TAKEN 3 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2015-05-27
FILM
Het is bijna niet voor te stellen wat ex-special ops-agent Bryan Mills (Liam Neeson) in zijn leven reeds heeft moeten doorstaan. In Taken werd zijn dochter Kim (Maggie Grace) ontvoerd, en in Taken 2 gingen ontvoerders er met zijn ex-vrouw Lenore (Famke Janssen) vandoor. Enkele jaren later lijkt het stof echter te zijn gaan liggen: Mills heeft in zijn eentje half Albanië uitgeroeid en spendeert zijn dagen met het kopen van oversized pandaberen voor zijn dochter en te koken voor zijn ex, die blijkbaar problemen heeft met haar nieuwe man Stuart St. John (Dougray Scott), maar altijd kan rekenen op Bryan die definitief in de friend zone schijnt gesukkeld te zijn. Het noodlot slaat echter opnieuw onverbiddellijk toe: wanneer Lenore Bryan een dringende sms stuurt met de vraag om naar zijn appartement te komen, vindt hij daar haar lijk doordrenkt in bloed, en houdt vol ongeloof het mes vast waarmee de moord is gepleegd, uiteraard net op het ogenblik dat de politie binnenvalt. Het spreekt vanzelf dat de slimme keuze, namelijk meewerken met het onderzoek, niet voor Bryan is weggelegd en de man de agenten in elkaar slaat en vervolgens de benen neemt - wat uiteraard nóg meer op een schuldbekentenis lijkt. De politie zet haar beste rechercheur Franck Dotzler (Forest Whitaker) op de zaak; als Bryan sporadisch contact opneemt, schreeuwt hij zijn onschuld uit en belooft hij de politie binnen de 48 uur de daders op een presenteerblaadje te serveren. Aangezien Lenores tweede huwelijk blijkbaar niet het verhoopte succes is geworden, komt Stuart in het vizier als mogelijke dader. De man heeft echter een compleet waterdicht alibi.
Iemand als Liam Neeson heeft één van de meest gevarieerde selecties rollen op zijn palmares staan. Enerzijds schittert de man in ernstige en doorleefde rollen als in Schindler's List of meet zich een behoorlijke portie cult aan in een film als Star Wars Episode I: The Phantom Menace. Af en toe echter kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ontpopt de inmiddels 63-jarige Neeson zich als vechtmachine in een analoog actievehikel waar je anders een Steven Seagal of Sylvester Stallone in zou verwachten. Dat Neeson in tegenstelling tot deze twee wél kan acteren is mooi meegenomen, en alhoewel de film een opeenstapeling van clichés uit wraakfilms van het genre Charles Bronson is, geven de vertolkingen van Liam Neeson en zijn voornaamste antagonist, Forest Whitaker, de film cachet. Net als voor het tweede deel tekende Luc Besson-protégé Olivier Mégaton voor de regie. Het was alleszins een goede keuze om de film volledig te ontdoen van een ingewikkelde en bij de haren gesleurde plot over de Oost-Europese maffia en zich te focussen op de kern van de zaak, alhoewel het verhaaltje van de onterecht beschuldigde echtgenoot die zijn eigen onderzoek begint in te stellen en zowel de echte moordenaars als de politie te slim af moet blijven, rechtstreeks gepikt is van genreprenten als The Fugitive. De intrige achter de moord op Lenore is eigenlijk zo voor de hand liggend dat ze schittert door eenvoud; Taken 3 is niet zomaar een herhaling van de originele film zoals Taken 2 dat wel was - Maggie Grace formuleert het in één van de interviews treffend: In the 3rd Taken-installment, actually noone gets taken.
De aankleding laat alleen af en toe te wensen over: het eerste wat we in de film zien is Kim met een predictor-test, die duidelijk bang is dat haar vader haar vriendje bij de eerste de beste gelegenheid zal uitbenen. Ook de melige slotscène - yup, opnieuw datzelfde pannenkoekenhuisje - getuigt niet van veel inspiratie, en dat er een vierde deel komt lijkt - nu er een kleinkind op komst is - héél waarschijnlijk - als Neeson intussen tenminste niet bezwijkt van de ouderdom. Maar tussen de twee halve broodjes zit verhoudingsgewijs redelijk wat vlees. Knokpartijen! Over kop vliegende auto's! Martelingen! En uiteraard spint de franchise garen bij het feit dat de familiale beslommeringen van de familie Mills ons intussen genoegzaam bekend zijn en de film bijgevolg weinig introductie behoeft. De Taken-franchise is het ook aan zichzelf verplicht om voor de home video-release een harder cut aan te bieden, en da's ook hier het geval. De Blu-ray die we ter recensie hebben gekregen bevat echter niet de theatrical cut, dus waar er precies extra kunstbloed aan te pas is gekomen kan ik u spijtig genoeg niet zeggen.
BEELD EN GELUID
Belga biedt ons een solide transfer die helemaal in de lijn van de vorige films ligt. Behoorlijk wat van de vechtscènes worden gekenmerkt door jachtig camerawerk, vaak met een camera zonder statief, met niet al te veel stilering, en de niet al te fotogenieke achterbuurten waarin Mills zich ophoudt zijn eerlijk rauw. Tegenover de vorige delen worden ditmaal de kleuren bijzonder weinig getweakt, wat volgens mij een stilistische verbetering is. Ook springen de details aangenaam in het oog. Wellicht mocht de scherpte net iets meer zijn geweest. De DTS-HD MA 5.1-mix biedt alles wat je verwacht van een actiethriller; van de onnatuurlijke echo's in de riolen waarin Mills vlucht, tot de spectaculaire achtervolging op de snelwegen van L.A., de dynamiek staat gedurende de hele film onder spanning.
EXTRA'S
Eerst het negatieve: Belga Home Video leert het blijkbaar nog steeds niet af om de kijker te vergasten op ellenlange voorbeschouwingen, cross-promotionele trailers en credits vooraleer we de eerste glimp van de film opvangen. Een mogelijkheid om al die onzin over te slaan en dadelijk naar de film te gaan dringt zich op.
En nu dat uit mijn haar is: Belga maakt er een goede gewoonte van om zowat al het bonusmateriaal bij elkaar te schrapen dat er ook maar ergens te vinden is (in elektronische perspakketten, op exclusieve versies voor Best Buy of Target...) en dat allemaal samen te presenteren op de standaardschijf, inclusief Nederlandse ondertitels. Bij Taken 3 is dat niet anders, alhoewel het materiaal inhoudelijk wat tegenvalt, vermits al het zinnige over de franchise al bij de vorige twee films gezegd is. In het kritiekloze promofilmpje It ends here (2:48) verantwoordt Olivier Mégaton waarom hij toch voor een derde deel heeft getekend. In The legacy (4:55) wordt de film vergeleken met de eerste twee films van de franchise, maar het filmpje heeft toch als voornaamste bedoeling u naar de bioscoop (of naar het verkooppunt van dvd's) te lokken. The rabbit hole (Sam's Bunker) (3:02) is een ietwat raar 3D-filmpje waarin Sam een overzicht geeft van het safe house waarin een hoop technologische snufjes verstopt zijn die Bryan op zijn wraaktocht kunnen helpen. Blijkbaar is dit een collage van filmpjes uit een interactieve featurette, die nu op lineaire wijze wordt gepresenteerd. Taken to L.A. (4:17) toont wat interessant making-of-materiaal waaruit blijkt dat in tegenstelling tot de vorige films niet langer gekozen werd voor een achterafgebied zoals Istanboel, maar voor het relatief duurdere Los Angeles. Twee clips, 12 skills of X-mas (0:51) en Stop taking my shit (1:50) proberen door middel van humor een alternatief te bieden voor een gewone trailer, maar zijn maar matig grappig. The stunts (3:09) en Like a family (2:52) tonen nog wat achter-de-schermenmateriaal. De 6 verwijderde scènes (7:13) zijn een collage waarin het personage Malenkov wat meer uitgediept wordt. Ze bevatten amper dialogen. Het interessantste stukje materiaal zijn de 5 onverknipte interviews met regisseur Olivier Mégaton (10:34) en de vier hoofdrolspelers Liam Neeson (9:05), Forest Whitaker (10:14), Famke Janssen (7:53) en Maggie Grace (7:53). Tot slot kan je ook nog naar de trailer (2:15) kijken.
CONCLUSIE
Taken 3 enige originaliteit toedichten zou de waarheid behoorlijk geweld aandoen; de film verschaft niet méér dan wat 'ie belooft, namelijk een snoeiharde wraakthriller. Dit gezegd zijnde beheerst Mégaton het genre tot in de puntjes en biedt vooral het pingpongspel tussen Lian Neeson en Forest Whitaker mogelijkheden. De Blu-ray is uiterst verzorgd en Belga Home Video doet enorm zijn best om al het beschikbare bonusmateriaal ter beschikking te stellen; dat het ditmaal inhoudelijk spijtig genoeg niet veel voorstelt, is echter niet hun schuld.
Studio:
Belga Home Video
Regie:
Olivier Mégaton
Met:
Liam Neeson, Forest Whitaker, Maggie Grace, Famke Janssen, Dougray Scott, Sam Spruell, Leland Orser, Jon Gries
Beeldformaat:
2.40:1 HD
Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS-HD MA 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Documentaire "It ends here"
• Documentaire "The legacy"
• Documentaire "The rabbit hole (Sam's Bunker)"
• Documentaire "Taken to L.A."
• Clip "12 skills of X-mas"
• Clip "Stop taking my shit"
• Documentaire "The stunts"
• Documentaire "Like a family"
• 6 verwijderde scènes "Malenkov"
• 5 interviews:
- Olivier Mégaton
- Liam Neeson
- Forest Whitaker
- Famke Janssen
- Maggie Grace
• Trailer
• Cross-promotionele trailers