FILM
Voldemort (Ralph Fiennes) heeft de hand weten te leggen op de Elder Wand, de toverstaf uit de legende van de drie Relieken des Doods, waarmee hij voor eens en altijd de machtigste tovenaar zou kunnen worden. Harry Potter (Daniel Radcliffe) en zijn vrienden Ron (Rupert Grint) en Hermoine (Emma Watson), die net een dodelijke confrontatie met Bellatrix Lestrange (Helena Bonham Carter) overleefd hebben, zijn intussen op zoek naar de vier overgebleven Horcruxes, artefacts waarin een deel van Voldemorts onsterfelijke ziel bevat zit, en waarvan ze er er al drie hebben vernietigd. De zoektocht het vierde voorwerp leidt het drietal naar de kluis van Bellatrix, waarvoor ze een gedurfde inbraak moeten plegen op de ultrabeveiligde gebouwen van de trollenbank Gringotts. De band tussen Voldemort en Harry wordt echter alsmaar dunner, waardoor Harry verneemt dat de laatste Horcruxes zich waarschijnlijk op Hogwarts bevinden. Daar voert de maniakale professor Snape (Alan Rickman), die zichzelf na de dood van Dumbledore tot schoolhoofd heeft benoemd, een waar schrikbewind. Met de hulp van de restanten van de Orde van de Feniks weet Harry voorlopig de controle over Hogwarts over te nemen, maar dat biedt maar tijdelijk soelaas. Voldemort staat met zijn leger van Death Eaters voor de poorten van de school, en hij heeft gezworen om al wie in de weg tussen hem en Harry staat, zonder pardon wordt geliquideerd. En het blijft niet bij dreigen: Harry moet toezien hoe verschillende van zijn
compagnons de route het leven laten bij de verdediging van het laatste bolwerk tegen de machten van de duisternis.
Met deze verfilming valt definitief het doek over de saga waarmee de Britse schrijfster Joanne Rowling de kinderen én een niet onaanzienlijk deel van de volwassenen opnieuw leerde lezen, en waar ze waarschijnlijk genoeg mee heeft verdiend om er hoogstpersoonlijk een eiland mee te kopen en er op eigen houtje de
Republic of Wizardry and Witchcraft te stichten. En het eindigt met een klapper. De vrolijke
shenanigans van Harry en zijn vrienden op de toverschool uit de kinderfilm
Harry Potter And The Philosopher's Stone zijn intussen al lang verleden tijd, de filmserie is duidelijk meegegroeid met het publiek, en de franchise is verworden tot een bitter
gothic drama over de verloren onschuld van de jeugd. Of het verstandig was om de laatste film in twee te hakken of eerder een film met een mastodont van een speelduur op het publiek los te laten, is een vraag die met de nodige omzichtigheid moet worden behandeld. Feit is dat dit vervolg op
Harry Potter And The Deathly Hallows part 1 meteen in de actie duikt zonder enige vorm van introductie
whatsoever, en daarmee eigenlijk één grote
third act is, niet meer of niet minder. Het mes snijdt aan twee kanten: enerzijds is het een zeer bevredigend einde waarin alle losse eindjes op een waardige manier aan elkaar worden geknoopt - tot en met de gedroomde
full circle-eindscène die staat als een orgelpunt op een symfonie - anderzijds is het vrijwel zeker dat als u één van de voorgaande delen uit de reeks gemist hebt, u zich meer dan één keer in het haar zal krabben telkens er weer de één of andere
gimmick uit de vorige films, zoals de
Room of Requirement of de
Pensieve, uit de kast wordt gehaald. Dat Rowling een zeer grote vinger in de filmpap te brokken had over welke details er uit haar vorige delen mochten worden weggehaald en welke niet, toont toch aan dat ze vanaf dag één zeer goed wist waar ze met haar verhaal naartoe wilde, en dat het succes van de franchise allerminst berust op toevalstreffers. Tegenover het boek worden in deze twee delen zeer weinig details achterwege gelaten, alhoewel er onder meer bij
[spoiler]de dood van Remus Lupin en Nymphadora Tonks, alsook die van Fred Weasley[/spoiler] niet te lang wordt stilgestaan. Toch twee opmerkelijke hiaten: over de familiegeschiedenis van de Riddles, toch een niet zo onbelangrijk motief waaruit we leren waarom Voldemort is verworden tot het monster dat hij is, wordt met geen woord gerept, en de onverwerkte geschiedenis tussen Albus Dumbledore en zijn broer en zus wordt ook niet meer bovengespit.
Erg veel krediet mag echter op naam geschreven worden van regisseur David Yates, die al het heft in handen heeft sinds
Harry Potter And The Order Of The Phoenix. De actiesequenties, zoals de openingsscène van de film waarin Harry, Ron en Hermoine op de rug van een draak uitbreken bij Gringotts, zijn perfect gebalanceerd met de meer emotionele elementen, zoals de erg stijlvol in beeld gebrachte lotsbestemming van Snape. De films zijn zeer consistent in stijl en roepen een sfeer op die zeer dicht bij de boeken aanleunt, iets wat met de door Chris Columbus geregisseerde films al wel eens minder vlotte. Een kleine stijlbreuk tussen de twee delen is wel dat de eerste film baadde in een sfeer van eenzaamheid waarin Harry, Ron en Hermoine de wereld rondzwierven in een wereld die mijlenver scheen te staan van de warme, beschermende sfeer van kostschool Hogwarts. In de tweede film is de hele zaak plots een stuk dringender geworden, vecht het dappere drietal met een leger getrouwen achter zich, en worden we getrakteerd op een paar verrassingen aangaande waar de uiteindelijk trouw van sommige van de nevenpersonages blijkt te liggen. Voldemort wordt eindelijk geconfronteerd met zijn sterfelijkheid, en Ralph Fiennes weet zijn schurk voor het eerst een laag kwetsbaarheid mee te geven. De grootste voldoening is echter weggelegd voor Alan Rickman, die eindelijk achter zijn façade van ijs ontdooit en zijn doorleefde motivaties blootlegt. De vrouwelijke fans krijgen er als bonus de ontblote en intussen flink begroeide bovenlijven van Harry en Ron bovenop. De film is een waardige afsluiter van de franchise, voelt aan als de chocoladesaus op het nagerecht na een zeer copieuze maaltijd.
BEELD EN GELUID
De Blu-ray van
Harry Potter And The Deathly Hallows: Part 2 is gelijkwaardig met die van het vorige deel, wat op zich natuurlijk geen slecht nieuws is. De laatste paar films zijn een stuk duisterder dan de voorgaande delen, en baden in tinten van zwart en grijs, waarbij de personages allemaal een huidtint hebben alsof ze een maand lang op een dieet van pruimen hebben gestaan. Het detailleringsniveau is zeer goed, de lugubere tocht door de krochten van Gringotts en de Room of Requirement zijn visueel zeer aantrekkelijk, wat zich onder meer vertaalt in een zeer spectaculaire scène waarin Harry en zijn vrienden in de kluis van Bellatrix worden geconfronteerd met een schat met een onaangename beveiliging op. De textuur is zeer verfijnd, en de randen zijn overal goed afgelijnd. Problemen als artefacts of noise zijn onbestaand. De DTS-HD MA 5.1-track is krachtig en explosief, en aangezien deze derde act feitelijk alleen draait om de massale
clash tussen de Pottergetrouwen en de Death Eaters, is er relatief gezien nauwelijks ruimte voor te ademen. Ontploffingen, knetterende bliksems, een geïrriteerde draak, een stampede van reuzen... deze film heeft alles om demonstratiewaardig te zijn. Voeg daarbij nog de sombere muziekscore van Alexandre Desplat, die één van zijn betere dagen had, en u zit goed voor de avond.
EXTRA'S
De disk start op met een paar
cross-promotionele trailers, om vervolgens een voortreffelijke
picture in picture-track Blowing up Hogwarts te verschaffen. Op deze track leiden producent David Heyman en acteur Matthew Lewis (Neville Longbottom) ons achter de schermen terwijl de film in een kleiner venster wordt afgespeeld. Het venstertje wordt bovendien zeer dynanisch uitgespeeld terwijl we stukken interview, bijdragen over visuele effecten, verwijderde scènes en meer van dat fraais te zien krijgen, en nu en dan wordt de film ook gepauzeerd om hier en daar wat zaken aan te vullen. Hierdoor duurt deze track met 167 minuten een stuk langer dan de film zelf, en het is in zijn soort toch al één van de betere PiP's die naam waardig. Een achttal productiefeaturettes worden opgevoerd als
Focus Points (26:27), waarin we onder meer bijdragen zien over het magische schild over Hogwarts, het personage Aberforth Dumbledore, de uitbraak uit de bank en de finale confrontatie tussen Molly Weasley en Bellatrix Lestrange. In
Final Farewells (3:07) wordt aan een paar van de acteurs en crewleden een laatste indruk gevraagd.
Echt goed bonusmateriaal vinden we in de reeks
documentaires "Behind the story", en die begint met een uniek interview
A Conversation With Joanne K. Rowling And Daniel Radcliffe (53:03), waarin de schrijfster en haar eigen hoofdpersonage elkaar interviewen. Ze hebben beide een erg goed gevoel voor humor en relativeringsvermogen, en het is eigenlijk verwonderlijk dat een dergelijke confrontatie op nog geen enkele van de vorige releases op de planning stond. En wonder boven wonder, ditmaal worden we tegenover de Amerikanen flink bevoordeeld, want op de US-release is er geen sprake van de documentaire
When Harry Left Hogwarts (48:10), een documentaire die geschoten is tijdens de productie van het laatste tweeluik, waarin een cameraploeg vooral Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint op de terreinen van de Leavesden-studio's volgt en hen de toch niet onbelangrijke vraag stelt wat het drietal van plan is eens deze populaire franchise definitief afgelopen is. Verder maakt het drietal het publiek duidelijk dat ze niet zo heel gelukkig zijn met de manier waarop de paparazzi hen in de media behandelt. Er volgen nog twee kleinere documentaires,
The Goblins Of Gringotts (10:56), waarin de gierige bende griezels wordt getoond, en
The Women Of Harry Potter (22:31), waarin een opsomming wordt gemaakt van de toch wel atypisch sterke vrouwenrollen die een constante zijn in Rowlings werk. De
acht verwijderde scènes (6:33) zijn jammer genoeg niet zo overtuigend en laten de fans wat op hun honger zitten. Als afsluiter volgen er twee reclamefilmpjes,
Warner Bros Studio Tour London (1:33), waarin u warm gemaakt wordt voor een bezoek aan de UK-attractie, en
Pottermore (1:07), waarin Joanne Rowling een interactieve website tracht te promoten.
CONCLUSIE
Fans van Harry Potter zullen de volgende jaren te kampen krijgen met zware afkickverschijnselen. Warner heeft intussen aangekondigd dat de films op hiatus gaan, een marketingtruc die ze van Disney hebben geleerd, en die u tot de nodige dringendheid moeten aanmanen om toch maar deze disk aan te schaffen. U wordt alleszins niet bekocht, want dit is een zeer aanbevelenswaardige release.