TERMINAL, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2005-01-27
FILM
Victor Navroski (Tom Hanks) landt op Kennedy Airport op weg naar een hotel in New York City. Hij komt uit een (in werkelijkheid niet bestaand) Oost-Europees land en verneemt van de immigratiedienst dat zijn internationaal paspoort niet geldig is. Tijdens de vlucht naar Amerika is in zijn land oorlog uitgebroken en de Amerikaanse autoriteiten hebben er niets beter op gevonden dan alle reizigers uit het onfortuinlijke land de toegang te weigeren en alle visumaanvragen te blokkeren.
Victor, die nauwelijks een woord Engels praat, kan niet terug (want alle vluchten naar zijn thuisland zijn opgeschort) en kan ook niet naar New York (want hij heeft geen geldige papieren). Hij is dus veroordeeld tot de grote hall van de internationale luchthaven. Aanvankelijk gaat dat heel stroef omdat de communicatie zeer moeilijk verloopt, maar gaandeweg past hij zich aan de vervelende situatie aan. Victor is namelijk niet dom zoals de chef van de veiligheid van de luchthaven meent, maar weet te overleven tegen wil en dank. Amelia (Catherine Zeta-Jones) is air hostess en maakt kennis met Victor na een valpartij. Elke keer als ze vertrekt of terugkeert ontmoet ze hem en houdt hem voor een druk zakenman. Hun relatie groeit uit tot een vriendschap. Met het personeel van de luchthaven bouwt Victor ook gaandeweg een goeie verstandhouding op. Hij wordt een deel van hun dagelijkse leven, een lid van hun familie. Maar de chef van de veiligheid wil Victor kwijt en probeert hem uit het luchthavengebouw te verwijderen. Daarvoor haalt hij zelfs de bewakingsagenten aan de exits weg. Maar Victor hapt niet toe. Hij blijft.
The Terminal kreeg in de pers erg negatieve recensies wegens niet realistisch, politiek niet-correct, flauw en kon daardoor ook bij het publiek op weinig goodwill rekenen. Toegegeven,
The Terminal is geen
Schindler's List, zelfs geen
Saving Private Ryan, maar dat was ook Steven Spielbergs bedoeling niet. Door deze gang van zaken heeft
The Terminal evenwel niet de kans gekregen om op z'n eigen merites te worden beoordeeld.
Het verhaal is losjes gebaseerd op het feit dat op een Franse luchthaven een buitenlandse man al meer dan 15 jaar geblokkeerd zit, voorlopig zonder uitzicht op een oplossing wegens problemen met zijn papieren. De Vlaamse pers vond het maar niks dat Spielberg 's mans leed tot een komedie ombouwt en verweet hem te ver te gaan en vooral de verkeerde signalen te geven. Andere recensies hadden het over het steenkoolrussisch van Tom Hanks of de zwakte van het scenario. Storender voor sommigen zijn wellicht de komische situaties waarin Victor terechtkomt en het feit dat hij zijn toestand niet per se als een drama ervaart, maar als een beschikking van het noodlot. Toch is en blijft
The Terminal een erg grappige en onderhoudende film met een Tom Hanks in topvorm die de figuur van Victor, en bij uitbreiding alle mensen in zijn geval, een diepmenselijke invulling geeft. Onze terminalbewoner is een gevoelig en eerlijk man, die, in tegenstelling tot de veiligheidschef van de luchthaven, zelf wél gevoelens van medeleven en gedeeld verdriet kan opbrengen, ondanks het penibele van zijn eigen situatie. Victor is een vechter die de mensen rondom zich overtuigt van het onrechtvaardige van zijn positie, die hun respect afdwingt en hun sympathie wint.
Spielberg houdt het overigens niet alleen bij de figuur van Victor. Als rasechte verteller smokkelt hij ook kleinere verhaaltjes het luchthavengebouw in die eveneens met de problematiek van "het wachten" te maken hebben: Amelia wacht al 20 jaar op het moment dat haar getrouwde minnaar haar iets meer biedt dan af een toe een snel nummertje in een hotel; de Indische opa die elke dag de hall schoonmaakt, wacht op het moment dat hij naar huis kan en de jongen van de catering (Diego Luna) wacht geduldig af tot Victor het meisje van de immigratiebalie ervan overtuigt een afspraakje met hem te maken. Allemaal mensen die net zoals Victor wachten, sommigen voor een korte tijd, anderen levenslang op iets wat nooit komt.
BEELD EN GELUID
Aan de kwaliteit van deze Universal-dvd hoeft niemand te twijfelen. De transfer is perfect met koele, blauwe en fel groene kleurenfiltering wanneer de kijker Victor leert kennen in de vertrekhall van de luchthaven en dan geleidelijk verbredend naar het volledige kleurenpalet wanneer hij onze sympathie wint en zijn overlevingsstrijd aanvat. Het contrast is fel en het beeld heel rustig, zonder compressiefouten of andere onregelmatigheden. Maar van Spielberg verwachten we niet anders. Het geluid, in 5.1, gebruikt alle geboden mogelijkheden ten volle. Het lawaai van de vertrekhal en de dienstmededelingen horen we de hele film lang via de zijkant, terwijl de stemmen in het midden zitten. John Williams heeft een veelzijdige soundtrack geschreven met diepe bastonen via de subwoofer en zachtere vioolpartijen op de uiteinden. Zijn oostersaandoende melodie voor Viktor en het dragende leidmotief voor Amelia, ze behoren tot het mooiste wat hij in het recente verleden heeft gecomponeerd.
EXTRA'S
Dvd 2 bevat meer dan 80 minuten extra materiaal over het productieproces van
The Terminal: maken van het script, uitwerken van het verhaal, zoeken van de hangar voor de terminal, de plannen voor de terminal, de bouw van de constructie, de figuur van Victor, de figuur van Amelia, de nevenfiguren, de confrontatie van de regisseur met de terminal, de muziek van John Williams en de verhalen over luchthaventerminals. Steven Spielberg vertelt de hele tijd over het wat en hoe van de productie en toont ook nog wat verwijderde en/of niet-gebruikte scènes. Boeiend en de moeite waard.
CONCLUSIE
The Terminal, afgedaan als een niemendalletje en een dieptepunt in het oeuvre van regisseur Steven Spielberg, heeft deze recensent in elk geval meer dan 2 uur op een prettige manier beziggehouden. Het verhaal is soms erg grappig, ondanks het schrijnende van de situatie. We zien voor één keer een gevoelige en kwetsbare Tom Hanks, een klein hartje in een groot lichaam, die ons doet lachen en huilen tegelijk. Puur en pretentieloos entertainment, dat wel. Goede film.