TERMS OF ENDEARMENT
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2021-06-20
FILM
"A hundred and six astronauts in the whole fucking world and I'm one of 'em!" (Jack Nicholson als Garrett Breedlove)
Wijlen Burt Reynolds zal het wel niet graag lezen, maar toen men het script schreef voor
Terms Of Endearment schreef men het personage van Garrett Breedlove met hem in gedachten. Reynolds vond het script wel okee, maar hij wilde veel liever met zijn vriendjes
Stroker Ace maken, wat volgens velen de slechtste Burt Reynolds-film ooit is, en dat zegt toch wat. Daarna ging men aankloppen bij zowel Paul Newman als Harrison Ford maar ook zij wezen de rol af. Men kwam ten slotte bij Jack Nicholson terecht, die zo geïnteresseerd was in het personage dat hij contact zocht met verschillende astronauten ter voorbereiding van zijn rol. Het loonde want de film kreeg elf Oscar-nominaties waarvan er eentje naar Jack Nicholson ging voor Beste Mannelijke Bijrol. Ook Shirley MacLaine besefte dat ze goud in handen had en liet de kelk van
Poltergeist aan zich voorbij gaan en won ook een beeldje voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol. Van de 11 nominaties verzilverde men ook nog die van Beste Film, Beste Regie en Beste Aangepaste script. En dat voor een debuutfilm!
Als regisseur heeft James L. Brooks dit nooit meer kunnen overtreffen. Zijn volgende film,
Broadcast News, die gebaseerd was op zijn journalistieke ervaringen leverden hem nog wel twee Academy Award-nominaties op, maar het was vooral een film die aansloeg in de Verenigde Staten. Hij maakte met Nicholson nog
As Good As It Gets, maar hij was ook de man van het veel mindere
Spanglish met Adam Sandler. Wel staat Brooks aan de wieg van
The Simpsons want in de jaren '80 richtte hij het televisie- en filmbedrijf Gracie Films op en vroeg hij aan ene Matt Groening om een serie korte films te maken voor
The Tracey Ullman Show die daar liep en dat is de basis
The Simpsons. Brooks was trouwens één van de co-scenaristen van
The Simpsons Movie.
Waarom
Terms Of Endearment zo'n storm veroorzaakte? Als je het ons vraagt omdat het een film is over het leven, het soort realistische drama dat te weinig gemaakt wordt, ook al heeft niet iedereen een astronaut als buur. Het is dan ook alleen maar Garrett Breedlove (Jack Nicholson) die erin slaagt om de weduwe Aurora Greenway (Shirley MacLaine) het hof te maken. Aan vrijers heeft ze geen gebrek, maar de vrouw concentreert zich liever op haar relatie met haar dochter Emma (Debra Winger) en wil er alles doen om te voorkomen dat ze trouwt met de jonge professor Flap Horton (Jeff Daniels) die volgens haar voor niets deugt. Om van het gezaag van Aurora vanaf te geraken, verhuist het gezin naar een andere staat.
Bijna 40 jaar oud, maar toch oogt dit drama nog even fris, en dat komt deels door het fantastische script dat gebaseerd is op de gelijknamige roman van Larry McMurtry uit 1975, maar ook door de prima vertolkingen. Het spel tussen Shirley MacLaine en Debra Winger zorgde letterlijk en figuurlijk voor vuurwerk. Eventjes dacht men aan Janet Leigh en Jamie Lee Curtis (echt moeder- en dochterduo) voor de rollen van Aurora Greenway en Emma Horton. Ook Sissy Spacek, maar men koos voor Debra Winger omdat ze door
An Officer And A Gentleman één van de opkomende sterren was, maar ze was er ook berucht voor dat ze een moeilijk mens was om mee te werken. Debra Winger gedroeg zich zeer grillig op de set omdat ze vocht tegen een ernstige cocaïneverslaving, en dat resulteerde in een fikse ruzie met Shirley MacLaine op de set. Het zou niet de eerste keer zijn dat dit gebeurde, Winger kreeg ook ambras met Richard Gere tijdens
An Officer And A Gentleman, ze had ook alsmaar boel met regisseur Ivan Reitman tijdens
Legal Eagles en het resulteerde in het feit dat Winger in Hollywood bekend werd als een onmogelijk mens waardoor ze stilaan van de A-lijst verdween.
Er is geen enkele film waarin Jack Nicholson geen excentriekeling is, en ook nu is hij weer
the devil you have to love. Snedige one-liners en tja, alleen Jack Nicholson is Jack Nicholson en hij vormt dan ook het perfecte tegengif tegen het hoge dramagehalte van deze film. Maar ook John Lithgow levert goed werk, ook al gaat het om een bijrol en werd zijn rol in drie dagen gefilmd omdat hij tegelijkertijd bezig was met de opnames van
Footloose. En er was ook nog Jeff Daniels die werd opgemerkt door een klein rolletje in
Ragtime van Milos Forman en met
Terms Of Endearment een eerste formidabele kans kreeg.
Van sommige films kun je zeggen dat ze gemaakt zijn om nooit meer te vergeten, en ook al komt hij tegenwoordig niet veel meer voor in lijstjes van memorabele films, is
Terms Of Endearment toch een film die je als mens gelukkig maakt.
BEELD EN GELUID
Je hebt zo van die stokoude dvd's waarvan de kwaliteit nog best verbluffend mag genoemd worden, en daar is
Terms Of Endearment één van. Het gebruikte kleurenpalet mist wel wat flair waardoor de print er wat verouderd uitziet, maar toch is er hier van filmgrain of andere mankementen geen sprake. De geluidsband is een Dolby Digital 5.1 die voldoende energie bezit, maar op de score van Michael Gore na is dit vooral een film die het moet hebben van zijn (fantastische) dialogen.
EXTRA'S
Qua extra's moet je je tevreden houden met een
commentaarband van regisseur James L. Brooks en een
trailer.
CONCLUSIE
Terms Of Endearment is een Oscarklepper uit 1983 met een schitterend script dat over het leven gaat, en naast een knappe regie ook nog kan profiteren van een onvergetelijke cast.