EXORCIST, THE
Bespreking door: Serge - Geplaatst op: 2002-01-04
FILM
Deze 11 minuten langere versie van The Exorcist opent met enkele beelden van het huis waar het onheil later in de film zal plaatsvinden en pas nadien verplaatsen we ons naar Irak, waar we kennis maken met priester Merrin (Max Von Sydow) die op dat moment enkele archeologische opgravingen uitvoert. Al snel wordt duidelijk dat zijn zijn interesse in demonen en duivels groot is. Dan maken we een sprong en belanden we in Georgetown, Washington. Chris MacNeil (Ellen Burstyn) is een actrice en net bezig aan de opnames van haar nieuwste film in samenwerking met vriend en regisseur Burke Dennings (Jack MacGowran). Ze leeft, gescheiden van haar man, samen met haar 12-jarig dochter Regan (Linda Blair). Ook priester Damien Karras (Jason Miller) woont en werkt in Georgetown, werkzaam als psychiater voor de Katholieke Kerk, en de laatste tijd enorm twijfelend aan zijn eigen geloof. Zijn werk slorpt veel tijd op, en daarbij heeft hij de handen vol met het verzorgen van zijn zieke moeder, die een beetje aan het verkommeren is, en uiteindelijk ook overlijdt. Plotseling doen er zich enkele mysterieuze gebeurtenissen voor: regisseur Burke sterft op bizare wijze en Regan lijkt zowel fysisch als psychisch af te takelen. Na ettelijke onderzoeken weten de dokters geen raad meer en wordt Karras ingeschakeld. Er wordt beweerd dat Regan door de Duivel bezeten is. Karras twijfelt nog steeds aan zijn geloof, en gebukt onder schuldgevoelens over de dood van zijn moeder, belast de Katholieke Kerk priester Merrin met deze zware en moeilijke taak. Karras zal hem hierbij assisteren en de twee priesters gaan hierop de ultieme confrontatie met de Duivel aan. De 11 extra minuten tonen onder meer beelden van onderzoeken die Regan moet ondergaan, extra shots in Irak en de befaamde "spiderwalk".
ACHTERGROND
The Exorcist werd geschreven door William Peter Blatty, naast schrijver ook nog regisseur en producent. Toen hij Engelse literatuur studeerde aan de Georgetown University in Washington, las hij er in de lokale Evening Star van 19 augustus 1949 het vreemde verhaal van een 14-jarige jongen uit Mount Rainier, Maryland, die bezeten zou zijn door de Duivel. Blatty gebruikte dit verhaal in 1970 als basis voor zijn boek The Exorcist. Toen dat in 1971 gepubliceerd werd, stond de literaire wereld op z'n kop. Het boek werd zo populair dat er in eerste druk dertien miljoen exemplaren van verkocht werden. Warner Bros. had 641.000 dollar veil voor de rechten, en de filmopnames (met een budget van 12 miljoen dollar) begonnen in de zomer van 1972. De prent opende op Boxing Day 1973, in twintig Amerikaanse steden, hetgeen vrijwel onmiddellijk voor de nodige opschudding zorgde. Zoiets angstaanjagends en aanstootgevends hadden ze nog nooit gezien. Er gaan de dag van vandaag verschillende verhalen de ronde als zijnde dat bioscoopbezoekers toen flauwvielen of het scherm besprongen om de demoon te bestrijden, tot zelfs een vrouw die een miskraam kreeg. Geen Dracula of Frankenstein-toestanden in een afgelegen land, dat niet, dit verhaal speelt zich af in Washington D.C., in een gewone wijk met gewone mensen waarbij wordt duidelijk gemaakt dat angst aan ieder van ons kan overkomen. Echte angst zit vermomd in de alledaagse dingen des levens; voorbeelden hiervan zijn Psycho en Rosemary's baby. The Exorcist had een psychologische en religieuze impact die nog lang nazinderde. De film kreeg trouwens twee sequels die nooit het verhoopte succes behaalden.
BEELD EN GELUID
De re-release van The Exorcist bracht een remix van het geluid met zich mee. De originele track werd opgewaardeerd tot een Dolby Digital 5.1 geluidstrack (384 kbps) die hier op DVD best aardig klinkt. De surrounds worden prima aangesproken voor omgevings- en sfeergeluiden, soms zelfs redelijk agressief, waarbij de overige actie gefocused is op de voorste kanalen. Het bereik is desondanks wel eerder beperkt en soms blijft het ietwat gedateerd klinken. Beschik je over een versterker die het EX-signaal kan verwerken, krijg je een meer gespreid geluid vermits er eveneens een achterste middenkanaal gebruikt wordt. Het anamorfe beeld oogt vrij goed en bevat veel detail. De scherpte mocht soms wat beter alsook het contrast. Printbeschadigingen worden herleid tot een minimum. Filmgrain blijft wel zichtbaar maar werkt niet storend.
EXTRA'S
Een film als The Exorcist heeft zoals gezegd indertijd heel wat deining veroorzaakt en er werd aanzienlijk wat materiaal gepubliceerd betreffende de film en dit spraakmakende onderwerp. De eerste release van deze film op DVD had in de Benelux jammer genoeg geen extra's, terwijl de regio 1-versie daarentegen wel onder meer een BBC-documentaire bevatte. Welnu, deze tweede release van The Exorcist bevat zoals hierboven reeds aangehaald de langere versie van de film (zo'n 11 extra minuten), een interessante audiocommentaar door regisseur William Friedkin, enkele TV- en radiospots, één pagina met opsomming welk personage de acteurs vertolkten en één pagina met de gewonnen awards. De boeiende BBC-documentaire ontbreekt nog steeds, en dat ervaren we toch als een groot gemis.
CONCLUSIE
The Exorcist grijpt van bij het begin de aandacht van de kijker en zorgt ervoor dat die op geen enkel moment verzwakt. Ondanks het feit dat deze prent niet helemaal de release op DVD krijgt die hij verdient, te wijten aan de magere extra's, haal je deze klassieker toch best in huis.
Studio:
Warner
Regie:
William Friedkin
Met:
Ellen Burstyn, Max von Sydow, Lee J. Cobb, Linda Blair
Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL
Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1 EX
Frans Dolby Digital 5.1 EX
Engels Dolby Surround 2.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Portugees, Hongaars, Kroatisch, Hebreeuws, Turks
Extra's:
• 11 extra minuten nooit eerder vertoond beeldmateriaal (verwerkt in de film),
• Audiocommentaar regisseur,
• 4 TV-spots en 2 Radiospots,
• Lijstje met awards,
• Opsomming cast en crew