IDEAL PLACE TO KILL, AN (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2021-07-10
FILM
Als men het over de Italiaanse cult/pulpcinema heeft, dan is het bijna een uitgemaakte zaak dat men de naam van Dario Argento uitschreeuwt en de rest vergeet, of oneerbiedig onder de mat veegt. Zelden hoor je buiten het cultcircuit de naam van Umberto Lenzi vallen. Het enige wat je deze Italiaan kan verwijten is dat hij weinig selectief was, want alles waarmee de producers kwamen aandraven werd door hem aanvaard. Lenzi heeft wel zijn trots, maar hij is er zelf verbaasd over dat er tegenwoordig nog naar zijn films gekeken wordt. Op een viertal titels na waaronder
Orgasmo en
Almost Human, zijn het voor hem één voor één titels waar hij zelf niet meer naar kijkt en het zijn allemaal titels die door de producers om zeep geholpen werden.
Dat geldt ook voor
An Ideal Place To Kill, dat naar goede Italiaanse gewoonte onder verschillende andere titels werd uitgebracht en waarvan
Oasis Of Fear de bekendste is. Lenzi wilde in feite een variant maken op
Easy Rider waarbij twee hippies drugs smokkelden. Meteen liet producer Carlo Ponti weten dat dit niet kon. Een deel van de film werd opgenomen in één van de villa’s van Sophia Loren en Ponti (die met haar getrouwd was) wilde niet dat haar naam gelinkt werd aan drugs. Met porno had hij blijkbaar minder problemen, en daarom werd het verhaal omgebouwd naar een koppel dat vanuit Zweden vieze boekjes naar Italië bracht. Dat klopte in 1971 wel, want toen was Zweden één van de weinige landen waar seksshops mochten. Maar omdat het een paar jaar later overal gelegaliseerd werd, komt het verhaal nu wat ridicuul over en volgens Lenzi heeft Ponti daarom heel zijn film verneukt.
Regisseurs moeten in Italië nu ook eenmaal luisteren naar de geldschieters. Dat was niet alleen voor het verhaal zo, maar ook voor de keuze van de actrices. Lenzi wilde graag opnieuw samenwerken met Carroll Baker, met wie hij in de jaren '60
Paranoia draaide, maar de producers wilden kost wat kost Ornella Muti. Lenzi besefte wel dat Muti (wiens echte naam overigens Francesca Romana Rivelli is) talent had, maar het was wel een kind van 16! Lenzi moest dan ook body doubles gaan inhuren, want de film bevat heel wat expliciete scènes en dat zou een rechtstreeks ticket naar de gevangenis worden. Maar ook al is het een body double, is het duidelijk waar de camera van Lenzi op gericht was. Ornella Muti kon het allemaal niet veel schelen. In Italië werd ze sekssymbool nummer één en het Hollywood-publiek zou haar later voor altijd herinneren als Prinses Aura uit
Flash Gordon.
Met Muti had Lenzi geen problemen, maar wel met Irene Papas. Het is grappig om te zien in het interview op deze Blu-ray hoe Lenzi denkt over de Griekse actrice die wereldberoemd werd met
Zorba The Greek. Ook Irene Papas (die hier een veel oudere vrouw vertolkt) moest uit de kleren en gaan fungeren in een erotisch triootje, maar Papas weigerde steevast, waardoor Lenzi ook voor haar een body double moest gaan zoeken. En toch is het opmerkelijk hoe fantastisch Irene Papas hier acteert. Ornella Muti daarentegen is een prachtig huppelkutje, maar behalve mooi wezen doet ze verder weinig of niets.
De film zelf is een hybride van een sekskomedie en een giallo. We willen u niet te veel verklappen maar het plannetje van Ingrid (Ornella Muti moet hier een Zweedse spelen!) en haar vriendje Dick Butler (zeg zelf die naam!) die vertolkt wordt door Ray Lovelock om porno naar Italië te smokkelen, mislukt. Ze worden achterna gezeten door de politie en als schuilplaats vinden ze de villa van Barbara Slesar (Irene Papas) en daar gebeurt iets dat in de trend ligt van
Funny Games van Michael Haneke.
An Ideal Place To Kill is vrij brutaal, maar tegelijkertijd een prachtig gemaakte film. Men zoekt wel het goedkope op en het is duidelijk waarom men deze rol aan Ornella Muti gaf, maar toch bezit de film een sadistische spanning en is hij vrij grappig. Het is duidelijk dat het draaien ervan voor Lenzi een hel was, maar het is absoluut één van zijn beste.
BEELD EN GELUID
Deze film werd uitgebracht door het Amerikaanse Mondo Macabro. Een label dat geliefd is bij de pulpfans voor de fantastische transfers en ook dat hun releases niet-regio gebonden zijn. Kijk gerust eens op hun indrukwekkende catalogus waar bijvoorbeeld ook
Crazy Love van Dominique Deruddere inzit. Als je deze transfer ziet dan zou je hopen dat alle horror- en pulptitels door hen worden uitgebracht, want ook al gaat het om goedkope prints zie je hier niet het minste streepje of ander mankement. De kleuren zijn wel iewat kunstmatig, maar ze ogen betoverend. Qua geluidsband kun je kiezen tussen de Italiaanse DTS-HD MA 2.0 en de Engelse. Veel lagen zitten er niet in het geluid en de effecten doen wat goedkoop aan, maar ook hier is alles verzorgd.
EXTRA'S
Veel extra’s tref je hier niet aan, maar ze zijn wel leuk. Naast een
trailer van de film zelf is er ook een 30 minuten durende
trailer reel waarin je een uitgebreid overzicht krijgt van wat Mondo Macabro te bieden heeft. Er is een
commentaarband met de filmcritici Troy Howarth en Nathaniel Thompson. Ook zijn er
4 X-Rated Inserts wat eigenlijk ultrakorte weggelaten scènes zijn die werden weggeknipt omdat ze net iets te ver over de grens van de goede smaak gingen. Ten slotte is er nog
Porn Smugglers wat een 15 minuten durend interview is met Lenzi en waar de man uitgebreid zit te klagen over wat hij allemaal op de set heeft meegemaakt.
CONCLUSIE
An Ideal Place To Kill is een prachtig stukje Italiaanse pulpcinema met een betoverende Ornella Muti, maar met een nog veel beter acterende Irene Papas.