:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> GREAT MUPPET CAPER, THE
GREAT MUPPET CAPER, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-08-15
FILM
Drie gesjeesde onderzoeksreporters, de identieke tweeling Kermit de Kikker (Jim Henson) en Fozzie Bear (Frank Oz) en hun fotograaf, Gonzo (Dave Goelz) vliegen buiten bij hun werkgever. De bekende mode-ontwerpster Lady Holiday (Diana Rigg) is onder hun neus bestolen, en ze hebben het niet bemerkt. Kermit stelt als compensatie voor dat het drietal naar Londen afreist om Lady Holiday exclusief te gaan interviewen, maar de krant investeert geen cent meer in de drie klunzen. Met een negenderangs cargovliegtuig worden ze boven Engeland gedropt, en gaan aldaar naar een zo goedkoop mogelijk (lees: gratis) hotelletje. Zo belanden ze in het door de rest van de Muppetcast gerunde Happiness Hotel. Die happiness is met een korreltje zout te nemen, want het krot staat op instorten. Desondanks proberen de journalisten een afspraak te maken met Lady Holiday. Kermit treft op haar kantoor echter de receptioniste Piggy (Frank Oz) aan; ze maken een afspraakje, waarbij Kermit veronderstelt dat zij Lady Holiday is, en Piggy uiteraard niets doet om dat te ontkennen. Het wordt een avond vol glitter en glamour, maar als apotheose wordt op hetzelfde feest nog een juwelensnoer van Holiday ontvreemd, en verdwijnt Piggy als een dief in de nacht. De dieven zijn Holiday's broer Nicky (Charles Grodin), die financieel afhankelijk is van de nukken van de mode-ontwerpster, en samenzweert met supermodellen Marla (Erica Creer), Carla (Kate Howard) en Darla (Della Finch) om ook nog het kroonjuweel van Holiday's collectie, de Honkbaldiamant, te stelen. Bovendien willen ze de schuld van de diefstallen in de naïeve Piggy's schoenen schuiven. Onderzoeksjournalist Gonzo heeft ditmaal uitzonderlijk eens geluk, en hij heeft de conversatie overhoord. Zal het de Muppets lukken om de dieven bij het museum tegen te houden?



Eindelijk! Als uw budget zodanig beperkt is dat U zich maar één Muppet-film kan veroorloven (wat ons zou verbazen gezien de geringe prijs), of als U ergens in de Muppetreeks wenst in te stappen maar niet goed weet waar, laat het dan in hemelsnaam deze film zijn! Niet geheel toevallig is het de enige film die door grootmeester Jim Henson zelf (die overigens een kleine cameo heeft als klant van het chique restaurant) zelf geregisseerd is. Waar The Muppet Movie leed onder het feit dat de muzikale nummers niet ondertiteld waren, en The Muppets' Wizard Of Oz een onbeschaamde plug voor een MTV-sterretje, waarbij de rol van de Muppets naar de achtergrond werd gedrukt, is dít de ultieme Muppetbeleving. Al van bij het namaak-MGM openingslogo en het gezeur van Fozzie wanneer de openingscredits nu eindelijk voorbij zijn, worden we ondergedompeld in een surrealistische Muppetfantasie waarin de creatuurtjes Londen anderhalf uur onveilig maken. Het verhaal heeft daarbij weinig om het lijf; alhoewel The Great Muppet Caper méér dan andere films een consistent scenario heeft, is dat van generlei belang. We krijgen een salvo van al dan niet belegen grappen en visuele gags op ons afgevuurd waarbij herhaaldelijk naar de pauzetoets grijpen om de opschriften langs de weg nog eens opnieuw te lezen, broodnodig blijkt. Henson, Oz en Goelz geven hier nog maar eens een master class waarin ze het recept demonstreren waarmee ze de show vijf jaar lang hebben in hun waarde gelaten.



Joe Raposo heeft weer een aanstekelijke reeks muzieknummers geschreven waarvan de kick-off, Happiness Hotel er met vlag en wimpel bovenuit steekt, alhoewel ook Steppin' out with a star de synchronisatie tussen de drie hoofdmuppeteers zo duidelijk onderstreept. Waar een draak als The Muppet's Wizard Of Oz diende om ene Ashanti in de showbiz te lanceren, staan hier de poppen op de voorgrond, en vervullen de bijrol-acteurs de functie die ze moeten vervullen: één gag aangeven, en dan gedaan. Zo zien we John Cleese als Neville, een karikaturale Brit die met zijn Engels flegma doodkalm aan zijn vrouw mededeelt dat er een varken op hun muur aan het klimmen is, en als hij daarna het varken samen met een kikker ("een soort hagedis of zo") aantreft, hen de weg naar het beste restaurant wijst. Peter Falk zwijmelt als kluizenaar op een bank naast Kermit in het park, en begint een verhaal te vertellen dat compleet niet terzake doet, maar wél op het juiste moment de nodige spanning uit het geheel aflaat. En zelfs een groots acteur als Peter Ustinov (ook al een ex-gast van The Muppet Show vindt het niet beneden zijn waardigheid om door Miss Piggy uit zijn truck getrokken te worden, en in de vuilnisemmers te eindigen naast Oscar The Grouch (Carroll Spinney), waarbij de beide tot het mystiek besef komen dat ze, elk uiteraard van een andere invalshoek (heeft U hem) herleid zijn tot cameo's. Kortom, in deze film worden de Muppetkarakters op de voorgrond geplaatst waar ze horen. Alhoewel het vaak ééndimensionale personages zijn (in het geval van Animal beperkt het zich zelfs tot één hersencel) past de bonte bende wonderwel bij elkaar, vullen ze elkaars zwakheden aan, en zouden ze de melige boodschap van samenwerking geheid verspreiden, ware het niet dat ze er uiteindelijk toch zo'n ongelofelijke troep van maken, waarbij het geluk hen meer dan eens gunstig gezind is.

The Great Muppet Caper
. Onthou die naam! 




BEELD EN GELUID
Net als bij The Muppet Movie maakt het label "50-ste verjaardagseditie" de release er niet beter op. Er zit enorm veel ruis in de heldere blauwe lucht in de openings-en slotscènes, met in de openingsscène daar bovenop nog eens een zwaar video-artefact in de vorm van een verticale zwarte lijn die secondenlang niet van het scherm wijkt. Net als The Muppet Movie is deze release in regio 1 reeds een re-issue. Met 1.85:1 is het originele anamorfische widescreen-formaat behouden. Buiten de reeds eerder vermelde openings- en slotscènes zijn de kleuren misschien iets stabieler te noemen, met een iets betere detaillering. Toch bevat de beeldband regelmatig zachtere spots, flauw contrast, occasionele ruis en hier en daar een compressie-artefact. Het middelste blok is echter best bekijkbaar. Wat we over het geluid van The Muppet Movie zeiden, kunnen we hier herhalen: de Engelse Dolby Digital 5.1-remix is compleet overbodig. De technische mogelijkheden worden niet gebruikt, en we waren al net zo lief tevreden geweest met een mono-opname. Desondanks is er ook weinig tegen de track te pleiten: deze klinkt goed verstaanbaar en de muziek zorgt voor ambiance; wat wil een mens nog meer? Ditmaal zijn dus alle liedjes wél ondertiteld, en dat een deel van de grappen onvertaalbaar is en blijft ("We will catch the thieves red-handed" - "But what colours have their hands then now?"), vergeven we met de glimlach.



EXTRA'S
Waar op The Muppet Movie nog plaats was voor een zeven minuten durend profiel van Kermit, gepresenteerd door Pepe the Shrimp, is het op deze disc de beurt aan Miss Piggy, die zich zes minuten lang mag profileren als Miss Piggy: The Diva Who Would Not Be Denied. Een van de klassieke preview-trailers suggereert echter dat seizoen 1 van de show ook onderweg zou zijn!




CONCLUSIE
Met overschot de beste Muppetfilm uit de hele reeks! Henson rules.

EN DAN NOG DIT...
Chronologisch is de juiste volgorde van de Muppetfilms de volgende:




cover




Studio: Buena Vista

Regie: Jim Henson
Met: Jim Henson, Frank Oz, Dave Goelz, Jerry Nelson, Richard Hunt, Steve Whitmire, Louise Gold, Kathryn Mullen

Film:
9/10

Extra's:
1/10

Geluid:
6,5/10

Beeld:
5,5/10


Regio:
2

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1981

Leeftijd:
AL

Speelduur:
94 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8717418095697


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Italiaans Dolby Surround 2.0
Spaans Dolby Surround 2.0
Duits Dolby Digital Mono 2.0

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Duits, Italiaans, Spaans, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Pepe Profiles Presents: Miss Piggy:
The Diva Who Would Not Be Denied

Andere recente releases van deze maatschappij