MEDIUM - SEIZOEN 3
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2012-11-27
SERIE
Allison Dubois (Patricia Arquette) heeft officieel nog steeds een saai kantoorbaantje waarin ze namens de openbare aanklager Manuel Devalos (Miguel Sandoval) juryleden moet uitpikken voor assisenzaken. In werkelijkheid, en onder het goedkeurend oog van Devalos, is haar job een dekmantel om haar ware bezigheid te verhullen: ze gebruikt haar paranormale gaven, die ze overigens niet voor de volle honderd procent onder controle heeft, om opheldering te brengen in diverse gevallen van zware criminaliteit. Uiteraard mag het feit dat een medium voor justitie werkt het daglicht niet aanschouwen, en het handjevol personen dat op de hoogte is van Allisons werkelijke job is op de vingers van één hand te tellen: naast detective Lee Scanlon (David Cubitt), die in tegenstelling tot zijzelf wél over politionele bevoegdheden beschikt, is de vaste rots in haar branding haar man Joe Dubois (Jake Weber), die met de nodige humor en zin voor relativering het bootje vn hun huwelijk drijvend houdt. Na Bruce Willis en Cybil Sheperd in
Moonlighting heeft uitvoerend producent Glenn Gordon Caron met Patricia Arquette en Jake Weber alweer een droomkoppel op het scherm getoverd.
Ook aan de andere karakters wordt de nodige substantie meegegeven. Detective Lee Scanlon heeft een knipperlichtrelatie met interimburgemeester Lynn DiNovi (Tina DiJoseph), die op de duur ook wordt opgenomen in de selecte club van ingewijden die de waarheid over Allisons gaven weten. Allisons voornaamste zorg is echter het beschermen van haar familie, en met name van haar drie dochters Ariel (Sofia Vassilieva), Bridgette (Maria Lark) en Marie (Miranda en Madison Carabello), die dezelfde gaven als hun moeder hebben, maar dat ook geheim moeten houden voor de buitenwereld. Vooral middelbare schoolstudente Ariel heeft het dit seizoen moeilijk om tegenover de mensen uit haar leefwereld, voornamelijk medescholieren, geen open kaart te mogen spelen; bovendien komen we dit seizoen te weten dat, zoals te verwachten was, ook Marie ondanks haar jonge leeftijd paranormaal begaafd is. Overigens tot opluchting van Allison en Joe, die een tijdje in de overtuiging leven dat Marie autistisch is.
Alhoewel Allison flink haar best doet om haar privé en haar werk gescheiden te houden, komt ze dit seizoen in een moeilijk parket te zitten wanneer haar man Joe op zijn werk gegijzeld wordt door een dolgedraaide ex-werknemer met drie geladen pistolen. De man schiet voor Joes ogen enkele van zijn collega's neer; Joe probeert zich na het voorval te herpakken, maar de posttraumatische stress laat zijn sporen na. Uiteindelijk weegt het voorval niet op hun relatie, en als er al iets gebeurt, dan is het alleen dat hun huwelijk sterker uit het incident komt. Verder heeft Allison opnieuw een zaak te kraken met de Texaanse
state trooper Kenneth Push (Arliss Howard), met wie ze een bijzondere, op wederzijds respect gebouwde relatie onderhoudt, en krijgt ze ook nog eens haar broer Michael (Ryan Hurst) over de vloer, die zijn paranormale gaven - tja, het zit in de familie - voortdurend misbruikt om er financieel beter van te worden.
Ín dit derde seizoen komt dit op ware feiten gebaseerd (nu ja) drama
Medium pas echt op kruissnelheid, en alhoewel de afleveringen elkaar opvolgen volgens een zelfde vast en voorspelbaar stramien, waarbij één of andere nachtmerrie van Allison meestal de aanleiding is voor één of ander spitant onderzoek, is
Medium een boeiende reeks die binnen het geschapen kader van een helderziende toch geloofwaardig en alledaags overkomt. De combinatie van Allisons dromen, het onderzoek van de politie en het geloofwaardige familieleven van de familie Dubois, is zowat de centrale blauwdruk van elke aflevering. Nergens wordt er met het basisgegeven gespot, of worden de situaties zodanig uit de context van alledag gerukt dat het geheel niet meer geloofwaardig is. De grootste troef uit de reeks is en blijft Patricia Arquette (die voor haar rol een Emmy won), een actrice die bewust vermijdt om de Hollywoodnorm te volgen en daarom niet aan haar lichaam laat sleutelen, die zeker niet het perfecte toonbeeld van schoonheid is (onder meer haar scheef gebit laat zulks niet toe), maar die toch kan uitpakken met een zekere natuurlijke uitstraling die haar rol geloofwaardig maakt. Ook de kinderen zijn uitermate goed gecast, waarbij vooral Maria Lark de onbevangen geest van Bridgette goed weet te capteren. In diverse nevenrollen zien we nogal wat acteurs uit de jaren 80 en 90 opdraven, zoals Jason Priestly, Eric Stoltz en Neve Campbell. Daarnaast is er een opvallende bijrol voor één van de grootste rijzende sterren van het moment, Jennifer Lawrence, die nog in een piepjonge rol te zien is. De scenario's bevatten meer en meer afwisseling, en de dubbele openingsaflevering
Four Dreams en de driedubbele afsluiter laten toe om verhalen naar voor te schuiven met iets meer vlees aan het been dan gemiddeld. Af en toe wordt er wel eens uit een stereotiep vaatje getapt:
Be Kind, Rewind herneemt de basisgimmick van een zichzelf altijd repeterende dag zoals in
Groundhog Day, en
Mother's Little Helper bevat nagenoeg hetzelfde basisgegeven als
Carrie. Maar laat dat de pret vooral niet drukken.
AFLEVERINGEN
Disk 1:
39. & 40. Four Dreams
Allison heeft een droom over een bende die gewelddadig huizen berooft. Bridgette heeft nagenoeg dezelfde dromen, maar dan in een cartoon-versie. Allison krijgt aanwijzingen van een oude schoolvriend, Clay Bicks (Thomas Jane), een fotograaf die in Indonesië is omgekomen, en nu door het huis van de familie Dubois spookt. De zaak zorgt in de media voor de nodige ophef. Lee Scanlon's vriendin, Lynn DiNovi moet als vervangende woordvoerster optreden voor de burgemeester. Haar optreden op televisie is zodanig telegeniek dat ze het voorstel krijgt om zich kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Een gewone politiebeambte past daarbij niet in het plaatje, en ze moet Lee dumpen. Devalos is intussen
out, wanneer hij gediagnoseerd wordt met suikerziekte.
41. Be Kind, Rewind
Allison beleeft haar hoogstpersoonlijke
groundhog day. Op weg naar school, waar Ariël zich ziek veinst omdat ze door een meisje van haar klas gepest wordt, heeft Allison een aanrijding; ze ziet nog in een flits dat er een lijk in de koffer van de tegenpartij ligt. Wanneer ze weer wakker wordt, zijn haar beide benen geamputeerd. Gelukkig blijkt alles een nare droom te zijn, maar de dag die erop volgt speelt zich exact hetzelfde af als in haar droom. Samen met Lee probeert ze de andere wagen tegen te houden, maar aan het stuur blijkt een beëdigd rechter te zitten. De dag eindigt met een bloedbad bij een gijzeling. Maar geen nood, ook dit bleek weer een droom, want Allison beleeft de dag opnieuw. En opnieuw...
42. Blood Relations
Doctor Charles Walker (Mark A. Sheppard), die graag kleine meisjes opensnijdt, uit de afleveringen
Penny For Your Thoughts (aflevering 15) en
Doctor's Orders (aflevering 28) begint weer rond te spoken. Ditmaal probeert hij de geest van zijn achterkleinzoon Jack (ook Mark A. Sheppard) te trachten te manipuleren opdat hij ook gruweldaden zou beginnen plegen. Charles wil dat Jack studente Amanda (Shanna Collins), een reïncarnatie van één van zijn vroegere slachtoffers, in reepjes snijdt. Jack heeft echter de manier gevonden om het spook uit zijn geest te bannen: op tijd en stond een teug alcohol, net niet genoeg om dronken te worden maar genoeg om niet meer helder te kunnen denken. Wanneer Jack 72 uur wordt vastgehouden op verdenking van de moord op Amanda (die hij overigens niet heeft gepleegd), en hij 72 uur zonder alcohol zit, gaan de poppen aan het dansen.
Disk 2:
43. Ghost In The Machine
Allison koopt voor Joes verjaardag een tweedehands videocamera. Daarop ziet ze beelden van de vorige gebruiker, een zekere Travis McQueen (Michael Raymond-James) die zijn vriendin Kathy (Kathleen Robertson) filmt. Allisons intuïtie zegt dat het paar iets te maken heeft met een erg prominent in de media aanwezige sluipschutter die vanop een brug een vrouwelijke chauffeur heeft doodgeschoten.
44. Profiles In Terror
Bij een onderzoek naar de moord op een hoertje (Caroline Macey) wordt Devalos bijgestaan door de gekende
serial killer profiler Edward Cooper (Kurtwood Smith). Devalos wil niet dat de nuchtere FBI-agent te weten komt in welke hoedanigheid Allison voor het openbaar ministerie werkt. Allison kan het echter niet laten om zich met de zaak te bemoeien wanneer ze een visioen heeft waarin ze seriemoordenaar Richard Gomez (Wilson Jermaine Heredia) aan het werk ziet. Cooper heeft destijds Gomez moeten vrijlaten wegens een procedurefout. Gomez blijkt echter de dader niet te zijn, want hij is al dood.
45. Mother's Little Helper
Wanneer Ariel een jurk wil gaan kopen om naar het lentebal te kunnen gaan, stuit ze op de lijken van de winkeleigenaar, Patty Chase (Jordan Baker) en haar dochter Claire (Jennifer Lawrence). Zij krijgt dromen over wat er met Claire is gebeurd, terwijl Allison droomt over Patty's versie van de feiten. De dromen nemen echter nachtmerrieproporties aan, en Ariel vervloekt haar genetische erfenis.
46. The Whole Truth
Het zeer respactabele conservatieve gemeenteraadslid Henry Rykoff (Paul Perri) heeft zichzelf verhangen tijdens een potje wurgseks. Allison blijft echter maar dromen over een jongetje, Jamison Nessler (BJ Wallace) dat in een put gekneld zit. Wanneer na Allisons aanwijzingen de jongen wordt teruggevonden, blijkt hij al twintig jaar overleden te zijn. Zowel Rykoff als zijn opvolger Casey Edward Frank (Chris Messina) hebben een verleden doorspekt met zedenmisdrijven dat hen achtervolgt.
Disk 3:
47. Better Off Dead
Morgan Turley (Ben Weber) en Vincent Discala (Jon Polito) zijn allebei op gewelddadige manier aan hun einde gekomen, en hun paden kruisen elkaar in het hiernamaals. Eenzame zonderling Turley schijnt beroofd te zijn voor een habbekrats, echter niet vooraleer hij een levensverzekering voor een miljoen heeft afgesloten ten voordele van zijn overbuurvrouw, Cadence Bixby (Analisa Brouet), die een asiel voor katten en poezen openhoudt. Discala is dan weer door zijn vrouw (Kathy Lamkin) in elkaar geslagen voor een habbekrats en zijn lijk is in hele fijne stukjes gezaagd.
48. Very Merry Maggie
Allison ontmoet een wel heel
creepy jongetje, Oliver Levitt (Bryce Robinson), die tekenen vertoont dat hij door zijn vader (Tim Hopper) mishandeld wordt. De vader komt echter gewelddadig aan zijn einde, en het is niet duidelijk of Maggie, de pop waar het jongetje mee speelt, niet de hand heeft gehad in zijn dood. Manuel Devalos herdenkt samen met zijn vrouw Lily (Roxanne Hart) de zesde verjaardag van de zelfmoord van hun dochter Arianna (Olivia Sandoval). Lily meent dat ze met de overledene contact kan maken en ze heeft een schimmige paranormale, doctor Franklin Gates (Nicholas Hormann) onder de arm genomen.
49. Apocalypse, Push
Kenneth Push (Arliss Howard) krijgt ook zijn portie paranormale dromen sinds hij aan zijn hart geopereerd is en in een coma gelegen heeft. Hij ziet twee personeelsleden van een ziekenhuis (A. Russell Andrews en Rebecca Wisocky) achtereenvolgens een ambulance en explosieven stelen, met de bedoeling het ziekenhuis op te blazen. Hij kan het met zijn reputatie niet waarmaken om toe te geven dat hij dit op voorhand heeft zien aankomen, dus schakelt hij Allison in. Push heeft zelf echter dringend een operatie aan zijn pacemaker nodig en wordt in hetzelfde ziekenhuis opgenomen.
50. The One Behind The Wheel
Allison wordt wakker, in de overtuiging dat ze een zekere Sandra O'Bannon is, en dat Joe een vreemde man is die haar in bed heeft gelokt. De echte Sandra (Jessica Lundy) heeft bij een auto-ongeval een hoofdtrauma opgelopen toen ze in de auto met haar man Tom (George Newborn) aan het ruziën was over zijn buitenechtelijke affaire. De zaak blijkt een diabolisch plan te zijn waarbij Tom zich van Sandra wil ontdoen, maar haar persoonlijkheid zit voorlopig in het lichaam van Allison gevangen.
Disk 4:
51. Second Opinion
Allison ziet in een visioen hoe haar jongste dochter als twintiger (Alexandra French) sterft aan leukemie. Ze meent dat ze kan ingrijpen door de toekomst te veranderen en haar huis te verkopen. Maar is het net omdat ze zou verhuizen, of ondanks dat ze verhuist, dat haar dochter ziek wordt?
52. We Had A Dream
Seriemoordenaar Sonny Troyer (Eric Stoltz) heeft exact dezelfde dromen als Allison. Door nog een extra moord te bekennen hoopt hij uitlevering aan Texas te voorkomen, opdat hij zo de doodstraf zou ontlopen. Hij profiteert van de verwarring nadat er een vliegtuig tegen de muur van de gevangenis is gecrasht om de benen te nemen. Bovendien kickt hij op vrouwen in nood.
53. The Boy Next Door
Tiener Allison (Jessy Schram) droomt over hoe haar buurjongen Stephen (Kyle Gallner) op latere leeftijd een eenzame serieverkrachter (Jim True-Frost) zal worden. De man bekent tijdens zijn ondervraging dat hij het als tiener serieus te pakken had voor Allison, en dat ze op het laatste moment heeft verhinderd dat hij zelfmoord pleegde.
54. Whatever Possessed You
Is Colleen Barlow (Gina Philips) bezeten door de duivel? Priester Armando Avilar (Robert Beltran) meent alvast van wel, want hij heeft gezien hoe de Gehoornde het bed van Colleen heeft doen leviteren en Colleen zelf bloed van Avilars eigen lichaam liet drinken. Alleen kan Avilar het niet meer navertellen, want hij is dood, van de trap gevallen. Zijn laatste herinneringen bereiken Allison. Die is begaan met de zaak omdat Avilar een persoonlijke vriend van Manuel Devalos was. Joe wordt intussen aan de leugendetector onderworpen om te zien of hij betrouwbaar genoeg is om projectleider te worden voor een geheim project, waarbij een Mars-sonde wordt gebouwd. Hij faalt echter op de test omdat hij liegt op de vraag of zijn familie te betrouwen is: zijn vrouw is helderziende.
Disk 5:
55. Joe Day Afternoon
Een collega van Joe, Bruce Rossiter (Adam Goldberg) heeft zijn ontslag gekregen, en hij gijzelt enkele medewerkers, waaronder Joe zelf, om zijn ontslag te laten terugdraaien door Joe's baas Dynal Kravitz (Larry Miller). De toestand escaleert echter wanneer Bruce een medewerker doodschiet. Ariel heeft echter een visioen gehad waarin het zoontje van Bruce getuige was dat Bruce aan zijn vrouw opbiecht dat hij een hersentumor heeft en sowieso niet langer dan twee maanden meer te leven heeft. Voor hem is het dus alles of niets.
56. 1-900-Lucky
Allisons broer Michael (Ryan Hurst) die zijn kost verdient - nou ja - als telefoonmedium wordt door een van zijn cliënten, Tanya King (Cindy Pickett) onder de arm genomen om de moordenaar van haar man Gregory (Dru Mouser) te zoeken. Michael, die écht paranormale gaven heeft, krijgt een berichtje van gene zijde dat de dader, Henry Alonzo (Andy Mackenzie) een verslaafde junk is. King heeft echter Michael vakkundig om de tuin geleid om de aandacht van de echte moordenaar af te wenden. Joe's autoruit is ingeslagen: Bridgette zegt dat ze in een visioen gezien heeft dat de dader haar wiskundelerares, mevrouw Ueberschaer (Deborah Offner) is, en dat ze het niet erg zou vinden dat ze ervoor in de gevangenis zou moeten vliegen. De theorie lijkt zodanig van de pot gerukt dat niemand er geloof aan hecht, maar toch...
57. No One To Watch Over Me
Allison droomt over een besneeuwd landschap, en vindt in een verlaten huis het lijk van ene Jennie Heffernan (Elisabeth Moss). Ze ziet ook duidelijk de dader, alleen lijkt die voor geen meter op de vermoedelijke dader die wordt gearresteerd. Jennie en haar zus Haley (Elisabeth Moss) zitten blijkbaar al sinds jaren te broeden op een plan waarmee ze een brutale diamantroof willen plegen. Intussen gaat het met Joe van kwaad naar erger: weliswaar gaat hij weer werken, maar hij functioneert op zijn werk compleet niet meer.
Disk 6:
58. Head Games part 1
Van aan de zijlijn kijkt Allison toe op het verloop van het proces tegen Walter Paxton (Jason Priestly), die ervan verdacht wordt dat hij zijn vrouw Natalie (Katie MacNiochol) heeft onthoofd. Wanneer zijn advocate (Kamala Lopez-Dawson) het met het openbaar ministerie op een akkoordje wil gooien en voorstelt om het gebrekkige materiële bewijs over het hoofd te zien in ruil voor een schuldbekentenis voor doodslag, krijgt Paxton het helemaal in zijn hoofd en neemt zijn eigen verdediging op zich. Hij maakt niet zo'n beste beurt en wordt door de jury schuldig verklaard. Het stof is echter nog niet gaan liggen, of er wordt in hetzelfde hotel een tweede onthoofd lijk gevonden, ditmaal met het nog steeds vermiste hoofd van Natalie op. Allison sluit intussen vriendschap met een zekere Debra (Neve Campbell), die tegen haar auto gereden is maar nauwelijks schade heeft veroorzaakt, maar erop staat om de (onbestaande) schade te vergoeden.
59. Heads Will Roll part 2
Allison is ervan overtuigd dat Debra het vierde slachtoffer gaat worden van de Recapitator, een seriemoordenaar die vrouwen onthooft en het hoofd op het torso van zijn volgende slachtoffer plaatst. Debra is echter niet wie ze beweert te zijn, en het bureau van Manuel Devalos komt onder vuur te liggen omdat hij van het proces tegen Paxton een zooitje heeft gemaakt. Joe krijgt een aanbieding van een schimmige advocaat, Cooper Conroy (Arye Gross), die Aerodytech wil voor de rechter slepen omdat ze onvoldoende veiligheidsmaatregelen voor het personeel hebben genomen. Joe lacht hem weg, maar begint zich toch te bedenken wanneer zijn baas hem vraagt om een formulier te tekenen waarin hij Aerodytech ontslaat van de verantwoordelijkheid van de gijzeling.
60. Everything Comes To A Head part 3
De Recapitator maakt intussen een fatale fout: door een brandalarm dat afgaat kan hij zijn vierde slachtoffer niet volledig onthoofden, en worden zijn plannen compleet in de war gestuurd. Debra wordt dus niet het vierde slachtoffer, maar haar artikel waarin Allisons diensten aan het openbaar ministerie haarfijn uit de doeken worden gedaan, zorgt voor een schokgolf binnen justitie. Devalos roept er een collega, Tom Van Dyke (John Prosky) bij uit een ander district om de zaken terug op orde te brengen. Allison ziet echter in een visioen dat Van Dyke vooral uit is op de job van Devalos. Er zal een klein mirakel nodig zijn om de trein terug op de sporen te krijgen.
BEELD EN GELUID
De videokwaliteit van de reeks is respectabel: het beeld is voldoende helder en verzorgd, het zwartniveau is aangenaam om te bekijken, zeker rekening houdend met het feit dat er in Allisons nachtmerries niet altijd even veel verlichting aanwezig is, en de kleuren zijn netjes en niet overgesatureerd. Ruis of artefacts zijn niet aanwezig. De dialogen zijn uitstekend begrijpbaar in deze Dolby Digital 5.1-presentatie, alhoewel de dialogen gefocust blijven op de frontspeaker en niet dadelijk veel stereogevoel opwekken, en ondanks het beperkte budget wordt er al eens een surroundspeaker opengetrokken om de kijker de stuipen op het lijf te jagen. De eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen dat dit niet dadelijk een disk is die u voor een overtuigende surroundperformance ter demonstratie moet bovenhalen. De muziek van Sean Callery (
24) wordt waardig behandeld.
EXTRA'S
In tegenstelling tot het
vorige seizoen is er ditmaal wel wat bonusmateriaal weerhouden. Tegenover de Amerikaanse release zijn er enkel drie audiocommentaartracks verdwenen. In de documentaire
"Drawing a dream" (7:04) krijgen we wat supplementaire informatie over de geanimeerde
Monkeyheads-scènes in de dubbele openingsaflevering.
"Directing with David Arquette" (5:30) behandelt de aflevering
1-900-Lucky op de vijfde disk, die geregisseerd is door David Arquette, de zelf ook niet onbekende broer van de hoofdactrice.
"Acting is my "Raquet"" (8:05) is een lichtvoetige bijdrage over Miguel Sandoval's voorliefde voor tennisachtige sporten. De voornaamste documentaire bijdrage is echter
"The Story Of Medium season 3" (19:55), waarin we meer uitleg krijgen bij de confrontatie van Joe Dubois met vier vrouwelijke familieleden die allevier over paranormale gaven schijnen te beschikken. We krijgen ook acteur Thomas Jane uitgebreid te zien, die in
Four Dreams een bijrol speelt, en op het moment van filmen de ectgenoot van Patricia Arquette was. Een
gag reel (7:01) behoort niet dadelijk tot mijn favoriet soort extra's, maar kon me toch wel even aan het lachen brengen wanneer het gaat over actrice Maria Lark die de naam van haar wiskundelerares, Ueberschaer, niet onder de knie krijgt. De documentaire
"The Making of Medium: Season 3" (25:19) bevat nog enkele interessante bijdragen over de subtiele maar talrijk aanwezige visuele effecten in de reeks. In totaal vinden we dan nog 13
verwijderde scènes (22:05) terug. De extra's mogen dus gezien worden.
CONCLUSIE
Na drie seizoenen komt
Medium echt op kruissnelheid, en de reeks geeft voortdurend het gevoel dat het beste nog moet komen. De plots zijn misschien wat gelijklopend maar zeker niet onintelligent, en het acteerwerk is van de bovenste plank, zodat het compleet ongeloofwaardige uitgangspunt van de reeks toch nog op een aanvaardbare wijze verkocht wordt. De beeld-en geluidskwaliteit van de reeks voldoen ruim aan de normen.