Regie: Terence Davies
Met: Emma Bell, Cynthia Nixon, Sara Vertongen, Rose Williams, Benjamin Wainwright, Keith Carradine, Marieke Bresseleers, David Van Bouwel, Annette Badland, Johanna Bacon, Duncan Duff, Jennifer Ehle, Catherine Bailey
We leren de jonge Emile (Emma Bell) kennen op de kostschool waar ze in conflict komt met een lerares naar aanleiding van de vraag hoe ze denkt... tot God te komen en te worden gered... In tegenstelling tot de rest van de meisjes, heeft Emily nog geen antwoord op die vraag, waardoor ze als een zondig en verdorven wezen wordt afgeschilderd. Maar Emily’s reactie is niet zo verrassend als je beseft dat haar vader (Keith Carradine) een advocaat is die er redelijk liberale ideeën op na houdt, wat niet betekent dat ook hij vindt dat een vrouw haar plaats behoort te kennen in de maatschappij...
Als volwassene is Emily Dickenson (Cynthia Nixon) een opgewekte en zelfzekere jonge vrouw. Ze geniet van het gezelschap van haar jongere zusje Vinnie (Jennifer Ehle) en haar beste vriendin Vryling Buffam (Catherine Bailey), en af en toe schrijft ze gedichten, meestal op kleine blaadjes papier die ze later eigenhandig samennaait tot gedichtbundeltjes voor familieleden en vrienden. Uiteraard vind ze het leuk dat Samuel Bowles af en toe een gedicht in The Republican publiceert. Dat hij haar naam dan niet vermeldt, vindt ze minder erg dan Vinnie en Vryling, die het onrechtvaardig en oneerlijk vinden, alleen maar omdat zij een vrouw is. Maar Emily is het niet in de eerste plaats om roem of bekendheid te doen, zij heeft genoeg aan de veilige en besloten wereld waarin ze is opgegroeid, zichzelf kan zijn en zich kan wijden aan haar grote passie.
Er gebeurt niet veel in dit biografisch portret over Emily Dickenson, maar dat betekent niet dat regisseur Terrence Davies een saaie film heeft gemaakt, in tegendeel, met kleine nuances schildert hij het veelzijdige karakter van Emily Dickenson, maar hij gaat bijv. het feit niet uit de weg dat ze eigenzinnig en impulsief kon zijn, wat jongemannen afschrikte en als dat niet het geval was, dan nam Emily zelf het initiatief op een hooghartige en neerbuigende toon. Het ging zo ver dat ze zich op latere leeftijd opsloot in haar kamer en eventuele bezoekers onderaan de trap liet staan terwijl ze zich met hen onderhield...
Voor de rest is A Quiet Passion vooral een warm portret van een artieste met wie Terrence Davies zich duidelijk uitstekend kan vereenzelvigen, al is er niet echt sprake van een ‘stille’ passie, want dat is een eigenschap die toch niet helemaal bij Emily Dickenson past.
Cynthia Nixon speelt de rol van Emily Dickenson op een voortreffelijke manier, met een uitstekende Jennifer Ehle als haar jongere zusje Vinnie, de vrouw die er na haar dood voor zou zorgen dat haar hele oeuvre werd gepubliceerd. Keith Carradine ten slotte neemt de rol van de strenge, maar vaak ook geamuseerde vader voor zijn rekening.
Let op de prachtige soundtrack van de Engelse componist Richard Caravan, uitgevoerd door de Brussels Philharmonic, met prachtige piano-interventies van Helen Krizos.
EXTRA’S
De Originele Bioscooptrailer, gevolgd door een korte Behind the Scenes, die jammer genoeg niet veel toevoegt.
CONCLUSIE
Een intimistische en mooie productie over de Amerikaanse dichter Emily Dickenson, die vooral liefhebbers van haar poëzie zal interesseren. Acteerprestaties en production design zijn uitstekend, het scenario is onderhoudend, boeiend en zelfs grappig bij momenten. Een uitstekende film.