MAN OF STEEL (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2023-04-26
FILM
De planeet Krypton is stervende. Om aan de alsmaar stijgende energiebehoefte te voldoen hebben haar leiders de kern van de planeet aangeboord, waardoor Krypton geologisch instabiel is geworden. De militaire leider van de planeet, generaal Zod (Michael Shannon,
Boardwalk Empire), wil dat de elite ophoepelt en alleen de raszuivere Kryptoniaanse
Übermenschen het bewind overnemen. De vooraanstaande wetenschapper Jor-El (Russell Crowe,
Gladiator) meent dat de enige verlossing kan komen in het uitwijken naar andere sterren, alhoewel er van vorige intergalactische expedities geen overlevenden zijn teruggekeerd. Omdat hij ook gelooft in het toeval heeft hij samen met zijn vrouw Lara (Ayelet Zurer,
Angels And Demons) een natuurlijk kind, Kal-El, laten geboren worden. Vooraleer het kind in de klauwen van Zod kan terechtkomen, prent Jor-El in het DNA van zijn zoon de Codex, een databank van alle genetische geheimen van de Kryptonieten. Zod en zijn trawanten worden gearresteerd en veroordeeld voor hoogverraad tot opsluiting in een zwart gat. Ironisch zijn ze daardoor de enige overlevenden wanneer de planeet Krypton naar de filistijnen wordt geblazen...
... op Kal-El na. De volwassen Clark Kent (Henry Cavill,
The Tudors), die door zijn pleegouders Jonathan (Kevin Costner,
Dances With Wolves) en Martha (Diane Lane,
Untraceable) die naam gekregen heeft, probeert zijn plaats in de wereld te vinden, waardoor hij gedwongen is om voortdurend te verhuizen. Want telkens hij zijn capaciteiten openbaart, net als die keer in zijn schooltijd toen hij de in het meer gesukkelde schoolbus uit het water heeft gevist, moet hij de benen nemen en vluchten in de anonimiteit met alweer een nieuwe valse identiteit. Wanneer in het Canadese noordpoolijs een schip van Kryptoniaanse origine wordt geborgen, is journaliste Lois Lane (Amy Adams,
Enchanted) er als de kippen bij om de primeur te verslagen. Ze heeft een onverwachte ontmoeting met Clark, die haar leven redt maar prompt weer onderduikt. Als ze in een artikel schrijft dat het schip en de vreemdeling die ze ontmoet heeft mogelijk niet van de Aarde afkomstig zijn, lacht haar hoofdredacteur Perry White (Laurence Fishburne,
The Matrix) haar vierkant uit, zodat ze geen andere keuze heeft dan haar artikel te laten lekken via een pulpachtige website. Lois bijt zich vast in het onderzoek en arriveert uiteindelijk op de boerderij van de familie Kent. Nadat Clark haar smeekt om zijn dubbelleven geheim te houden, laat ze het onderzoek varen.
Maar dan duikt er plots een ruimteschip op in de atmosfeer, met daarin generaal Zod en zijn troepen, die al jarenlang op zoek zijn naar Kal-El. Ze sturen een niet al te vriendelijke boodschap naar de Aarde, met het verzoek om Kal-El binnen de vierentwintig uren over te dragen, of Zod zal aantonen dat er met zijn wensen niet gespot dient te worden. Naar aanleiding van het artikel op de website begint de jacht op Lois Lane, die vermoedelijk de enige is die weet wie de buitenaardse asielzoeker feitelijk is. Clark besluit echter om zichzelf vrijwillig aan te geven en te laten uitleveren aan Zod. Deze laatste is echter niet op zijn woord te vertrouwen en hij installeert een apocalyptische machine die de aarde in een nieuw Krypton kan herschapen. De legerleiding van de Aarde begint langzaam maar zeker te beseffen dat Clark niet hun vijand is, maar dan is het al bijna te laat...
Meeliftend op het succes van Christopher Nolans nieuwe interpretatie van
Batman heeft DC Comics besloten het ijzer te smeden wanneer het heet is, en diezelfde Christopher Nolan werd aangezocht als producent voor een analoge
Superman-reboot waarbij alle continuïteit van alle voorgaande films overboord diende te worden gekieperd. Dit betrof uiteraard de redelijk melige
Christopher Reeve-klassiekers, maar ook de recentere
Superman Returns met Brandon Routh werd de vuilnisbak ingekieperd. De regie werd echter overgelaten aan Zack Snyder, die met
300 en
Watchmen weliswaar ervaring heeft met stripverfilmingen, maar die omwille van de homo-erotische ondertoon, de netkousenmodellen uit
Sucker Punch en het gratuïte geweld in zijn vorige films niet dadelijk geschikt werd geacht om een familievriendelijke superheld als Superman op het witte doek te toveren. Snyder is echter in de eerste plaats een fanboy, en hij heeft een compleet nieuwe fundering gelegd voor de intussen bijna instortende
Superman-garage waarin enkele aftandse vehikels roest stonden te vergaren. De legende wordt in deze genesisfilm opnieuw geschreven met enkele belangrijke verschillen. Er is geen sprake van Lex Luthor, kryptoniet of een baantje als sullige journalist bij de Daily Planet: Snyder maakte zijn eigenwijze remake van
Superman II en haalde generaal Zod en zijn acolieten van stal om een
origins-verhaal neer te pennen. Andere verschillen zijn bijvoorbeeld dat Lois Lane van op het eerste moment op de hoogte is van Clark Kent/Supermans dubbele identiteit, en zij zelf nota bene degene is die Clark op de Daily Planet introduceert op het einde van de film. Dit geheel in tegenstelling tot de toch wel best te genieten televisiereeks
Lois & Clark waarin Lois drie van de vier seizoenen lang in zalige ontwetendheid werd gehouden.
Plaats voor romantiek is er echter weinig tot niet in deze nieuwe
Superman-verfilming. Snyder trakteert ons op actie, actie en nog eens actie, alsof hij wat goed te maken had na
Superman Returns, die niet eens van zijn hand is. Hij verspeelt niet te veel tijd bij de origines van Clark op Aarde, zo zien we Clarks jeugd enkel door enkele anekdotische flashbacks, en zijn we ook geen getuige van het moment waarop Jonathan en Martha zich over de buitenaardse vondeling ontfermen. Zijn Superman sluit nauwer aan bij het originele, ernstigere concept dat Jerry Siegel en Joel Shuster voor ogen hadden, niet voor de Amerikaans-patriottistische
boyscout tot dewelke hij nadien verwaterde. Eens Zod zijn bestaan aan de wereld heeft geopenbaard worden er nagenoeg uitsluitend nog gastankers, auto's, gebouwen en treinstations tot schroot herleid. Ik heb al veel SF-actie tot mij genomen in mijn filmminnend bestaan, maar ik kan me niet veel instanties herinneren waarin er zodanig rijkelijk wordt omgesprongen met materiële vernielingen. Zelfs Roland Emmerich met zijn
Independence Day zal puur op vlak van destructie zijn meerdere in Snyder moeten erkennen. Snyders grootste verdienste is dat hij het heeft aangedurfd om de
Superman-saga op een leeg blad te herschrijven, en je voelt voortdurend dat deze film alleen nog maar een opmaat hoort te zijn voor het echte werk. De man heeft de daad bij het woord gevoegd, en zich overtroffen in achtereenvolgens
Batman V. Superman en zijn eigen cut van
Justice League. Met Henry Cavill, Amy Adams en Michael Shannon heeft Snyder bovendien een goede castingkeuze gedaan, maar ook de minder belangrijke rollen krijgen genoeg gewicht toebedeeld. Zo is de vertolking van de Duitse actrice Antje Traue als Zods rechterhand Faora-Ul
spine-chilling, en vertaalt elk vezeltje van haar lichaam het misprijzen dat haar karakter tegenover de inferieure mensheid koestert.
BEELD EN GELUID
We krijgen een triple layer-schijf, waarop we eerst en vooral een geupscalede 4K aantreffen (de film werd in 2K geschoten), die wellicht een beejte donkerder is dan de Blu-ray, maar qua intensiteit en detaillering slechts marginaal beter is. Vooral de CGI-shots op de planeet Krypton en die waarbij Zod's machine Metropolis met de grond gelijk maakt, zien er wat te artificieel uit. Daarnaast krijgen we wel weer een prachtige Dolby TrueHD Atmos 7.1.4-track die een film zoals deze, waarbij de actiesequenties elkaar in een moordend tempo opvolgen, alsook de bombastische score van Hans Zimmer, tot in alle hoeken van de kamer laten klinken. De track is anderzijds gedetailleerd: zo horen we op het platteland van Smallville, Kansas de vogeltjes tsjirpen. Kortom, we krijgen een genuanceerdere track dan de DTS-HD MA 7.1-track op de Blu-ray, en dat mag.
EXTRA'S
De schijf bevat geen bonusmateriaal, maar dit vinden we terug op de bijhorende Blu-ray, die identiek is aan de
losse release. Het bonusmateriaal van deze disk is goed maar karig in hoeveelheid. De
documentaire "Behind the scenes: Strong characters, legendary roles" (25:59) vertelt ons wat meer over hoe deze Superman-verfilming in het canon past. De
documentaire "Behind the scenes: All-out action" (26:02) focust op de ruim aanwezige speciale effecten, en had best wat langer mogen duren. In
"Behind The Scenes: Krypton decoded" stelt acteur Dylan Sprayberry, die in de film de jonge Clark speelt, enkele vragen over de achtergrond van Krypton. Dan is er nog een
geanimeerde short "Superman 75th Anniverary" (2:03). Eén van de vreemdste fouten die ik totnogtoe in de bonussectie van een Blu-ray heb mogen ontwaren is de
featurette "New Zealand: Home Of Middle-Earth" (6:35). Deze stond oorspronkelijk op de theatrical cut van de eerste film van de
Hobbit-trilogie, en iemand is duidelijk tijdens het samenstellen van deze Blu-ray in slaap gedommeld. De picture-in-picturecommentaar die de Amerikaanse Blu-ray zal hebben ontbreekt hier. Foei!
CONCLUSIE
Vooral audiofielen zullen de Blu-ray van
Man Of Steel willen upgraden naar een 4K met Dolby Atmos. De verschillen in beeld zijn marginaal, en dat had voor een 4K wel wat beter gemogen, maar het bronmateriaal leent er zich niet toe.