NIGHT TRAIN
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2010-03-01
FILM
Heel af en toe als ik een film bekijk, barst ik los in een vlaag van ongecontroleerde woede omdat de makers er een zootje van maken. De reden hiervoor kan een mislukte montage zijn, een afgrijselijke acteerprestatie of een opdringerige muzikale score. Maar wat me doorgaans het meest tegen de borst stoot, is een intrigerende premisse die door regisseur en/of scenarist vakkundig de nek wordt omgewrongen. Je voelt me al aankomen:
Night Train is een van die prenten waaraan ik me om die reden heb doodgeërgerd.
De plot zou namelijk - op papier - de basis moeten zijn van een uitstekende film. Ergens in een grauwe industriestad in China staat gevangenisbewaakster Wu Hongyan in voor de executie van vrouwelijke gevangenen. Haar grimmige carrière in een eenzaam bastion echoot in haar persoonlijke leven. Zo frequenteert Wu iedere week een dansavond voor vrijgezellen in de hoop er een partner te vinden. Dat leidt doorgaans tot koele, liefdeloze onenightstands zonder verder engagement. Maar wanneer ze de geheimzinnige Li Jun ontmoet, groeit er voor het eerst iets meer. Onvermoed tikt er echter een bom onder hun relatie, want Wu was betrokken bij de terechtstelling van Li's geliefde en daar is Li maar al te goed van op de hoogte.
Een ideaal scenario voor een fascinerende psychologische thriller zou je denken. Helaas zien de makers dat enigszins anders. In plaats van de kijker te engageren, houdt de regisseur een ongezonde afstand tot zijn personages. Niet alleen is de beeldvoering koel en sober, ook de onderhuidse spanningen laat hij niet of nauwelijks aan de oppervlakte komen. Subtiliteit is doorgaans een deugd in een film, maar het mag geen excuus zijn om een traag verhaal te maken met louter de suggestie van diepgang, iets wat cineast Diao Yi Nan net wel doet. Ja, er waart weliswaar de geest van kritiek op het Chinese economische systeem door de prent en ook het thematisch doortrekken van schuldgevoelens bij sociaal isolement is een nobel streven, maar
Night Train voegt nauwelijks iets toe aan eerdere films over het thema.
De makers geven hun acteurs bovendien nauwelijks de vrijheid om hun interne strubbelingen met de kijker te delen. Liu Dan heeft veel weg van een porseleinen pop op wier gezicht, zelfs wanneer men haar tracht te verkrachten, amper een emotie af te lezen valt. Qi Dao brengt het er beter van af dan Li, maar ook hij kan het te minimalistische bronmateriaal niet overstijgen.De nevencast bestaat haast volledig uit anonieme gezichten in de massa, wwaarschijnlijk een doelbewuste keuze van de cineast die - net zoals in de meeste van zijn overige keuzes - de empathie van de kijker niet ten goede komt.
Als puntje bij paaltje komt, is
Night Train vooral een film die eens te meer duidelijk maakt hoe belangrijk het is om een serieus onderwerp met een gezonde dosis lichtvoetigheid aan te pakken. Als je een thrillerelement in je plot stopt, maak daar dan ook optimaal gebruik van en minimaliseer de suspense niet zoals
Night Train wel doet. Je krijgt het gevoel dat de makers de plot als neveneffect van een politieke en sociale boodschap zien, terwijl een beetje cineast weet dat het omgekeerde zoveel maal effectiever is.
BEELD EN GELUID
De prent baadt voortdurend in een grimmige, grijze sfeer, waardoor de zwartniveaus en het contrast optimaal moeten zijn om van een goede beeldkwaliteit te kunnen spreken. Dat is helaas niet het geval op deze transfer die het toppunt van middelmaat is. De scherpte is degelijk en de hoeveelheid grain valt al bij al nog mee, maar voor het overige kunnen we de transfer niet echt een compliment geven. De sountrack staat op de schijf in de vorm van een al even middelmatige surroundtrack. Niet dat meer kanalen een meerwaarde zouden opleveren overigens, want veel dialogen of muziek bevat de prent niet.
EXTRA'S
De disk bevat geen extra's.
CONCLUSIE
Night Train is een doodsaaie uitwerking van een intrigerende plot, waarbij een potentieel en van suspens doordrongen verhaal uitmondt in een artyfartydrama dat een onbestaande diepgang wil suggereren. Beeld en geluid halen een middelmatig niveau, terwijl een bonussectie onbestaande is.