BIGAS LUNA BOX
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2007-07-22
FILM
In de
Bigas Luna Box zijn vier van de bekendste films van de Spaanse regisseur bij elkaar gebracht. Wie het werk van de man kent, weet dat hij graag heel veel blote borsten en veel seks in zijn films stopt waarvoor hij diepgang en plot probleemloos opoffert.
Las Edades De Lulu
Lulu (Francesca Neri) is nog haast een schoolmeisje wanneer Bigas Luna de jonge vrouw bij de kijker introduceert. Met mannen heeft ze geen enkele ervaring en voor haar broer Marcelo (Fernando Guillén Cuervo) en zijn vriend Pablo (Óscar Ladoire) is ze niet meer dan een overjarige bakvis. Maar daar komt gauw verandering in want Lulu heeft een oogje op Pablo en als op een keer haar broer geen zin heeft om met z'n vriend een concert bij te wonen, biedt Lulu zich aan als vrijwilliger. Van een hapje en een drankje komt een kusje, een ongelukkige fellatio en het scheren van een kutje. De volgende ochtend is Lulu helemaal ingewijd. Pablo's vertrek naar het buitenland is een klein drama voor Lulu, maar ze wacht en als de man van haar dromen – ondertussen gepromoveerd tot professor – terug in het land is, laait de passie weer op. Er volgt een huwelijk en een dochtertje.
Lange tijd gaat het goed tussen Lulu en Pablo. Een feestje met vrienden gevolgd door een reeks seksspelletjes loopt uit de hand en mede door toedoen van Pablo wordt Lulu door haar broer Marcelo verkracht. Lulu pakt haar koffers en vertrekt met haar dochtertje naar een flat. Maar gelukkiger wordt ze niet van haar overhaaste besluit. De pornofilms die ze bekijkt brengen meer onrust teweeg dan rust en ze besluit om een stel homo's te betalen voor een rondje groepsseks. Uiteindelijk raakt Lulu verslaafd aan seks en neemt ze een baantje aan bij een pooier om haar afspraakjes te financieren. Ze komt in het homo-erotische en het
kinky SM-milieu terecht waar extravaganties uitstekend worden betaald, maar vaak een dodelijke afloop krijgen.
De volledige bespreking van
Las Edades De Lulu kan U
hier lezen.
Huevos D'Oro
Wanneer Benito Gonzalez (Javier Bardem) zijn legerdienst erop zitten heeft in de Spaanse enclave Melilla in Noord-Afrika, besluit hij om het te gaan maken in de wereld. Voor hem geen slecht betaald baantje, maar succes en fortuin. Zijn droom: wolkenkrabbers bouwen en met zijn vriendinnetje Rita trouwen. Dat trouwen valt in het water als Benito verneemt dat Rita iets met zijn beste vriend Miguel heeft. Hij verbrandt zijn schepen in Melilla en trekt naar Benidorm, het Walhallah van de hoogbouw waar hij drie jaar later als kleine projectontwikkelaar huizen verkoopt en een vriendinnetje heeft, Claudia (Maribel Verdú), en twee rolexen, want Benito ziet het nog altijd groot: de plannen voor een eigen flatgebouw van 40 verdiepingen zijn zo goed als klaar. Wat hem ontbreekt zijn vergunningen en geld. Hij stuurt Claudia op pad om met haar onweerstaanbare fysieke kwaliteiten een onwillige bankier om te praten en papt zelf aan met de naïeve aantrekkelijke dochter van diens concurrent. Hij trouwt met Marth (Maria de Medeiros), zeer tot ongenoegen van Claudia en gaat van start met de bouw van de Gonzalez-building, een gedurfd en geldverslindend project. Claudia wordt zijn maîtresse en wanneer beide vrouwen mekaar ontmoeten ontstaat er een goed functionerend triootje dat ook in bed de nodige compromissen kan sluiten. De verschijning van zijn oude vlam Rita gooit roet in het eten, maar daarvoor vindt Benito de gepaste remedie. Althans dat denkt hij. Een auto-ongeluk verstoort uiteindelijk zijn plannen: Benito is half verlamd en moet geholpen worden bij het eten. Gelukkig functioneren zijn vitale onderdelen nog prima. Maar een ongeluk komt nooit alleen. De bouwinspectie komt er achter dat de bouwvergunning niet in orde is. De Gonzalez-building gaat tegen de vlakte en schoonvader gaat failliet.
De volledige bespreking van
Huevos D'Oro kan U
hier lezen.
Jamón Jamón
José Luis (Jordi Mollà), de zoon van een kledingfabrikant, heeft het moeilijk om van zijn moeder los te komen. Wanneer hij zijn ouders moet vertellen dat hij Sylvia (Penélope Cruz), een meisje uit hun fabriek, zwanger heeft gemaakt, stelt zijn moeder haar veto en huurt een kerel uit de buurt in om haar te verleiden en een huwelijk met haar zoon te voorkomen. Raúl (Javier Bardem), de eigenaar van een hamrokerij, rokkenjager en stierenvechter in spé, is degene die ze betaalt voor de job. Met zijn forse torso, prettige kop en spannende jeans brengt hij evenwel ook José Luis' moeder het hoofd op hol. Wanneer Sylvia merkt dat José bang is om zijn moeder over hun situatie te vertellen, is ze ontgoocheld. Ondertussen wordt ze door mannetjesputter Raúl voortdurend gestalkt. Die heeft van José's moeder een zware motor gekregen en meer wordt hem in het vooruitzicht gesteld
voor bewezen diensten. De jaloerse vrouw heeft één nieuwe voorwaarde: Raúl moet bij Sylvia uit de buurt blijven.
Uiteraard is die voorwaarde aan de viriele Raúl niet besteed. Hij bepaalt zelf wel met wie hij vrijt. Trouwens, met José Luis min of meer uit de buurt blijkt Sylvia niet ongevoelig te blijven voor zijn avances. De hele zaak wordt ingewikkeld als de toeschouwer verneemt dat José Luis een goede klant is in de lichtjes aangebrande bar van Sylvia's moeder en met de aantrekkelijke vrouw sinds geruime tijd regelmatig naar bed gaat. En zijn vader – hoe kan het anders – die wil ook wel eens een groen blaadje - en dat blaadje heet Sylvia.
De volledige bespreking van
Jamón, Jámon kan U
hier lezen.
La Teta Y La Luna
Dit is een
coming-of-age-film die vooral het eerste half uur voor prettig gestoorde cinema zorgt. Hoofdpersoon Tete (Biel Durán), een jongetje van een jaar of acht, raakt helemaal overstuur als z’n broertje wordt geboren. Hij wil helemaal geen nieuwkomer die alle aandacht naar zich toe trekt en hij denkt nog alleen aan borsten en melk als hij ziet hoe de pasgeboren baby zich te goed doet aan die van zijn moeder.
Geef me je melk, zucht zijn moeder tegen zijn vader tijdens het dagelijks gevecht met de engel, waaruit Tete de foutieve conclusie trekt dat de borsten van zijn moeder zo gespannen staan omdat zijn vader haar elke avond
vult. Hij besluit om zich een borst te zoeken die van hem alleen is en hij vraagt de maan daarbij om hulp.
De maan is Tete goedgezind, want op de naburige camping staat op een ochtend de caravan van Estrellita (Mathilda May), de "koningin van Stuttgart", en haar Franse vriend Maurice (Gérard Darmon) alias de "Vuurkoning", die voor een act als danseres en hij als de grootste schetenlater van Europa door de Cava Park Nightclub zijn aangeworven. Tete's oudere vriend Miguel (Miguel Poveda) heeft de mooie Portugese het eerste
gespot en wordt meteen stapelverliefd. Maar als Tete Estrellita's borst bij toeval te zien krijgt, is hij er van overtuigd dat dat de borst is waarop hij zit te wachten. Dus vraagt hij Estrellita of hij haar melk mag drinken en de jonge vrouw vindt dat zonder meer goed. Voor Tete komt het er nu op aan om Miguel uit de buurt te houden en dat is niet makkelijk, want Miguels prachtige flamencoliederen laten Estrellita niet onberoerd.
De volledige bespreking van
La Teta Y La Luna kan U
hier lezen.
BEELD EN GELUID
Zie individuele films.
EXTRA’S
De box bevat als extra de vier
Originele Bioscooptrailers.
CONCLUSIE
De
Bigas Luna Box van Indies Home Entertainment bevat vier films van deze Spaanse regisseur uit het begin van de jaren '90 die in het voorjaar van 2006 al een keer als afzonderlijke dvd's zijn uitgebracht.
Jamón Jamón en
Huevos D'Oro zijn beslist de sterkste producties, ook al schort er het één en ander aan het scenario van deze laatste film. In beide film neemt Javier Bardem (
Mar Adentro en
Los Lunes Al Sol) de hoofdrol voor zijn rekening en dat maakt het grote verschil.
La Teta Y La Luna is vooral het eerste halfuur aantrekkelijk, maar verwatert dan zienderogen waardoor er, net zoals in
Las Edades De Lulu, sprake is van bloedarmoede en een dramatisch en literair falen.
De
Bigas Luna Box is vooral een collectie voor liefhebbers van pikante komendies.