DVDInfo.be >>
Bespreking >> TAKING OF PELHAM 1 2 3, THE
TAKING OF PELHAM 1 2 3, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-07-01
FILM
Het zijn géén terroristen met een boodschap voor de wereld. Het zijn géén wraakengelen die nog een openstaande rekening willen vereffenen. Ryder (John Travolta) en zijn drie henchmen willen maar één ding en dat is geld. Cash. Een hoop. Ze kapen metrostel Pelham 1:23 en brengen de wagon ergens in een verlaten tunnel tot stilstand. En dan is het gewoon kaarten op tafel en het zo hard mogelijk spelen. Ryder wil tien miljoen dollar en dan nog strikt binnen het uur. Zo niet, liquideert hij per minuut vertraging een passagier; en om te tonen dat het hem menens is gaat de treinbestuurder (Gary Basaraba) er alvast aan. Ryder onderhandelt met Walter Garber (Denzel Washington), een hoge pief die op verdenking van corruptie tijdelijk genoegen moet nemen met een job in het rangeerstation. Het klikt wel ergens tussen Ryder en Garber en die laatste kan Ryder via een potje goed lullen alvast enkele bruikbare tips omtrent diens werkelijke identiteit ontfutselen. Jammer genoeg is één van die karaktertrekjes Ryders bijzondere opvliegendheid en telkens hij zijn zin niet krijgt, drukt hij de loop van zijn pistool tegen de slaap van één van de passagiers...
In deze vintage Tony Scott kan de regisseur, net als in Man On Fire, alweer rekenen op zijn favoriete acteur Denzel Washington voor een vrij complexloze actiethriller die bij gebrek aan inspiratie in Hollywood opnieuw een remake is van een jarenzeventigklassieker. Er viel beslist méér te halen uit een confrontatie tussen de onderkoelde, berekende Denzel Washington en de compleet kierewiete John Travolta die bijna schuimbekt van plezier elke keer hij een gijzelaar mag afknallen. Het is van The General's Daughter geleden dat ik Travolta in een film heb zien spelen dat ik als aanvaardbaar kan klasseren, maar de man heeft nu eenmaal sterk de neiging tot overacteren en hij maakt van Ryder iets te veel een karikatuur naar mijn smaak. De knetterende dialogen die je verwacht, blijven wat uit en de rest van de cast, zoals de onfortuinlijke pendelaars, zijn quantité négligable. In bepaalde scènes vergeet je dat er naast Travolta nog drie kapers zijn. Mochten ze vervangen zijn door vogelverschrikkers van stro, niemand had allicht het verschil gemerkt. John Turturro als inspecteur Camonetti, die de onderhandelingen met de criminelen moet leiden, doet niet veel anders dan zichzelf voor de voeten lopen en de burgemeester van New York, gespeeld door James Gandolfini, die de metro prefereert boven zijn privé-escorte "omdat hij dan sneller ter bestemming is", valt zelfs onder de noemer "belachelijk" te klasseren. Het schokkerige camerawerk waarmee de film onder meer opent en de uit 24 gepikte aftelklok, ze leiden af en toe af en de soundtrack van Harry Gregson-Williams, een potpourri van aftandse hiphop en een sirène van het luchtalarm, is een zooitje.
BEELD EN GELUID
D'r zijn maar weinig releases van Sony die op technisch vlak een povere indruk maken en zeker bij een recente blockbuster als The Taking of Pelham 1 2 3 is er niets aan te merken. Zacht is het beeld niet te noemen; de film zelf is natuurlijk weer wat grainy, zoals we van Tony Scott wel meer gewoon zijn, en uiteraard speelt het gros van de film zich af in een onderbelichte metrotunnel, waarin de lichten van de signalisatie alles in onnatuurlijke fluorood en -blauwtinten hullen zodat er voor de rest uiteraard niet veel te zien is. In de scènes bij daglicht is er veel detail te zien, onder meer wanneer de motorcolonne uitrukt om het losgeld ter bestemming te krijgen en er onderweg een paar onvoorziene incidentjes plaatsgrijpen; ook wanneer de camera uitzoomt en een vogelperspectief op de verschillende locaties in New York City biedt, waar het drama zich ontwikkelt, is het detail uitstekend. Ook in close-ups zijn de rimpels en de putjes in de gezichten van de acteurs goed te onderscheiden. De DTS-HD MA 5.1-track is alleszins ook waardig om bij een actiefilm als deze te fungeren als platform voor explosies, schietpartijen en vrolijke verkeersongevallen, zij het dan met de randbemerking dat in The Taking Of Pelham 1 2 3 de actie nogal onevenwichtig gespreid is en er ook hele scènes inzitten waarbij er alleen maar wordt gedialogeerd en onderhandeld over de koers van gijzelaars op de beurs (I kid you not!). Tenmidden van al het geweld wordt ook wel aandacht besteed aan atmosfeergeluiden zoals het geroezemoes op de achtergrond van het rangeerstation en het peipen en krassen van metaal in de metrokoker.
EXTRA'S
Twee audiocommentaren is deze disk rijk. In de eerste vertelt Tony Scott wat zijn film zo verschillend maakt van het origineel uit 1974. Scott is zoals gewoonlijk ook vol lof voor zijn acteurs en vertelt over de technische uitdaging van het maken van een film die zich voornamelijk op twee redelijk claustrofobische locaties afspeelt. Op de tweede track komen producent Todd Black en scenarist Brian Helgeland aan het woord in een duidelijk drogere track waarin ze het onder meer hebben over de casting, de decoropbouw en het creëren en behouden van een zekere spanningsboog. No Time to Lose: The Making of 'Pelham 1 2 3' (30 min.) is een nogal uitvoerig werkstuk over hoe Tony Scott het idee van een remake aan de studio's en aan zijn favoriete hoofdacteur verkocht kreeg. Voorts klassieke bijdragen over onder meer de cast, de decors en nog veel meer. In The Third Rail: New York Underground (16 min.) krijgen we een kijkje achter de schermen over hoe het openbaar vervoer in de New Yorkse metropool werkt en onder welke omstandigheden er daar opnames voor de film konden worden gemaakt. Voor de verandering krijgen we eens niét de decorbouwers, de kledingontwerpers of de stuntmannen die in een eigen feature belicht worden, maar in From the Top Down: Stylizing Character with Danny Moumdjian, the Lab Salon (5 min.) is het de beurt aan niemand minder dan de kapper. Volgende keer het schoonmaakpersoneel? Marketing 'Pelham' (7 min.) bevat promotrailers voor de film en naast een BD Live is er ook nog een selectie cross-promotionele trailers aanwezig.
CONCLUSIE
The Taking Of Pelham 1 2 3 mocht een klein beetje afgewerkter zijn: het uitgangspunt is geweldig, maar vooral in de tweede helft van de film, wanneer het ultimatum van de gangsters verstreken is, wordt het soms een rommeltje. Technisch staat deze disk goed aangeschreven.
Studio:
Sony Pictures HE
Regie:
Tony Scott
Met:
Denzel Washington, John Travolta, Luis Guzmán, Victor Gojcaj, John Turturro, Michael Rispoli, Ramon Rodriguez, James Gandolfini
Beeldformaat:
2.35:1 HD
Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS-HD MA 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Portugees DTS-HD MA 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Portugees, Arabisch
Extra's:
• Audiocommentaartrack door Tony Scott
• Audiocommentaartrack door scenarist Brian Helgeland en producent Todd Black
• Documentaire "No Time to Lose: The Making of Pelham 1 2 3"
• Documentaire "The Third Rail: New York Underground"
• Documentaire "From The Top Down: Stylizing Character with Danny Moumdjian, The Lab Salon"
• Documentaire "Marketing Pelham"
• BD-Live
• Cross-promotionele trailers