BATMAN - THE DARK KNIGHT (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2008-12-18
FILM
In Gotham City heerst een relatieve rust nu Bruce Wayne, Batman (Christian Bale) het gespuis van de straten veegt. Alhoewel er officieel een arrestatiebevel is uitgevaardigd voor de gemaskerde wreker laat luitenant James Gordon (Gary Oldman) betijen. De nieuwe procureur Harvey Dent (Aaron Eckhart) heeft de ambitie om de hele maffia achter slot en grendel te draaien, en is bij het publiek ongelofelijk geliefd omdat hij een monsterproces tegen honderden maffiosi op poten heeft gezet. Bruce denkt er zelfs aan om zijn batcape aan de haak te hangen, nu Gotham City een held schijnt te hebben die niet in de schaduw moet opereren. De stad wordt echter geteisterd door een psychopatische bankovervaller, die zich The Joker (Heath Ledger) laat noemen, en het voornamelijk gemunt heeft op banken waar maffiageld bewaard wordt. De maffia geeft al haar geld in verzekerde bewaring bij Lau (Chin Han), een dubieuze zakenman uit Hongkong. Omdat China buiten de jurisdictie van Dent valt, besluit Batman hem een handje te helpen en hij brengt Lau eigenhandig terug naar Gotham City. De maffia is zo verbolgen over Batmans coup dat ze de rangen sluiten en Joker binnenhalen, die in ruil voor de helft van de kolossale buit voorstelt om het probleem bij de wortel aan te pakken: Batman moet geëlimineerd worden. De Joker creëert een sfeer van terreur, en zorgt ervoor dat de publieke opinie zich tegen Batman keert doordat hij een paar wetsdienaars vermoordt. En hij dreigt ermee zijn moordcampagne voort te zetten zo lang Batman zich niet uit vrije wil aangeeft. Bruce Wayne ziet intussen de liefde van zijn leven, Rachel Dawes (Maggie Gyllenhaal) ontglippen wanneer ze een relatie begint met Harvey Dent.
Midden vorige zomer verdrong er plots één prent in de gerenommerde Internet Movie Data Base de films
The Godfather en
The Shawshank Redemption aan de top van het klassement. Intussen heeft de film genoegen moeten nemen met een toch nog uitstekende vierde plaats, wat toch nog altijd een respectabele positie is. Op het genre van superheldenactie zoals deze film wordt er echter nogal eens meewarig neergekeken door de "echte" filmliefhebber, maar dat belette niet dat déze film zowel door de fans van het eerste uur als door de critici in de armen gesloten werd. Welkom in de verkapte wereld van
Batman!
The Dark Knight is het fel geapprecieerde vervolg op
Batman Begins en brengt regisseur en cast uit de eerste rebootfilm terug samen. De film kreeg echter voor verschijning al een legendarische status omdat hij het laatste wapenfeit zou worden.van de Australische acteur Heath Ledger (OK, het voorlaatste, want Ledger speelt ook nog mee in Terry Gilliams
The Imaginarium Of Doctor Parnassus, maar daar is zijn rol beperkt), die na de opnames en voor het uitbrengen van de film in de zalen aan een dosis verkeerde medicijnen is bezweken. Ledgers afscheid van het witte doek vertoont bijzonder veel gelijkenissen met dat van acteur Brandon Lee die tijdens de opnamen van
The Crow werd neergeschoten met een pistool waarvan men dacht dat er alleen losse flodders in zaten; zowel Heath Ledger als Brandon Lee spelen rollen waarin ze onder een dikke laag make-up zitten, maar in het geval van Ledger was de film al wel volledig klaar, waar bij
The Crow de digitale trucendoos moest bovengehaald worden. Ledger legde in elk geval hart en ziel in zijn laatste, compleet ziekelijke rol, en alhoewel de critici er op voorhand niet gerust op waren om ideale schoonzoon Ledger (minus de slaappillen natuurlijk) in de voetsporen van Jack Nicholson in Tim Burtons
Batman te laten treden, zet hij hier een zodanig ijskoude misdadiger neer dat in verhouding Nicholson samen met zijn hele gevolg aan gebuisde ballerina's in een hol zou moeten kruipen van schaamte. Ledgers Joker is een compleet ander soort schurk dan we in dit soort films gewoon zijn. Nicholson is een karikatuur, Ledger brengt het personage terug naar zijn essentie: Joker is een gevaarlijk gestoord individu zonder het minste greintje menselijke empathie, en schijnt zijn kracht te putten uit de chaos die hij veroorzaakt, zonder daarbij een duidelijk doel voor ogen te hebben. Zijn personage is niet met een ander filmpersonage te vergelijken, misschien qua maniertjes in de verslapte versie een beetje met Malcolm McDowell in
A Clockwork Orange, maar Ledgers sinistere verschijning is een stuk gewelddadiger. Het geld van zijn overvallen interesseert hem duidelijk niet, het is hem uit een ziekelijk soort sport te doen. Elke keer dat hij het verhaaltje uit de doeken moet doen hoe hij aan zijn verminkingen komt, komt hij met een andere versie op de proppen, allemaal versies die elkaar tegenspreken maar waarin een vertroebelde jeugd en misbruik duidelijk aanwezig zijn. Met haast een zelfsprekendheid aarzelt hij niet om zijn tegenstanders op uiterst brutale wijze te vermoorden (iemand een potlood?) zonder daarbij ook maar één spier te vertrekken. Én hij heeft een voorliefde voor ziekelijke sadistische spelletjes met zijn slachtoffers waartegen Jigsaw uit de
Saw-franchise afsteekt als een bedenkelijke tweedeklasseamateur. Het ware soort kwaad dat hij propageert als een uitzaaiend kankergezwel is een variant waarbij hij er zich op richt om zijn aartsnemesis, en dat is niet Batman maar de onkreukbare procureur Harvey Dent, een idealistische witte ridder wiens grootste ambitie het is om de criminelen van Gotham City op een hoopje bij elkaar wil vegen, tot op het bot te corrumperen door hem in het diepst van zijn ziel te raken. Meer dan Batman staat Harvey Dent aanvankelijk duidelijk aan de goede kant van de scheidingslijn; hij is vrij van het immorele soort technieken dat Batman wél gebruikt om het kwaad mee te bestrijden, en alhoewel hij vaak de indruk geeft dat hij de zaken aan het toeval overlaat, is het toch een soort van toeval dat hij zelf zo veel mogelijk tracht te manipuleren, gesymboliseerd door het vervalste muntstuk dat hij voortdurend opgooit. Alhoewel alle aandacht naar Heath Ledger gaat verdient Aaron Eckhart zeker even veel lof voor de manier waarop hij gestalte geeft aan de mentaal aftakelende Dent, en voor de manier waarop hij ons toont dat zelfs de beste leerling van het klasje toch maar een paar duwtjes nodig heeft op het cruciale moment om van zijn voetstuk te vallen. De echte ster van de film is echter zonder twijfel Christopher Nolan, bij wie het
Batverse past als het lederen kostuum bij Batman zelf, en die dit geheel in goeie banen heeft weten te leiden.
BEELD EN GELUID
Een preview op de Blu-raydisk
Batman Begins had ons al erg doen uitkijken naar het finale resultaat, en dat mag er best wezen. Een aardigheidje bij deze film: de globale verhouding van de film is 2.40:1, maar een deel van de scènes is in IMAX geschoten, en wordt dan ook in de beeldverhouding 1.78:1 weergegeven. Soms gaat het maar om één shot, meestal een panoramische aanblik van een torengebouw, maar hier en daar is er ook een volledige scène in IMAX opgenomen, zoals de bankoverval waarmee de film opent. De twee formaten wisselen elkaar naadloos af, en alhoewel ik niet kan zeggen dat het helemaal niét opvalt, kan ik toch ook niet stellen dat het stoort. De hele film in IMAX tonen zou echter beter geweest zijn, want de kwaliteit van de IMAX-scènes springt er echt tussenuit. De kwaliteit van het beeld zelf is adembenemend. De beeldtransfer van
The Dark Knight weet met zijn groezelige, duistere toon perfect aan te sluiten bij de inhoud van de film. De kleuren zijn donker en grauw, maar tegelijk netjes gesatureerd, contrastrijk en scherp, en ik zou zelfs durven stellen dat de donkere scènes in al hun schakeringen van grijs nog net iets meer detail bevatten, net omdat het contrast zo scherp op snee is. Compressieartefacts zijn compleet afwezig. De donderende Engelse Dolby True HD-track dondert van de éne actiescène in de andere. De subwoofer krijgt met deze disk een deftig trainingsprogramma voorgeschoteld, en bijvoorbeeld de scènes waarin Batman rondsnort in zijn Batmobile en daarna zijn Batpod zijn staalhard en krachtig, maar ook in de fijne details valt de track in positieve zin op. Zo weerklinkt de dialoog tussen Batman, Harvey Dent en luitenant Gordon bij hun meeting op het dak erg gericht en helder afgelijnd.
EXTRA'S
The Dark Knight werd een fraaie steelbookuitgave waaraan een minder fraai kantje zit, namelijk de actiesticker op de hoes de uitgave compleet ruïneert. Gelukkig bestaat er nog zoiets als ontsmettingsalcohol, waarmee na lang prutswerk de hoes terug vrij kan gemaakt worden. De eerste disk bevat als enige extra een mogelijkheid om de film af te spelen met zogenaamde
focus points. In deze white rabbit-achtige featurette krijgen we 18 stukje documentaire te zien waarvoor de film wordt onderbroken. De documentaires, samen 64 minuten lang, zijn ook individueel te bekijken.
Op disk 2 wordt de opening gemaakt door de documentaire
Batman Tech (46 min.). Hierin uitgebreide aandacht voor de technische snufjes die het leven van de gemaskerde held aangenaam maken, zoals zijn ultracoole brommer, zijn geavanceerde kostuum en zijn uitgebreid arsenaal aan wapens. In
Batman Unmasked (46 min.) wordt de psyche van Batman/Bruce Wayne nog eens uitgebreid ontrafeld. De documentaires zijn niet zo diepgravend, en dienen meer als promotioneel vehikel; ik had persoonlijk wat meer filmtechnische diepgang verwacht dan het voor de camera sleuren van een paar psychologen en criminologen.
Gotham Tonight (47 min.) bevat zes
mock-up nieuwsberichten over het reilen en zeilen van onze favoriete
vigilante, en
The Galleries verzadigt de liefhebbers van conceptueel schetsmateriaal, pos ters en ander archiefmateriaal. De sectie wordt afgesloten met drie
trailers en een
BD Live-sectie.
CONCLUSIE
Batman: The Dark Knight lost als één van de meest geanticipeerde films van het jaar de verwachtingen moeiteloos in. De Blu-raydisk is een pracht van een aanwinst in elke collectie, maar de topstatus kunnen we voor deze Blu-ray niet toekennen omwille van de magerte van het bonusmateriaal.