BALLAD OF JACK & ROSE, THE
Bespreking door: Joris - Geplaatst op: 2007-04-22
FILM
Jack Slavin (Daniel Day-Lewis) en zijn dochter Rose (Camilla Belle) zijn de enige overblijvenden uit een commune op een eiland aan de Oostkust. De twee bewerken hun eigen land, kweken hun eigen voedsel en proberen hun leven op een eenvoudige manier te leiden. Jack is zijn hele leven trouw gebleven aan zijn eigen idealen, maar met de opkomst van projectontwikkelaars lijkt daar een einde aan te zullen komen. Daarnaast krijgt hij ook af te rekenen met een alsmaar slechter wordende gezondheid. Dat alles maakt hemzelf en vooral ook zijn dochter diep ongelukkig. In een poging om voor haar te zorgen, nodigt Jack zijn vriendin Kathleen (Catherine Keener) en haar twee zonen uit om bij hen te komen wonen, maar die ingreep komt niet goed aan bij Rose. Ze doet er dan ook alles aan om de klok terug te draaien. Het is trouwens bijzonder vreemd om vast te stellen dat ze nog nooit van Kathleen heeft gehoord tot het moment waarop ze met haar zoons arriveert. Het resulteert in een rebellie, die langzamerhand uit de hand dreigt te lopen.
De regie van deze film was in handen van Rebecca Miller, de dochter van toneelschrijver Arthur Miller en de echtgenote van hoofdrolspeler Daniel Day-Lewis. Voordien konden we haar aan het werk zien als actrice in
Regarding Henry. Miller gaat verschillende richtingen uit met het verhaal waardoor de aandacht van het hoofdthema – twee mensen die in een commune leven terwijl het moderne tijdperk staat aan te kloppen – afgeleid wordt. Had ze zich gehouden aan het eenvoudige verhaal van mensen, die proberen te overleven, dan had de film wellicht een grotere impact kunnen hebben, maar nu blijven we wat onverschillig achter bij het bekijken van dit fragmentarische en rommelige drama, dat bovendien doorgeven is van clichés. Het is ook moeilijk om het personage van Daniel Day-Lewis te doorgronden. Van iemand met zijn persoonlijkheid verwachten we een vreedzame vorm van protest in plaats van de hardhandige aanpak. Alsof dat nog niet genoeg is, plaatst hij zijn dochter bovendien in een uitzichtloze situatie. Daardoor verliezen we, ondanks zijn problemen, bijna elke vorm van sympathie voor het personage.
De cast doet er nochtans alles aan om de tekortkomingen van het script te doen vergeten. Daniel Day-Lewis is, ondanks zijn onduidelijk afgelijnd personage, naar goede gewoonte een sterke aanwezigheid. Ook Camilla Belle brengt het er bijzonder aardig vanaf als een tiener die probeert om te gaan met de moeilijkheden in haar leven. Catherine Keener komt niet altijd even geloofwaardig over als Jacks vriendin, maar doet desondanks haar best. Beau Bridges komt vrij goed tot zijn recht als de projectontwikkelaar, die niet uitsluitend als de “slechterik” wordt uitgespeeld. Tot slot zijn er nog mooie bijrollen van Jena Malone en Jason Lee. Ook op technische vlak heeft de film één en ander te bieden. Zo is er de aantrekkelijke cinematografie van Ellen Kuras en de bijpassende soundtrack met een aantal nummers van Bob Dylan. Dat alles leidt ons tot de conclusie dat er ergens een heel mooi verhaal verborgen zit. Helaas krijgen we dat niet genoeg te zien en dat komt de betrokkenheid niet ten goede.
BEELD EN GELUID
De film wordt gepresenteerd met een 1.78:1-anamorfische transfer, een formaat dat gelukkig niet te veel afwijkt van het originele 1.85:1-formaat, in tegenstelling tot heel wat andere uitgaven van Dutch FilmWorks. De transfer levert een goede beeldkwaliteit met heldere, natuurlijke kleuren. De keuze voor onrustig camerawerk komt wel wat vreemd over en sluit niet zo goed aan bij het thema. Beschadigingen zijn nauwelijks aanwezig, maar er is wel een stevige dosis film grain aanwezig. Dat komt de scherpte natuurlijk niet altijd ten goede. Voor het geluid heb je de keuze tussen DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1. Het verschil tussen beide tracks is verwaarloosbaar en we kunnen dan ook moeilijk een voorkeur uitspreken. De film teert hoofdzakelijk op dialogen waardoor de surroundkanalen slechts sporadisch worden aangesproken. Dialogen worden helder weergegeven en zijn netjes gecentreerd. Over het algemeen kunnen we dus tevreden zijn met de technische kwaliteit van deze uitgave.
EXTRA'S
Net als de technische specificaties is het bonusmateriaal identiek aan de vorige uitgave van de film. De extra's hebben dus net als toen erg weinig om het lijf.
Trailers voor de film en een aantal andere uitgaven van Dutch FilmWorks en
film clips bieden wat ons betreft geen bijzondere meerwaarde. Wat overschiet, zijn de
liner notes (statische pagina's met wat textuele achtergrondinformatie over de film),
interviews met de cast en crew en een
photo gallery met een tiental stills uit de film. Niets om over te juichen dus.
CONCLUSIE
The Ballad Of Jack & Rose had het potentieel om veel meer te betekenen dan het uiteindelijke resultaat. Het centrale verhaal van een vader die samen met zijn dochter probeert te overleven in een omgeving die nauwelijks past in onze moderne samenleving, wordt helaas overladen met een te zware dosis clichématig drama, dat met momenten ongeloofwaardig overkomt. De inzet van de acteurs en actrices kunnen daar helaas weinig verandering in brengen. Dutch FilmWorks levert ons een technisch aantrekkelijke uitgave, maar schiet schromelijk tekort op vlak van extra's.