Regie: John Erick Dowdle
Met: Jennifer Carpenter, Steve Harris, Jay Hernandez, Johnathon Schaech
FILM
De mooie en ambitieuze reporter Angela Vidal (Jennifer Carpenter) krijgt de kans om het brandweerkorps van Los Angeles enkele dagen te volgen met een cameraploeg. Op een nacht wordt het korps opgeroepen en besluit Angela thet e volgen. Voor ze het goed en wel beseft zit ze vast in een ongeziene nachtmerrie...
"On March 11 2008, the government sealed off an apartment complex in Los Angeles. The residents were never seen again. No details. No witnesses. No evidence. Until now..."
Wat is het toch met Amerikanen en hun afkeer voor ondertitels? Toen de Spaanse lowbudgethorrorfilm [REC], die werd ingeblikt door Jaume Balaguero en Paco Plaza, op alle internationale genrefestivals de belangrijkste prijzen wist weg te kapen, vond iemand in Hollywood het een geweldig idee om de Amerikaanse remake op poten te zetten. De originele film had zijn internationale toer nog niet eens afgemaakt of de bekendste filmsites stonden vol met nieuws over Quarantine. Een beetje jammer, want zoals vaak is het origineel beter.
Laten we eerst even duidelijk maken dat ondergetekende géén probleem heeft met remakes. Het is zoals John Landis ons ooit in een interview wist te vertellen: "Ieder probeert iets van zichzelf toe te voegen. Met een beetje geluk heb je twee eigenzinnige versies van één verhaal en indien de remake slecht is, dan bekijkt men het origineel alleen maar beter!". Een waarheid als een koe. Alleen doet John Erick Dowdle zelfs geen moeite om iets toe te voegen! Het camerawerk, de situaties en de speciale effecten zijn allemaal iets opzichtiger, maar voegen voor de rest weinig toe aan het geheel.
Jennifer Carpenter (The Exorcism Of Emily Rose, Dexter) en de rest van de cast zijn prima, maar toch geraak je de hele tijd niet van het idee af dat het acteurs zijn. Regisseur Dowdle en zijn team mogen nog zo goed hun best doen om alles realistisch voor te stellen, het blijft een film. Het origineel had het voordeel van een onbekende cast en natuurlijk het feit van eerst te zijn! Maar het mag duidelijk zijn dat John Erick Dowdle - ondanks het behoorlijk sterke The Poughkeepsie Tapes - niet uit hetzelfde hout gesneden is als Zack Snyder, Alexandre Aja en Dennis Iliadis, stuk voor stuk filmmakers die een eigen draai wisten te geven aan de klassieke horror!
Kortom - u hebt het al lang begrepen- indien u het Spaanse origineel nog niet gezien hebt, raden we u dan ook aan om tenminste die film eerst te bekijken, want deze Quarantine is helaas niet meer dan een inferieure 'shot-for-shot'-kopie van [REC].
BEELD EN GELUID
Het 1.85:1 HD-beeld is scherp met een goed contrast en een uitstekend diepte en detail. De warme kleuren ogen realistisch en het beeld is voorts volledig vrij van storende oneffenheden. De Engelse Dolby TrueHD 5.1-track heeft een erg realistisch geluidsbeeld, dat je - samen met de prima plaatsing van de geluidseffecten - midden in de angstaanjagende situaties uit de film weet te plaatsen. De subwoofer gaat goed door in het laag en de soundtrack is voorts vrij van ruis, storingen en drop-outs.
EXTRA'S
Het eerste is zoals vaak een audiocommentaar. Hier hebben we er één die werd ingesproken door regisseur/co-scenarist John Erick Dowdle en uitvoerend producent/co-scenarist Drew Dowdle. Het geheel is over het algemeen best interessant zonder al teveel stiltes, maar het zal best frustrerend zijn voor Jaume Balaguero en Paco Plaza dat er amper respect wordt opgebracht voor het origineel. "Locked In: The Making of Quarantine" (10 min.) is een promofeaturette met de typische 'blabla' over hoe de bewuste film tot stand is gekomen. Zoals vaak blijft het ook hier allemaal erg oppervlakkig. In "Dressing the Infected" gaat FX-expert Robert Hall gedurende net geen acht minuten in op het maken van de verschillende gore-effecten. Er komen medewerkers aan het woord en het is leuk om een kijkje in de keuken van de speciale effecten te nemen. Zoals de titel het al aangeeft gaat men in "Anatomy of a Stunt" (3 min.) in op één van de belangrijkste stunts uit de prent. Het betreft natuurlijk het slachtoffer dat van boven naar beneden op de vloer smakt! Boeiend om te ontdekken hoe deze bewuste sleutelscène tot stand is gekomen. Tot slot zijn er nog een aantal promotionele trailers. Op de moment van schrijven waren er nog geen BD-Live features van de film aanwezig.
CONCLUSIE
Quarantine is de shot-for-shot-remake van het Spaanse [REC]. De Amerikaanse versie van regisseur Jon Erick Dowdle weet helaas niets toe te voegen aan het origineel. Bovendien halen de bekende genrekoppen het realiteitsgehalte onderuit. De Blu-ray van distributeur Sony Pictures Home Entertainment stelt echter technisch niet teleur!