MILLIONS
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-12-06
FILM
Damian (Alex Etel) en Anthony (Lewis Owen McGibbon) Cunningham hebben net hun moeder verloren, en samen met hun hardwerkende vader Ronnie (James Nesbitt) verhuizen ze naar een nieuwe woonverkaveling, waar ze het zo goed en kwaad mogelijk proberen te rooien als eenoudergezin. Het zijn echter bijzondere tijden, ergens gesitueerd in de nabije toekomst. De Britten hebben namelijk besloten om toe te treden tot de euro (wat in realiteit nog wel eens een jaar of 100 zou kunnen duren, grof geschat), en ergens tussen kerst en nieuwjaar is de omruilperiode voorbij: al wie dan zijn geld niet op de bank heeft gezet, is het voorgoed kwijt. In het kader daarvan worden gigantische geldtransporten georganiseerd, en de oude briefjes met pond sterling worden per trein afgevoerd naar een verbrandingsinstallatie. Maar dan gebeurt er iets: een bankrover laat zich in de trein insluiten, en dropt op regelmatige tijdstippen sportzakken met geld uit de trein, met de bedoeling dat zijn handlangers die komen afhalen. Eén van de zakken valt op het kartonnen huisje van Damian, die plots een slordige 225.000 pond rijker is, en dit geheim - plus de cash - met zijn broer deelt. Anthony is wat egoïstischer in verband met de volgens hem perfecte verdeling van het geld (alles voor Sander en niks voor een ander), maar de jonge en naieve Damian doet niets liever dan zijn deel rondschenken aan al wie arm en behoeftig is. Damian is een beetje een raar kereltje, die geobsedeerd is door heiligen, liefst van de soort die de marteldood zijn gestorven, en hij vraagt en krijgt dan ook geregeld advies van hen. Wat bijvoorbeeld de heilige Nicolaas hem aanraadt te doen met het geld, kunnen we al ongeveer raden. Maar de beide jongens zijn het erover eens dat het geld op moet zijn gesmost vòòr E-day, de dag waarop de euro zijn intrede doet, en dat is nog maar 12 dagen.
Wanneer een vriendelijke ontwikkelingssamenwerkster Dorothy (Daisy Donovan) de$ kinderen op school opvoeding komt geven over de nieuwe munt, en tegelijkertijd het kleingeld van de kinderen komt inzamelen om aan het bouwen van waterpompen in Afrika te spenderen, kan Damian het weer niet laten, en hij schuift duizend pond in de collectebus. Uiteindelijk maken de twee broers zich er met een smoes af dat ze het geld gestolen hebben van een lokale familie Mormonen, die - omdat ze geen geld hebben en alle aardse bezittingen verloochenen - ook op een morgen door toedoen van de jongens hun bus gevuld hebben gevonden. De zaak wordt uitgeklaard en als neveneffect schijnt weduwnaar Ronnie zich aangetrokken te voelen tot de spontane Dorothy, die zich zo onverwacht in het leven van de Cunninghams heeft aangediend. Maar dan wordt Damain bedreigd door de man (Christopher Fulford) die feitelijk de zak had moeten onderscheppen. De waarheid komt op een pijnlijke manier aan het licht wanneer bij de familie Cunningham vlak voor kerstmis ingebroken wordt. Ronnie draait bij en meent dat het geld, dat anders toch maar vernietigd zou worden, zo snel mogelijk tegen vreemde valuta moet worden omgewisseld. Maar de rijen zijn ellenlang, en de politie is getipt over onverwachte grote stortingen. En ook de sinistere man zit nog altijd achter zijn geld aan. En of de heiligen van Damian ditmaal voor een mirakel kunnen zorgen...
Hebt U nog eens zin in zo'n lekker ouderwetse kerstfilm, maar niet van het type waar het scenario aan elkaar plakt van de slijm, dan kunnen we U deze
Millions van harte aanbevelen.
Millions is een visueel bijzonder fraai verpakt spektakel van regisseur Danny Boyle, die na films als
Trainspotting, en
28 Days Later, en afleveringen van
Inspector Morse het met deze film over een heel andere boeg gooit, zowaar een erg familievriendelijke. Achter de façade van het onnozele verhaaltje schuilt echter een iets ingewikkeldere boodschap waarin enerzijds nogal clichématig wordt gesteld dat geld niet gelukkig maakt, maar anderzijds Dorothy en de familie Cunningham uiteindelijk toch eieren - of moeten we zeggen euro's - voor hun geld kiezen, zeker omdat het bij uitstek een
victimless crime is, want het geld was toch bestemd voor de verbrandingsovern. Dus: een klein beetje hebzucht mag wel eens van tijd tot tijd. Epicurisme in de praktijk. En met zo'n cash overflow kan je jezelf eens lekker decadent uitleven en de muur behangen met briefjes van tien pond. Het scenario dondert hierdoor voort als een trein: wanneer uitlekt dat de Cunninghams plots gefortuneerd zijn, staan de meest onnozele liefdadigheidsinstellingen zich voor hun deur te verdringen. Maar uiteindelijk zal - uiteraard - het verstand zegenvieren op de wildste instincten van een hoop brave maar door geld verblinde mensen.
Danny Boyle hanteert hierbij een ongelofelijk gevarieerde, vurige, gepassioneerde filmstijl, waarbij hij geen vijf minuten aan één stuk dezelfde manier van filmen aanhoudt. We krijgen in het begin een prachtige
fast forward-scène waarin het huis in de nieuwe verkaveling wordt gebouwd terwijl de kinderen erin aan het spelen zijn. Ook de gloednieuwe GSM's die de kinderen van hun "buit" kopen, waarmee ze elkaar foto's kunnen doorsturen, al zitten ze vlak naast elkaar, is een mooi staaltje van fotografie, waarbij we de straling van en naar de GSM-mast te zien krijgen. De beste visuele vondst is echter de veelvuldige gastrollen van allerlei heiligen, compleet met aureooltje, die hun visie op de feiten geven en de naïeve wandelende heiligen-encyclopedie Damian een duwtje in de goede richting geven. En daarnaast is er ook een heel ander niveau waarop de film werkt: Damian is duidelijk nog niet helemaal over het verlies van zijn moeder heen, in tegenstelling tot Anthony, en zo vraagt hij de hele tijd aan de heiligen of ze soms een zekere Sint-Maureen kennen, waarop deze spijtig genoeg telkens ontkennend moeten antwoorden. Een typisch Britse
dramedy met een lach en een traan, zonder in één van beide te overdrijven, maar jammer genoeg genadeloos geflopt in de cinema. Toch een aanrader.
BEELD EN GELUID
A-film heeft deze prent anamorfisch vastgelegd op een single layer-schijf, wat uiteraard hetzelfde is als om compressie-problemen vragen. Het valt door de korte speelduur van de film nogal redelijk mee, maar toch hebben we enkele zeer storende artefacts moeten trotseren, en heeft bijvoorbeeld de trein redelijk wat gekartelde randjes. De kleurtechniek is puntgaaf, en de speciale effects-shots komen goed tot hun recht. Voor een eerder bescheiden film is Millions van een meer dan waardige Dolby Digital 5.1-track voorzien die erg dynamisch klinkt - zoals de scène waarin Damian de zak geld naar zijn hoofd geslingerd krijgt, en de bijzonder mooie muziekscore van John Murphy komt ook zeer goed uit de verf.
EXTRA'S
Dit is nu typisch zo'n film die qua
art direction een goeie
making of-documentaire zou kunnen verdragen. Helaas moeten we het naast de bioscooptrailer stellen met cross-promotionele trailers voor
De Daltons, de meest achterlijke Lucky Luke-verfilming ooit, waarvoor Morris zich in zijn graf omdraait,
In Oranje, en voor de kindjes die aan de LSD zitten ook nog
The Magic Roundabout, in een CGI-versie waarin alle charme van weleer compleet zoek is. Door deze keuze van trailers zou U wel eens kunnen denken dat
Millions een film voor kinderen is; weliswaar worden de twee hoofdrollen door kinderen gespeeld, maar om écht de finesses van de film te genieten, denk ik dat de leeftijdscategorie op wie de andere trailers gericht is, te jong bevonden wordt.
CONCLUSIE
Millions is een aanrader voor de donkere kerstdagen, is op technisch vlak aanvaardbaar, maar van een filmmaker als Danny Boyle had ik toch meer bonusmateriaal verwacht.