BELGIUM, THE MOVIE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2007-05-10
FILM
Getalenteerd cineast Wim Robberechts, in een vorig leven onder meer cameraman bij het schieten van de bosscènes in
De Parelvissers en de vele luchtshots bij de fictiereeks
Windkracht 10, maakte een 25 minuten durende reportage met enkel en alleen beelden vanuit het Belgische luchtruim, die de geschiedenis en de dagelijkse gewoonten van de Belgen illustreren. Niets verwonderlijks, ware het niet dat Robberechts dit heeft gedaan met de meest
state of the art-technologie die op dit ogenblik technisch verwezenlijkbaar is: een Sony Cineflex hogedefinitie-camera, gecombineerd met een gyrostabilisator, allemaal op een helikopter gemonteerd, onder supervisie van het wereld-toonaangevende bedrijf Alfacam, zorgt ervoor dat we 25 minuten lang de voornaamste vergezichten van ons land te zien krijgen: van aan de Romeinse nederzettingen in Limburg naar de karakteristieke heuvel van Waterloo, over het Brussel van de Belgische revolutie, naar de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog en eindigend bij de Vlaamse kust, trekpleister op topdagen waarop de bourgondische aard van ons wezen het scherpst naar voor komt.
Robberechts' palmares is overigens veel groter dan de twee voornoemde fictiereeksen. Hij heeft jaren van zijn leven gesleten bij het in beeld brengen van diverse burgeroorlogen, maar de luchtfotografie is toch uiteindelijk zijn specialiteit geworden, en zijn carrière maakte een omweg vanop de nieuwsdienst van de VRT naar de Engelse BBC. Nu heeft hij verschillende projecten in de steigers staan om soortgelijke films te maken over andere landen. Voorwaar is hij weer één van die landgenoten die zodanig excelleert in wat hij doet, dat zijn uitstraling internationale weerklank vindt.
Alhoewel er artistiek niets op de smaakvolle composities op te merken is, zijn de stukjes uitleg bij de plaatjes niet allemaal even interessant. Om nu het oorlogsmonument van Bastenaken, de koninklijke serres van Meise en de indrukwekkende torengebouwen van de Europese wijk in Brussel op gelijke hoogte te stellen met een beeld van een door modder ploeterende bende kermiskoersers, daarbij kurkdroog in de commentaar stellend dat een Belg geen grotere orgastische genoegens beleeft dan op zijn televisie te "genieten" van een uit de hand gelopen grap die per ongeluk als sport werd betiteld, is niet alleen zwaar karikaturaal erover, maar brengt zwaar de discussie op gang waarom er dan ook niet wordt gevlogen over een patattenveld vol derdeprovinciale voetballers, tennisvelden in Le Knokke, of het WK outdoor sjoelbakken. De uitleg lijkt soms op een politiek propagandapamflet, waarin van de daken (of uit de helikopter) geschreeuwd wordt wat een modelstaat we wel zijn. Doe ons dan toch maar de audiotrack met alleen muziek, dank U. Een tweede zeer storende misser is het Atomium: uiteraard is dit een monument dat op een productie als deze niet mag ontbreken, maar de ziekelijk paranoïde organisatie Sabam laat blijkbaar het afbeelden van het ding - alhoewel een typischer
public domain-beeld van Brussel niet denkbaar is - niet toe zonder een uitdrukkelijke bronvermelding - uiteraard recht in het beeld, storender is echt niet mogelijk. Ik zou, als ik de regisseur was, dan die
dikkenekken eens een poepje laten ruiken en de rechthebbenden het Atomium laten steken op een plaats waar de zon nooit schijnt, alhoewel dit in onderhavig geval fysisch redelijk moeilijk zal zijn. Als elk beeld dat over Antwerpen geschoten wordt ook zou worden belast met een vergoeding voor portetrecht van de kathedraal, zouden we nog wat meemaken. En - maar dat geef ik toe, da's een zéér persoonlijke
dada van mezelf - het moet maar eens gedaan zijn met op dergelijke producties alsmaar de universiteit van Leuven af te schilderen als de enige van betekenis in dit land (alhoewel er vermeld wordt dat er "nog een paar zijn").
Laatste puntje van kritiek is dat met een selectie van 25 minuten echt wel het
minimum minimorum wordt getoond van de verzichten die ons land rijk is. Om een béétje de relatieve variatie in ons dicht bebouwde en rijk gevarieerde landje te tonen, is minstens een documentaire van een uur nodig. We kunnen natuurlijk begrijpen dat de kost per minuut om dit soort spektakels te filmen, een praktisch probleem vormt voor een nicheproduct, stijlvol maar toch: een nicheproduct.
BEELD EN GELUID
Op HD-camera's geschoten staat uiteraard ook een versie op HD-DVD en Blu-Ray in de steiger, maar wij moeten het voorlopig nog even stellen met een dvd-versie. Uiteraard wordt de kwaliteit flink beperkt door de capaciteiten van het medium zelf, maar wanneer we de details bekijken van de luchtshots, vooral die over de steden, en merken hoe relatief weinig slechte compressie en artefacts er toch wel in de erg zich daartoe lenende patronen te vinden zijn, is toch duidelijk dat zelfs op het "inferieure" medium dvd het gebruik van de HD-camera meerwaarde biedt. Als straks hiervan ook een HD-DVD en/of Blu-Ray versie uitkomt, zal deze ongetwijfeld materiaal van demokwaliteit opleveren. Je hebt de keuze tussen vier geluidstracks, drie met een commentaarstem in Vlaams, Engels of Frans, en een
music only-track. Deze bevat veelal klassieke composities, en slechts heel af en toe worden er geluidseffecten toegevoegd. Boven Waterloo hoor je de kunstmatig gegenereerde geluiden van een veldslag met Napoleonitische troepen, inclusief kanonnengebulder, en wanneer de helikopter enkele deernes verrast die in één van de talrijke Ardeense waterlopen baden, wuiven de meisjes de helikopterpiloot een goeiedag toe, die we te horen krijgen.
EXTRA'S
Er zijn op deze disc geen extra's terug te vinden, wat spijtig is, aangezien een documentaire over het maken van de film zeker op zijn plaats was geweest.
CONCLUSIE
Belgium, The Movie wordt gegarandeerd een hit in de souvenirwinkeltjes in Brugge, alwaar hordes Japanners er zich over zullen ontfermen. Echt gedurfd is de documentaire niet, maar laat toch wel zien welke resultaten er kunnen verkregen worden als men voor luchtfotografie de modernste technieken gebruikt die er op de markt te vinden zijn.