Regie: Roger Michell
Met: Hugh Grant, Julia Roberts, Hugh Bonneville, Emma Chambers, James Dreyfus, Rhys Ifans, Tim McInnery, Gina McKee
Feit één: ik heb een hekel aan romantische komedies. Feit twee: ik heb een al even grote hekel aan Julia Roberts. Hoe kan deze film dan inhoudelijk een 9/10 scoren?
Notting Hill was in vele opzichten een trendsetter die dit genre film nieuw leven inblies, en de Engelse touch die het voortdurend wint van de platte Amerikaanse zogezegde humoristische situaties, maakt van deze film een hoogtepunt in zijn soort, vaak gekopiëerd maar nooit geëvenaard. De pittoreske wijk Notting Hill met zijn kleurrijke en gevarieerde populatie is natuurlijk een droomlokatie om een dergelijke film te draaien, en dit element speelt regisseur Roger Michell prima uit. De scène waarin Hugh Grant door de straten doolt, terwijl de seizoenen verglijden, en waarbij de zwangere moeder die in het begin het beeld passeert, tegen het einde een baby heeft, getuigt van groot vakmanschap. Tweede troef is het onmiskenbare talent van scenarist Richard Curtis, die ook verantwoordelijk was voor de successen van Four Weddings And A Funeral, Bridget Jones' Diary en als vaste tekstschrijver van Rowan Atkinson's typetje Mr. Bean. Richard Curtis weet zijn personages allemaal een zeer menselijk en geloofwaardig trekje mee te geven; zelfs Julia Roberts, die feitelijk op de naam Anna Scott na zichzelf speelt, klinkt doodernstig wanneer ze aan Williams vrienden uitlegt dat de tol van de roem onder meer pijnlijke plastische chirurgie en een staalhard dieet met zich meebrengt, om maar te zwijgen over het feit dat haar privéleven overal breed wordt uitgesmeerd. Misschien is het dat net wat Roberts voor deze film geknipt maakt: de rol die ze "speelt" leunt erg aan bij haar échte leven; hoe dan ook eist ze in deze film tenminste de aandacht niet voor zich alleen op, wat een pluspunt is.
Net dit delicate evenwicht tussen komedie en drama maakt de film onweerstaanbaar; het ene ogenblik wordt het muisstil wanneer Bella aan haar vrienden bekent dat ze door haar ongeluk nooit kinderen zal kunnen krijgen, en even later is het weer lachen geblazen wanneer Spike - die dankzij Rhys Ifans' briljante vertolking dé ster van de film is - Williams duikbril aan een nader onderzoek onderwerpt, rare T-shirten past of de heer dankt dat niemand minder dan een naakte Anna Scott in zijn badkamer zit. Maar de rest van de rolverdeling zit even goed, met Hugh Grant in het enige soort rol dat hem schijnt te liggen, die van onbeholpen en ongehuwde dertigplusser. Hetgeen de film dan écht pas goed bij elkaar houdt is het bijzonder intelligente script: poignant, bevat enkele zeer leuke one-liners, en bij momenten écht grappig, zonder te moeten forceren. Voorts vinden we in deze film nog enkele ongecrediteerde verschijningen terug, zoals Alec Baldwin als Anna's vriend, en een mooie soundtrack met onder meer Elvis Costello, Bill Withers, Texas en Shania Twain.
BEELD EN GELUID
Deze release werd eerst uitgebracht door Polygram, en nadat deze de DVD-markt lieten voor wat het was, heeft Universal de disc heruitgebracht, zonder er iets wezenlijks aan te veranderen. Het beeld is redelijk goed, als je er de kleine onvolkomenheden wil bijnemen. Die onvolkomenheden bestaat vooral uit artefacts, sporadisch een klein beetje telecine-wobble, en edge enhancement. Positieve punten kunnen we dan weer uitdelen voor de heldere en sprankelende kleuren, de scherpte van het beeld, en de virtuele afwezigheid van ruis. De disc bevat twee Engelse Dolby Digital 5.1-sporen, identiek op een klein detail na dat we beschrijven bij de Easter Eggs. De soundtrack, en vooral dan de muziek van Trevor Jones, creëert een geweldige atmosfeer, maar echt veel met het ruimtelijk geluid wordt er niet gedaan, behalve dan scènes zoals de dolle rit tegen richting op het einde. De subwoofer wordt nauwelijks gebruikt. Al bij al een nette maar niet echt schokkende technische staalkaart.
EXTRA'S
Deze disc belooft veel extra's te bevatten, maar zeker in vergelijking met de R1 Ultimate Edition valt alles nogal mager uit. De menu's zijn geanimeerd, en naast wat cast en crew-informatie, productie-aantekeningen en de obligate trailer wordt ons een kaart van Notting Hill beloofd, een toeristische trekpleister sinds de film uitkwam. Helaas is de informatie op deze disc zeer summier. Er is ook nog een DVD ROM-sectie aanwezig met enkele weblinks, maar dat is het dan wel geweest. Gelukkig is er nog een zeer goed easter egg.
CONCLUSIE
Notting Hill is één van de weinige films die binnen zijn genre de onmiddellijke concurrentie overklast, net door het vleugje Britse flair dat de film heeft meegekregen. De transfer is goed maar rudimentair, en de extra's zijn inhoudelijk verwaarloosbaar.