:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> PI
PI
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-08-31
FILM
In Pi maakt de kijker kennis met de joods jongeman Maximillian Cohen in z’n kleine flat tussen computers en transistors. Hij is gedreven, meer zelfs, hij is geobsedeerd door de gedachte dat (1) wiskunde de taal van het universum is, (2) de natuur in cijfers kan worden uitgedrukt en (3) alles in de natuur op patronen berust. Wie die patronen vindt, zo meent hij, heeft bijgevolg de sleutel tot de chaos in handen en kan wellicht zowat alles voorspellen, de bewegingen op de beurs bijv., waarmee Maximillian overigens al een hele tijd aan de gang is, zij het voorlopig zonder succes, want z’n computers slaan uiteindelijk elke keer tilt en op z’n printer vindt hij dan een code van 216 cijfers waarin geen patroon te herkennen is. Hij raadpleegt z’n oude wiskundeleraar, maar de bejaarde man doet vooral geheimzinnig en wil alleen kwijt dat hij destijds ook op een dergelijke cijfercode is gestoten, waarna hij het onderzoek heeft gestaakt. Zet het uit je hoofd, drukt hij Maximillian op het hart, anders wordt het op een keer je dood.

 

Maar Maximillian is bezeten door het probleem en zelfs in z’n stamcafé zit hij op een stukje papier allerlei cijferreeksen uit te werken. Dat valt Lenny Meyer op, een traditionele jood die hem vertelt dat hij eveneens geobsedeerd is door wiskundige vraagstukken. Cohen is aanvankelijk weinig geïnteresseerd in Meyers gewauwel, maar dat verandert als hem wordt verteld dat elke letter van het Hebreeuwse alfabet een cijferwaarde heeft en dat de combinatie van de cijferwaarden van de woorden man en vrouw overeenkomt met de cijferwaarde van het woord kind. Bovendien blijkt Meyer zelf al geruime tijd op zoek te zijn naar de letters van een getal met ongeveer 216 cijfers. Maximillians Cohens hoofd is het groundzeropunt van een kleine kernbom: hij spurt naar het park om er in de vuilnisbak z’n weggegooide computerprint met de code te recupereren, maar zonder succes. Hij herinnert zich het aanbod van Marcy, de vertegenwoordigster van een grote Wall Street-firma, om hem een superprocessor van een nieuwe generatie ter beschikking te stellen – z’n experiment om de beurs te voorspellen heeft uiteraard de aandacht getrokken – en dus besluit hij om daarmee aan de slag te gaan om de geheimzinnige code weer in handen te krijgen. Maar Meyer heeft ondertussen z’n geloofsgenoten ingelicht over de interesse van Cohen voor het 216-delige cijfer en dus wordt hij bij de rabbijn gesommeerd die hem vertelt wat er op het spel staat. Wordt de code zijn redding of zijn ondergang?

 

Pi is een studie over waanzin, genialiteit en obsessie. Op heel veel karakteruitdieping of zelfs actie hoeft u niet te rekenen in Pi, want regisseur Darren Aronofsky zet alleen in op de paranoïde fixatie van zijn hoofdpersonage, die hij zichtbaar maakt met grove en schokkerige opnamen in zwart-wit, met hectische herhalingen, afgewisseld met snel bewegende cijferreeksen en waanvoorstellingen, want Maximillian slikt handenvol pillen tegen een steeds terugkerende migraine, terwijl z’n neus regelmatig bloedt, wellicht als gevolg van een te hoge bloeddruk. Bovendien is hij mensenschuw, accepteert het eten dat z’n Indische buurvrouw voor hem op de gang achterlaat alleen als ze in haar eigen flat is verdwenen en zelfs de superprocessor moet in een anonieme koffer voor z’n deur worden neergezet. Alleen met Sol, z’n voormalige leraar, met wie hij Go speelt, een spel dat veel verder gaat dan schaak, voert hij lange gesprekken over het 216-delige cijfer en het is ook Sol die hem erop wijst dat hij het pure wetenschappelijke pad dreigt te verlaten voor een ongewisse reis doorheen de esoterische numerologie.

 

Aronofsky maakt van Pi een thriller, maar revolvers en snelle wagen komen er niet aan te pas, want wat de Wall Street-techneuten en de chassidim per se in handen willen krijgen, het zit in het hoofd van Maximillian en hijzelf is er niet van overtuigd dat wat hij zoekt bruikbaar is en/of belangrijk voor z’n belagers. Het is het gevecht van een man tegen zichzelf die beseft dat het niet zo zeer een kwestie van logisch redeneren is, dan wel een behoefte aan voldoende rekencapaciteit en daarvoor zijn sterke computers nodig, wellicht van een type dat (nog) niet bestaat en dat ook nooit door een mens zal worden ontworpen, want een computer die alle data bevat, die is uiteraard zo groot als het universum zelf. Maar misschien is Max gewoon gek of lichamelijk heel erg ziek en zou hij niet opvallen tussen gamers en gokkers die hun hele leven een patroon zoeken in de chaos. Cijfers kan je niet testen zoals een nieuwe stofzuiger of een vloeistof in een proefbuis, want het resultaat is altijd een nieuw cijfer dat op ontelbare manieren kan worden geïnterpreteerd.

 
BEELD EN GELUID
Het beeld is ruw en korrelig, zowel het zwart als het wit zijn grauw zoals minderwaardig drukwerk, maar daarmee creëert Darren Aronofsky de perfecte sfeer voor de wanorde en de chaos in het hoofd van z’n hoofdpersonage. De zenuwachtige en soms schreeuwerige soundtrack is van de hand van componist Clint Manseel, die eerder ook al de muziek mocht leveren voor zeer verschillende films zoals Black Swan (2010) en The Wrestler (2008), niet toevallig ook allebei films van Aronofsky.
 
EXTRA’S
Er is de traditionele Bioscooptrailer, er zijn fragmenten Uit het Dagboek van de Regisseur over de voortgang van de productie en het succes op het Sundance Festival (tekst), er is een korte Making-of Pi met setfragmenten, er zijn Biografieën (tekst) en er is nog een andere Videoclip.

 
CONCLUSIE
Stel dat u de wiskundige sleutel tot het universum in handen kreeg, dan kon u niet alleen de beurs voorspellen, maar ook het weer en de toekomst en wellicht kon u dan ook de gang van zaken in de wereld beïnvloeden. U zou m.a.w. God zijn. Het is een utopie dat een dergelijke rol voor een mens weggelegd zou zijn, alhoewel godsdiensten die mening niet schijnen te delen. Darren Aronofsky creëert in Pi een situatie die wél in die richting schijnt te gaan, maar tegen welke prijs voor z’n hoofdpersonage?



cover




Studio: Universal

Regie: Darren Aronofsky
Met: Sean Gullette, Mark Margolis, Ben Shenkman, Pamela Hart, Stephen Pearlman, Samia Shoaib, Ajay Naidu, Kristyn Mae-Anne Lao, Espher Lao Nieves, Joanne Gordon, Lauren Fox

Film:
7,5/10

Extra's:
4/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1998

Leeftijd:
12

Speelduur:
80 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
0044007801222


Beeldformaat:
1.66:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Bioscooptrailer
• Uit het Dagboek van de Regisseur

• The Making of Pi

• Biografieën

• Videoclip

Andere recente releases van deze maatschappij