MORTE VIVANTE, LA
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2005-12-31
FILM
Sinds Catherine Valmont (Françoise Blanchard) en haar moeder gestorven zijn, gebruikt een bedrijf het immense Valmont-kasteel als opslagplaats voor gevaarlijk chemisch afval. Wanneer enkele louche figuren voor de zoveelste keer komen storten, merken ze op dat Catherine begraven ligt in de kelder. Het drietal besluit om de kist open te breken, om dan alle waardevolle juwelen van het lijk te stelen. Een mysterieuze aardschok gooit echter roet in het eten, want plots ontwaakt Catherine met een onstilbare honger naar mensenvlees en bloed. In het dorp is ondertussen een Amerikaans koppel gearriveerd, Greg (Mike Marshall) en Barbara Simon (Carina Barone). Hij is een talentvol tekenaar. Zij droomt om actrice te worden, maar vult haar tijd als fotografe. Wanneer Barbara foto’s maakt van de ronddwalende Catherine, is ze onmiddellijk gefascineerd door de bleke verschijning. Die interesse wordt enkel maar aangewakkerd wanneer Barbara van de dorpsbewoners verneemt dat Catherine al bijna twee jaar dood is! Terwijl Helene (Marina Pierro), de jongere zus van Catherine, alles in het werk stelt om haar ondode zus af te schermen voor de buitenwereld en nietsvermoedende slachtoffers in de val lokt, trekt de eigenzinnige Barbara op onderzoek uit…
Begin jaren tachtig. Romero's levende doden hadden enkele jaren voordien de bioscopen onveilig gemaakt in
Dawn Of The Dead en het horrorgenre kende een explosieve 'boom' met ultragore producties zoals
Friday The 13th, Maniac, The Beyond en
The Prowler. Dus kon Jean Rollin uiteraard niet achterblijven! Het resultaat is
La Morte Vivante ofte
The Living Dead Girl, een volbloeds horrorprent, waarin zijn gepatenteerde zweverige scènes en vrouwelijk naakt grotendeels moesten plaatsruimen voor gore make-upeffecten (door Benoît Lestang, bekend van onder meer
Baby Blood en
Brotherhood Of The Wolf) en over the top spuitend bloed. En dat is dan ook hetgeen waar de film het moet van hebben, want spanning is niet echt aanwezig en ondanks dat Rollin zoals vanouds enkele fraaie locaties ter beschikking had, mist
La Morte Vivante wat sfeer. De film heeft een goed tempo en buiten het ontiegelijk irritante Amerikaanse koppel, is het acteerwerk degelijk. Tegen het einde dreigt de regisseur zichzelf weer even te verliezen in veel te lang uitgesponnen sequenties, maar dankzij het behoorlijk verassend einde is
La Morte Vivante toch een geslaagde horrorprent geworden.
BEELD EN GELUID
Het anamorfisch 1.78:1 beeld is over het algemeen scherp, met heldere en levendig ogende kleuren. Diepte en detail zijn prima en de gebruikte print bevat sporadisch wel eens een vuiltje, maar oogt voor de rest proper. Digitale compressiefouten hebben we niet direct bemerkt, maar wel eens een trillend beeldlijntje en wat minimale filmgrain. De originele Franse soundtrack klinkt gezien de leeftijd zuiver, met goed verstaanbare dialogen. Ruis blijft beperkt tot het minimum, maar op 01:02:07 leek het opnieuw even of er nog een geluidstrack onder het spoor zat. De filmmuziek van en de geluidseffecten worden voor de rest wel prima weergegeven. De eveneens aanwezige Duitse dubbing bevat vreemd genoeg meer en andere muziek, maar klinkt dof en gedateerd. Bovendien zit dit geluidsspoor vol met ruis en kraakjes.
EXTRA'S
Voor hun derde release trekt Encore Filmed Entertainment alle registers open! De vertrouwde en chique ogende digipack, met daar rond de stevige kartonnen slipcase, is wederom van de partij. Maar dit keer hebben we niet alleen twee tot de nok gevulde dvd's, maar de kers op de taart is de uiterst zeldzame originele soundtrack gecomponeerd door Philippe D'Aram! Alsof dat nog niet genoeg is zit er in de verpakking een luxe verzamelboekje (64 pagina’s), met een diepgravende essay rond de film van Jean Rollin en enkele waardevolle afbeeldingen.
Op de eerste schijf treffen we buiten de hoofdfilm, de originele bioscooptrailer en een korte inleiding door actrice Françoise Blanchard aan (welke er trouwens nog steeds appetijtelijk uitziet voor haar leeftijd).
Op de tweede disc worden we direct getrakteerd op een introductie op de film door niemand minder dan de regisseur zelf. In gebrekkig Engels verteld Rollin over het maken van
La Morte Vivante. Dit is door zijn opvallende accent behoorlijk vermoeiend om naar te luisteren en het ontbreken van ondertiteling. Ook de audiocommentaar door Françoise Blanchard op enkele fragmenten uit de film (in totaal 27 minuten) kon ons niet volledig bekoren. Ondanks haar enthousiasme vallen er teveel stiltes en herhaalt ze regelmatig iets. Spijtig! Gelukkig is de rest van het bonusmateriaal wel informatief. Men haalt Blanchard nog eens uit de kast en in een interview blijkt ze gelukkig veel mondiger te zijn. Ze verteld de hongerige kijker gedurende 22 minuten hoe ze begon te acteren en hoe het was om te werken met zowel Jess Franco, als Jean Rollin. Acteur en persoonlijke vriend van Rollin, Jean-Pierre Bouyxou (30 min.) beantwoordt eerst de veilige vragen (hoe in de filmwereld terechtgekomen, hoe was het werken met...), maar gaat daarna voluit met waardevolle bijdragen over zijn pornocarrière en de vele kritieken op films van Jean Rollin. Bouyxou maakt ook even een vergelijking tussen Franco en Rollin. Erg interessant voor de exploitationfans! Daarna is het de beurt aan Philippe D'Aram, welke de muziek verzorgde van de film. De componist haalt gedurende 16 minuten diverse weetjes op, waaronder hoe hij muzikant werd en hoe hij de eigenzinnige Jean Rollin ontmoet heeft. De cineast pikt ook even in en samen vertellen ze over hun samenwerking. Tenslotte hebben we nog een drietal alternatieve - onschuldige - scènes (3 min.) en een uitgebreide slide show, met een 50-tal afbeeldingen zoals zeldzame 'behind the scenes'-foto's en production stills.
CONCLUSIE
La Morte Vivante is Jean Rollin's meest rechtlijnige en commerciële productie. Deze prima horrorfilm werd dan ook zijn grootste succes en heeft bij veel fans een speciaal plaatsje in het hart. Encore Filmed Entertainment trekt alle registers open en levert de fraaiste verzameleditie tot nu toe af. Het beeld en geluid is gezien de lowbudget aard en de leeftijd van de productie erg goed en het bonusmateriaal is buiten een tweetal uitzonderingen informatief en waardevol. Als kers op de taart krijgen de liefhebbers de zeldzame originele soundtrack van componist Philippe D'Aram. Een absolute must, maar wees er snel bij want de oplage is beperkt!
Studio:
Encore Films
Regie:
Jean Rollin
Met:
Marina Pierro, Françoise Blanchard, Carina Barone, Mike Marshall
Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL
Geluid:
Frans Dolby Surround 2.0
Duits Dolby Surround 2.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, Deens, Noors, Zweeds, Pools
Extra's:
• Inleiding,
• Bioscooptrailer,
• Introductie door Jean Rollin,
• Audiocommentaar,
• 3 interviews,
• Alternatieve scènes,
• Slide show,
• Originele Soundtrack,
• Verzamelboekje