:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> EASTERN BOYS
EASTERN BOYS
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-12-04
FILM
Veertiger Daniel spreekt in het Parijse noordstation een jonge kerel aan van wie hij vermoedt dat hij zich laat betalen voor seks. Ze maken een afspraak voor de volgende dag in Daniels flat, maar tot Daniels verbazing staat er ’s anderendaags een minderjarig jongetje voor z’n deur dat zich handig naar binnen werkt en even later de deur opent voor nog twee andere jongens, direct gevolgd door een meisje en nog een paar jongens die zich in Daniels fauteuilles installeren en zich alvast een drankje inschenken. Uitleg krijgt hij uiteindelijk van Boss, een twintiger die schijnbaar als leider optreedt van de Oost-Europese bende en die hem op zeer vriendelijke toon meedeelt dat hij, Daniel, hun de vorige dag heeft uitgenodigd op het station, of niet? De Fransman weet niet wat hij mag verwachten, maar de politie bellen is uiteraard uit den boze, de overmacht is te groot. Er wordt een muziekje opgezet, er wordt gedanst en lol getrapt en voor Daniel het beseft vertrekken z’n flatscreen, z’n schilderijen, z’n gadgets en zelfs z’n luster in de woonkamer en z’n kleren in de slaapkamer in de richting van de lift om vervolgens een aantal etages later in een vrachtwagen te verdwijnen. De jongen met wie hij een afspraak heeft gemaakt, Marek, verschijnt als laatste, maar hij schijnt de gang van zaken normaal te vinden. Daniel voelt zich verraden en misbruikt en als hij de ochtend nadien wakker wordt is de flat leeg, dat wil zeggen: de jonge Russen en hun kompanen zijn verdwenen en op een bank en een kapot tafeltje na is z’n flat helemaal leeggemaakt…

 

De dag nadien op hetzelfde tijdstip gaat de bel en staat Marek, dit keer alleen, voor de deur. Wil je me nog steeds neuken?, vraagt hij met uitgestreken gezicht, tegen het afgesproken tarief? Daniel knippert even met de ogen, bijt op z’n tanden en laat de jonge Oekraïner binnen, die minder dan een half uur later met 50 euro verdwijnt. Een paar dagen later staat hij er opnieuw. Maar van genegenheid of interactie is geen sprake. Als Daniel klaar is kleedt Marek zich aan en vertrekt. Met 50 euro. Na een paar ontmoetingen probeert Daniel met z’n jonge bezoeker te praten: of ze een afspraak kunnen maken over het moment waarop hij opduikt? Of het meer dan eens in de week kan en misschien tijdens het weekend, want dan moet hij niet naar z’n werk? Heel langzaam weekt hij Marek los uit wat een oneindige apathie lijkt te zijn. Maar als hij hem in nieuwe kleren stopt en een Ipad cadeau doet, komt Marek ik aanvaring met Boss die weinig signalen nodig heeft om te beseffen wat er aan de hand is. Hij houdt Marek nog stevig in z’n greep, want diens persoonsbewijs ligt in de locker die de brutale Rus als een schat bewaakt. Marek, die beseft dat een ander leven tot de mogelijkheden behoort, besluit om nog een keer terug te keren naar het goedkope hotelletje waar de bende zich voor de Franse emigratiediensten verstopt…

 

In Eastern Boys is er sprake van een homo-erotische relatie tussen de beide hoofdpersonages, maar dat is niet meer dan een zijdelings thema, want centraal staat de Oost-Europese jeugdbende waartoe ook Marek behoort en die hem veiligheid en onderdak biedt, maar die tegelijk ook onvoorwaardelijke loyaliteit en gehoorzaamheid eist. Daarom brengt Marek bendeleider Boss op de hoogte over de afspraak die hij met Daniel heeft gemaakt. Dat hij niet lang daarna opnieuw voor diens deur staat – ondanks het feit dat hij verantwoordelijk is voor het leeghalen van de flat – verbaast nauwelijks, want er dwalen tegenwoordig individuele door de straten van grote West-Europese steden die onbekend zijn met begrippen als vertrouwen en loyaliteit ten opzichte van derden en die nog uitsluitend gedreven worden door eigengewin. Dat is ook Daniels probleem als hij Marek weer binnenlaat, want uit alles blijkt dat die zich louter als een prostitué gedraagt en niet geïnteresseerd is de persoon die het met hem doet. Met hem praten leidt aanvankelijk tot niets. Hij antwoord nauwelijks. En later – als Daniel informeert naar z’n familie en z’n leven in Oekraïne – verwijt Marek hem zelfs een gebrek aan vertrouwen, of hoe de mentale afstand tussen West- en Oost-Europeanen in sommige gevallen heel erg groot is, zeker in het geval van Oekraïners, Moldaviërs, Georgiërs en andere voormalige onderdanen van de Sovjet Unie.

 

Het probleem met Eastern Boys is evenwel het feit dat regisseur Robin Campillo zowel het personage Marek als bendeleider Boss in de kijker wil plaatsen – in het interview in Extra’s geeft hij toe dat Boss hem het meest interesseert als karakter – waardoor geen van beide karakters uiteindelijk grondig wordt verkend en uitgewerkt. En verrassend genoeg komt het personage Boss uiteindelijk veel beter uit de verf en is Marek niet meer dan de speelbal in een conflict waarvan hij de spelregels niet kent. Olivier Rabourdin (Tony’s Revenge, 2011; Des Hommes Et Des Dieux, 2010) is met voorsprong het sterkste personage in Eastern Boys en hij is degene die de kijker een leidraad biedt in een film die soms de neiging heeft om heel verschillende richtingen in te slaan, maar verrassend genoeg toch elke keer opnieuw bij het hoofdthema uitkomt. Sommige scènes - vooral in het begin van de film - zijn erg lang zonder dat er sprake is van veel actie of drama (scène bij het Parijse noordstation, feestje in de flat van Daniel), en ze zetten beslist een aantal kijkers op het verkeerde been, maar ze zijn duidelijk bedoeld om een donkere en dreigende sfeer op te roepen, waarin de maker ook echt slaagt, net zoals in de latere scènes in het hotel, waar de bende van Boss een zwarte hotelbediende bedreigt. Op dat moment injecteert regisseur Robin Campillo z’n film heel even met een flinke portie Hitchcockiaanse spanning.

 
BEELD EN GELUID
Op de beeldkwaliteit is niets aan te merken. De kleuren zijn fel en vervolgens dof wegens het weinige licht in woonkamer van Daniel en/of in de goedkope hotelkamers. De scherpte is perfect en dat geldt eveneens voor het zwartniveau. Van beschadigingen is geen sprake. Het geluid staat in 5.1, maar dit is niet het soort film dat het moet hebben van auditief geweld.
 
EXTRA’S
Een uitgebreid Interview met de Regisseur over de totstandkoming van het scenario, de casting van Olivier Rabourdin en de lange zoektocht naar de Russische acteurs voor de rol van Marek en Boss. Ter afsluiting is er de Originele Bioscooptrailer.

 
CONCLUSIE
Dankzij de homo-erotische insteek kan Eastern Boys wellicht nog rekenen op een zekere aandacht in het holebimilieu, want de kans is groot dat deze film anders nooit bij ons was uitgebracht.  



cover



Studio: Cinéart

Regie: Robin Campillo
Met: Olivier Rabourdin, Kirill Emelyanov, Daniil Vorobyov

Film:
7/10

Extra's:
3/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2013

Leeftijd:
16

Speelduur:
124 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
54149397699016


Beeldformaat:
2.35:1 PAL

Geluid:
Frans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans (gedeeltelijk)
Extra's:
Interview met de Regisseur
• Originele Bioscooptrailer


Andere recente releases van deze maatschappij