MY SUMMER OF LOVE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2006-05-18
FILM
De zomer kan mooi zijn in Yorkshire, Noord-Engeland. Het platteland lijkt er bij wijlen op een paradijs: groene hellingen en dichte bossen, een blauwe hemel, een felle zon en schaapjeswolken die er verstoppertje spelen en het landschap onderdompelen in zachte en oogstrelende tinten, kleine, pittoreske dorpjes waar de tijd is blijven stilstaan. In café
The Swan woont Mona (Nathalie Press) met haar broer Phil (Paddy Considine) sinds de dood van hun ouders. Ze is net zestien geworden en heeft een brommer gekocht van passerende zigeuners. Jammer dat de tweewieler geen motor heeft, maar dan had ze zich de aanschaf niet kunnen permitteren. Haar broer Phil is een ex-boefje. Wanneer ze op een middag thuiskomt is ie net bezig de inhoud van de flessen met sterke drank in de gootsteen weg te spoelen. Hij heeft zich bekeerd tot de
New Born Christians en gebruikt vanaf nu de gelachzaal voor gebedsdiensten. Mona vertelt hem liever niet over haar ontmoeting met Tamsin (Emily Blunt), een kostschoolmeisje op een wit paard, dat de zomer bij haar ouders in een landhuis in de buurt doorbrengt.
De verveling drijft Mona en Tamsin naar elkaar toe. Tamsin heeft dan wel een paard, toch is ze ook een beetje een wees: haar moeder is voortdurend op zakenreis en haar vader doet het in het dorp met zijn secretaresse. Het roodharige meisje zonder veel toekomst, grappig en gevat in haar conversatie en de rijke burgerdochter, dwepend met Freud en Nietzsche, ze konden nauwelijks meer van elkaar verschillen. Samen bouwen ze hun eigen droomwereld, vluchten in gedeelde fantasieën, maken lange wandelingen, liggen naast elkaar in de zon en dagdromen over later, zoeken verkoeling aan een riviertje en duwen elkaar kopje onder. Thuis heeft Mona niets te zoeken: Phil is een vreemde geworden en hun huis zit elke avond vol maffe mannen en vrouwen die god aanroepen en de demon uit hun vallei willen verdrijven met hun smachtende gebeden en bezweringen. Overdag is ze met Tamsin onderweg of zitten ze samen in Tamsins kamer in het grote ongezellige huis en praten maar wat zoals 16-jarige meisjes doen.
My Summer Of Love lijkt een onschuldige en lichtvoetige coming-of-age-film te zijn, maar schijn bedriegt. Tamsin wordt geplaagd door het verlies van haar oudere zus Sadie en de desinteresse van haar ouders, Mona aan de andere kant heeft geen goed oog in de religieuze avonturen van Phil. Elke dag bidt hij voor haar en voor zichzelf, maar noch op Mona, noch op zich zelf schijnt hij enige vat te krijgen. Langzaam wordt de gemoedelijke sfeer aangetast en krijgt het verhaal een bittere ondertoon. Wanneer Mona naar Phils gevoel het foute pad opgaat, grijpt hij hardhandig in.
Pawel Pawlikowski, een Britse regisseur van Poolse afkomst, hanteert in zijn tweede film dezelfde ingetogenheid als in zijn debuut
Last Resort en zorgt met weinig middelen en een handvol sterke acteurs voor een oplopende dramatische spanning. Meisjes van zestien, Pawlikowski slaagt er in
My Summer Of Love in om ze perfect te karakteriseren, inclusief hun wispelturigheid, het ene moment fantaserend over alles en nog wat, het andere samenspannend tegen de krachten die hun band en hun inzichten willen dwarsbomen. De meisjes worden uiteindelijk intiem en niets lijkt de magie van hun verstandhouding te kunnen breken. Toch maakt de regisseur scheurtjes in hun verbondenheid: terwijl Mona het religieuze fanatisme van haar broer afdoet als goedkoop zelfbedrog, lijkt Tamsin zich net tot hem aangetrokken te voelen wegens zijn volharding of misschien wordt ze op Phil een beetje verliefd? Pawel Pawlikowski bestookt de toeschouwer met tegenstrijdige signalen en laat hem de illusie dat wat hij ziet realiteit is. Zijn grote talent toont hij in de epiloog van
My Summer Of Love waar hij voor een onverwachte afwikkeling zorgt, eentje die de kijker verplicht om de karakters van de hoofdfiguren in vraag te stellen en gemaakte conclusies te herzien.
Paddy Considine stopt in
My Summer Of Love een geloofwaardige en sterke prestatie en draagt grotendeels de grimmige sfeer die langzaam doorsijpelt. We kennen hem uit Pawlikowski debuut
Last Resort en ondertussen ook uit
Cinderellaman. Pawlikowski gebruikt Phil als pispaal en zet ondertussen de toeschouwer netjes op het verkeerde been. Hij moet echter onderdoen voor de twee vrouwelijke actrices, Nathalie Press (
The Gathering, 1992) en Emily Blunt (
Empire, 2005) die allebei een doorleefde, zeer gevoelige en geladen prestatie neerzetten waaraan de toeschouwer nauwelijks kan weerstaan.
BEELD EN GELUID
Pawel Pawlikowski buit de schoonheid en visuele kracht van het Yokshirese landschap maximaal uit en gebruikt uitbundige tinten om het tot leven te brengen, met veel groen, uiteraard, in alle mogelijke toonaarden, contrasterend met het donker van de interieurs en de felle kleur van de attributen die de
New Born Christians gebruiken bij de inwijding van een reusachtig crucifix op een heuvel die uitkijkt over het dorp. Op andere momenten is het beeld zacht van toon, pastelkleurig met een lichte mist als om de fantasiewereld van Mona en Tamsin zichtbaar te maken. De camera neemt vaak heel veel afstand en toont de natuur in zijn volle pracht. Voor intieme momenten ruimen de wijdse opnamen plaats voor verrassende close ups. De pellicule is helemaal schoongemaakt met af en toe een witte stip en voor de rest geen opmerkelijke beschadigingen.
My Summer Of Love heeft een 5.1-soundtrack meegekregen. De stemmen zitten vooraan en de bijgeluiden opzij. Heel veel opvallende effecten zijn er niet. De achterste kanalen krijgen een zeker surround-effect.
EXTRA'S
Disc 1 bevat de traditionele
Originele Bioscooptrailer en een aantal
Verwijderde Scènes (6’) met als uitschieter een vrijpartij van Tamsins vader met de secretaresse. Disc 2 bevat Pawlikowski’s debuutfilm
Last Resort, de
Originele Bioscooptrailer en een
Exclusief interview met de Regisseur (22'). De recensie van
Last Resort en de extra's vindt u onder aparte, bovenstaande
entry.
CONCLUSIE
My Summer Of Love is een stevige brok cinema over de fantasiewereld van twee 16-jarige meisjes, een coming-of-age-film over de eerste prille liefde. Pawel Pawlikowski grijpt het thema aan om te vertellen over eenzaamheid, fanatisme, vriendschap en jeugdige wispelturigheid. Zijn scenario zit vernuftig in elkaar met voldoende emotie en spanning en als toetje een verrassende en perfect geregisseerde plotwending. Zeer aanbevolen voor een ruim publiek.
My Summer Of Love is verschenen op dubbel-dvd, samen met de andere Pawlikowski-film Last Resort.