:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HOW TO MARRY A MILLIONAIRE
HOW TO MARRY A MILLIONAIRE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2023-02-01
FILM
How To Marry A Millionaire maakt deel uit van Forever Marilyn-box, waartoe ook Gentlemen Prefer BlondesRiver Of No Return, The Seven Year Itch, Some Like It Hot, There's No Business Like Show Business en The Misfits behoren.

Hoe sla je binnen de kortste keren als vrouw een miljonair aan de haak? Het zijn films die nu niet meer zouden gemaakt kunnen worden, maar in 1957 kon het wel nog, en het publiek lustte best wel pap van deze nonsens. De enige reden waarom je dit soort dwaze screwballkomedies nu nog zou bekijken, is wegens Marilyn Monroe, of in feite nog meer voor Lauren Bacall, die met het grootste gemak de blondine van het scherm speelt.




De film had zo'n succes dat men er een paar jaar later een televieserie van maakte. Centraal staan drie vrouwen: de vindingrijke Schatze Page (Lauren Bacall), de pittige Loco Dempsey (Betty Grable) en de oerdomme en op de koop toe bijna blinde Pola Debevoise (Marilyn Monroe). De drie dames huren in New York een luxueus penthouse met als doel zo op te vallen bij rijke mannen en hen om de vinger te winden. Bij de ene lukt dat natuurlijk al wat beter dan bij de andere, maar mocht je van plan zijn om er wat poen op te verwedden, dan is het kiezen voor een happy end de beste optie.

Ook al had Monroe best wat acteerervaring, was deze film na Gentlemen Prefer Blondes één van haar eerste grote rollen, en Lauren Bacall was er verbaasd over hoe onzeker ze over zichzelf was. Telkens ging ze ten rade bij haar persoonlijke acteercoach Natasha Lytess om haar te vragen of ze het wel goed deed. Alexander D'Arcy was één van de eerste die dit door had, en zag hoe Monroe opgezadeld werd met allerlei slechte raadgevingen, waardoor haar acteerprestaties in dit niemendalletje nogal houterig lijken. Voor Bacall, die dit soort film op haar duimpje kon spelen, betekende dit dat ze zowat iedere scène tien tot vijftien keer opnieuw mocht doen. Ook al was dat geen pretje, kon Bacall niet boos zijn op Monroe. Voor de kijker was Marilyn weer dat domme blondje, deze keer inclusief bril.




Betty Grable had het ook vrij vlug door dat Monroe zich zeer onwennig voelde, maar daar werd niet van geprofiteerd. Grable en Bacall besloten om het haar wat gemakkelijker te maken en Monroe het gevoel te geven dat ze hen kon vertrouwen. Grable had daar achteraf geen spijt van, zo herinnerde de actrice zich dat ze de filmset moest verlaten toen ze hoorde dat haar dochter Jessica thuis was gevallen. Marilyn Monroe belde later die dag Grable om te vragen hoe het met Jessica ging, en volgens Grable was Monroe de enige persoon uit de film die haar daarnaar vroeg. De kameraadschap tussen de drie vrouwen is dan ook één van de factoren die deze film zo beminnelijk maakt, want die verbondenheid tussen de drie merk je in zowat iedere scène.

De film was voor Fox in de eerste plaats een test. Men stond nogal wantrouwig tegenover het CinemaScope-beeld, of beter gezegd wist men niet hoe het publiek daarop zou reageren. Fox had plannen om de peperdure Bijbelfilm The Robe in CinemaScope te draaien, maar men keek de kat uit de boom, en daarom werd How To Marry A Millionaire de eerste langspeelfilm in dit formaat. Het publiek reageerde positief, en ook voor la Bacall was How To Marry A Millionaire een test, want ze had genoeg van al die zware rollen en wilde bewijzen dat ze met zwier een komedie aankon, waardoor haar carrière een geheel nieuwe weg insloeg. Voor Betty Grable was het ondertussen meer dan genoeg geweest, en het zou haar voorlaatste filmrol worden alvorens twee jaar haar carrière af te sluiten met How To Be Very, Very Popular.




De film werd vakkundig in elkaar gekunsteld door de uitgeweken Roemeen Jean Negulesco, die hiermee in Hollywood de bijnaam kreeg van "the first real master of CinemaScope". Ook al zie je zeer vreemde dingen in deze film. zoals een overture die in het begin van de film vijf minuten uitgevoerd wordt door het orkest van componist Alfred Newman, was How To Marry A Millionaire voor het Amerikaanse bioscooppubliek goed genoeg om de top 5 van dat jaar te halen. Wij noteren, een leuk niemendalletje, niet meer maar zeker en vast ook niet minder dan dat.

BEELD EN GELUID
De eerder lage score voor het beeld heeft niks met mankementen te maken, wel door de vreemde bokkesprongen die de kleuren soms maken. Dat zie je vooral bij de gezichten die er eerst vrij naturel uitzien maar dan plots omslaan in bruingebakken smoelwerkjes. Of het aan de transfer of de originele film ligt, is ons niet onmiddellijk duidelijk. De film is gedraaid in CinemaScope, wat resulteert in een 2.55:1-beeld, waardoor je dus onderaan en bovenaan vrij grote zwarte balken hebt. De geluidsband is een gewone, maar feilloze DTS-HD MA 5.1.




EXTRA'S
Wederom is het hier huilen met de pet op. Een trailer en Movietone news: How To Marry A Millionaire, wat een newsreel is van welgeteld minuut waarin je ziet welke celebrities aanwezig waren op de première.

CONCLUSIE
How To Marry A Millionaire is een gedateerde, maar best wel aangename komedie over drie vrouwen die kost wat kost een rijke vent willen. Sowieso verplicht kijkvoer voor fans van Marilyn Monroe en Lauren Bacall.


cover



Studio: Fox

Regie: Jean Negulesco
Met: Lauren Bacall, Marilyn Monroe, Betty Grable, David Wayne, Rory Calhoun, Cameron Mitchell

Film:
6/10

Extra's:
1/10

Geluid:
7/10

Beeld:
6,5/10


Regio:
B

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
1953

Leeftijd:
AL

Speelduur:
96 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8712626049067


Beeldformaat:
2.55:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS 5.1
Duits DTS 5.1
Russisch DTS 5.1
Italiaans Dolby Digital Mono 1.0
Tsjechisch Dolby Digital Mono 1.0
Turks Dolby Digital Mono 1.0
Chinees Digital Mono 1.0

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Zweeds, Noors, Fins, Russisch, Pools, Tsjechisch,Italiaans, Russisch, Grieks, Turks, Kroatisch, ChineesEngels CC
Extra's:
• Movietone news: How To Marry A Millionaire
• Trailer


Andere recente releases van deze maatschappij