:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> NUIT AMERICAINE, LA
NUIT AMERICAINE, LA
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-10-23
FILM
In de Victorine Studio’s in het Zuid-Franse stad Nice draait regisseur Ferrand (François Truffaut) z’n nieuwste filmkomedie  Meet Pamela, een coproductie met Amerikaanse financiers. Maar als één van de hoofdacteurs tijdens de opnames overlijdt, weigeren de geldschieters om de scènes over te doen. Ferrand moet voor een look-alike zorgen en het aantal draaidagen beperken. Ondertussen blijkt één van de jonge actrices – aanbevolen door de Amerikanen – zwanger te zijn en ziet Ferrand het niet zitten om haar weken later nog een keer voor z’n camera plaats te laten nemen met een dikke buik. De Amerikanen zijn evenwel kordaat: de Amerikaanse blijft. En de problemen stapelen zich op, want een oudere actrice blijkt aan de drank te zijn en nauwelijks in staat om een scène tot een goed einde te brengen: de mislukte takes stapelen zich op en het tijdsschema wordt niet gerespecteerd. Doch regisseur Ferrand houdt er de moed in en hij wil z’n film binnen de opgelegde periode en mét het voorziene budget afmaken, ook al is hij wellicht onzeker over het te verwachten resultaat en het succes in de bioscoop.

 

La Nuit Américaine is François Truffauts 15de bioscoopfilm. In het begin van z’n carrière oogstte hij succes met o.a. Les Quatre Cents Coups (1959), Jules Et Jim (1962) en Fahrenheit 451 (1966), maar na L’Enfant Sauvage (1969) moest hij met Domicile Conjugal (1970) en met Une Belle Fille Comme Moi (1972) twee mislukkingen aan de bioscoopkassa incasseren. Een jaar later draaide hij La Nuit Américaine, waarvoor hij samenwerkte met scenarist en acteur Jean-Louis Richard (Le Dernier Metro, 1980) en waarmee hij de bioscoopbezoekers én de critici opnieuw overtuigde. Het is een film over het maken van een film en wellicht de beste die ooit in het genre is gemaakt sinds Singin’ In The Rain (1952) van Stanley Donen en Gene Kelly over de opkomst van de geluidsfilm. Het mooiste wat ik ooit in een bioscoop heb gezien zijn de blije gezichten van de toeschouwers die het licht van de film reflecteren, is één van z’n bekende uitspraken en dat is precies wat er gebeurt tijdens de projectie van La Nuit Américaine, dat als een innemende en onderhoudende komedie de kijker bijna 2 uur lang meevoert tussen de artiesten en de locaties van Meet Pamela, Tuffauts film-in-de-film waarin acteerprestaties, roddel en persoonlijke drama’s aan bod komen en waarin hij zelf één van de hoofdrollen voor z’n rekening neemt.

 

De set van Meet Pamela blijkt de wereld in het klein te zijn. Van glamour is er weinig sprake, want hoofdactrice Julie (Jacqueline Bisset) blijkt net een zenuwinzinking achter de rug te hebben en dus heeft ze haar echtgenoot-psychiater, de grijzende dokter Nelson, meegebracht om over haar gezondheid te waken. Maar Julie wordt verliefd op haar aantrekkelijke tegenspeler en dat zorgt voor roddel, terwijl de zwangere actrice, de drankzuchtige oudere collega en haar homoseksuele filmpartner, die bovendien halfweg de opnames overlijdt, de boel aardig in het honderd laten lopen. Regisseur Ferrand blijft er allemaal kalm onder en hij laat de opnames zo nodig ontelbare keren overdoen, wat dan weer tot ongenoegen en misverstanden leidt, want zijn de prestaties niet goed genoeg? Heeft men geen begrip voor een oudere actrice die problemen heeft met haar geheugen? Is het poesje echt professioneel opgeleid en waarom wil het de melk dan niet drinken, wat de eerste de beste straatkat probleemloos oplost? Waarom is de jonge hoofdacteur schijnbaar overstuur en verschijnt hij nooit op tijd op de set waardoor er kostbare tijd en dus geld verloren gaat? Grappig, komisch en aandoenlijk, dat is La Nuit Américaine ten voeten uit.

 

Grote acteerprestaties hoeft u in La Nuit Américaine niet te verwachten. Dit is een komedie en dus wordt van de acteurs verwacht dat ze meedrijven op de sfeer van gemoedelijkheid en ongedwongenheid. Jacqueline Bisset (Airport, 1970; Latter Days, 2003) is wellicht naast François Truffaut zelf de enige die u bij ons bekendheid geniet. Valentina Cortese (Giulietta Degli Spiriti, 1965), noch Jean Champion (L’Invitation, 1973) zijn bij ons zo goed al totaal onbekend, maar misschien herkent u Jean-Pierre Léaud (Alphonse) als de rechter uit Une Affaire De Goût (2000) of als Tom, het vriendje van Jeanne, uit Last Tango In Paris (1972). Kenners van de Franse cinema herkennen beslist ook de jonge Nathalie Baye (Mon Fils À Moi, 2006; Laurence Anyways, 2012) en liefhebbers van Engelse literatuur zullen de verzekeringsmakelaar kunnen identificeren als de Engelse auteur Graham Greene (The Third Man, 1949).

François Truffaut is een meester wat comedy betreft en zijn grote talent bewijst hij in de kleine scène met een getrainde poes en in de scène waarin sneeuw geproduceerd wordt in volle zomer voor een opname in de sneeuw, maar bijv. ook in de scène waarin een oudere actrice haar make-uphulpje de schuld geeft van haar falende geheugen en in de scène met de balkonscène op de derde etage waarvoor niet veel meer nodig is dan een houten staketsel. Het zijn stuk voor stuk prachtige fragmenten in een film die tot in de laatste minuut getuigt van originaliteit en durf. Truffaut becommentarieert de gebeurtenissen in de film zelf en we zien hem als regisseur Ferrand dromen over z’n eigen jeugd: een jongetje van een jaar of tien met de wandelstok van zijn opa op weg naar de plaatselijke bioscoop om er de foto’s van Citizen Kane vanachter het traliewerk weg te graaien. We hoeven niet te raden wie het jongetje is.

 
BEELD EN GELUID
Ondanks z’n hoge leeftijd is de film goed bewaard. De kleuren zijn heftig en stabiel, het aantal ongerechtigheden is zo goed als nul en de scherpte van het beeld is zo goed als perfect met acceptabele zwart-witwaarden. De muziek is van de hand van Georges Delerue, die ook voor een aantal van Truffauts eerdere film de muziek leverde.
 
EXTRA’S
In De Productie van La Nuit Américaine wordt een portret opgehangen van de carrière van François Truffaut en z’n werkzaamheden aan de film. De Making-of La Nuit Américaine en La Nuit Américaine in de Victorine Studio’s, allebei op de hoes vermeld, hebben we op de dvd niet teruggevonden, wél een Commentaartrack van de Regisseur bij de film.

 
CONCLUSIE
La Nuit Américaine is één van François Truffauts interessantste en onderhoudendste films en in elk geval een grappige komedie die je regelmatig opnieuw kan bekijken wegens de ingenieuze manier waarop de regisseur de wereld van de cinema voor de kijker van binnenuit zichtbaar maakt. In 1974 kreeg La Nuit Américaine in Hollywood de Oscar voor de Beste Buitenlandse Film, waardoor Paul Verhoeven (Turks Fruit) en Claude Goretta (L’Invitation) met lege handen naar huis werden gestuurd.



cover




Studio: Warner

Regie: François Truffaut
Met: Jacqueline Bisset, Valentina Cortese, Jean-Pierre Aumont, Dani, Jean Champiuon, Alexandra Stewart, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Baye, François Truffaut, Graham Greene, David Markham, Bernard Menez

Film:
8/10

Extra's:
3/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1973

Leeftijd:
12

Speelduur:
112 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
7321931917797


Beeldformaat:
1.78:1 PAL

Geluid:
Frans Dolby Digital Mono 2.0


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Zweeds, Hongaars, Tsjechisch, Turks, Grieks, Roemeens
Extra's:
De Productie van La Nuit Américaine
• De Making-of La Nuit Américaine
La Nuit Américaine in de Victorine Studio’s

Andere recente releases van deze maatschappij