JOSEPH, KING OF DREAMS
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-05-03
FILM
Bij de Disney-studio's heeft men van ongeveer de helft van de klassiekers de laatste jaren een volstrekt overbodig vervolg, meestal dubieus van kwaliteit, in elkaar getimmerd, dat het origineel veelal geen eer aandoet. De mediocre animatie schijnt voornamelijk te dienen om de beginnende tekenfilmstudio-artiesten het vak te laten op leren. Meestal gaat het verhaal over de hoofdpersonages uit de eerste film die kleintjes hebben gekregen, die dezelfde stommiteiten begaan als de ouders in de eerste film (Lion King 2, Lady And The Tramp 2, Little Mermaid 2, ...) Bij Dreamworks konden ze niet hetzelfde doen voor het succesnummer The Prince Of Egypt, want dan zouden ze geheid de voornaamste religieuze wereldleiders tegen de kar gereden zijn. Daarom hebben ze het over een andere boeg gegooid, en heeft hetzelfde team een direct to video-verhaal in dezelfde stijl gemaakt over een compleet ander bijbelverhaal. Joseph (Ben Affleck) is de zoon van aartsvader Jacob en Rachel, en als jongste in een gezin met een dozijn broers wordt hij door zijn vader van het zware landbouwerswerk gespaard, en in de plaats leert hij zijn oogappel lezen en schrijven. Bovendien schijnt hij de gave te bezitten om dromen te kunnen verklaren. Uiteraard valt dit bij zijn broers niet in goede aarde, en onder leiding van de oudste, Judah (Mark 'Luke Skywalker' Hamill), smeden ze een vuig plannetje om Joseph eens een lesje te leren. Het plannetje loopt echter wat uit de hand, en voor ze zelf goed en wel door hebben wat ze hebben aangericht, hebben ze Joseph verkocht als slaaf. Hij belandt in Egypte (er moesten toch een paar decors uit The Prince Of Egypt worden gerecycleerd), en door zijn toegewijdheid krijgt hij het vertrouwen van zijn meester Potiphar. Wanneer diens vrouw hem probeert te verleiden, en hij niet op haar avances wenst in te gaan, klaagt ze hem aan wegens aanranding, en hij belandt in de gevangenis. Het feit dat hij niet daar ter plekke wegrot, heeft hij te danken aan een meisje dat hem regelmatig eten brengt (en waar hij later uiteraard mee trouwt), én aan zijn gave, die blijkbaar de farao, die geplaagd wordt door onverklaarbare dromen, goed uitkomt. Joseph voorziet dat er na zeven overvloedige jaren zeven magere jaren zullen komen, en de farao draagt hem op om voor de slechtere tijden voorraden in te slaan. In die functie komt Joseph weer in contact met zijn broers, die hem echter niet meer herkennen, maar hij hen wel.
Toegegeven, vergeleken bij The Prince Of Egypt is Joseph eerder een saaie bedoening. Het verhaal is veel simpeler, de karakters zijn zeer ééndimensionaal en nergens is er spoor van ook maar enige psychologische diepgang, de liedjes zijn minder beklijvend, en de speciale visuele effecten zijn ook redelijk beperkt. Ook kan deze film niet bogen op een uitgebreide voice cast: op Ben Affleck en Mark Hamill na lopen, in tegenstelling tot in The Prince Of Egypt - sorry maar ik kan niet buiten de vergelijking om - de vedetten hier elkaar niet voor de voeten (in één van de kleinere bijrollen vind je wel Dan 'Homer Simpson' Castellaneta terug - probeer hem eens te vinden zonder naar de aftiteling te kijken wie het is). Het is overigens net de vergelijking met de Prince die de film het zwaarst hypothekeert, want in absolute termen uitgedrukt valt het allemaal nog best mee. Het verhaal verveelt niet, want mee door de korte duur - de film is zowat een kwart korter - wordt de ontbrekende complexiteit wat weggemoffeld, en de animatie van de dromen van Joseph is grotendeels geïnspireerd op enkele schilderijen van Van Gogh, wat die scènes toch een zeer aparte timbre meegeeft. Er zitten geen noemenswaardige hiaten in het verhaal, en de thema's die worden aangeboord (liefde, overspel, verraad) zijn het basisingrediënt van elke dergelijke plot, maar bij Dreamworks hebben ze met deze film absoluut op veilig willen spelen, en duidelijk willen proberen het succes van hun voorganger te consolideren (en er intussen enkele dollars aan te verdienen). De film is ook meer geschikt voor de allerkleinsten dan The Prince Of Egypt. Gelukkig heeft de studio met The Road To Eldorado een compleet ander vaatje aangeboord, want in een business als animatiefilm is elke stilstand achteruitgang.
BEELD EN GELUID
Op het beeld is zoals gewoonlijk bij Dreamworks niets aan te merken: mooie contrastrijke kleuren en scherpe beelden, het begint zelfs cliché te worden. Het zorgenkindje bij deze film is de geluidstrack. Na de dood van André Franquin is Guust Flater blijkbaar gaan werken voor de DVD-afdeling van Dreamworks, want waarom de geluidstrack van deze film in het Nederlands en het Italiaans wél voorzien is van een 5.1-track en in het Engels (en het Portugees, maar soit) het moet stellen met een simpele 2.0 is ons een compleet raadsel. Bovendien staat er zeer misleidend op de hoes dat alle geluidstracks in Dolby Digital 5.1 zijn afgewekt, wat pertinent onjuist is. De 2.0-track is overigens wel okee naar zijn eigen maatstaven, maar dat uitgerekend de originele taal van de film is moeten sneuvelen voor de overdubde tracks is op zijn zachtst gezegd toch wel een zeer vreemde toestand. Als dit een vergissing is, dan duidt het op een verregaande onkunde, en als het opzettelijk is, dan duidt het op slechte smaak. Kies maar.
EXTRA'S
De DVD is bovendien niet echt gelardeerd met extra's zoals - excuseer om nog eens op hetzelfde dood paard te springen - The Prince Of Egypt. Eerst en vooral is er een ongeveer een dikke tien minuten durende presentatie van de storyboards van de scènes op de slavenmarkt, van commentaar voorzien door de animatoren. Verder zijn er voor de zatte Japanse zakenlui onder ons drie (Engelstalige) karaoke-nummers terug te vinden. Tot slot zijn er volgens het hoesje nog twee theatrical trailers op de DVD te vinden, maar we hebben er maar één gevonden. Niets van dit alles is ondertiteld. En gewoontegetrouw wordt ook weer het vier pagina's tellend boekje, waarvan er eigenlijk maar twee niet-standaard informatie bevatten, als een extra beschouwd.
CONCLUSIE
Dit is absoluut niet hét ultieme meesterwerk dat uit de Dreamworks-studios is gerold, en al bij al maar een mager doorslagje van hun andere - betere - succesnummers, maar voor liefhebbers van animatiefilms zeker geslaagd, zij het slechts met voldoening, en dit in tegenstelling tot [vul hier Uw favoriete Disney-film in, Toy Story niet meegerekend] 2. In de nevenklassementen: ook nog een zware onvoldoende voor de foute informatie op het hoesje. Als bovendien recensent Bruce Kluger van US Weekly op de achterflaptekst stelt, en ik citeer: "deze familiefavoriet zal met De Prins Van Egypte en De Leeuwenkoning gelden als een onmiddellijke klassieker", dan wil ik daar toch aan toevoegen dat de heer Kluger stellig overdrijft. Slecht is de film niet, maar potten breken...? In geval van twijfel misschien eerst even gaan huren is de boodschap.