HILLS HAVE EYES, THE
Bespreking door: Dimitri - Geplaatst op: 2005-01-28
FILM
Een gezin uit de stad is met hun caravan op doordocht in een afgelegen woestijngebied in Amerika. Wanneer ze tijdens hun reis naast de weg met autopech belanden begint er een ware nachtmerrie. Een in de woestijn levend gezin primitieve kannibalen heeft het op hun leven gemund en slaat op verschillende bloedstollende manieren toe. Kan het gezin zich verweren of gaan ze ten onder aan het sadistische geweld waarmee ze geconfronteerd worden.
Regisseur Wes Craven had na zijn schandaaldebuut
Last House On The Left uit 1972 geen enkele film meer kunnen draaien buiten het horrorgenre, hetgeen hij nodig achtte om au serieux genomen te worden binnen de filmindustrie. Na enkele jaren besloot hij uit geldnood om zich opnieuw aan een exploitation horrorfilm te wagen.
The Hills Have Eyes combineerde de grimmige sfeer van
The Texas Chainsaw Massacre uit 1974 van Tobe Hooper met de willekeurige geweldadigheid uit
Last House On The Left. Samen met een kleine crew trok Craven voor enkele weken naar een afgelegen woestijngebied waar er gewerkt werd in temperaturen van ver boven de veertig graden. De meeste acteurs uit de cast speelden hun eerste rol, de meesten zelfs meteen ook hun laatste. Enkel actrice Dee Wallace wist een korte carrière uit te bouwen (ze speelde de moeder van Elliot in
E.T. en schitterde nog in films als
The Frighteners, The Howling, Cujo... ). Ook acteur Michael Berryman (die de rol van Pluto speelt in de film) werd, mede door zijn uiterlijk, een horroricoon en speelde nog rollen in
Weird Science, Star Trek en Spy Hard. Craven parodiëerde zichzelf later in films als
A New Nightmare en
Scream. Na al die tijd is hij bewust geworden van het feit dat menige andere horrorfilm zijn formule heeft uitgebuit, waardoor er een heleboel horror-clichés ontstaan zijn, zoals voortdurend gillende meisjes, slachtoffers die van angst aan de grond genageld zijn en weerloos worden afgemaakt, goede raad krijgen van iemand ("whatever happens, just stay on the main road!") en die dan toch straal negeren met alle gevolgen vandien.
The Hills Have Eyes bevat al deze elementen in het kwadraat. In 1977 was niets van dit alles een filmisch cliché, maar tegenwoordig weten we wel beter.
Ook al is
The Hills Have Eyes de uitvinder van dit soort lullige voorspelbaarheden, toch is de prent door de tand des tijds niets meer dan zelf een cliché geworden. Bovendien acteert iedereen, op Dee Wallace na, op fenomenaal slechte wijze, zodat ook hier inhoudelijke punten dienen te sneuvelen. De prent was in de eerste versie ook een pak goorder, maar omdat de makers anders door de filmcommissie opgezadeld werden met een rated-X label (18+) werd er nog wild in geknipt. Deze deleted scènes hebben we nog nooit gezien (ze staan ook niet op de DVD), maar ze hadden waarschijnlijk de gorehounds onder de kijkers kunnen bekoren. Wat overblijft van
The Hills Have Eyes is een goedkope exploitation horrorfilm die het nog enkel van de sfeer, de locatie en het hoge camp-gehalte moet hebben. Het rauwe realisme van weleer wordt bij een kijkbeurt in 2005 verdrukt door de ontelbare clichés en de rampzalige acteurprestaties. Toch zullen die-hard fans van Wes Craven en cult-freaks met deze titel nog voldoende lol kunnen beleven.
BEELD EN GELUID
Het 1.85:1 anamorfische beeld werd volledig gerestaureerd, en dat is voor een film af deze echt wel geen overbodige luxe. Het resultaat is nog niet echt fenomenaal (niet echt scherp, veel grain, fletse kleuren...) maar het maakt de prent op z'n minst opnieuw bekijkbaar. Gooi dus vooral je VHS tape in de vuilnisbak, want dit de beste technische beeldkwaliteit waarin de film ooit zal te zien zijn. Ook het geluid werd opnieuw onder handen genomen. Naast een geremixte Dolby 1.0 mono-geluidstrack (voor de puristen), zijn er ook een Dolby Digital 5.1 en DTS track beschikbaar. De DTS track is voor een film als deze op verbazende wijze in orde. Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van split surround. De dialogen zitten mooi gecentreerd en de twee voorste kanalen worden naar best vermogen benut. De subwoofer blijft werkloos, maar dat hoeft ook niet zo te verbazen. Enkel toen er een straaljager overvloog klonk het net alsof er een kartonnen doos de woonkamer werd ingeslingerd. Op dit punt na is dit, rekening houdend met de leeftijd van het bronmateriaal, een behoorlijke geluidstrack.
EXTRA'S
Audiocommentaar
...van regisseur Wes Craven en producer Peter Locke. Beide heren kunnen het na al die jaren nog steeds goed met elkaar vinden, en dat merk je duidelijk aan de lol die ze samen beleven bij het inspreken van het commentaar. Veel weetjes en leuke anekdotes worden mooi aan mekaar geregen op dit inhoudelijk meer dan behoorlijke audiocommentaar.
Introduction By Jan Verheyen
De introductie die Jan Verheyen op Kanaal 2 gaf in zijn
Filmnight Special staat hier mee op de disc. Je kan kiezen of je die voor het begin van de film wenst te bekijken of niet. Wij vinden dit alleszins een leuke introductie boordevol achtergrondinformatie over de film, gebracht op een luchtige manier met veel woordspelingen.
Restauration Demo
Gedurende een vijftal minuten wordt het scherm in twee verdeeld en zien we aan de linkerzijde het gerestaureerde beeld en aan de rechterkant het originele beeld. Hier wordt snel duidelijk dat er ontzettend veel grain en krassen in de nieuwe versie zijn weggewerkt. Wel heeft de nieuwe versie iets aan detail verloren, maar zijn de kleuren er duidelijk op vooruit gegaan.
Restored Trailers & TV Spots
Een zestal trailers en spotjes in met een verschillende speelduur. Zeer grappig is de Duitse trailer die steeds maar de titel blijft herhalen en spreekt over aliens in het verhaal (??)
Behind The Scenes Photo Gallery
Een hele berg foto’s die je met de afstandsbediening in de aanslag kan bekijken.
Documentaire "Looking Back At The Hills"
Dit is de grootste en ook meest boeiende extra op de tweede disc. Deze documentaire duurt bijna een uur en vult recente interviews met regisseur, producer, camerman en acteurs aan met beelden uit de film. Een zeer uitgebreide making-of, achteraf bekeken als het ware. De kwaliteit van deze extra is erg groot, met dank aan Dutch FilmWorks die hiervoor bij Anchor Bay UK ging aankloppen.
Storyboards
Met behulp van de afstandsbediening kan je op eigen tempo doorheen een hele stapel storyboards bladeren.
Biography Wes Craven
Een zeer uitgebreide (ontelbaar veel pagina’s) biografie van regisseur Wes Craven, aangevuld met een selectieve filmografie. Enkel in het Engels, maar dat hoeft geen obstakel te zijn.
Promotional Materials
Een berg posters waarin je kan neuzen, inclusief eentje in het Nederlands.
Alternative Ending
Gedurende een tiental minuten kunnen we kijken naar het einde dat op een andere manier gemonteerd werd en waarbij net voor de aftiteling nog een scène werd toegevoegd.
Screensavers & Original Screenplay
Op het DVD-Rom gedeelte vinden we nog het scenario en enkele screensavers terug voor op de PC.
Een zeer keurige double disc edition is dit, met erg veel extra's die zeker het bekijken waard zijn. Op de Britse DVD-versie van Anchor Bay staat naast de hierboven genoemde extra’s ook nog een boekje van zes pagina’s en een zeventig minuten durende documentaire
The American Nightmare waarin menig regisseur zijn zegje komt doen over horror uit de '60-ies en '70-ies. We zien onder andere John Carpenter, David Cronenberg, Tobe Hooper, John Landis, George A. Romero en Tom Savini. Het is jammer dat deze documentaire niet werd weerhouden voor deze special edition. Maar dat is dan ook het enige puntje van kritiek dat er te spuien valt.
CONCLUSIE
Al wie op zoek is naar een goede regio 2 versie van
The Hills Have Eyes met Nederlandstalige ondertitels moet beslist deze Dutch FilmWorks double disc edition in huis halen. De technische kwaliteit van het anamorfische beeld en het DTS-geluid was nog nooit zo goed, terwijl de extra's (op één documentaire na) volledig werden overgenomen van de Anchor Bay UK-editie. Al wie een beetje thuis is in de DVD-markt weet dat je daarmee dus getrakteerd wordt op kwaliteit. Je moet dan uiteraard wel te vinden zijn voor jaren '70 exploitation-horror.