GIFT, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2002-03-31
FILM
Eén van de kleurrijkste figuren van het Amerikaanse boerengat Brixton is Annie Wilson (Cate Blanchett), weduwe en moeder van drie, die een centje bijverdient met voor de inwoners de toekomst te voorspellen. Annie heeft af en toe visioenen waarin ze de toekomst ziet, maar kan dit verschijnsel niet spontaan oproepen. Haar gave is dan ook meer om een luisterend oor te zijn voor haar medemens, zoals de psychisch getormenteerde garagist Buddy Cole (Giovanni Ribisi), die in zijn jeugd door zijn vader misbruikt is. Eén van de schrijnendste gevallen die ze over de vloer krijgt is haar buurvrouw Valerie Barksdale (Hilary Swank), die regelmatig door haar brutale redneck-echtgenoot Donnie (Keanu Reeves) tot pulp wordt geslagen. Donnie is er niet mee opgezet dat Annie zijn vrouw heeft aangeraden haar man te verlaten, en komt geregeld keet schoppen bij Annie. De lokale sheriff heeft nog met Donnie in de klas gezeten, dus van daar valt er geen hulp te verwachten. Op een avond klopt de politie aan bij Annie. Jessica King (Katie Holmes), de verloofde van schoolhoofd Wayne Collins (Greg Kinnear) en dochter van een rijke industrieel, is spoorloos verdwenen, en de politie is toch wel érg wanhopig op zoek, want alhoewel ze niet in Annies talent geloven, vragen ze haar toch ter hulp. Na een vreemde droom wijst Annie met de beschuldigende vinger naar Donnie Barksdale; de politie denkt dat Annie wraak wil nemen voor zijn brutale optreden, maar dregt toch het meer achter zijn huis, en ze vinden inderdaad Jessica's lijk. Bovendien heeft Barksdale krabwonden op zijn armen, en met niet al te veel moeite wordt hij veroordeeld voor moord, al zet zijn advocaat Annie wel behoorlijk voor joker met haar vermeende gaven, waar zelfs na haar ontdekking, niet iedereen even veel geloof aan hecht. Annie ondervindt intussen dat Jessica er nog wel meer minnaars op nahield, en door haar visioenen begint ze meer en meer te beseffen dat ze door haar toedoen weliswaar een overspelige bruut de gevangenis heeft ingestuurd, maar geen moordenaar.
The Gift is een spannende maar redelijk conventionele thriller van Spiderman-regisseur Sam Raimi, die vooral overeind blijft door de inspanningen van een bijzonder getalenteerde cast. Zelfs Keanu Reeves heeft nu eens voor de verandering een rol toegemeten gekregen die hem bijzonder goed past, en dat kan niet vaak gezegd worden. In de eerste plaats is de film een forum voor het acteerwerk van de bijzonder getalenteerde hoofdrolspeelster Cate Blanchett, maar de rest van de cast, en dan in het bijzonder Hillary Swank en Giovanni Ribisi, leveren puik werk af, en femme fatale Katie Holmes gaat dan nog eens zonder veel gène uit de kleren. Het is bovendien altijd leuk om Gary "Midnight Caller" Cole nog eens terug aan het werk te zien, zij het in een eerder bescheiden rol. Alle klassieke truucjes uit het thrillergenre worden bovengehaald, en dat geeft het plaatje soms een iets te groot déjà-vu gevoel. Of wat dacht je van deze: onweerachtige avond, Cate Blanchett alleen thuis, een schim sluipt rond het huis; Blanchett naar buiten met een flinke basebalknupel in de hand; kijkt naar één kant; niets te zien; draait zich om, en bingo! Zo'n truukjes dus. Ook de visioenen van Annie Wilson, waarbij Cate Blanchett in een wit stuk linnen rondloopt in haar droomwereld, is vrij stereotiep. Allemaal wel redelijk effectief, en Annies visioenen contrasteren mooi met de werkelijke situaties, maar niet voldoende voor grootse cinema te leveren. Daarvoor is de film niet origineel genoeg, en doet op artistiek vlak Raimi's stijl van filmen soms te sterk aan die van David Fincher denken. Wel onderhoudend, meer niet, behalve dan het zeer X-Files-achtige einde. Maar per slot van rekening is het dan ook een film over paranormale gaven.
BEELD EN GELUID
Deze redelijk onbekende kleine verdeler, Paradiso, levert een disc van goede tot zeer goede kwaliteit af, zowel wat betreft beeld als geluid. Een enkele keer zitten er een paar minuscule printbeschadigingen op de beeldband, maar we vermoeden dat die al op de beeldband zaten. Voor de rest is het beeld namelijk van zeer goede kwaliteit, zonder artefacts of compressiefouten, wel een zeer sober en grauw kleurenpalet, maar dit is ongetwijfeld intentioneel. We hebben enkel de Engelse geluidstracks beluisterd. De DTS-track klinkt zeer dynamisch; de spraak concentreert zich netjes op de voorste speakers, en de achterspeakers zijn bijzonder efficiënte instrumenten om bij films als deze de kijker eens goed te laten schrikken. Toch is deze ook bij momenten erg subtiel: de openingsscène van de film bijvoorbeeld, waarbij er 's ochtens allemaal krekeltjes in het gras zitten te tsjirpen klinkt bijzonder realistisch. Uiteraard is de Dolby Digital 5.1-track iets minder gedetailleerd, maar toch nog zeer goed uitgebalanceerd.
EXTRA'S
De extra's slaan een beetje tegen. Het geanimeerde menu wordt onderverdeeld in visions (start de film), whispers (audiokeuze) en clues (extra's). In deze laatste sectie vinden we vreemd genoeg de hoofdstukkenindeling, een 5 minuten durende featurette over regisseur Sam Raimi en een 3 minuten durende featurette over de cast. Voeg daarbij nog een trailer, en dat was het dan. Wegens het aanwezig zijn van 2 DTS-tracks en 2 Dolby Digital 5.1-tracks is het nagenoeg afwezig blijven van extra's niet echt verwonderlijk.
CONCLUSIE
Deze ietwat voorspelbare maar goed geacteerde thriller heeft op DVD een bijzonder goede technische afwerking meegekregen. Men heeft hier duidelijk de extra's laten vallen ten voordele van een goede beeld- en geluidskwaliteit.