FILM
Eindelijk is het vlaggenschip van de Pixar-studio's ook in de veilige blauwe haven beland.
Toy Story, de film waarmee het avontuur voor Pixar begin, wordt intussen al voor de vierde of vijfde keer uitgebracht, maar voor de eerste keer op Blu-ray. Als u fan bent van de film, dan hebt u ofwel reeds in huis: de bijna bare-bones
2-disk combinatierelease, de enkel in Engeland uitgebrachte
Ultimate Toy Box, de meer extra's bevattende
Special Edition, maar dan hopelijk hebt u de 1-disk eertijds laten schieten en bent u voor de veel rijkere
2-diskversie uit de UK gegaan, die ook Nederlandse ondertiteling hadden én ook nog eens veel meer extra's.
De film, dan. In
Toy Story maken we kennis met Woody de Cowboy (Tom Hanks), het favoriete speeltje van een
all-average-American jongetje, Andy. Wanneer Andy als geschenk voor zijn verjaardag het laatste nieuwe speeltje krijgt, een pop van de ruimtevaarder Buzz Lightyear (Tim Allen), voelt Woody dat zijn plaats als favoriete speelgoed in het gedrang komt. De rivaliteit tussen de twee speeltjes om de gunst van Andy breekt los, en in een moment van zwakte ziet Woody de kans om zijn concurrent Buzz het raam uit te duwen. De wroeging én het feit dat zijn collega-speeltjes hem met de nek aankijken, maken dat Woody zijn aartsrivaal toch gaat redden. Ze zijn op elkaar aangewezen om diverse gevaren het hoofd te bieden, zoals het vernielzuchtige buurjongetje Sid en zijn bloeddorstige hond. Buzz weet echter niet van zichzelf (of wil het niet weten) dat hij maar een stuk speelgoed is, en denkt tot overmaat van ramp dat hij echt kan vliegen. De confrontatie met de werkelijkheid zal hard aankomen. Maar veel tijd om te treuren hebben ze niet, want ze moeten terug bij Andy zien te geraken vòòr de verhuiswagen...
Deze speciale editie van
Toy Story gaat uiteraard vooraf aan de release van het derde deel van de franchise, dit jaar in de bioscoop verwacht. De Pixar Studio's hebben intussen een hele weg afgelegd en hebben in een soort van "vriendelijke revolutie" de macht bij Disney overgenomen, volgens mij voor hun eigen bestwil. Het animatiebedrijf Pixar, die in eerste instantie hun filmpjes niet aan de straatstenen kwijtraakten, vonden na lang leuren eindelijk gehoor bij Disney, die vooral dachten dat een film over speelgoed automatisch de merchandising-winkel zou kunnen doen draaien. De uitkomst van het succesverhaal is bekend: na
Toy Story volgden achtereenvolgens
A Bug's Life, Toy Story 2,
Monsters Inc.,
Finding Nemo, The Incredibles, Cars,
Ratatouille, Wall-E en
Up, alsook een hele sliert kortfilms waarvan de voornaamste op de
Pixar Short Film Collection terug te vinden zijn, waar alleen al enkele pareltjes te zien zijn, zoals
Boundin', One Man Band, Geri's Game en
Luxo Jr. John Lasseter trok zich na een paar films terug als regisseur ten voordele van enkele jongere krachten zoals Brad Bird en Pete Docter, en is tegenwoordig baas van Disney geworden. Pixar, heeft intussen nog niet één minderwaardige film afgeleverd, en is zo invloedrijk geworden dat elke zichzelf respecterende filmstudio nu ook een CGI-afdeling heeft, zoals Blue Sky voor Fox, waar de
Ice Age-films vandaan komen, en natuurlijk Dreamworks met onder meer paradepaardje
Shrek. Disney zelf heeft intussen ingezien dat CGI-animatiefilms maken moeilijker is dat het lijkt:
Chicken Little is een dikke flop, terwijl voor het recentere
Bolt een zaak te bepleiten valt.
Om maar te zeggen:
Toy Story is een film die geschiedenis heeft geschreven. Naast verbluffende technische hoogstandjes die tien jaar geleden nog eigenlijk pionierswerk waren, levert Pixar levert daarnaast nog inhoudelijk kwaliteit af ook. De humor bevat naast de klassieke hoeveelheid slapstick ook nog een behoorlijke dosis zelfrelativering. En de klassieke boodschap, in dit geval hoe vriendschap iets absoluuts is, wordt er een stuk minder zedenprekend ingegoten en lijkt welbeschouwd de evidentie zelve. Het wantrouwen tussen Woody en Buzz slaat pas om wanneer ze uiteindelijk gedwongen worden om op elkaar te rekenen, maar eer het zover is hebben ze op elkaar - en indirect op ons - al een spervuur van snedige oneliners afgevuurd. En daar is het ons als kijker natuurlijk om te doen. De nevenpersonages, de decors, de settings, de muziek van Randy Newman... bij deze film is werkelijk overal aan gedacht; enige minpuntje is dat de textuur van de menselijke personages nog niet zo fijn was uitgetekend als bij, zeg maar
Up; speelgoed is net cartoonesk genoeg om met simpele vormen en kleuren te renderen.
Toy Story was een gok, want niemand kon inschatten wat de impact op het grote publiek zou zijn, maar het bleek een solide gok geweest te zijn. Tien jaar na uitgave moeten we echter besluiten dat het niet de verbluffende en voor die tijd revolutionaire, maar intussen weer achterhaalde animatietechnieken zijn die
Toy Story zo aanstekelijk maken, maar de zorg die aan het verhaal werd besteed.
BEELD EN GELUID
Wie al dacht dat de Special Editions perfect waren, wist natuurlijk niet dat er een nieuw medium zat aan te komen dat mogelijk nóg beter verweven is met CGI-animatie, en dat is high definition. Alle details, tot en met de kleurverschillen op de huid van de poppen (zoals het gat in het voorhoofd van Woody dat Sid er heeft ingebrand) kloppen als een bus, en de details spatten van het scherm. De kleuren van dit filmfeest zijn fantastisch accuraat, zonder de minste aarzeling of trilling, en de aftekening is vlijmscherp, met chirurgische precisie, aangebracht. Er zijn geen compressieproblemen of instabiliteiten te melden; zelfs voor de begindagen van CGI zijn zaken als textuur en dergelijke buitengewoon goed gedefinieerd. De Engelse DTS-HD MA 5.1 ES is op geen enkel vlak te verslaan: de regenbui buiten wanneer Woody onder de mand van Sid verstopt zit, het geknars van de remmen van de verhuiswagen, het kinderfeestje, de aanstormende hond... er is werkelijk niets op aan te merken. Een beetje saai, eigenlijk. De achterspeakers worden constant ten volle benut, met als gevolg een zeer strak richtingsgevoel, en ook het subwooferkanaal wordt gretig aangesproken.
EXTRA'S
Nagenoeg alle extra's van de collector's edition hebben de Blu-ray versie gehaald, alsook een handjevol releases van vorige versies. Het is echt onbegonnen werk om aan te tonen welke featurettes nieuw zijn en welke van een vorige versie afkomstig, misschien ontbreekt er hier en daar nog een easter egg (dat we mogelijk gewoon nog niet gevonden hebben), maar
that's it. De lijst is uitzonderlijk lang en er komt maar geen einde aan.
Documentaire "Toy Story 3 Sneak Peek: The Story" (2:06)
We beginnen al met een nieuwigheidje. Deze korte sneak preview vertelt ons waarover de derde film zal gaan - de stukken speelgoed komen in een crèche terecht. Of dat goed afloopt, kan u vanaf deze zomer op het grote witte scherm zien.
Audiocommentaartrack
Een beetje een drukke track: regisseur John Lasseter, co-auteur Andrew Stanton, art director Ralph Eggleston, animator Pete Docter, technischr egisseur Bill Reeves en producenten Ralph Guggenheim en Bonnie Arnold vallen wat over elkaar, maar leveren een vrij gedetailleerde en interessante commentaartrack waarin ze terecht trots zijn op hun technisch hoogstandje, en aspecten belichten als het verhaal, de personages, de stemacteurs en veel over de animatietechnieken.
Documentaire "Buzz Lightyear's Mission Logs: Blast Off" (3:02)
Een korte documentaire, duidelijk gesponsord door de NASA, waarin Buzz Lightyear, Hamm en Rex een verkoopspraatje over ruimteonderzoek afsteken.
Documentaire "Paths to Pixar: Artists" (4:47)
Enkele van de animatoren van Pixar vertellen hoe het is om voor de studio te mogen werken, en zijn erg lyrisch over hun voorliefde voor Disney-animatie.
Documentaire "Studio stories: Johns Car" (1:28)
Documentaire "Studio stories: Baby AJ" (1:40)
Documentaire "Studio stories: Scooter races" (2:16)
De Pixarcrew vertelt enkele anekdotes van tijdens de productie aan de hand van een bij elkaar gekrabbeld animatiefilmpje. In
Johns Car wordt verteld dat Lasseter met een wrak op wielen rondrijdt, in
Baby AJ bekent AJ Riebli dat hij een redelijk creepy Halloweenkostuum had, en de rivaliteit tussen John Lasseter en Tom Porter wordt uit de doeken gedaan in
Scooter Races.
Documentaire "Buzz takes Manhattan" (2:12)
John Lasseter vertelt hoe er een ballon van Buzz Lightyear werd opgelaten in de Macy's Day Parade, een jaarlijks gehouden optocht waarin grote ballonnen met tekenfilmfiguren centraal staan
Documentaire "Black Friday: The Toy Story you never saw" (7:35)
Deze documentaire bevat een storyboard van een geweigerde versie van
Toy Story waarbij Woody een stuk minder sympathiek is ten overstaan van zijn medespeelgoed.
Documentaire "Filmmakers reflect" (16:34)
De vier groten van Pixar, John Lasseter, Andrew Stanton, Pete Docter en Joe Ranft, vertellen verhalen over de productie van de film, en hoe ze herinneringen uit hun jeugd hebben gepitcht als inspirate voor hun films.
Documentaire "The making of Toy Story" (20:20)
Van het embryonale idee tot postproductie, alles wat je over
Toy Story wilde weten maar nooit hebt durven vragen komt in deze documentaire aan bod, zij het tegen een moordtempo.
Documentaire "The legacy of Toy Story" (11:41)
Zij het dat er danig met lauwerkransen wordt gesmeten in deze documentaire, toch blijft het interessant om te zien hoe zeer
Toy Story het aanzicht van de (computer)animatiefilm heeft veranderd.
2 gallerijen "Designing Toy Story" (6:13)
Hierin wordt verteld over de artistieke keuzes die de bedenkers hebben moeten maken, van een keuze tussen realistische en cartooneske stijl tot en met ogenschijnlijk banale keuzes als de kleuren.
8 verwijderde scenes (19:01)
Alhoewel de film perfect is als 'ie is, vinden we hier nog acht verwijderde en voornamelijk uitgebreide scènes, waarvan twee in definitieve animatieversie en zes die de fase van het storyboard niet verlaten hebben.