TOMB RAIDER (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2018-07-07
FILM
De jonge Lara Croft (Alicia Vikander) verdient in Londen haar kost als fietskoerier, met on the side af en toe eens een halsbrekende weddenschap, waardoor ze al eens op het politiekantoor belandt. Ze lijdt aan chronisch geldgebrek, maar aan de andere kant is ze wel de erfgename van het machtige en zeer van liquide middelen voorziene Croft-imperium; ze is het vrouwelijke equivalent van Bruce Wayne, zeg maar. Om het fortuin van haar vader Richard (Dominic West) te erven, moet ze evenwel een document ondertekenen waarin haar vader door wordt verklaard. Zeven jaar geleden is de brave man, die na de dood van zijn vrouw een ongezonde belangstelling heeft verworven voor het bovennatuurlijke, vermist bij een expeditie in Japan, en na jaren vruchteloos zoeken heeft de politie van Tokio de boel opgegeven. Psychologisch is dit echter voor Lara een brug te ver, want ze is er stellig van overtuigd dat haar vader nog leeft. Nadat ze in Croft Manor documenten heeft gevonden waaruit blijkt dat haar vader op zoek was naar de mummie van de Japanse koningin Himiko, reist ze met haar laatste centen af naar het Verre Oosten. Daar kruist haar pad echter dat van Matthias Vogel (Walton Goggins), die in opdracht van de schimmige organisatie Trinity ook op zoek is naar de mummie, maar dan wel om het geheim van Himiko te commercialiseren als een ultiem wapen...
In 2013 besloten computerspellenfabrikanten Crystal Dynamics en Square Enix om hun voornaamste
cash cow, de
Tomb Raider-spellen, de eenentwintigste eeuw binnen te loodsen. Lara Croft kreeg een
makeover, wat onder meer betekende dat haar gigantische meloenen moesten sneuvelen, en haar
origin story werd opnieuw van nul af aan heropgebouwd. De nieuwe en verbeterde Lara moest beter aansluiten als rolmodel voor hedendaagse meisjes: zelfverzekerd en avontuurlijk, en ontdaan van het status van sekssymbool. Dat één en ander uiteindelijk zijn weerslag zou hebben op de verfilmingen van de games, stond in de sterren geschreven. De rondborstige Angelina Jolie, die Lara incarneerde in
Lara Croft: Tomb Raider en
Lara Croft: Tomb Raider 2: The Cradle Of Life, werd bedankt voor bewezen diensten, en de zoektocht naar een Lara Croft nieuwe stijl eindigde na een ellenlange lijst actrices die de revue passeerden, bij de Zweedse actrice Alicia Vikander, die eerder van zich had laten spreken in films als
The Danish Girl en
Ex Machina. Vikander heeft alleszins de uitstraling om de jonge Lara geloofwaardig neer te zetten in een rol die fysiek nogal vrij veel vergt. Ze heeft zich alleszins behoorlijk voorbereid op haar rol, want ze heeft onder meer leren kickboxen, en doet een considerabel deel van haar stunts zelf.
Na het eerder bescheiden succes van
The Cradle Of Life liet Paramount de rechten op
Tomb Raider-verfilmingen schieten, en MGM pikte deze weer op, waarbij ze de distributie aan Warner overlieten. De verhaallijn van deze reboot volgt min of meer de plot van het videospel uit 2013, met een paar kleine veranderingen - Himiko is blijkbaar intussen van geslacht veranderd. Videospel-aficionado's zullen in bepaalde plotelementen, zoals Lara die een speer in haar zij krijgt, een feest van herkenning zien, maar ook wie van zijn leven geen videospelletje heeft gespeeld, krijgt in deze
Tomb Raider-verfilming een mooie mix van
Indiana Jones- en
Mummy-achtige toestanden, die weliswaar niet uitblinken in originaliteit, maar toch tot een geraffineerd actiespektakel zijn verweven dat geen moment verveelt. Zeker de slotscène, waarin we te weten komen hoe Lara aan haar gepatenteerde uzi's is geraakt, doet ons realizeren dat we al die tijd naar een
origin story hebben zitten kijken, en dat een sequel in de sterren geschreven staat. Die sequel zal het dan wellicht zonder Walton Goggins (
The Shield) moeten stellen, die als slechterik van dienst mag opdraven maar, zoals het echte slechteriken betaamt, het einde niet haalt. De
plot twist op het einde geeft alvast een stukje weg wie het werkelijke
evil genius is die de schuld is van Lara's beproevingen. Wordt vervolgd. Hopen we.
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van Tomb Raider is zeer fijn, zelfs al speelt een considerabel deel van de actie in de tweede helft van de film zich af in een donkere tombe (als u tot nog toe niet wist waar de naam van de franchise vandaan komt...). De zwarttinten zijn diep en stevig. Het kleurgebruik is optimaal, vooral de vegetatie in de jungle overtuigt, ook al door het excellente detailniveau. Hetzelfde kan gezegd worden van het schip in de haven van Hong Kong waarmee Lara naar het eiland Yamatai vaart, dat ironisch genoeg Endurance heet, maar feitelijk een drijvende roestbak is. In de flashbackscènes worden de kleuren opzettelijk gedesatureerd, wat uiteraard een klassiek trucje is. Desondanks zijn we qua detaillering en compressie niet helemaal blij, want een considerabel deel van de schijf wordt niet benut.
"En is die ruimte dan niet gebruikt voor het geluid?" hoor ik u vragen. Wel, hier moet ik voor de zoveelste keer Warner op de vingers tikken. De schijf bevat een Engelse en Franse DTS-HD MA 5.1-track waar misschien op aan te merken is dat de surrounds niet overmatig veel benut worden, maar waar in se niets mis mee is. Waar er wél iets mis mee is, is de Dolby Atmos-track: de Engelse variant is 'slechts' uitgevoerd in Dolby Digital Plus 7.1, terwijl de Franse track in Dolby TrueHD 7.1 op de schijf prijkt. Het is des te meer wraakroepend omdat de schijf in andere landen, zoals Scandinavië, wél is voorzien van een Engelse TrueHD-track, zoals het zou horen. Warner volhardt dus met andere woorden voor de zoveelste keer in de boosheid, wat me buiten een gesplitste score noopt om u aan te raden, als u niet afhankelijk bent van Nederlandse ondertiteling, een buitenlandse versie aan te schaffen.
EXTRA'S
De bonussectie van Tomb Raider bevat vier korte documentaires. Tomb Raider: Uncovered (7:06) is een elektronisch perspakket met veel peptalk, interviewstukjes met de regisseur en producenten en een viertal castleden. In Croft Training (6:06) krijgen we een glimp te zien van de fysieke training die Alicia Vikander voor haar rol heeft moeten doorstaan in de drie maanden voorafgaand aan het filmen. Breaking Down the Rapids (5:34) toont ons in detail het stuntwerk bij een scène waarin Lara dreigt in een waterval naar beneden te storten, en Lara Croft: Evolution of an Icon (9:53) toont ons hoe in de computerspelletjes het imago van Lara werd aangepast aan de tijdsgeest.
CONCLUSIE
Tomb Raider is een effectieve reboot van de franchise waarin de inhoud van de vorige twee films overboord wordt gegooid, en we een origin story van de rijke erfgename van het Croft-fortuin voorgeschoteld krijgen. Wie over een Dolby Atmos-installatie beschikt, kunnen we alleen maar aanraden om deze editie links te laten liggen, omdat Warner om onbegrijpelijke reden de Franse dubbing bevoordeelt ten opzichte van de Engelse.