PROZZIE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2020-11-08
FILM
Laten we het maar eens over wat rioolcinema hebben zoals Jan Verheyen dat in zijn boek
Alle Remmen Los! verwoordt. En om de wansmaakkenner nog meer te citeren, het soort film waaraan je meer plezier beleeft door er over te lezen dan hem uit te zitten, want
Prozzie is een ongelooflijke saaie, maar vooral slechte film. We hebben het wel over
Prozzie als titel, maar de film kwam onder diverse titels uit. In de VS staat hij bij de kenners bekend als
Olivia, terwijl andere delen van de States voor
A Taste Of Sin kozen en in een deel van Europa werd hij ook nog eens uitgebracht als
Double Jeopardy. Over verwarring gesproken dus, maar omdat we de blu-rayversie van 88 Films bespreken zullen we het maar op
Prozzie houden.
De bedenker van dit goedje is de flamboyante Duitser Ulli Lommel die in het begin van zijn carrière samenwerkte met de beste Duitse regisseur aller tijden (en dan hebben we het natuurlijk over Rainer Werner Fassbinder) en ook een een creatieve medewerker was van Andy Warhol bij The Factory. Het was via Warhol dat Lommel dat hij met zijn punkwestern
Cocaine Cowboys (waar Warhol zelf in speelt) wat bekendheid vergaarde, ofschoon deze film met heel veel liefde neergesabbeld werd door de pers. Filmen kon hij niet, maar de Duitser was wel clever genoeg om steeds op de juiste trein te springen en tot ieders verbazing scoorde hij in 1980 met
The Boogeyman een enorm succes. Deze film met Suzanna Love en John Carradine was wel niet meer dan een schaamteloze rip-off van
Halloween en
The Exorcist, maar dat kon Lommel geen reet schelen. De film kreeg zelfs twee sequels (
Boogeyman II en
Return Of The Boogeyman), maar die zijn niet door hem geregisseerd. Maar het zijn wel de vervolgfilms die aan de oorsprong van deze
Prozzie liggen.
Lommel en de actrice Suzanna Love (geloof het of niet, maar dat is haar echte naam) waren in Arizona op zoek naar de geschikte locaties voor het maken van een vervolg op The Boogeyman. Toen ze de London Bridge in Lake Havasu City zagen, lieten ze het idee van de sequel varen en ze vonden dat ze iets met de brug die oorspronkelijk over de Thames in Londen loopt en in 1830 gebouwd werd, maar in 1967 naar Arizona verplaatst werd, iets moesten doen. We gaan de weinige fun die je aan deze film kan beleven niet vergallen door spoilers weg te geven, maar Lommel vroeg aan John P. Marsh om er een scenario van te maken, en met de hulp van een kortverhaal van Guy de Maupassant werd het verhaal van Olivia verzonnen.
Het verhaal begint met wat op een ansichtkaart van de Big Ben lijkt, want het eerste deel van de film speelt zich af in Londen en zien we hoe de vijfjarige Olivia getuige is van de moord op haar moeder die zich prostitueert. Nadat de dader het lijk van het slachtoffer vanop de London Bridge de Thames inkiepert, worden we vijftien jaar later gekatapulteerd. Olivia (Suzanna Love) is ondertussen getrouwd met Richard (Jeff Winchester) die vindt dat een vrouw aan de haard dient te blijven, en steevast weigert om haar te laten werken. Ondanks de losse handjes van haar echtgenoot revolteert Olivia en wel door te gaan tippelen op de London Bridge. Het is daar dat ze Michael Grant (Robert Walker Jr.) ontmoet, een Amerikaanse ingenieur uit Los Angeles die uitgenodigd is door Londen om de brug te restaureren.
De film is wel, zoals zo vele anderen, een begrip(je) in de cultwereld maar toch is het misleidend dat 88 Films deze titel uitbrengt in zijn slasher-collection. Olivia heeft wel een paar vijzen los, maar op een scene met elektronische tandenborstel na, zien je maar weinig bloedspetters. De film is ook nooit spannend, en Suzanna Love is weliswaar een mooie dame om naar te kijken, maar echt acteren kan ze niet en dat geldt ook voor haar saaie tegenspeler. Een film die ook op de goedkoopst mogelijke manier is ingeblikt en waarbij de regisseur zich niet schaamt om een shot tot 5 keer toe te gebruiken. Het vervelendste aan Prozzie is dat de poster er ongelooflijk aantrekkelijk uitziet, maar dat er in de film zelf niks gebeurt. Ideaal als slaappil, maar wel een dure want de blu-ray’s van 88 Films zijn niet bepaald de goedkoopste.
BEELD EN GELUID
Wie de catalogus van 88 Films kent weet zonder twijfel dat die niet bepaald de goedkoopste zijn. Prijzen die rond de 12 euro beginnen en zelden of nooit zakken. Voor zo’n bedrag verwacht je toch een degelijke transfer en dat is bij deze slasher verre van het geval. Je ziet sowieso dat de film er technisch bekeken slecht aan toe is, en de 2K-restauratie maakt het wel bekijkbaar, maar het is verre van perfect en mooi is het al helemaal niet. Heel wat scenes spelen zich in de duisternis af en dan zie je als kijker niks of heb je iets wat lijkt op een grijze vlek. Op een paar dagscenes na die hooguit een paar minuten duren bevat de film ook weinig kleuren en is daardoor verre van aantrekkelijk. Het geluid is ook een probleem. Er is geen ondertiteling en het is onmogelijk om deze film zonder koptelefoon te volgen want de dialogen klinken vaag en je moet je uiterst concentreren om ze te verstaan, en dat soort inspanningen verhogen de kijkpret niet. Twee keer zwaar gebuisd dus.
EXTRA'S
De hoogste punten gaan naar de bonusdivisie, ook al zijn het
twee interviews. Een kleintje met regisseur Ulli Lommel en een vrij uitgebreide babbel met cinematograaf Dave Sperling. Al bij al interessant voor wie een boontje heeft voor rioolcinema zoals we dat tegenwoordig zullen noemen. Trailers hebben normaal gezien geen extra meerwaarde voor ons, maar de
Trailer Reel van 88 Films biedt een leuk overzicht van obscure (jawel) rioolcinema die je op hun label kan vinden.
CONCLUSIE
Prozzie is zo’n film waarvan de filmaffiche je wild maakt, maar eens je aan het kijken bent, komt het besef dat men je goed belazerd heeft. Een onnozel verhaal dat noch fans van thrillers of gore zal aanspreken. Komt daarbij ook nog eens het feit dat de beeld –en geluidskwaliteit van deze dure blu-ray in verhouding staat met de artistieke waarde van deze '80’s-rommel en zo weet een gewaarschuwd kijker wat hij moet doen. En neen, deze film is niet zo slecht dat hij leuk wordt,
Prozzie is gewoon vervelend.