BILLY ELLIOT
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-09-21
FILM
Billy Elliot speelt zich af in het Engeland onder bewind van Margaret Thatcher. Wie Thatcher zegt, zegt mijnsluitingen, en ook Billy Elliot (Jamie Bell) komt uit een gezin dat erg te lijden heeft onder de koolmijnstaking: vader Jackie (Gary Lewis) en oudere zoon Tony (Jamie Draven) hebben het werk neergelegd, en moeten alle eindjes aan elkaar knopen voor zichzelf, jonge Billy en een inwonende oude grootmoeder. Jackie's grote ambitie is dat zijn zoon, net als hijzelf en zijn vader, bokser zou worden; Billy krijgt echter meer slaag op zijn gezicht dan wat anders. Op een dag wordt wegens plaatsgebrek het meisjesballet op dezelfde verdieping als de boksles gegeven, en BIlly raakt gefascineerd door het balletdansen. Zijn familie, en dan vooral zijn vader, reageren furieus, want ballet is voor hen een sport voor mietjes. Zelfs Billy's beste vriend, Michael, die echt wat voelt voor jongens in plaats van meisjes, neemt per vergissing aan dat, omdat Billy aan ballet doet, hij ook homoseksueel geaard is. De charismatische én kettingrokende dansinstructrice Mrs. Wilkinson (Julie Walters), wiens dochter Debby écht een oogje op Billy heeft, erkent dat de jongen talent heeft en wil hem een kans geven voor een auditie bij een prestigieuze Londense balletschool. Dit idee komt bij vader Jackie nog niet eens in de leefwereld voor, want die is nooit buiten Durham geweest. Wanneer Jackie zijn zoon ziet dansen, klikt er iets in zijn hersenen, en beseft hij dat Billy's talent wel eens de enige weg voor de familie uit de miserie kan betekenen. De solidariteit onder de medebewoners van het mijnstadje is echter groot genoeg om Billy's tocht naar Londen te sponseren. Maar zal hij door de audities geraken?
Cinematografisch is de film zeker zeer mooi afgewerkt, met doordacht gebruik van belichting, kleuren en decors. Toch schorten er een paar kleinigheden aan het geheel. Zo zijn sommige scènes gratuit gepikt uit andere films: de eindscène lijkt verdacht veel op die van The Full Monty, en de scène waarin het plots winter wordt om de tijd te laten vooruitgaan, komt uit Notting Hill. De choreografie van de film is verbluffend, maar soms lijdt het verhaal wat onder het onstopbaar dansgeweld. De film heeft niet genoeg allure om er een sociale komedie van het niveau van Brassed Off van te maken, en kan misschien occasioneel een lach ontlokken, een tweede The Full Monty is het zeker niet geworden. Alleszins is de film vrij braaf, voorspelbaar, en net als in de meeste Engelse dramedy's over de grote sociale conflicten van de jaren '70 probeert men hier de sluitingen van de mijnen te verkopen door middel van een afgeleid verhaal over een jongetje dat wil leren dansen. De band tussen de beide verhaallijnen is echter net niet sterk genoeg om te kunnen overtuigen. Anderzijds, de acteurs zijn echter allemaal stuk voor stuk ontwapenend charmerend, en de film is met veel liefde voor het vak gemaakt. Billy Elliot is zeker geen slechte film, maar voor wie al meer films met sociale inslag heeft gekeken, zeker geen origineel werkstuk. En hij is een beetje traag, voor wie daar niet goed tegen kan toch even vermelden.
BEELD EN GELUID
De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we danig onder de indruk waren van de uitmuntende beeldkwaliteit. Nergens, maar dan ook nergens, is er iets op het 16:9-beeld aan te merken: scherp, contrastrijk, geen lelijke zaken zoals edge enhancement, en zelfs de metalen roosters rondom de boksring komen scherp over. De 5.1-geluidstrack doet wat je ervan verwacht, maar geeft ook niets meer dan je van een film met overwegend dialogen verwacht: heldere dialogen en vooral een leuke sectie muziek uit de jaren '70, met o.a. T-Rex en The Clash, niet onmiddellijk de meest evidente keuze voor een dansfilm.
EXTRA'S
Het grote verschil tussen releases van Columbia Tristar en die van Universal onder Columbia Tristar is dat bij deze laatste er veel minder zorg is besteed aan de afwerking van de extra's. Hiermee bedoelen we concreet: geen Nederlandse ondertiteling, echter wel Engelse en Duitse. Om te beginnen krijgen we een documentaire Billy Elliot "Breaking Free" voorgeschoteld van een dikke 20 minuten, waarin o.a. het sociale perspectief van de film in wordt geschetst. Dan is er een trailer, enkele productieaantekeningen en de intussen obligate cast en crew-informatie, helaas ook niet in het Nederlands ondertiteld, wel in Engels en Duits. De sectie "DVD ROM-materiaal" bevat nog een fotogallerij, enkele artikels over het onstaan van de film, en, interessant voor wie geen DVD-software heeft maar wel een DVD-ROM, de nodige software om de film op je computer af te kunnen spelen. Nog één extra opmerking: de verpakking van deze DVD is buitengewoon origineel. In plaats van de klassieke doosjes krijgen we hier een smal kartonnetje, ongeveer de helft zo dun als een gewone DVD, waar het schijfje bovendien netjes inzit, er gemakkelijk in- en uitgaat, en dit alles beschermd door een kartonnen hoes die je er over schuift. Hét voordeel is dat je hiermee zo'n 50 % plaats bespaart, en gezien de toch wel ampele opslagruimte die een mooie DVD-bibliotheek met zich meebrengt, kunnen we niet anders dan enthousiast zijn over deze nieuwe soort verpakking, en hopen dat er nog dergelijke verpakkingen zullen volgen.
CONCLUSIE
Niet direct het beste Britse sociaal drama aller tijden, maar de film heeft zo zijn merites, duurt misschien soms een beetje lang, maar veel wordt goedgemaakt door de ijzersterke regie. Een aanrader voor al wie al eens van een minder commerciële film houdt.