MR. SKEFFINGTON
Bespreking door: Joris - Geplaatst op: 2006-01-31
FILM
Fanny Trellis (Bette Davis) is één van de meest begeerde vrouwen in New York. Ze heeft zodanig veel aanbidders dat er tegelijkertijd minstens 4 mannen haar het hof maken en ten huwelijk vragen. Aan de vooravond van een groots feest, geven zij en haar broer Trippy (Richard Waring) een uitgebreid diner. Plots komt er een man aan de deur. Het is Job Skeffington, de werkgever van Trippy, maar Trippy weigert hem te spreken. Buiten zijn weten om regelen Fanny en haar neef George (Walter Abel) een ontmoeting met de man. Daar krijgen ze te horen dat Trippy al enige tijd geld verduistert van Skeffington. Hij is niet van plan om het daarbij te laten en staat op het punt de rechtsinstanties te contacteren. Fanny en George overtuigen hem om daar nog even mee te wachten. De volgende dag brengt Fanny een bezoek aan meneer Skeffington en het onvermijdelijke gebeurt: er ontwikkelt zich een romance tussen de twee. Wanneer ze halsoverkop in het huwelijk treden, breekt Fanny niet alleen de harten van haar aanbidders, maar ook dat van Trippy. Hij voegt zich bij het leger en trekt naar Europa om mee te strijden aan het front. Ondertussen zien we hoe het huwelijk van Fanny en Skeffington erop achteruit gaat. Het gaat zelfs zo ver dat Fanny een echtscheiding aanvraagt op grond van overspel. Skeffington besluit om hun ondertussen geboren dochter mee te nemen naar Europa. Fanny op haar beurt, stort zich in het uitgaansleven.
Mr. Skeffington leent zich als een uitstekend voorbeeld voor de meer vrouwelijke films, maar weet zijn drama (en melodrama) vrij losjes te mengen met komische elementen. Dat is grotendeels te danken aan het script van de beroemde broertjes Epstein (
Casablanca). Het verhaal is gebaseerd op een roman uit 1940 van Elizabeth Von Armin. De schrijfster staat vandaag de dag vooral bekend voor
The Enchanted April, dat tevens ook de basis vormde voor de gelijknamige film uit 1992 met o.a. Miranda Richardson en Alfred Molina in de hoofdrollen.
Mr. Skeffington is een genietbare emotionele tocht met een meesterlijke tranentrekker als einde. Een speciale vermelding gaat ook uit naar de indrukwekkende productie. Het verhaal omvat een uitgebreide tijdspanne en de makers spaarden geld noch moeite om de verschillende stijlen uit de periode na te bootsen. De kostuums van Orry-Kelly zuigen ons als het ware naar het verleden. Tegelijkertijd richt de film de schijnwerpers ook op de toenmalige actualiteit met de opkomst van het antisemitisme. Het is niet ondenkbaar dat dit ten tijde van de Tweede Wereldoorlog een bijzonder effect had op het publiek.
Bette Davis weet haar vertolking van de oppervlakkige, doch amusante Fanny goed in te schatten. Ze gaat van start met een wat luchtige, meisjesachtige houding om gaandeweg het verhaal over te schakelen op een meer berekende en geaffecteerde toon. Zowel vocaal als fysiek toont Davis ons een vrouw die op een kunstmatige manier haar argeloze jaren probeert te verlengen. Het resultaat van die pogingen is komisch, maar tegelijkertijd ook meelijwekkend. De onderliggende boodschap van haar vertolking is vrij deprimerend. Zoals de psychoanalist van Fanny het ons uitlegt is een echtgenoot de enige zekerheid voor een vrouw omdat hij haar wel moet bijstaan wanneer ze ouder wordt en haar jonge uiterlijk verliest. Daarnaast merken we ook een contradictie op in het feit dat Fanny wordt veroordeeld omdat ze misbruik maakt van haar schoonheid, terwijl haar aanbidders zonder enig commentaar net hetzelfde doen. Naast de uitstekende prestatie van de hoofdrolspeelster, heeft de film ook baat bij een wat ondergewaardeerde vertolking van de altijd aangename Claude Rains en de realistische persoonlijkheid van Walter Abel in de rol van Fanny's neef George.
BEELD EN GELUID
De beeldtransfer biedt een vol en glanzend beeld met diepe zwarttinten en pure wittinten. Het merendeel van de film ziet er scherp uit met als enige uitzonderingen enkele close-ups van de vrouwelijke actrices. Bovendien zijn er nauwelijks tekortkomingen aanwezig die de leeftijd van de film zouden kunnen verraden. Het geluidsspoor maakt iets minder indruk, maar levert toch een adequate kwaliteit met duidelijk verstaanbare dialogen. De dynamiek is beperkt, maar dat valt volledig binnen de verwachtingen.
EXTRA'S
Commentary by Vincent Sherman
Net zoals bij zijn film uit de Crawford Collection (
The Damned Don't Cry) levert regisseur Vincent Sherman zijn bijdrage in de vorm van een audiocommentaar. Sherman heeft behoorlijk wat informatie en weetjes te bieden over zijn film en komt bovendien bijzonder scherp uit de hoek. Je kunt je ook verlekkeren op tal van interessante en persoonlijke verhalen over zijn werk met Davis en zijn goede vriend Claude Rains. Laten we bovendien niet vergeten dat de man ondertussen bijna 100 jaar oud is.
Mr. Skeffington: A Picture of Strength (8 min. 38)
Korte feature met een analyse van de film, zijn personages en welke plaats de film tijdens de Tweede Wereldoorlog innam in vrouwelijke middens. Regisseur Vincent Sherman, recensent John Anderson, biografe Charlotte Chandler en Dr. Drew Casper maken allen hun opwachting.
Theatrical Trailer (2 min. 41)
Het bonusmateriaal komt tot stilstand met een bioscooptrailer.
CONCLUSIE
Mr. Skeffington is een indrukwekkende film die vanuit een wirwar van ideeën een coherente verhaallijn weet te vormen. Deze uitgave biedt een prima beeld- en geluidskwaliteit, aangevuld met een – zij het beperkt – aantal boeiende extra's.
Studio:
Warner
Regie:
Vincent Sherman
Met:
Bette Davis, Claude Rains, Walter Abel, George Coulouris, Richard Waring
Beeldformaat:
1.33:1 PAL
Geluid:
Engels Dolby Mono 1.0
Duits Dolby Mono 1.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Portugees, Grieks, Pools, Tsjechisch, Hongaars, Arabisch, Engels CC
Extra's:
• Commentary by Vincent Sherman
• Mr. Skeffington: A Picture of Strength
• Theatrical Trailer