MUMMY TRILOGY, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2008-12-26
Deze releases zijn ook als 3 aparte uitgaves te verkrijgen. Wij hebben geopteerd omdat, omdat we niet de drie uitgaven los te recensie hebben aangeboden gekregen, maar als één eenheid zoals die straks in de winkel zal liggen, deze release als één geheel te behandelen. Deze film bevat dus de prenten The Mummy, The Mummy Returns en The Mummy 3: Tomb Of The Dragon Emperor.
FILM
The Mummy
Tijdens de heerschappij van farao Seti wordt de hogepriester Imhotep (Arnold Vosloo) betrapt in de armen van de minnares van de farao, en samen doden ze Seti. Imhotep wordt levend gemummificeerd, en vervolgens in een sarcofaag opgesloten, samen met een half pond vleesetende scarabeeën. In de jaren '20 zijn amateur-archeologen Evelyn (Rachel Weisz) en haar broer Jonathan (John Hannah) op zoek naar de dodenstad Hamunaptra, en ze hebben zich van de medewerking verzekerd van de ter dood veroordeelde gevangene Rick O'Connell (Brendan Fraser), die ooit in Hamunaptra is geweest. Terwijl Evelyn op zoek is naar het Gouden Boek van Amon-Ra, is een rivaliserend team Amerikaanse schattenjagers vooral geïnteresseerd in de fabuleuze schatten van Seti. In plaats van het boek van Amon-Ra stoten ze echter op een boek waarmee de doden weer tot leven kunnen worden gewekt, én op de mummie van Imhotep. Zo'n combinatie kan alleen maar tot ongelukken leiden, en ondanks de waarschuwingen van de afstammelingen van de lijfwachten van de farao, die al eeuwenlang hebben gepoogd om de mummie van Imhotep in zijn kist te houden, gaat Imhotep op wandel. Zijn doel: enerzijds één voor één de Amerikanen vermoorden en hun levenskracht consumeren, waardoor hij meer en meer terug menselijk wordt, en ten tweede zijn geliefde weer tot leven wekken. Voor dat laatste heeft hij een mensenoffer nodig, en laat hij toch net in Evelyn zijn dode geliefde herkennen, zeker! Vanzelfsprekend is O'Connell intussen verliefd op haar geworden, en moet hij Zijne Omzwachteldheid trotseren, en tja, het helpt niet erg als je tot de tanden bewapend bent wanneer je tegenstander onsterfelijk is!
Zoals ik in mijn bespreking van de dvd schreef: Ik heb The Mummy eertijds nooit gezien in de bioscoop. De film was me alleen bekend via de scarabeeën-act in het Universal Studio's pretpark in Los Angeles (voor de niet-kenners: tijdens een rondrit door de studio's rijd je plots een donkere tunnel in, en zie je allemaal vleesetende monstertjes op je afkomen. Op het moment van de impact zetten die leukerds achter de bedieningsinstallatie de sprinklers open. Pret en paniek gegarandeerd!) De film heeft bij een eerste visie een positieve indruk op me nagelaten, alhoewel me bij een tweede visie van het hart moet dat het toch even duurt vooraleer de ster van de film, Arnold Vosloo, zijn ding mag doen. The Mummy is een zalig stukje popcornentertainment van de bovenste plank, met acteurs die niet meer worden geacht te kunnen dan gillend wegrennen, en de op goud beluste sidekicks, de opziener van de rivaliserende ploeg die niet op een mensenleven meer of minder ziet (vooral niet als het toch maar ingehuurde lokale werkkrachten zijn), en de ietwat verstrooide geleerden van allerlei slag zijn niet dadelijk kandidaten voor een Oscar. Op een paar knokpartijen na is er overigens in de eerste helft van de film niet méér te zien dan in eender welke andere actiefilm, maar vanaf het moment dat de mummie van Imhotep tot leven wordt gewekt worden alle teugels losgegooid, en krijgen we, naast de tien plagen van Egypte, ook nog af te rekenen met vleesetende scarabeeën, tot leven gewekte mummie-soldaten en een uitgebreide selectie aan booby-traps die je zo gek niet kan bedenken. Maar het is een bijzonder geraffineerd geheel, het scenario rammelt nergens, en je kan de film best bekijken als een wild ritje in een attractiepark. Diepgang of realistische karakteruitwerking zijn deze film dan ook volkomen vreemd in deze film die qua scenario een plagiaat van een stripalbum lijkt. Ondanks het feit dat Brendan Fraser enkele coole one-liners mag debiteren, zijn de ware artiesten van deze film nog maar eens de mensen achter de consoles van Industrial Light and Magic. Eén uitzondering is het vermelden waard: dé revelatie van de film is volgens mij Arnold Vosloo (24), die werkelijk op hallucinante wijze gestalte geeft aan Imhotep, en er zelfs nog in slaagt om zijn stempel te drukken op de actiescènes waarin hij helemaal digitaal en onherkenbaar bijgewerkt is.
The Mummy Returns
Duizenden jaren geleden stond de Schorpioenenkoning (The Rock) aan het hoofd van het onoverwinnelijk leger van Anubis, waarvan de soldaten, half mens, half jakhals, enkel konden gedood worden door onthoofding. Flashforward naar 1933: Rick O'Connell (Brendan Fraser) en Evelyn (Rachel Weisz) zijn inmiddels getrouwd, en hebben een zoontje van acht, Alex. Bij hun archeologisch werk vinden ze de armband van de Schorpioenkoning, en nemen die mee naar hun statige verblijf in Londen. Ze worden echter op de hielen gezeten door leden van een mysterieuze sekte, met aan het hoofd niemand minder dan een herrezen Anck-Su-Namun (Patricia Velasquez), Imhotep's lief. De sekte zou liever onze goeie ouwe vriend Imhotep (Arnold Vosloo) aan het hoofd van het leger van Anubis zien, want wie de Schorpioenkoning kan verslaan, kan zijn leger commanderen. Naast verwoede pogingen om zijn overblijfselen op te graven uit Hamunaptra zijn ze ook op jacht naar de armband. Alex heeft die echter al omgedaan, en hiermee het procédé in gang gezet waardoor de Schorpioenkoning binnen zeven dagen zal herrijzen. En natuurlijk kan die vervelende armband niet afgedaan worden, dus ontvoeren ze Alex maar naar Egypte, want hij is de enige die met de armband om de legendarische oase van Ahm Shere en dus het graf van de Schorpioenkoning kan vinden. Rick en Evelyn reizen het gezelschap achterna, samen met Evelyns broer Jonathan (John Hannah) en de uit het niets opgedoken bewaker van de mummie, Ardeth Bay (Oded Fehr). Per zeppelin zetten ze de achtervolging in op de trein met Imhoteps gezelschap. Imhotep heeft intussen uiteraard weer een paar gewillige slachtoffers leeggezogen om zichzelf van de nodige organen te voorzien, of wat dacht u? Evelyn krijgt inmiddels visioenen waaruit blijkt dat ze de reïncarnatie is van Nefertiri, de dochter van de farao die eertijds om Anck-Su-Namun met Imhotep rivaliseerde. De oase van Aum Shere is echter omringd met dodelijke vallen, en bij aankomst staan de O'Connells lijnrecht tegenover Imhotep en zijn gezelschap. En breekt de Scorpion King uit...
Sequels maken is een taaie job, want je moet altijd tegen de verwachtingen van het publiek opboksen. En vooral, het moet allemaal méér zijn dan in de eerste film. Meer (of grotere) dinosauriërs, meer (of gevaarlijkere) aliens, meer (of nog gekkere) terroristen. Dus logischerwijze moesten in deze film niet één maar twee herrezen oud-Egyptenaren opdraven. Spijtig genoeg wordt hierdoor de rol van Arnold Vosloo wat naar de achtergrond verdrongen, om plaats te maken voor de Schorpioenkoning. Deze laatste wordt vertolkt (nu ja) door de worstelaar The Rock, en waarom die er per sé moest worden bijgesleurd is ons een raadsel, want de man heeft niet één regel tekst en wordt voor de helft van de tijd én zijn torso vervangen door een CGI-animatie. Zij het dat hij acteraf wel bewees een beetje te kunnen acteren met de Scorpion King spinoff. Films als deze kan je moeilijk logisch noemen, en moeten vooral ontspanning bieden, maar een paar keer gaat de film lelijk uit de bocht tegen zijn eigen logica in. Zo is het ons nog steeds niet duidelijk hoe het komt dat Evelyn de reïncarnatie van Nefertiri is, en vooral waarom ze dat nu pas merkt. De raarste kronkel is echter dat Anck-Su-Namon plots zonder boe of ba herrezen schijnt te zijn, en dat terwijl we dachten dat de opzet van de eerste film net was dat Imhotep bijna letterlijk hemel en aarde moest bewegen - én een mensenoffer brengen natuurlijk - om haar te laten herrijzen. Soit, de sequel heeft toch enkele goeie kanten ook. Zo heeft men beroep kunnen doen op de volledige cast van de eerste film (wat niet altijd evident is, niet waar Clarice?), uitgezonderd natuurlijk de vermetele stervelingen die in de vorige film onvrijwillig als orgaandonor voor Imhotep fungeerden. De speciale effecten zijn uiteraard talrijker en adembenemender, en in plaats van een uur in de vorige film duurt het hier slechts een half uurtje voor ons aller Imhotep en zijn half ontvleesde vriendjes herrijzen en amok beginnen te maken. Wat de film echter bijzonder maakt zijn de goed uitgewerkte gevechtsscènes, en dan zijn het voornamelijk de vrouwen (Patricia Velasquez en Rachel Weisz) die de show stelen. Desondanks blijft The Mummy Returns eerder een verbluffend visueel spektakel dan een echte griezelfilm, en wordt het niveau aan gore bewust laag gehouden.
The Mummy 3: Tomb Of The Dragon Emperor
Het oude China. De keizer (Jet Li) is geobsedeerd door onsterfelijkheid, en verplicht een oude heks, Zi Yuan (Michelle Yeoh), om hem het eeuwige leven te schenken door een oude Sanskrietrol. Wanneer hij echter Yuans minnaar, generaal Min (Russell Wong) laat vierendelen, spreekt ze een vloek over hem uit. In de jaren '40 is Alex O'Connell (Luke Ford), de zoon van Rick (Brendan Fraser) en Evelyn (Maria Bello) van nabij betrokken bij de opgraving van de terracottakrijgers van de keizer. Wanneer zijn ouders in Shangai een oud juweel komen afleveren waardoor de keizer kan herrijzen, gaan de poppen weer aan het dansen. Yuan en haar dochter Lin (Isabella Leong) bezitten 's werelds enige wapen waarmee de keizer definitief kan uitgeschakeld worden. De keizer probeert echter de legendarische bron van Shangri-La te vinden waarmee hij definitief onsterfelijk kan worden. Zijn terracottaleger neemt het op tegen de uit de dood herrezen lijken van zijn tegenstanders, die hij gebruikt heeft om de funderingen van de Chinese Muur te vullen.
In het derde en voorlopig laatste deel van de Mummy-franchise (alhoewel, zeg nooit nooit) wordt alle troep uit de Egyptische vleugel van het museum bij het groot huisvuil gezet ten voordele van soortgelijke troep uit de Chinese supermarkt. Vooral het feit dat Arnold Vosloo er voor de derde keer niet meer bij is, is niet zo'n gelukkige keuze. Jet Li is en blijft een beperkte acteur die als ondode mummie ons geen kippenvel kan doen krijgen. Ook Rachel Weisz liet het voor het derde deel van het script afweten, en stuurde haar kat. Haar personage werd zonder veel poespas gerecast, en nu vertolkt door Maria Bello; op zich niet zo'n ongelukkige keuze omdat de twee actrices fysiek erg op elkaar lijken, maar ze heeft beslist niet dezelfde chemie op het scherm met Brendan Fraser als Weisz. Ook Oded Fehr is in geen velden of wegen meer te bespeuren. Brendan Fraser en John Hannah zijn dus de enige twee acteurs die de volledige franchise totnogtoe hebben overleefd. Wie er ook niet meer bij is voor het derde deel is regisseur Stephen Sommers, die het draaien overliet aan Rob Cohen (The Fast And The Furious, Stealth). De film begint nochtans met wat zalige tongue-in-cheek-humor wanneer Evelyn ondervraagd wordt over de twee Mummy-boeken die ze geschreven heeft, en de prangende vraag of er nog een derde deel komt. Waarna het echtpaar O'Connell thuis zit te mopperen over hoe een zielige en saaie bedoening hun leven is geworden. Er wordt echter iets te snel overgeschakeld op automatische piloot en CGI-effecten waarbij zelfs de Schorpioenenkoning uit deel 2 er in verhouding netjes uitziet. Luke Ford ziet er ook een stuk te oud uit om Brendan Frasers zoon te kunnen zijn. Wat ik echter de grootste tekortkoming vind is het gemis aan een Egyptische context, die de art direction van de vorige twee films zo bijzonder maakte. The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor is nog steeds een leuk ritje door het attractiepark, maar kan niet tippen aan zijn beide illustere voorgangers
BEELD EN GELUID
Omdat de beeld-en geluidskwaliteit van de drie films zo dicht bij elkaar aansluiten, hebben we besloten om de drie in één bespreking te kappen. En we kunnen goeie cijfers voorleggen, want zowel beeld als geluid zijn kwalitatieve hoogstandjes. Laat ons bij het geluid begonnen. Elk van de drie films bezit een DTS-HD MA 5.1-track waarbij alle agressieve uithaaltechnieken nog eens netjes van oren en poten worden voorzien. Of er een vliegtuig overvliegt, mummiepygmeeën of horden scarabeeën de hoofdpersonen aanvallen, telkens weer vlammen bij al dit soort onprettige verrassingen de surrounds op, met de bedoeling de kijker maximaal de stuipen op het lijf te jagen. Niet alleen zijn de achtersta kanalen erg agressief en luid, ze bewegen ook goed mee, en als er bijvoorbeeld al eens een machinegeweer wordt afgevuurd van de voor-naar de achterkanalen, dan klinken de impacts van het spervuur voldoende van elkaar gescheiden, en bewegen ze nog mee met de richting ook. In elk van de films zit er wel de één of andere bestorming van een tempel, en wanneer er dan zuilen, boekenkasten of steunpilaren omvallen, word je midden in de actie zelf gezogen, en weerklinkt er dof gerommel van de subwoofer. Kortom, elk van de drie films is geschikt om te pochen met je audio.
Het beeld is telkens rijk gedetailleerd: de print is zo goed als onbeschadigd, het zwartniveau is werkelijk zeer diep, en de textuur is schitterend gedetaillerd. Of het nu het vuurwerk is dat in het derde deel wordt afgestoken, waarbij alle sterretjes telbaar zijn, de schorpioenen waarbij je de ledematen kan tellen uit het tweede deel, of de mooi afgewerkte details aan de vele paleizen die in flashbacks worden opgevoerd, alles is met zo'n gevoel voor detail gedaan dat de wereld van Imothep en de zijnen er des te realistischer uitzien. Alleen de CGI in bijvoorbeeld de creatie van de Scorpion King is te kunstmatig, en je ziet iets te eenvoudig dat het The Rock niet is, maar een synthespian. The Mummy zelf werd eertijds zelfs op gewone film geschoten en niet op een HD-camera, waardoor er wel een klein beetje ruis te zien is. Maar dat is volledig weggewerkt. Ook het kleurgebruik valt vele malen positief op: de bias naar het geel in de scène waarin Anck-Su-Namoun en Nefertiri tegen elkaar moeten vechten is bijvoorbeeld van schitterende kwaliteit.
EXTRA'S
The Mummy
Niet alle extra's van de dvd zijn weerhouden, maar de meeste verdwenen features zijn toch maar bescheiden text-only features, waarvoor we wat mooie Profile 1.1-content in ruil krijgen. De disk bevat drie commentaartracks, één met regisseur Stephen Sommers en editor Bob Ducsay, één met hoofdacteur Brendan Frazer (veruit de minst interessante commentaar van de drie), en dan nog één met de nevenacteurs Kevin J. O'Connor, Oded Fehr en, last but not least, Arnold Vosloo alias Imhotep The Mummy zelf! Ook de documentaire Building A Better Mummy (48 min.) is opnieuw po de disk gezet, waaruit blijkt dat de voornaamste bedoeling van regisseur Sommers was om een film af te leveren die gelijkwaardig was aan dé originele mummie-film aller tijden, The Mummy van Boris Karloff, en niet te verzeilen op de hoop B-films over mummies allerlei. Zijn voornaamste troef was uiteraard de state-of-the-art technologie, die nog verder wordt toegelicht aan de hand van enkele PiP-documentaires die via een U-control feature zijn op te roepen, waarin cruciale shots worden "uitgebeend" vanaf het digitale ontwerp tot het eindresultaat, zoals de impressionante openingssequentie, en een trivia-track met wetenswaardigheden over mummies en aanverwanten. Ook een ultra-korte sectie met verwijderde scènes (2 min.) werd hernomen, alsook vijf korte documentaires over de visuele effecten (11 min. samen) en een vergelijking tussen storyboard en film (4 min.). Zijn verdwenen: de trailer, een promotionele trailer voor The Mummy Returns, een kleinere documentaire over het filmen van de sequel, een fotogalerij, de DVD ROM-sectie en het zogenaamde educatieve materiaal over het oude Egypte.
The Mummy Returns
Net als bij The Mummy wordt de koper getrakteerd aan een bijzonder uitgebreide selectie aan extra's, allemaal Nederlands ondertiteld, te overzien in een net gestructureerd popup-menu. Ditmaal is de hoofdfilm voorzien van slechts een commentaartrack over de volle lengte, verzorgd door regisseur Stephen Sommers en producent Bob Ducsay. De zes minuten aan outtakes zijn een beetje teleurstellend, want het zijn niet echt verwijderde scènes maar bloopers. En uiteraard bevat de disk een sneak peak voor The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor van 3 minuten. De documentaire An Army to Rule the World, Part 2 is een zes minutende durende bijdrage over de digitale creaties zoals de zand-anibushonden, de pygmeeën en de andere monsters. De documentiare Unraveling the Legacy of 'The Mummy' (8 min.) vergelijkt de film met The Mummy en met enkele Hollywood-legendarische klassiekers. Meer over de film zelf gaan vier documentaires Visual And Special Effects Formation, waarin men vier scènes (Imhotep Returns (5 min.), Pygmy Mummies Attack (4 min), Anubis Warriors Rising (6 min.) en Scorpion King Revealed (4 min.) in verschillende fases van het toevoegen van de effecten met elkaar kan vergelijken. Dan volgt een interview met The Rock (4 min.), laten we zeggen niet de meest benadigde spreker, die intussen toch al op heel wat affiches siert. Dan volgt een documentaire Spotlight on Location: The Making of 'The Mummy Returns'(20 min.); de algemene achter de schermen-documentaire is weer zo'n typisch product om mensen warm te maken voor de film, en spijtig genoeg met zijn twintig minuten wat aan de korte kant, en bevat niets wat je al niet in een filmmagazine hebt gezien. Acht minuten worden opgenomen door een documentaire Story To Final Film Comparison, waarin aandacht voor de verschillende tussenliggende fase van afwerking, en een uit de soundtrack gelichte videoclip van het nummer Forever May Not Be Long Enough van de onvolprezen Amerikaanse rockband Live. Zijn verdwenen: de trailer, een promotionele trailer voor The Scorpion King, een promofilmpje van de Chamber of Doom, een rond2001 gebouwde attractie in de Universal Studios in Los Angeles, één voor een op de film gebaseerd Playstation 2-videogame, encyclopedische kennis Egyptology 202.
The Mummy 3: Tomb Of The Dragon Emperor
In het nieuwe digitale tijdperk dat is ingeluid door Blu-ray heb ik geen dvd meer liggen om deze release mee te vergelijken. We zullen de disk dus op zijn eigen merites moeten beoordelen, en wat me vooral positief opvalt is dat met de ruime keuze aan U-control features het medium Blu-ray zo goed mogelijk wordt gebruikt bij dit derde deel. Beginnen doen we echter met een audiocommentaartrack door regisseur Rob Cohen, na de minder interessante track van Brendan Fraser op deel 1 de tweede solo-bijdrage. Naast enkele opmerkingen dat hij de film een meer "Aziatisch" gevoel heeft willen meegeven (duh, hij heeft gewoon moeten doen wat de studio hem heeft opgedragen) is Cohen een iets minder getalenteerd verteller dan Sommers, en hij vervalt iets te vaak in technische details over de complexiteit van de productie. Toch is het netjes dat de films alledrie van een commentaartrack zijn voorzien. Dan volgen een reeks featurettes, en daar moet ik al dadelijk de rode kaart trekken: de Amerikaanse versie van de Blu-ray bevat een disc meer, waarbij naast een (nutteloze) digitale kopie ook nog vier featurettes méér op terug te vinden zijn. Wat we op deze disc krijgen is een standaard promotionele documentaire The Making of 'The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor, een werkstuk van 23 minuten met alle aspecten van de productie die in de (niet allemaal aanwezige) featurettes nog eens voorbij mogen komen paraderen. Interviews met cast en crew, opnamen van achter de set... u kent het zooitje waarschijnlijk. In From City To Desert (16 min.) krijgen we een rondleiding door de locaties die werden gebruikt op het oude China weer op te roepen, wat af en toe toch een redelijk complexe setbouw vergt. De terracottasoldaten van Xi'an zijn natuurlijk ook historisch erg bekend, en hoe de ideeën daarachter het scenario van de film hebben beïnvoed door ook de keizer een terracottaleger mee te geven, zien we in Legacy Of Terra Cotta, waarover we nog wat historische toelichting krijgen. De reguliere extra's worden afgesloten met een zestal verwijderde en uitgebreide scènes (11 min). De vier meer technische featurettes, over het casting process, het stuntwerk en de training van de hoofdpersonages, de casting specifiek van Jet Li en de constructie van de werelden uit de set, zijn verdwenen. Maar er is U-Control. Eerst en vooral is er een videocommentaar, gewoon een videoversie van het eerder genoemde audiocommentaark. In de Emperor's Challenge krijg je een trivia track en een interactief spelletje in één geschoven. Tijdens het bekijken van de film moet je enkele Mummy-vragen beavtwoorden, en op het einde van de film krijg je je einduitslag. In Know Your Mummy krijgen de echte fans op een dual-screen video's en still images uit de vorige Mummy-films te zien, waarmee de banden met de vorige film's personages en situaties nog eens onderstreept worden. De Scene Explorer is dan weer een multi-angle aanpak van bepaalde scènes in de film, waarbij je bepaalde stukken vanuit een andere hoek kan bekijken. Deze feature is wegens plaatsgebrek op reguliere dvd nooit mooi afgewerkt, maar Blu-ray kan er maar zijn voordeel mee doen. Tot slot bevat de disk ook een BD Live-sectie, die ik niet ga uittesten omdat de beloofde functionaliteit het niet waard is om mijn huis te gaan herbekabelen.
CONCLUSIE
The Mummy Trilogy is alvast één van die duurdere boxsets die U in uw verzameling moet hebben, die ten opzichte van de dvd-transfer een merkbare vooruitgang hebben geboekt. Een mooie, volledige, allesbevattende set.