SERIE
Peter Parcelsus (Rik Andries) werkt voor Chematom, het chemisch bedrijf van zijn schoonbroer, Didi Donders (Cyriel Van Gent), en wordt op één dag beroemd wanneer hij erin slaagt om artificieel goud te vervaardigen. Van dan af is het afgelopen met de rust, want Paracelsus krijgt twee spionnen van IVIS, de verleidelijke Renée (Kris Smet) en de onbeholpen
sidekick Blabber (Jef Cassiers) achter zijn veren. Samen met zijn vrouw Caroline (Elvire Deprez) en zijn zoontje Gertje (Siegfried de Moor) moet Peter op de loop. Weliswaar biedt de politie, onder leiding van Interpol-inspecteur Renneville (Vic Moeremans) hem bescherming aan, en de politie installeert Rennevilles rechterhand, luitenant Betty (Chris Lomme) undercover als poetsvrouw in het gezin Paracelsus. Maar Peter heeft, niet geheel onterecht, niet veel vertrouwen in de diensten van de politie, ook al omdat hij het al evenmin ziet zitten om in opdracht van de regering tot het einde van zijn dagen goud te maken tot hij erbij neervalt. Week na week moet het gezin Paracelsus een ander onderkomen vinden, nadat ze telkens opnieuw gecompromitteerd worden. De Vlaamse kust, de stad, het plattenland, de dierentuin, anoniem als gastarbeider bij rioleringswerken... nergens kan Paracelsus zich verbergen.
Bridge Entertainment laat weer een
vintage klassieker uit het VRT-jeugdarchief op ons los.
Midas was een eerste bescheiden succesje voor hoofdacteur Rik Andries, die later nog veel meer naam en faam zou maken met zijn iconische vertolking van
De Kat. De regie werd uitgevoerd door het duo Bert Struys/Senne Rouffaer, maar het is alleen de naam van de laatste die uiteindelijk op de aftiteling kwam. De hoofdacteur uit
Kapitein Zeppos zette daarmee alweer een feuilleton op zijn naam dat dezelfde stempel droeg als onder meer ook
Axel Nort.
Midas is altijd om de één of andere reden het minderbedeelde broertje van de drie gebleven, alhoewel er met de diverse jubilea van de VRT zeker genoeg aandacht werd aan besteed en het feuilleton meer dan eens opnieuw is heruitgezonden. Alhoewel het verhaal soms van de hak op de tak springt, is de reeks doordrongen van de tijdsgeest van Vlaanderen in de jaren 60, en is het vooral de nostalgie naar die tijd waardoor de reeks nu nog zeker zijn sporen verdiend heeft in het Vlaamse culturele televisie-erfgoed. Naast de acteurs die we in de meeste Vlaamse jeugdfeuilletons terugvinden, zoals Vic Moeremans, Cyriel Van Gent en Jan Reusens, toch een paar opmerkelijke castkeuzes: de anders vooral achter de scherm werkende regieassistente Kris Smet kreeg één van de voornaamste slechterikenrollen toebedeeld, en vooral haar assistent Blabber werd vertolkt door de betreurde Jef Cassiers, onder meer ook bekend uit
Johan En De Alverman. Cassiers als acteur bestempelen is de man oneer aandoen, want hij was zoveel méér; met zijn pantomimespel en zijn kunstige, clowneske opvoering is "bewegingskunstenaar" waarschijnlijk een accuratere omschrijving.
BEELD EN GELUID
Technisch heeft het zwart-witfeuilleton
Midas de tand des tijds niet zo goed doorstaan, want alle soorten artefacts die je op een beeldband van veertig jaar oud, die blijkbaar niet zo goed bewaard is geweest, kan terugvinden, duiken effectief op. Er lopen strepen door het beeld, hier en daar zitten er serieuze beschadigingen in, de hele transfer heeft last van telecine-wobble, en het geluid klinkt soms alsof die door een grote buis als echo weerklinkt. De afspeelsnelheid is niet altijd constant, wat ervoor zorgt dat de muziek, een typisch produkt van het eertijds bijna verplichte BRT Big Band orkest van huiscomponist Al Van Dam, niet altijd even toonzuiver klinkt. Om de verstaanbaarheid te bevorderen zou een ondertitelingsspoor welkom zijn geweest, zoals bij sommige andere reeksen het geval is. In absolute termen kunnen we niet echt een positief oordeel vellen over beeld-en geluidskwaliteit, maar anderzijds is dat zeker niet de schuld van Bridge Entertainment, die integendeel nog een pluim verdienen voor de niet aflatende ijver waarmee ze langzaam maar zeker ook de commercieel minder interessante pareltjes uit het VRT-archief een nieuw gedigitaliseerd leven gunnen. Het is dat er in ons beoordelingssysteem geen cijfer voor goede bedoelingen staat, want dat was ontegensprekelijk een 10/10 geweest.
EXTRA'S
Rond een niet zo heel succesvol feuilleton als
Midas dat bijvoorbeeld internationaal veel minder weerklank genoot dan
Kapitein Zeppos werd er natuurlijk minder barnumcampagne gevoerd. Toch heeft Bridge de archieven nog eens goed uitgekamd, en is op een fragment gestonen uit het programma
Tienerklanken, al bijna zo oud als het feuilleton zelf, waarin we een dikke negen minuten
reportageverslag krijgen van op de set van
Midas. De belerende toon en oudbollige stijl van reportage maken deze documentaire alleen al het waard om als waardevolk studieobject beschouwd te worden. Een tweede, iets recenter filmpje, betreft een
interview met Siegfried De Moor, de man die als kind in het feuilleton de rol van Gertje speelde, geplukt uit het bekende VRT-magazine
Man Bijt Hond. Jammer genoeg bevat dit interviewfragmentje evenveel diepgang als de rest van
Man Bijt Hond, namelijk niks, en het interview, of wat daarvoor moet doorgaan, blijft een oppervlakkig gesprekje. Het stuk uit bijvoorbeeld
Nieuwe Maandag op de release van
Kapitein Zeppos was veel interessanter. De collectie
cross-promotionele trailers tenslotte is fascinerend, als je ziet wat Bridge allemaal op pakweg tien jaar tijd gerestaureerd heeft. Ik hoop dat de maatschappij nog lang als hofleverancier bij het Huis van Vertrouwen de archieven mag doorspitten. Als Bridge niet meer zou weten wat ze nog moeten uitbrengen, mogen ze mij altijd contacteren voor ideetjes.
CONCLUSIE
Midas verdient beter dan ergens weg te liggen rotten in de archieven van de VRT. Alhoewel er een kleine nichemarkt voor is, voornamelijk voor nostalgici als ikzelf, hoop ik toch stilletjes dat de overstimulerende en overgecommercialiseerde prut die voor kinderprogramma's doorgaat af en toe eens op punten een slag mag verliezen tegen dit soort feuilletons, die al wél hun eeuwigheidswaarde bewezen hebben.