HUEVOS D'ORO
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2006-04-10
FILM
Wanneer Benito Gonzalez (Javier Bardem) zijn legerdienst erop zitten heeft in de Spaanse enclave Melilla in Noord-Afrika, besluit hij om het te gaan maken in de wereld. Voor hem geen slecht betaald baantje, maar succes en fortuin. Zijn droom : wolkenkrabbers bouwen en met zijn vriendinnetje Rita trouwen. Dat trouwen valt in het water als Benito verneemt dat Rita iets met zijn beste vriend Miguel heeft. Hij verbrandt zijn schepen in Melilla en trekt naar Benidorm, het Walhallah van de hoogbouw waar hij drie jaar later als kleine projectontwikkelaar huizen verkoopt en een vriendinnetje heeft, Claudia, en twee rolexen, want Benito ziet het nog altijd groot: de plannen voor een eigen flatgebouw van 40 verdiepingen zijn zo goed als klaar. Wat hem ontbreekt zijn vergunningen en geld. Hij stuurt Claudia op pad om met haar onweerstaanbare fysieke kwaliteiten een onwillige bankier om te praten en papt zelf aan met de naïeve aantrekkelijke dochter van diens concurrent. Hij trouwt met Martha, zeer tot ongenoegen van Claudia en gaat van start met de bouw van de Gonzalez-buiding, een gedurfd en geldverslindend project. Claudia wordt zijn maîtresse en wanneer beide vrouwen mekaar ontmoeten ontstaat er een goed functionerend triootje dat ook in bed de nodige compromissen kan sluiten. De verschijning van zijn oude vlam Rita gooit roet in het eten, maar daarvoor vindt Benito de gepaste remedie. Althans dat denkt hij. Een auto-ongeluk verstoort uiteindelijk zijn plannen: Benito is half verlamd en moet geholpen worden bij het eten. Gelukkig functioneren zijn vitale onderdelen nog prima. Maar een ongeluk komt nooit alleen. De bouwinspectie komt er achter dat de bouwvergunning niet in orde is. De Gonzalez-building gaat tegen de vlakte en schoonvader gaat failliet.
Huevos D'Oro, Spaans voor
Gouden Ballen is Bigas Lunas persiflage op de bouwwoede in de kuststeden van zijn vaderland, de vlugge op- en al even snelle ondergang van bouwgiganten en het machogedrag van de Spaanse mannen en de nieuwe rijken in het bijzonder. De productie heeft alle kenmerken van een goede Luna-film: een vlot scenario, een snelle voortgang van de actie, humor, seks in overvloed, vuile taal, dromen, succes en mislukking, allemaal binnen de tijdspanne van anderhalf uur. Door de actie regelmatig van omgeving te veranderen is
Huevos D'Oro een beeldrijke productie: het gortdroge Melilla waar Benito als jonge rekruut stenen versleept, de verstikkende urbanisatie van Benidorm waar nog maar eens een gigantische wolkenkrabber uit de grond schiet, de luxe, het prachtige decor en de overvloed van Miami, de
sunny state, zoals de Amerikanen dit deel van de U.S.A. plegen te noemen. Het vrouwelijk naakt zorgt voor de nodige accenten en de seksscènes - altijd smaakvol maar toch pikant en gedurfd - geven kleur aan de
stoute kant van Lunas regie. Hetzelfde geldt overigens voor de soapachtige dialogen en de grappige, zelden van seksisme gespeende oneliners, die de film een pittig karakter en vooral vaart geven.
Javier Bardem haalt uit het script meer dan het in feite te bieden heeft. Hij is alert, goed van de tong gesneden en zijn diepe nasale stem, prachtig van klank en intonatie, draagt in hoge mate bij tot de aangename kleur van zijn prestaties. Bardem is ook een meester qua vermomming. zelden heeft een acteur zo weinig nodig om in één en dezelfde film zoveel verschillende typetjes tot leven te brengen: de jonge Benito in Melilla, gekleed in kaki en het haar opgesneden als een echte rekruut is een snotneus in vergelijking met de man die drie jaar later zijn eerste stappen zet op de huizenmarkt: dikke kop, uitgezakte buik en het stijve naar achter gekamde haar als een vettige massa tegen het hoofd geplakt. De Benito met de lamme arm en het slepende been, het menselijk wrak dat alle levenskracht verloren heeft, krijgt een vermoeide en zielloze blik in zijn matte ogen. Z'n gezicht lijkt opgezwollen, z'n geest afgebeuld, hij is een oude en versleten man, het resultaat van te veel vrouwen, te veel drank en te veel nachten met te weinig slaap. Maria De Medeiros, Eilsa Tovati en Maribel Verdu zijn altijd sexy en uitdagend, plagend en schaars gekleed. Geen mens begrijpt waarom ze zich inlaten met een kl***zak als Benito Gonzalez. Is het de macht die hen aantrekt? Zijn meesterschap in bed of eerder zijn grote bek, die ook heel veel mogelijkheden biedt? Niemand begrijpt het, wellicht ook de kijker niet, want hoe goed Javier Bardem ook zijn best doet, op de sympathie van de toeschouwer hoeft hij niet rekenen. Hoe het uiteindelijk met hem afloopt raakt de toeschouwer nauwelijks. Daarvoor is het personage Benito Gonzalez vanaf het begin te eendimensionaal, zijn overkill aan enthousiasme en zelfzekerdheid krijgt in de loop van de film geen kans om nog meer te groeien, terwijl de karakteruitdieping evenmin nieuwe elementen bevat. Bigas Luna stopt vanaf het begin te veel in Bonito. Bardem neemt de ruimte die hem wordt geboden en de regisseur remt hem niet af, verplicht hem niet om zijn personage voorzichtig en gedoseerd op te bouwen. De Bonito van de allereerste minuut is dezelfde als degene die de toeschouwer op het einde ziet ten onder gaan.
BEELD EN GELUID
Huevos D'Oro staat in een 2.35:1-verhouding op deze dvd en dat heeft tot gevolg dat er onder en boven vrij brede zwarte banden op het tv-scherm zichtbaar zijn. De pellicule is niet vrij van witte vlekken en beschadigingen, het kleurenpalet is mooi met veel verzadigde kleuren en de vaak iets donkere Bigas Luna-tinten. Toch zijn niet alle fragmenten even geslaagd en is er soms sprake van verbleking, maar toegegeven, dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Dezelfde opmerking kreeg
Jamon, Jamon eerder ook al mee en het is niet denkbeeldig dat Luna het zelf zo heeft gewild. De geluidsband van Nicola Piovani is smaakvol en bij momenten verrassend en krijgt in de stereo-uitvoering voldoende ruimte om helemaal tot zijn recht te komen. De 5.1-versie, ontwikkeld vanuit de 2.0-geluidsband, biedt nauwelijks meer, tenzij een iets stevigere surround-illusie.
EXTRA'S
De extra's zijn beperkt tot de
Originele Bioscooptrailer en
Andere Trailers waaronder
Las Edades De Lulu.
CONCLUSIE
Huevos D'Oro is een komedie en liefhebbers van dat genre zullen beslist niet telerurgesteld worden na de aanschaf van deze dvd. Javier Bardem is weer uitstekend in vorm en het verhaal biedt heel veel afwisseling, zowel inhoudelijk als cinematografisch. Wie van een komedie nog iets meer verwacht dan humor, grappige situaties en een pikant kantje kan wellicht beter
Jamon, Jamon in het winkelmandje leggen, maar ook hij of zij zal déze Bigas Luna vroeg of laat willen bekijken, al was het maar uit pure nieuwsgierigheid. Bigas Luna is een groot entertainer, daar doen we niets van af.