MURDER ONE - SEIZOEN 2
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2007-06-25
Waarschuwing! Onderstaande bespreking en afleveringenindex bevatten talloze spoilers. Wie de reeks nog niet heeft gezien, leest de review bijgevolg liefst met een voorzichtig oog en laat best de episode-synopsissen aan zich voorbij gaan.
SERIE
Het
eerste seizoen van
Murder One was een van de allerbeste afleveringenreeksen die ooit op de Amerikaanse televisie te zien waren. Kritisch succes was dan ook ampel, maar het publiek wou niet echt volgen. Toch besloot network ABC de reeks nog een kans te geven. Het tweede seizoen zou echter breken met het patroon van één juridische case per seizoen, het vertrek van het hoofdpersonage moeten opvangen en – last but not least – gedropt worden op een plaats in het uitzendschema recht tegenover de grootste hit van dat moment:
Seinfeld. Nodeloos te zeggen dat
Murder One te weinig kijkers haalde om ABC tevreden te stellen en dat seizoen twee meteen het laatste werd. Aan de kwaliteit lag de mislukking evenwel niet, want hoewel de hoogtes van de eerste 23 episodes begrijpelijkerwijs niet gehaald worden, toont seizoen twee zich een verslavende, dramatisch bevredigende triomf.
Daniel Benzali, die advocaat Theodore Hoffman speelde, stelde te hoge looneisen voor het productieteam en werd dan ook genadeloos vervangen in de cast. Anthony LaPaglia – tegenwoordig bekend van zijn rol in
Without A Trace – neemt zijn plaats in als Jimmy Wyler, een openbare aanklager op het randje van arrogantie die na een interne clash in zijn departement zijn geluk wil wagen als strafpleiter. In veel opzichten is Wyler een veel betere protagonist dan Hoffman, met wiens enigmatische zwijgen voor veel kijkers ondoorgrondelijk was. LaPaglia speelt zijn personage met veel bravoure, als een held met zwakke kantjes die veel beter aan de noden van de gemiddelde tv-kijker tegemoetkomt. Het nadeel hiervan is dat de nevencast – de andere advocaten dus – er dit seizoen grotendeels voor spek en bonen bijlopen.
Dat werd afgeweken van één rechtszaak per seizoen blijkt bovendien een goede keuze. Zelfs nu er drie belangrijke moordprocessen over de 18 hoofdstukken verspreid worden, komen bepaalde segmenten – juryselectie, wrakingen, getuigenvoorbereidingen – immers reeds als gerecycleerd over. De intensiteit van de drie processen vangt dit euvel grotendeels op. De eerste behandelde zaak, over de moord op de gouverneur van Californië, is een uitstekende voortzetting van de politieke en zakelijke intriges die het eerste seizoen kenmerkten. Rechtsgeding nummer twee is vervolgens een moedige analyse van een sporter die voor moord terecht moet staan. De O.J. Simpsonzaak vormde de directe aanleiding voor het eerste seizoen van de reeks, en met de Ricky Latrellcase bootsen de makers facetten van het geruchtmakende proces goed na, inclusief de factor ras. Deze afleveringen bevatten halverwege bovendien een van de beste, meest onverwachte twists uit de recente tv-geschiedenis.
Maar de beste plotlijnen werden voor het laatste proces bewaard. Clifford Banks is een seriemoordenaar die 17 vervroegd vrijgelaten misdadigers met lood doorzeefde en daarmee zowel positieve als negatieve reacties oproept. Ook als kijker word je heen en weer geslingerd tussen respect en afkeer voor het personage. De ethische dilemma’s zijn bovendien niet stereotiep uitgewerkt, maar worden als dramatische hefboom gebruikt om levendige emoties los te weken. Een belangrijk aandeel in het slagen van de Clifford Banksplot is niet enkel voor de scenaristen weggelegd, maar ook voor de man die de seriemoordenaar vertolkt: Pruitt Taylor Vince. Hij oogt als een gezellige dikkerd, maar in zijn ogen schuilt zowel compassie als meedogenloze woede. Het feit dat hij aan nystagmus lijdt, een aandoening die de pupillen onvrijwillig doet oscilleren, is daarbij een grote hulp, maar doet niets af aan de verbluffende, terecht met een Emmy beloonde performance van Vince.
Helaas moet je je afvragen hoeveel beter het uitstekende tweede seizoen van
Murder One geweest zou zijn, hadden de makers hun verhaal in 22 afleveringen kunnen vertellen i.p.v. een ingekorte achttien. In januari 2007 haalde ABC de reeks immers van de buis, om de overgebleven episodes na het reguliere tv-seizoen, eind mei, op een week tijd af te rammelen. Dit gebeurde in de vorm van dubbele afleveringen, onder de titel
Diary Of A Serial Killer, om de illusie van een miniserie te creëren. Alle goede kritieken ten spijt was dit het einde van
Murder One. Als de mensen achter de reeks één troost hebben, is het dat hun creatie het tv-landschap onbewust het nieuwe millennium in hielp. Want met zijn seizoenslange, episodische plots, innovatieve concept en uitgebreide cast is
Murder One toonaangevend geweest voor nagenoeg alle Amerikaanse succesreeksen van nu.
AFLEVERINGEN
Chapter One
[spoilers]Na het vertrek van Teddy Hoffman moet de advocatenfirma op zoek naar een nieuwe partner. Hun oog valt op Jimmy Wyler, die na meer dan een decennium als openbaar aanklager strafpleiter wordt. Ook de jonge, ambitieuze Aaron Mosley vervoegt het team. Hun eerste zaak is er een met hoog profiel: de moord op de gouverneur van Californië en zijn minnares. Een ex-liefje, Sharon Rooney, is de hoofdverdachte.[/spoilers]
Chapter Two
[spoilers]De openingspleidooien gaan van start in de Sharon Rooneyzaak. Een geheim tussen haar en de gouverneur komt onverwacht aan het licht in de rechtbank. Een riooljournalist valt Jimmy Wyler lastig om een interview met de beklaagde. In ruil biedt hij waardevolle informatie voor de verdediging aan. Afluisterapparatuur wordt gevonden in het advocatenkantoor. Zakenman Malcolm Dietrich roert zich in Jimmy's privéleven.[/spoilers]
Chapter Three
[spoilers]Het moordwapen duikt op. Na het getuigenis van haar echtgenoot, biecht Sharon Rooney haar schuld op in de rechtszaal. Gouverneur Van Allans weduwe wil per se de gerechtskosten van de verdediging financieren. Jimmy is gedwongen de professionele integriteit van oude vrienden publiekelijk in vraag te stellen. Een mol van Dietrich in Van Allans verkiezingscampagne komt naar voren. Financiële problemen zorgen voor spanningen op kantoor.[/spoilers]
Chapter Four
[spoilers]Basketballer Ricky Latrelle polst Wyler & Associates voor zijn mogelijke verdediging in een moordzaak. Van Allans weduwe wordt door haar minnaar Wyler niet ontzien in de getuigenbank. Het O.M. rondt zijn betogen af. Een getuige voor de verdediging verandert bruusk haar verhaal, temidden aantijgingen van omkoping. Malcolm Dietrich probeert Jimmy Wyler af te persen.[/spoilers]
Chapter Five
[spoilers]Jimmy Wyler laat potentiële andere daders passeren in de rechtszaal die de gouverneur liever dood zouden zien. Hij ondervindt echter hinder van zijn meedogenloze ondervraging van een politie-inspecteur. Ricky Latrell wordt officieel in verdenking gesteld voor de moord op de eigenaar van een basketballteam. Jimmy moet Dietrich om een gunst vragen voor zijn ex-vriendin. De politieke mol Larry White stuikt ineen in de rechtbank.[/spoilers]
Chapter Six
[spoilers]Gouverneur in spe Roger Garfield wordt als getuige gehoord in de Van Allenzaak. Jimmy brengt Dietrich in een lastig parket. De affaire tussen de dode gouverneur en zijn schoonzus komt aan het licht. Sharon Rooney getuigt over haar aandeel in de moord en zweert onschuldig te zijn. Chris Dochnovich wint de interne strijd om hoofdverdediger te zijn in de zaak tegen Ricky Latrell.[/spoilers]
Chapter Seven
[spoilers]Jimmy Wyler waarschuwt Chris en Aaron impresario Lee Michaels niet als alternatieve verdachte te gebruiken in de Latrellzaak. In het Van Allan proces beraadslaagt de jury en komt terug met een verrassend verdict. Een feestje ter ere van Sharon Rooney kent een dramatische afloop. Maffiadoder Carmine D'Narcis belooft de moordenaar van de gouverneur te onthullen in ruil voor immuniteit.[/spoilers]
Chapter Eight
[spoilers]De moordenaar van gouverneur Van Allan wordt onthuld. Om de opdrachtgever uit zijn tent te lokken, doet Jimmy alsof hij bereid is zich te laten omkopen. In de nasleep hiervan komen zowel gouverneur in spe Roger Garfield als zijn financier Malcolm Dietrich in nauwe schoentjes te staan. Chris en Aaron kibbelen over hun rol als respectievelijk eerste en tweede advocaat van Ricky Latrell.[/spoilers]
Chapter Nine
[spoilers]Een schoonmaker bij Wyler & Associates tracht geld te halen uit het Latrellproces. De basketballer komt vrij op borgtocht. De jury voor de moordzaak wordt gekozen, waarbij ras een belangrijke rol speelt. Lee Michaelson wordt als getuige opgeroepen, maar wordt zelf als verdachte afgeschilderd. De echtgenote van de basketballer wil dat haar man wordt toegelaten PR te toen tijdens het proces.[/spoilers]
Chapter Ten
[spoilers]Ploegmakkers en de teammanager getuigen voor Ricky Latrell. Die ontslaat Michaelson als zijn impresario en huurt Ken Hicks in als vervanger. Een jurylid wordt gewraakt wegens pogingen procesmemorabilia door te verkopen. Racisme, ontrouw en gokfraude duiken op als cruciale thema’s in de rechtbank. Tijdens het voorbereiden van Latrell op zijn getuigenis, laat de basketballer zich een schokkende revelatie ontvallen.[/spoilers]
Chapter Eleven and Twelve
[spoilers]Team Wyler past zijn verdedigingsstrategie aan en komt met een ingenieuze maar zeer riskante formule op de proppen. Het huwelijk van Jimmy's secretaresse opent de deur voor een oude bekende in de firma. De ambitie van een advocaat van het O.M. dreigt het Latrellproces te ontsporen. De basketballer neemt plaats in de getuigenbank en verrast de jury met zijn uitspraken. Nog voor de jury een verdict heeft kunnen vellen, ontvlucht Ricky Latrell echter de jurisdictie van Californië. Jimmy traceert hem en probeert hem te overtuigen alsnog het verdict van de jury in de rechtbank te aanhoren. De uitslag van het proces verdeelt de opinie van de advocaten van de verdediging.[/spoilers]
Chapter Thirteen and Fourteen
[spoilers]Een oude vriend en mentor van Jimmy vraagt hem het proces tegen seriemoordenaar Clifford Banks over te nemen. Als de 'Street Sweeper' doodde die 17 vervroegd vrijgelaten criminelen. Om de zaak te bekostigen moeten de filmrechten verkocht worden, wat oude bekende Gary Blondo weer ten tonele voert. De rechter velt de ene nadelige beslissing na de andere voor Jimmy Wyler in de voorbereiding van het proces. De moordenaar van Banks' geretardeerde broer komt na een paroolzitting vrij. Jimmy en Justine willen hun relatie voor de buitenwereld verborgen houden. En Arnold Spivak ontdekt een juridisch achterpoortje dat verregaande gevolgen kan hebben.[/spoilers]
Chapter Fifteen and Sixteen
[spoilers]De fonkelnieuwe echtgenote van Clifford Banks blijkt niet te zijn voor wie ze zich uitgeeft. Een psycholoog legt de motivaties van de seriemoordenaar bloot. Na een woordenstrijd met zijn advocaat getuigt Banks vrijwillig… in het voordeel van het O.M. Een amoureuze relatie tussen Gary Blondo en een jurylid komt aan het licht. Jimmy Wyler vreest de acties van zijn cliënt mocht die vrijkomen, maar legt niettemin een judiciële tegenstrijdigheid op tafel die alle bewijzen van het O.M. als juridisch ontoelaatbaar kan laten verklaren.[/spoilers]
Chapter Seventeen and Eighteen
[spoilers]Jimmy Wyler wordt door een groot advocatenkantoor gevraagd bij hen in dienst te treden, maar hij wil het aanlokkelijke voorstel eerst aan zijn collega's voorleggen. De rechter verleent Clifford Banks de vrijheid, maar bij zijn transport naar huis, wordt hij het doelwit van een aanslag die Chris Dochnovich zwaar verwondt. De moordenaar van Banks’ broer trekt zijn schuldverklaring in en verkoopt voor grof geld de naam van de echte dader. Het advocatenkantoor raakt betrokken bij een moord op een tachtigjarige vrouw met een 27-jarige minnaar. Jimmy Wyler wordt met een revolver bedreigd door Clifford Banks, wiens labiele staat een fatale afloop niet uitsluit.[/spoilers]
BEELD EN GELUID
De problemen die de dvd-transfer van het eerste seizoen plaagden, zijn nog steeds aanwezig in seizoen twee van
Murder One. Edge enhancement en aliasing laten bijgevolg hun sporen na, terwijl ook het contrast niet altijd even stabiel is. Op de scherpte en de kleurenweergave is daarentegen weinig aan te merken, zodat je achterblijft met een beeld dat bevredigend is, maar niet meer dan dat. De geluidsmix vertoont gelukkig wel tekenen van beterschap i.v.m. het vorige seizoen, wat de verstaanbaarheid van de dialogen zeer ten goede komt.
EXTRA'S
Final Verdict (22 min.) is een korte featurette die voornamelijk de nieuwe castaddities van seizoen twee belicht, maar daarbij geen beroep kan doen op enkele belangrijke spelers in de interviewstoel, met name Anthony LaPaglia en producent Stephen Bochco. Ook over de programmatieproblemen bij ABC wordt te lichtjes heengegaan. Disk vijf herbergt naast wat
Cross-Promotionele Trailers ook een
Inside Look (7 min.) op het derde seizoen van
24. Fox leerde wel niet van de fouten van de eerste dvd-box van
Murder One door opnieuw belangrijke plottwisten weg te geven in de geanimeerde menu's van de schijfjes.
CONCLUSIE
Het tweede seizoen van
Murder One haalt niet de briljante hoogtes van de eerste reeks, maar blijft de goede verhaallijnen en intrigerende personages aan elkaar rijgen. Niet alle drie de behandelde processen leveren evenveel drama op, hoewel de suspense dankzij de uitgekiende scripts steeds gevrijwaard blijft. Bovendien toont Anthony LaPaglia zich een waardige opvolger van de vertrokken Daniel Benzali. Beeld en geluid halen een degelijk niveau, maar de bonussectie bevat enkel een stel te gepolijste en/of promotionele extra's.