoorbeeld na verloop van tijd de sterke Max de slimme Kevin op de rug draagt, wordt de vergelijking gemaakt met een ridder op een paard - er wordt overigens nog wel meer gealludeerd op de Arthur-legende. The Mighty laat een zeer ingetogen en serene indruk na, geaccentueerd door de soms troosteloze forenzenwijken van Cincinnati, en ligt helemaal in de lijn van de andere kwaliteitsfilms van de productiemaatschappij, Miramax - tenminste, vóór die maatschappij na het winnen van enkele prijzen het roer recentelijk omgooide en tegenwoordig de meer commerciële toer opgaat.
BEELD EN GELUID
The Mighty is voorzien van een mooie soundtrack van Trevor Jones, die op Dolby Digital 5.1 goed tot zijn recht komt. Veel andere speciale geluidseffecten zijn er door de aard van de film niet te bespeuren, maar de geluidstrack klinkt zuiver en de dialogen zijn goed verstaanbaar, wat al meer dan bevredigend is. Het beeld bevat geen fouten, en is veelal redelijk scherp, maar in sommige scènes, vooral die met veel beweging, zoals de sleetocht van Kevin, is deze scherpte soms tijdelijk een fractie minder. Ik heb kort vóór deze film Hollow Man bekeken, en tegen de technische perfectie van Columbia Tristar kan RCV vooralsnog niet optornen. Echter, in vergelijking met inferieur beeldmaterieaal als The Killing Fields bijvoorbeeld is de beeldkwaliteit globaal bekeken best te doen. Het kleurenpalet is af en toe vrij somber getint, wat misschien ook wel de bedoeling was, voor de sfeerschepping.
EXTRA'S
Bij films als Lost In Space bevatten de RCV-schijfjes meestal meer extra's dan de hoes deed vermoeden. Hier is echter het omgekeerde het geval: als je de achterste hoestekst leest, denk je dat er erg veel extra's op de disc staan, maar je komt bedrogen uit. Zo is 'Een kijkje achter de schermen van The Mighty' een eufemisme voor een commentaarloze B-roll, wordt het optioneel aan- en uitschakelen van de Nederlandse ondertiteling ook als extra beschouwd, en weet ik nog steeds niet wat er met 'De beste scènes zijn los te kiezen' bedoeld wordt - misschien gewoon de hoofdstukkenselectie, wat bezwaarlijk een extra kan genoemd worden. Over naar de echte extra's dan. Er staat een theatrical trailer op, alsook interviews met regisseur en acteurs, die wonderwel Nederlands ondertiteld zijn - op dat gebied is RCV zijn achterstand aan het bijbenen. Verder kan je nog een videoclip "Freak The Mighty" van Sting vinden, en tussen het redden van twee regenwouden door heeft de brave man ook nog tijd gevonden om in een making of-filmpje van de videoclip te voorzien, wat niet echt de interessantste extra aller tijden is. Tot slot zijn er nog de tegenwoordig bij RCV obligate collectie trailers voor een tiental andere films, zoals The Astronaut's Wife, La Vita E Bella en The Talented Mr. Ripley. Cross-promotional trailers zijn altijd wel interessant, maar bij RCV zijn het wel altijd dezelfde die terugkeren, en dat is zo'n beetje zoals in de bioscoop telkens aan dezelfde theatrical trailers onderworpen worden - als ik bijvoorbeeld nog één keer de trailer van Pearl Harbour moet zien ga ik gillen!
CONCLUSIE
'Een prachtige en ontroerende film' staat er op de cover. En het is eens voor één keer niet gelogen, ik kan het nauwelijks beter samenvatten.