INDEPENDENCE DAY
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2000-12-11
FILM
20th Century Fox doen de laatste tijd erg hun best om kwalitatieve DVD's te maken, en brengen weeral een dubbele DVD uit, volgestouwd met extra's, zonder een noemenswaardige prijsverhoging (zoals Columbia's
Men In Black). Ik kan niet anders dan de mensen bij Fox een dikke pluim geven.
Een echte popcorn-film, zo zou je Independence Day nog het beste kunnen om¬schrij¬ven. Het verhaal rammelt als een verroeste fiets, maar de special effects zinderen zodanig op het netvlies, dat je toch geboeid blijft.
De film speelt gretig in op de buitenaardse hype, die door de vele
X-Files-adepten in leven wordt gehouden. Ergens in de zeer nabije toekomst verschijnen op 2 juli, twee dagen voor de Amerikaanse nationale feestdag, overal ter wereld gigantische vliegende schotels, die overal ter wereld de communicatie verstoren. De jonge president van de VS, Thomas Whitmore (Bill Pullman), een idealistische vete¬raan uit de Golfoorlog, probeert de bevol¬king kalm te houden, en raadt voorlopig de mensen af om de steden te verlaten. TV-signalenexpert David Levinson (Jeff Goldblum) merkt echter dat de signalen van de schotels op elkaar gesyn¬chroni¬seerd zijn, en dus mogelijk een gecoordineerde aanval op de voornaamste Aardse steden voorbereiden. Doordat zijn ex-vrouw adviseur van de president is, kan hij deze net op tijd verwittigen om het Witte Huis te verlaten. Voor de bevolking echter te laat: op het door Levinson voorspelde ogenblik beginnen de aliens een massale aanval, waarbij ze alle noemenswaardige wereldsteden in de as leggen.
Het leger slaat terug, maar lijdt, mee door de numerieke overmacht van de buitenaardsen¬, zware verliezen. De aliens hebben rondom hun schepen een ondoordringbaar schild, waardoor zelfs kernwapens zonder effect blijken. Een piloot van de luchtmacht, kapiteit Steven Hiller (Will Smith) slaagt er echter in om een toestel van de buitenaardsen te verschalken en de piloot gevangen te nemen.
De adviseurs van de president hebben deze intussen op de hoogte gesteld van het bestaan van Area 51, een ultrageheim laboratorium in de Nevada-woestijn, waar de overblijfselen worden onderzocht van het beruchte Roswell-incident. Naast de op sterk water gezette lijken van de drie piloten, klaarblijkelijk verkenners van de huidige aanvallers, hebben de wetenschappers ook een min of meer intact schip van de aliens al enkele tientallen jaren als studiemateriaal achtergehouden. Nu moeten ze koortsachtig zoeken naar een manier om het ondoordringbare schild onklaar te maken.
De door kapitein Hiller gevangen genomen alien richt op de basis een slachting aan, maar kan worden uitgeschakeld, nadat deze aan de president de ware bedoelingen van zijn ras heeft geopenbaard. De buitenaardsen zijn parasieten, uit op alle levensvormen op Aarde te vernietigen, om gemakkelijker de natuurlijke rijkdommen te kunnen plunderen. De laatste hoop van de mensheid is een gecoordineerde aanval, terwijl Hiller en Levinson in het toestel uit Area 51 naar het moederschip vliegen om een computervirus in het buitenaards systeem te planten.
Dat het onwaarschijnlijk is dat buitenaardse computersystemen gevoelig zijn voor een Aards computervirus, terwijl bij ons in werkelijkheid pakweg een Linux-systeem niet eens compatibel is met een Microsoft-PC, is maar een van de talkrijke logische en ongeloof-waardige kronkels waar regisseur Emmerich ons probeert mee zoet te houden. Er zitten tal van details in waar zelfs in een SF-film zou op moeten gelet worden. Zo wordt in de openingsscene de voetafruk van de eerste maanlanders door de luchtverplaatsing van het schip van de aliens uitgevaagd, en dat notabene op een maan zonder atmosfeer! Je moet het maar kunnen! Ergerlijk is ook dat bovendien het Amerikaans patriottisme zodanig van het scenario druipt, dat je op gegeven moment stiekem hoopt dat de aliens toch nog hun slag gaan thuishalen. Het moraliserende toontje en de ecologische inslag van Levinson (Goldblum) zijn mogelijk ook net iets te veel van het goede.
Wat houdt de film dan overeind? De speciale effecten natuurlijk! Emmerich heeft al met andere films (
Godzilla) bewezen een meester van de digitale techniek te zijn. De aliens zien er huiveringwekkend uit, de schotels immens en vervaarlijk. En dan is er natuurlijk Will Smith, die in deze film ten volle zichzelf kan zijn, tegen alle politieke correctness in de ene sigaar na de andere paft, er niet voor terugdeinst om met een alien op de vuist te gaan, en zijn grote bek niet kan houden (maar al zijn dialogen zijn werkelijk grappig). Het scenario kon misschien hier en daar wat bijgeschaafd worden. Sinds The Patriot weten we dat Emmerich ook ernstigere films kan maken.
Tenslotte nog dit: de film is wat je ervan verwacht: pure ontspanning en niet de minste inhoud. Als je daar niets op tegen hebt, zit je goed, en het moet gezegd dat Independence Day met veel devotie is gemaakt.
BEELD EN GELUID
Het beeld is gewoon goed - het letterbox-formaat is verantwoord gezien de vele shots van de schotels, die anders niet tot hun recht zouden komen, maar vooral het geluid op de disc is ronduit adembenemend. Op het laatste ogenblik heeft Fox beslist om alsnog een Engelse Dolby Digital-track op de disc te zetten - op het menu van de disc staat nog Dolby Sur¬round, maar dat is dus niet waar - en ze hebben de goede beslissing genomen. Wanneer in de film de voorwerpen op de tafel zinderen door de motoren van de schotels, zindert heel je woonkamer netjes op hetzelfde ritme mee. Stel je voor dat deze film het 'maar' had moeten stellen met ordinair tweekanaalsgeluid. Overigens heb ik van iemand bij Fox vernomen dat het ontbreken van deze DD-track op de release van
The Abyss geheel buiten hun eigen wil om is, en dus eerder een technisch mankement te wijten aan regisseur James Cameron. Waarvan akte.
EXTRA'S
Een nog niet eerder vertoond nieuwigheidje: in plaats van de obligate deleted scenes, zoals we ze op andere discs gewoon zijn, kan je hier op de eerste disc kiezen tussen de gewone theater-versie, en de special edition waar de ontbrekende scenes op de juiste plaats zijn terug in gemonteerd, wat de film ruim negen minuten langer maakt. Dankzij de techniek van 'seamless branching' merk je absoluut niets van de overgang tussen de twee, en dat is een bij mijn weten nog niet eerder op DVD vertoond bravourestukje.
De eerste disc bevat ook nog twee commentaartracks, een van Roland Emmerich en Dean Devlin, en een van special effects-coordinatoren Volker Engel en Doug Smith. De tweede disc bevat dan weer een hele reeks trailers, waaronder een tijdens de pauze van de Amerikaanse super-bowl is uitgezonden geweest, wat de studio een fortuin heeft gekost aan zendtijd, drie documentaires, waaronder een programma van de Amerikaanse betaalzender HBO over de film en een zeer goede documentaire over de speciale effecten. Verder is er nog een alternatief maar ongeloofwaardig einde, wat weerhouden is van de definitieve cut (en maar goed ook), en een reeks storyboards en conceptueel artwork.
Minpunt is dat al deze extra's enkel ondertiteld zijn in het Frans. Bij Fox wist men mij te zeggen dat bij toekomstige releases ook aan een Nederlandse ondertiteling zal denken. We blijven hopen...
CONCLUSIE
Een echte SF-liefhebber zal niet buiten de aanschaf van deze release kunnen. En als ik me de gigantische rijen herinner toen deze film in de bioscopen liep, zal ook het grote publiek zijn weg naar Independence Day wel vinden. De balans valt overwegend positief uit, en bij twijfel zou ik toch aanraden om 'm te kopen.