MEDIUM - SEIZOEN 1
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-08-23
SERIE
Allison Dubois (Patricia Arquette), een jonge dertiger, vrouw van Joe (Jake Weber) en moeder van drie schattige dochtertjes, beginnend puberende Ariel (Sofia Vassilieva), flapuit Bridgette (Maria Lark), en baby Maria, tracht haar huishouden te combineren met een studie voor advocate. Ze werkt ook als stagaire bij de dienst van de openbare aanklager Manuel Devalos (Miguel Sandoval) in het nog redelijk rurale Phoenix, Arizona, waar ze vaak haar neus iets te diep in de zaken steekt dan van iemand verwacht wordt die louter slides moet samenstellen en koffie moet zetten. Maar Allison heeft een gave: ze heeft regelmatig contact met de doden, waardoor ze over bepaalde dossiers details kent die niemand haar ooit heeft verteld, en zodanig de puzzel al in elkaar kan passen vooraleer er het minste forensisch of ballistisch onderzoek aan te pas is gekomen. Wanneer haar baas dit te weten komt, biedt die haar in alle discretie een baan aan als "consulente". Alhoewel haar taakomschrijving niet echt nauwkeurig is, en vooral vaag wordt gehouden voor de andere takken van justitie - kwestie dat Devalos niet vierkant uitgelachen wordt door zijn collega's - wordt ze regelmatig bij het samenstellen van jury's, het ondervragen van verdachten en het doorploegen van oude, onopgeloste dossiers. En de vaderlijke Devalos geeft haar de vrije hand, want haar aanpak levert resultaat op, veelal op gebieden waar de klassieke justitie faalt. Alleen kan Allison haar gave niet goed controleren: haar visioenen zijn vaak cryptisch, en bevatten niet noodzakelijk de feiten zoals ze gebeuren, maar zoals ze zouden kunnen gebeuren. Of gebeurd zijn. Of nog zullen gebeuren.
Liefhebbers van goede dramaseries leven in gouden tijden. Waar vroeger televisiewerk een derderangsjob was waar "gerenommeerde" acteurs hun neus voor ophaalden, is kwaliteitsdrama op televisie de laatste jaren in belang toegenomen, met als gevolg onder meer een spectaculaire marktwaarde-stijging voor acteurs als Kiefer Sutherland (24). Het is zelfs zo ver gekomen dat filmacteurs letterlijk staan te springen om al is het maar een bijrolletje te kunnen vertolken in succesvolle televisieproducties. De gelukkigen die geselecteerd worden voor een weerkerende rol, kunnen bovendien hun kunnen tonen en hun karakter tijdens één of meerdere seizoenen verder laten evolueren, iets wat op de tijdsspanne van een bioscoopfilm quasi onmogelijk is.
In Medium, de nieuwste creatie van Glenn Gordon Caron (Moonlighting) met medewerking van onder meer René Echevarria (The 4400) en Kelsey Grammer (uit o.a. Frasier en X-Men 3) als uitvoerend producent, vertolkt Patricia Arquette de rol van de echt bestaande Allison Dubois, die ook als consultant voor de reeks gecrediteerd staat. Dubois is een helderziende die al meerdere keren haar diensten heeft aangeboden aan de wettelijke instanties, en over haar ervaringen daarover enkele boeken heeft geschreven. Laat ons even duidelijk zijn: wetenschappelijk gezien is dit klinkklare nonsens. Paranormaliteit staat haaks op al wat ernstige wetenschappen als methode aanvaardt, en de gigantische geldprijzen die zijn uitgeloofd voor iemand die daadwerkelijk kan bewijzen dat hij of zij over paranormale gaven beschikt, zijn nog altijd niet uitbetaald. In tegenstelling tot Madame Blanche op de Sinksenfoor hebben de zogenaamde "spiritual counselors" zich tegenwoordig wél een wetenschappelijk aura aangemeten, en ongetwijfeld een paar gebuisde wetenschappers in dienst genomen om hun geloofsbrieven te voorzien van een namaak-wetenschappelijke ondertoon. Ernstig onderzoek naar het de-bunken van dergelijke fabeltjes vindt U onder meer op de website van SKEPP.
Als uitgangspunt van een televisiereeks met trekjes van The X-Files is dit gegeven echter een uitgangspunt met veel potentieel. Patricia Arquette is niet bepaald het prototype van een Hollywood-diva. Ze is niet graatmager, haar gebit zou wel eens een bleaching-beurt kunnen verdragen, en het palmares dat ze kan voorleggen zal eerder een belletje doen rinkelen bij liefhebbers van minder commerciële prenten, met daarop onder meer Bringing Out The Dead, Stigmata, Lost Highway, True Romance en Le Grand Bleu. Arquette is ook niet te beroerd om daarin bijvoorbeeld - for the sake of art natuurlijk - totaal uit de kleren te gaan.
Maar gecombineerd met haar overduidelijk talent is ze de geknipte persoon om Allison te vertolken. Ze is geloofwaardig als een werkende moeder met drie zéér veel aandacht vragende kinderen, liefhebbende echtgenote die een zeer harmonieus huwelijk heeft waarin veel plaats is voor humor en verdraagzaamheid, maar ze is ook laakbaar als heldin. Haar voorspellingen komen al even vaak niet dan wel uit, door haar koppigheid loopt ze al eens stug de verkeerde kant uit om uiteindelijk met haar hoofd tegen de muur te belanden, en als ze al haar gave gebruikt om justitie te dienen, is dat niet altijd de justitie, dan wel haar justitie. Ze is kwetsbaar, maakt fouten aan de lopende band (moedwillig een aanrijding veroorzaken, bewijsstukken ontvreemden zonder huiszoekingsbevel), maar bovenal zeer menselijk. En kwetsbaar; bij momenten wordt de stresserende situatie waarbij ze met gruwelijk forensisch materiaal te maken krijgt, haar teveel, en komt haar knusse privé-leventje in bedwang. Het gezin is een toonbeeld van prettig gestoorde chaos, waarbij de twee oudere zussen tussen de bergen wasgoed in elkaar voortdurend voor de minste futiliteit naar het leven staan, en tot overmaat van ramp de baby nog eens begint te huilen op het verkeerde moment. Haar man Joe, een wiskundige, is een zeer relativerend en berustend type, het prototype van de nieuwe man zeg maar, die zich voortdurend ten behoeve van haar opoffert, en altijd bereid is om een luisterend oor te bieden. Maar onder die schijnbare kalmte zit soms een stevige onderstroom; het huwelijk van Allison en Joe is er duidelijk één met heel veel liefde en geduld in, want afgezien van wat verbaal duw-en trekwerk vinden de twee altijd toch weer een nieuw, zij het soms labiel, evenwicht.
De kinderen spelen een centrale rol in het huishouden. Allison is enerzijds bevreesd dat ze mogelijk dezelfde paranormale aanleg hebben als zij, wat hen mogelijk in de problemen kan brengen bij confrontatie met buitenstaanders. De kinderen, noch de jonge actrices die de rollen vervullen, hebben veel last van verwaandheid, en staan redelijk goed met beide voeten op de grond. Vooral de spontane Bridgette (Maria Lark) neemt niet dadelijk een blad voor de mond als ze iets op haar lever heeft, en dit alles draagt bij tot de portrettering van een bescheiden middenklasgezin met een warm nestje. Ook Allisons baas is één en al begrip, zit vol goede wil, en heeft een groot gevoel voor rechtvaardigheid. De schok met de gruwel van wat er allemaal via het bureau van de openbare aanklager passeert kan er mogelijk niet groter door gemaakt worden. De nachtmerries van Allison zijn angstaanjagend, en als ze wakker wordt begint de gruwel pas, wanneer ze overal waar ze komt doden begint te zien. Dat haar overleden schoonpapa af en toe komt spoken op de bank kan ze er nog wel bijnemen, maar een bezoek aan een plaats van een moorddelict of een kerkhof is keer op keer een schokkende en traumatische ervaring. Bovendien zien alle slachtoffers er niet even fris uit, en missen al eens een ledemaat of een deel ingewanden.
De verhaallijnen schipperen tussen wat we maar voor het gemak de moordzaak-van-de-week zullen noemen en de bekommernissen uit Allisons privéleven, zoals de opvoeding van de kinderen of de relaties met familie en vrienden, waarbij er niet zelden een verband tussen de twee is. Een echte rode draad loopt er niet door de reeks, alhoewel we met elke aflevering meer en meer inzicht krijgen in de dynamiek die er tussen de hoofdpersonages heerst. Meer en meer komen figuren als Lee Scanlon (David Cubitt) op de voorgrond, een niet geheel onbesproken maar toch goedbedoelende agent, die aanvankelijk heel sceptisch staat tegenover Allisons "aanpak", maar toch naarmate de serie vordert, de resultaten die Allison boekt onder ogen moet zien. De reeks zou niet half zo interessant zijn als er niet voortdurend goede ideeën in de scenario's aangedragen wordt. Sommige daarvan werken minder effectief dan de andere - het idee om elke aflevering te beginnen met een droom van Allison vlakt een deel van het verrassingseffect af - maar de mengeling tussen wat er werkelijk gebeurt en de waanvoorstellingen van Allison worden niet alleen verhaalsmatig, maar ook met oog voor goede beeldcompositie en kleurgebruik weergegeven.
Maar als we de eindafrekening maken is Medium een boeiende reeks. Het acteerwerk is zonder echte uitschieters naar één van beide extremen zeer solide te noemen, de protagonisten zitten in een redelijk realistische familiesituatie (min de paranormale gave van Allison uiteraard), de kindacteurs zijn zeker geen verwaande trutjes, en de scenario's hebben een breed draagvlak, met een zeker dynamisch evenwicht tussen de huiselijke tafereeltjes en het brute geweld. Dit laatste maakt toch zeker enkele afleveringen minder geschikt voor een familiaal publiek, tenminste als U niet elke dag uw klein mannen blootstelt aan een seriemoordenaar die zijn slachtoffers compleet dissecteert of zo. Een realistische thuissituatie is bovendien eens wat anders dan een misplaatst romantisch welles-nietesspelletje waar zoveel vergelijkbare reeksen op beginnen te steunen eens de auteurs door hun voorraad goeie ideeën zitten.
AFLEVERINGEN
1. Pilot
Allison wordt geplaagd door verschillende angstaanjagende dromen, waarin ze door de ogen van overledenen of moordenaars kan kijken. Haar man denkt dat de combinatie van haar huisgezin, haar rechtenstudies en haar baantje haar te veel aan het worden is, maar om de proef op de som te nemen sturen ze enkele van de details over haar dromen door naar de politie, om te zien of ze reactie uitlokken. Prompt wordt ze gecontacteerd door de Texas Rangers, en overgevlogen. Kapitein Kenneth Push (Arliss Howard) herkent in één van haar faxen een hoop details over een delicate kindermoordzaak waarvan niets in de pers is uitgelekt omwille van het feit dat de verdachte minderjarig is. Omdat hij geen zin heeft om als pispaal voor de rechter te mogen gaan uitleggen dat een doorbraak in de hopeloze zaak door een "zogezegd" helderziende is aangedragen, besluit hij Allison eerst op de proef te stellen. Allison gaat wel aan het twijfelen of haar studies geen kosten op het sterfhuis zijn, maar haar baas, openbaar aanklager Miguel Devalos, doet haar een verleidelijk aanbod...
2. Suspicions And Certainties
Na een zoveelste débâcle in de rechtzaal wil Devalos bij het proces voor een necrofiele moordenaar absoluut zeker zijn dat de jury hem ter dood zal veroordelen. Hij vraagt aan Allison om vooraf de potentiële juryleden te screenen op hun toekomstig stemgedrag. De man wordt inderdaad in een recordtempo veroordeeld, maar Allison krijgt visioenen waarin de moordenaar er helemaal anders uitziet.
3. A Couple Of Choices
Bij een moord en zelfmoord van een pasgetrouwd koppel ziet alleen detective Lee Scanlon een patroon in de moorden; hij is bovendien zodanig geobsedeerd door de zaken omdat zijn zuster en schoonbroer op dezelfde manier zijn omgekomen, dat hij zijn andere werk erdoor verwaarloost. Devalos haalt er Alison bij, die, in tegenstelling tot alle forensische bewijzen, beweert dat bij elk van de gevallen eerst de man en dan de vrouw is neergeschoten. Scanlon, die graag een speciaal team zou samengesteld zien om de moorden te onderzoeken, voelt zich in het belachelijke getrokken doordat een helderziende op "zijn" zaak is gezet, en hij weigert Allisons hulp.
4. Night Of The Wolf
Allison hoort een ooggetuige (Anahi Bustillos) een beschrijving geven voor een robotfoto van de dader die juist haar verloofde heeft neergeschoten. Ze voelt echter aan dat de vrouw opzettelijk de verkeerde man aanwijst. Die vaststelling is natuurlijk niets waard zonder bewijs, en wanneer zij en Devalos de getuige onder druk zetten, klapt ze helemaal dicht. Wanneer Bridgette het in haar kopje gestoken heeft dat ze niet meer naar school wil, krijgen Allison en Joe van de lerares te horen dat Bridgette problemen heeft met vriendjes te maken. Wanneer ze toch uiteindelijk met een vriendje, Bobby (Hunter Brochu), samen lijkt te spelen, lijkt alles in orde te komen, maar dat is maar schijn...
5. In Sickness And Adultery
Joe heeft achter Allisons rug een afspraak met een dokter gemaakt. Hij heeft een gevaarlijk evoluerende moedervlek, maar wil haar niet nodeloos ongerust maken. Omdat ze niet in staat is haar man te schouwen, zoekt Allison de raad van haar collega Catherine (Margo Martindale). Die weet haar te zeggen dat haar man medisch in orde is, maar dat hun huwelijk zware tijden tegemoet gaat. Wanneer ze een kaartje in zijn broek vindt, denkt ze dat hij haar bedriegt. Intussen heeft ze in een visioen gezien hoe een moordenaar van een agent het wapen in zijn doodskist heeft verborgen. Devalos weet een rechter zo ver te krijgen dat hij het graf terug mag openen, maar de advocaat van de verdachte daagt Allison als getuige voor de rechter, vastbesloten om uit haar te peuteren hoe ze aan de informatie over het pistool komt. Moet Allison nu meineed plegen?
6. Coming Soon
Net wanneer Allison denkt dat ze zwanger is, en tekenen van misselijkheid vertoont, merkt ze dat de misselijkheid afkomstig is wanneer ze in de buurt is van Jared Swanstrom (Reed Diamond), een voorbeeldige burger die net een inbraak is komen aangeven en de inbreker kan identificeren. Allison ziet rondom hem het aura van een seriemoordenaar. Alleen is er geen enkel bewijs dat die theorie ondersteunt. Toch zit Allison niet zo ver van de waarheid, maar ze helpt die waarheid niet vooruit door zelf detectiefje te gaan spelen. Joe merkt intussen dat Ariel bijzonder positief reageert op zijn bijlessen wiskunde. Nochtans is gevorderde algebra toch niet haar grote talent, zo blijkt.
7. Jump Start
Allison ziet in een visioen een meisje over de rand van een ravijn springen. Op de plaats die ze in haar droom gezien heeft, ligt inderdaad een lichaam, dat van een zekere Isabel (Alex Breckenridge), de vriendin van Gregg Watt (Thomas Ian Nicholas), de zoon van advocaat Larry Watt (Conor O'Farrell). Allison heeft echter nog méér gezien: in de buurt van de plek waar Isabel gesprongen is, zijn er bandensporen terug te vinden, die perfect matchen met Greggs auto. Alleen heeft Gregg een waterdicht alibi, en - maar dat is natuurlijk geen bewijs - heeft Allison wel degelijk gezien dat Isabel zélf gesprongen is. Wanneer Allison daarnaast ook nog eens Brett Carter (Joey Slotnick) ontmoet, Joes collega, geraakt ze geëmotioneerd doordat ze ziet dat hij binnen niet al te lange tijd een hartaanval gaat krijgen. Om Brett van zijn junkfood-verslaving af te helpen, vertelt Joe hem dat hij zelf helderziende is, en heeft gezien dat hij voor zijn hart toch maar eens best een arts raadpleegt.
8. Lucky
Allison krijgt bezoek van haar halfbroer Mike Benoit (Ryan Hurst) en zijn wapenbroeder Tommy Lehane (Jay Ferguson). De twee zijn net afgezwaaid uit Afghanistan, en willen in Californië een surfshop beginnen. Mike heeft echter naast een bizarre bijnaam, Lucky, ook nog een paar spoken van aan het front meegebracht, die hem schijnen op te jagen. Devalos vraagt Allison om in een ziekenhuis een vrouw te schouwen die zware brandwonden heeft opgelopen toen het echtelijke huis tijdens een vechtscheiding in vlammen is opgegaan. In de ruïne ziet Allison de geest van het in de brand omgekomen dochtertje.
9. Coded
Ariel droomt over een meisje, Sara (Jennette McCurdy), dat door een monster in een kasteel gevangen gehouden wordt. Om niet uit te doen schijnen dat haar dochter ook voorspellende gaven heeft, beweert Allison tegen Devalos dat zij de droom heeft gehad. Devalos laat de gegevens checken, en komt zo op de personalia van Sara Crewson, twee jaar geleden vermoord door een pedofiel, die door Lee Scanlon (David Curbitt) gevangen is genomen. De dader, Darrell Yellen (Don Harvey) zit echter levenslang in de gevangenis, en Ariel beweert bij hoog en bij laag dat Sara, die haar dromen blijft teisteren, nog leeft.
10. The Other Side Of The Tracks
Allison heeft telkens weer dezelfde droom, waarin ze ziet hoe twee rennende kinderen van elkaar gescheiden worden door een voorbijrijdende trein. Haar slapeloosheid is er de oorzaak van dat ze haar werk niet naar behoren kan uitvoeren, dus zoekt ze professionele hulp bij dokter Leonard Cardwell (Zach Grenier), een expert op het gebied van het paranormale. Die denkt dat zij hem in het ootje wil nemen, want het verhaal over de jongens en de trein is niet alleen een jeugdherinnering van hem, het verhaal staat ook in detail in één van zijn boeken. Allison kan zich echter nog meer details herinneren dan Cardwell ooit prijs heeft gegeven. Haar onbeschikbaarheid komt wel op een slecht moment: Devalos doet een onderzoek naar de moord op een voorname politicus die zich opwierp als dam tegen corruptie. De moordenaar, Chavo Galindo (Samuel Monterroza), is zichzelf spontaan komen aangeven, maar het probleem is dat hij nog maar 14 jaar is, en dat het er vingerdik opligt dat hij zich laat betalen om de schuld op zich te nemen.
11. I Married A Mind Reader
Allison heeft een zware verhoudheid, en daardoor slaat haar visionair vermogen wat op hol. Doordat ze overdag thuis is, ziet ze heruitzendingen van een sitcom uit de jaren '60 waar ze als kind gek op was, I Married A Mind Reader. Hierin spelen haar jeugdidool Henry Stoller (Paul Blackthorne) en Abigail Marsh (Frances Fisher) de hoofdrollen als een echtpaar waarvan de vrouw gedachten kan lezen. Ook in het werkelijke leven waren ze getrouwd, maar veertig jaar geleden heeft Henry zijn vrouw doodgeschoten. Allison krijgt visioenen waarin ze Dorothy, de assistente van Abigail is, en waarin haar alter ego een affaire heeft met Henry.
12. A Priest, A Doctor And A Medium Walk Into An Execution Chamber
Devalos wil graag dat Allison de gevolgen van haar onderzoeksdaden een keer in de praktijk ziet, en hij wil dat ze aanwezig is bij de terechtstelling van Reynaldo Cerrera (Gino Montesinos), een gewetenloze drugsbaron. Allison is verbaasd over het feit dat ze, in tegenstelling tot bij andere doden, ditmaal helemaal niets voelt, alsof de man werkelijk geen ziel had. Of hij een ziel had of niet, zijn lichaam heeft in elk geval het aardse niet verlaten, want kort daarop vermoordt hij zijn vriendin Lorena Vasques (Morann Peri) terwijl die met haar nieuw vriendje, Steven Ramirez (Jaimé P. Gomez) in de villa van Cerrera in het warme buitenzwembad zit. Ramirez wordt aangeklaagd voor de moord, maar beweert dat Cerrera terug is opgestaan uit de doden om zich te wreken. En de forensische bewijzen schijnen hem gelijk te geven: Cerrera's DNA is te vinden op de plaats van de misdaad, en hij staat op een foto. De kranten hebben er een vette kluif aan. Ariel werkt samen met een klasgenoot, Sean Bertoni (Jordan Garrett) aan een wetenschapsproject. Allison heeft echter een visioen dat de jongen binnenkort het hart van haar dochter zal breken, en ze vindt het nodig om met haar gave het verleden van zijn moeder Sarah (Faline England) uit te spitten. Wat ze beter niet gedaan had.
13. Being Mrs. O'Leary's Cow
Piloot David Call (Chad Lowe) heeft zijn vrouw als vermist opgegeven. Allison wordt bij de zaak betrokken, en haar intuïtie vertelt haar dat hij onschuldig is. Immers, ze heeft een visioen dat zich duidelijk in de toekomst afspeelt waarin hij op het nippertje kan voorkomen dat een vliegtuig dat hij bestuurt, neerstort. Het zal bovendien gebeuren op zijn huwelijksverjaardag, wat aangeeft dat zijn vrouw nog leeft. De bewijzen tegen de man stapelen zich echter op, het lijk van zijn vrouw wordt gevonden, maar als Allison met het sluitende bewijs voor de dag komt, zal - zo ziet ze - een andere piloot het vliegtuig besturen en het er minder fortuinlijk van af brengen.
14. In The Rough
Twee forensische detectives die zich hebben gespecialiseerd in het rechtzetten van juridische vergissingen, komen de dossierkast van Devalos ondersteboven halen, en stoten op het dossier van Owen Butler (Dean Norris), die een collega-drugverslaafde om zeep zou hebben geholpen, waarbij het enige bewijsstuk het moordwapen is dat in zijn koffer is teruggevonden. Allison komt er echter achter dat Butler niet alleen de moord niet gepleegd heeft, maar dat iemand die ze goed kent hem ervoor wil laten opdraaien. Maar met reden, want Butler heeft nog een veel vreselijkere misdaad gepleegd. Als Joe's moeder Marjorie (Kathy Baker) op bezoek komt voor moederdag, waarschuwt de geest van Joe's vader (Bruce Gray) Allison dat ze op zoek is naar een goede reden om bij de familie Dubois in te trekken.
15. Penny For Your Thoughts
Allison ziet in haar dromen hoe een dokter, Kenneth Holloway (Robert Joy), die een meisje met een sportblessure behandelt, zijn patiënte heeft verkracht en vervolgens gedissecteerd. Enig opzoekingswerk leert haar dat de zaak al in 1991 is uitgeklaard, en dat Holloway als schizofreen in een gekkenhuis opgesloten zit. Ze heeft echter in haar droom een tweede dader gezien, die Scanlon helpt identificeren als de sadistische dr Walker (Mark A. Sheppard), die eertijds op een dergelijke manier veertien meisjes heeft vermoord. Probleem is dat Walker al meer dan honderd jaar dood is, maar toch nog op de één of andere manier greep houdt op het heden. Op school dreigt er een conflict tussen Joe en Ariels wiskundeleraar, Beauchamp (Andy Milder), die haar beschuldigt van gespiekt te hebben. Allison moet al haar diplomatische overredingskracht gebruiken.
16. When Push Comes to Shove (1)
Een seriemoordenaar die in de media betiteld wordt als de Phoenix Ghost heeft het voorzien op roodharige vrouwen. Hij laat telkens hetzelfde bijbelcitaat - Jesaja 14:21 - achter op de plaats van het delict, en Allison ziet in een visioen dat de moordenaar voordien al heeft toegeslagen in Texas. Kapitein Kenneth Push van de Texas Rangers komt naar Arizona om te zoeken naar een mogelijk verband tussen de reeksen moorden. Hij heeft echter een hartaanval, en is een paar minuten dood. Tijdens zijn dood bezoekt hij Allison, en claimt dat hij van gener zijde perfect het verband tussen de moorden kan zien. Vooraleer hij haar de relevante informatie kan geven, wordt hij gereanimeerd. Allison is zodanig met de zaak bezig dat de druk op haar gezin, ondanks Joe's welwillendheid, onder druk komt te staan.
BEELD EN GELUID
Het anamorfische widescreen-formaat is ook bij televisieseries ingeburgerd geraakt. De beeldkwaliteit is aanvaardbaar tot goed, maar in de donkere scènes - bijvoorbeeld zowat elke scène die Allison en Joe in de slaapkamer plaatst - heeft toch in mindere mate af te rekenen met wat low-leven noise. Tijdens de openingscredits blijft het beeld soms een fractie van een seconde hangen, wat onder meer goed te merken is in afleveringen 7 en 9. De kleuren ogen echter zeer natuurlijk, zonder naar het overdrevene te neigen, contrast en scherpte zijn aanvaardbaar, en het geheel oogt aangenaam om naar te kijken. Het potentieel van de surroundkanalen is op de Dolby Digital 5.1-track volledig benut: spookachtige bosgeluiden in Coded, de bliepjes van het ziekenhuisapparatuur in Lucky, alles heeft een aura van ruimtelijkheid meegekregen. De subwoofer wordt eerder sporadisch gebruikt, zij het dan effectief en meestal met de bedoeling de kijker een paar keer goed te laten schrikken. Mission accomplished!
EXTRA'S
De release bevat geen bonusmateriaal.
CONCLUSIE
Medium slaagt er bij momenten toch in om de voorspelbaarheid van soortgelijke detectiveseries te overstijgen. Wie op het uitstekende bonusmateriaal zat te wachten, moeten we doorverwijzen naar de regio 1-release.
Studio:
Paramount
Regie:
Glenn Gordon Caron, Vincent Misiano, Jeff Bleckner, Artie Mandelberg, Aaron Lipstadt, Peter Werner, Bill L. Norton, Eric Laneuville, Duane Clark, Ronald L. Schwary
Met:
Patricia Arquette, Jake Weber, Miguel Sandoval, Sofia Vassilieva, Maria Lark, David Cubitt
Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL
Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Surround 2.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Engels CC
Extra's:
• geen