:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> PADDINGTON
PADDINGTON (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2015-04-10
FILM
Veertig jaar geleden bezocht een ontdekkingsreiziger, Montgomery Clyde (Tim Downie) de diepste hellekrochten van Peru en stootte daar op een echtpaar beren die hij Pastuzo (Michael Gambon) en Lucy (Imelda Staunton) doopte, en die in de kortste keren verslingerd waren aan zijn aardbeienmarmelade. Bij zijn terugreis drukte hij de beren op het hart dat er altijd voor hen een plaatsje in Londen zou zijn...

 


... en veertig jaar geleden is het dan zo ver: nadat Pastuzo is verongelukt bezweert Lucy hun jonge protégé, voor wie ze niet meer kan zorgen, om illegaal op een schip naar Londen te migreren, gewapend met een valies vol marmeladepotten en een rood hoedje dat Pastuzo van de ontdekkingsreiziger cadeau heeft gekregen. De beer, die heeft leren praten door een cursus Engels-op-vinylplaat, merkt dat Londen heel wat minder gastvrij is dan hij zich had ingebeeld. Uiteindelijk belandt hij eenzaam op een platform van Paddington Station. Als de familie Brown in zeven haasten over het perron passeert meent vader Henry (Hugh Bonneville) dat het alweer een zwerver is die wat van hen nodig heeft; moeder Mary (Sally Hawkins) is echter vertederd door het diertje en belooft om de pratende beer minstens één nachtje in huis te nemen, zodat hij in alle rust op zoek kan gaan naar de ontdekkingsreiziger. Het beertje wordt ter plekke Paddington (Ben Whishaw) gedoopt - zijn berennaam is te moeilijk om uit te spreken - en het beestje mag op de zolder blijven logeren. Vader Brown, een verzekeringsagent, ziet de bui hangen en belt net op tijd naar zijn maatschappij om de polis op te trekken, want binnen de kortste keren richt het goedbedoelende diertje in zijn naïviteit een ravage aan. Paddington wordt de held van de dag als hij bij Mr. Gruber, een joodse expert in hoeden (Jim Broadbent), een zakkenroller klist. Helaas trekt hij ook ongewenste aandacht: de dochter van de inmiddels overleden ontdekkingsreiziger, Millicent Clyde (Nicole Kidman), is nooit over het drama heengekomen dat haar vader uit de academie voor ontdekkingsreizigers werd gestoten omdat hij geen specimen van de beer heeft meegebracht, en wil Paddington in handen krijgen om hem op te zetten in het Natuurhistorisch Museum. Ze vindt een bondgenoot in norse buurman Curry (Peter Capaldi) die stapelverliefd op haar is en best wel even wil bellen van zodra de beer alleen thuis is. Door de opgelopen spanningen ten huize Brown realiseert Paddington zich dat hij de mensen eerder tot last is, en hij vertrekt zonder een adres achter te laten. Pas dan realiseren de Browns zich hoe zeer Paddington een deel uitmaakt van hun familie.




Please look after this bear. Thank you.
Iedereen die ooit Londen heeft bezocht heeft ongetwijfeld ooit al in een souvernirwinkel het typische pluchen beertje met de rode hoed en de blauwe duffelcoat zien liggen. Paddington is de creatie van BBC-cameraman Michael Bond en illustratrice Peggy Fortnum; in 1956 kocht Bond voor Kerstmis voor zijn familie nog in de gauwte een beertje dat eenzaam op een schap in een kiosk van het Londense Paddington Station stof lag te vergaren, en zijn verbeelding sloeg op hol. In 1958 zag het eerste boek, A Bear Called Paddington, met kortverhalen het levenslicht, de eerste in een reeks die tot op het ogenblik van schrijven nog steeds loopt. In 1972 verkreeg het echtpaar Eddie en Shirley Clarkson (overigens de ouders van de controversiële Top Gear-presentator Jeremy Clarkson) een licentie om pluchen beertjes te fabriceren, en uiteraard kreeg het commerciële succes navolging in een reeks processen over rechtenkwesties. Voor de onvermijdelijke televisiebewerking als stop-motionanimatie nam Bond, producent van het in het Verenigd Koninkrijk immens populaire jeugdprogramma Blue Peter zelf de touwtjes in handen, en in 1989 verzilverde de Hanna-Barberastudio de rechten voor een tekenfilm. Uiteraard was het kleine vergeten beertje intussen een miljoenenmerk geworden.

 


En uiteraard, verlegen voor originele ideeën, kwam Hollywood uiteindelijk met het idee voor een live action-verfilming. Al in 2007 speelde Warner Bros. met het idee en trok als scenarist Hamish McColl aan, auteur van de zalige Tati-pastiche Mr. Bean's Holiday. Dé gedoodverfde stemacteur voor de stem van de hyperbeleefde Paddington, Colin Firth, haakte echter ter elfder ure af, en met Ben Whishaw werd geopteerd voor een minder bekende naam. De rest van de Paddington-film is echter door en door Brits: net Hugh Bonneville uit Downton Abbey, Sally Hawkins uit Happy-Go-Lucky en Julie Walters uit Billy Elliot wordt duidelijk de kaart van de Britse filmmeerwaardezoeker getrokken en krijgt het geheel een sfeer die zo Brits is als steak and kidney pie. Al even voorspelbaar werd één of andere Amerikaanse boze tante geselecteerd om voor schurk van dienst te spelen, en die twijfelachtige eer viel Nicole Kidman te beurt (ja, ze heeft Australische roots! Et alors?) Een lege titel zoals 'producer' is uiteraard handig meegenomen om de film middels iemand als David Heyman te liëren aan een andere franchise: de cover schreeuwt dat er één of meerdere producers (maar het kan ook kuispersoneel) van de Harry Potter­-franchise aan te pas zijn gekomen. Dergelijke namesdropping is uiteraard altijd redelijk dom; vooral omdat de link met Potter via de aanwezigheid van Michael Gambon en Imelda Staunton als stemacteurs sneller gelegd is. Het is fijn om te merken dat onderscheiden Britse acteurs zich nooit te belangrijk voelen om zich met laagdrempelig vermaak als Paddington bezig te houden; Peter Capaldi amuseert zich overigens overduidelijk rot als de nukkige buurman die op de verkeerde persoon verliefd is geworden, en zijn 'anoniem' telefoontje - waarbij zijn poging om anoniem te blijven pijnlijk doorzichtig is - is hilarisch.

 


Bonds Paddington is erg lichtvoetig, maar eens te meer blijkt dat Paul Kings keuze om zo getrouw mogelijk te blijven aan het bronmateriaal de enige juiste was. Ondanks het feit dat het verhaal naar de 21e eeuw schijnt overgeplaatst te zijn, getuige daarvan onder meer de aanwezigheid van de Londen Eye, is het verhaal over het naïeve en onhandige, maar oh zo beleefde beertje tijdloos en krijgt meteen een lichte moraliserende les mee over het betonen van gastvrijheid; zonder het bij naam te noemen wordt die geroemde Engelse gastvrijheid door Jim Broadbents personage duidelijk geassocieerd met de jodenvervolging, wanneer zijn karakter, Gruber, duidelijk stelt dat hij zonder die gastvrijheid nu niet zou staan waar hij nu staat. Evenwel blijft de hele premisse van Paddington luchtig, staat bol van de typisch Engelse publiekstrekkers zoals telefoonhokjes, rigide paleiswachten en dubbeldekbussen. De ietwat surrealistische maar oergezellige sfeer deelt de film overigens met Roald Dahls Matilda: het huisje van de Browns gaat open als een poppenhuisje en we zien het ietwat dysfunctionele gezinnetje toch roeien met de riemen die het heeft. Bovendien stelt niémand in de film ook maar één kritische vraag over het feit dat beren kunnen praten. King laat zich niet één keer betrappen op goedkope cultuurpopulaire referenties of vulgaire dubbele bodems en toch blijft de film ook voor volwassenen uiterst genietbaar. De CGI-animatie van de beren staat volledig op punt en wordt spaarzaam gebruikt, alhoewel je natuurlijk niet om de digitale creatie van de beer heen kan. Kindvriendelijkheid blijft echter troef: alhoewel Nicole Kidman er graag op los schiet met een geweer met verdovingspijltjes en ze vervaarlijk staat te zwaaien met haar scalpel blijft beertje Paddington - uiteraard - ongedeerd, en krijgt ze van de rechter een 'alternatieve straf' waar iedereen zou voor willen tekenen maar die voor haar ondraaglijk is.

 


BEELD EN GELUID
Belga Home Video presenteert ons een mooie transfer op 2.35:1-formaat. Het gezellige kleurpalet is mooi afgetekend en deot het grootste deel van de film in een soort van kerstsfeer baden. Ook de detaillering in de Peruviaanse jungle, waar het avontuur begint, vertoont fijn detail en duidelijk afgelijnde schaduwen. Evenwel het meeste aandacht werd geschonken aan het correct renderen van de pels van Paddington; in twee scènes waarin de beer achtereenvolgens een douche krijgt en dan wordt opgedroogd met een haardroger worden de details van de textuur haarscherp weergegeven. Evenwel zal iedereen duidelijk blijven zien dat de beer geanimeerd werd, al was het maar door het soms iets te grote contrast tussen Paddington en zijn omgeving wat detaillering betreft. De aangename DTS-HD 5.1-geluidstrack levert een paar mooie geluidseffecten, waaronder een scène waarin Paddington de badkamer onder water heeft gezet; veel scherpe en spektakelrijke surroundeffecten heeft de film echter niet nodig om te weten te overtuigen.

 


EXTRA'S
Paddington bevat een zeer kleine sectie bonusmateriaal. Deze bestaat eerst uit drie korte documentaires, From page to screen (3:03), The comedy (1:54) en The cast (2:23) waarin de titel al ongeveer de hele inhoud dekt. Daarnaast bevat de disk 5 interviews (31:00) met acteurs Ben Wishaw, Hugh Bonneville en Nicole Kidman, regisseur Paul King en producent David Heyman. Naast een B-roll (19:38) die zonde van tijd en gebruikte ruimte is, krijgen we nog een fotogalerij (2:07) en 2 trailers (4:51). Bovendien verdient Belga Home Video eens te meer een pak voor de broek omwille van de ellenlange parade aan niet-skipbare voorbeschouwingsfilmpjes waaronder enkele cross-promotionele trailers.
 
CONCLUSIE
De supersympathieke Paddington heeft zijn overstap naar het grote doek niet gemist. Op deze verzorgde Blu-ray krijgt het beertje alle kansen om te schitteren, maar het bonusmateriaal mocht wat meer geweest zijn.



cover



Studio: Belga Home Video

Regie: Paul King
Met: Ben Whishaw, Hugh Bonneville, Sally Hawkins, Julie Walters, Jim Broadbent, Peter Capaldi, Nicole Kidman, Madeleine Harris, Samuel Joslin, Michael Gambon, Imelda Staunton

Film:
8/10

Extra's:
2/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
9/10


Regio:
B

Genre:
Familiefilm

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2014

Leeftijd:
6

Speelduur:
95 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5412370846297


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Vlaams DTS 5.1
Frans DTS 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Documentaire "From page to screen"
• Documentaire "The comedy"
• Documentaire "The cast"
• 5 interviews
• B-roll
• Fotogalerij
• 2 trailers
• Cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij