:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> GRANDMASTER, THE
GRANDMASTER, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-12-03
FILM
The Grandmaster
is Wong Kar Wais eerbetoon aan de Chinese vechtkunst uit de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw en aan de meesters uit Noord- en Zuid-China die de eeuwenoude traditie bewaarden en ze doorgaven aan hun leerlingen. Oorspronkelijk zou het een film over Bruce Lee worden, maar na talloze gesprekken met kungfuspecialisten besloot de regisseur om zich te concentreren op een aantal oorspronkelijke stijlen die aan de basis liggen van succesvolle blockbusters uit de jaren 60 en zeventig. Op die manier is The Grandmaster is een zeer Chinese film geworden met tal van symbolische en rituele verwijzingen die voor westerlingen (of minstens voor wie niet vertrouwd is met de vechtsporten) zo goed als onbegrijpelijk zijn, waardoor een belangrijk deel van Wong Kar Wais bedoelingen z’n doel mist. Wat overblijft zijn de prachtige gevechtsscènes, het wondermooie production design en de bij momenten verrassende beeldopnamen die via een perfecte montage helemaal tot hun recht komen.

 
Het dramatische onderdeel van de film is eerder dun, zij het niet onbelangrijk, maar het zal gauw duidelijk zijn dat de nadruk op de martial arts ligt en op de grote namen die het genre tot een wereldsucces hebben gemaakt. Het verhaal begint halfweg de jaren 30 als een kungfugrootmeester uit het noorden besluit om af te treden. Z’n erfenis wordt verdeeld tussen z’n geadopteerde zoon Ma San en z’n dochter Gong Er. Ter ere van z’n aftreden wordt in het zuiden een ceremonie georganiseerd in het beruchte bordeel The Golden Pavilion, waar Gong Er (Hey-Kio Song) kennis maakt met Yip Man (Tony Leung), de aantrekkelijke en legendarische leermeester van Bruce Lee. Er is sprake van een zekere aantrekkingskracht, maar Yip Man is gelukkig getrouwd en Gong Er is er de vrouw niet naar om roet in het eten te gooien. Hun leven wordt trouwens overhoop gegooid in 1936 als gevolg van de invasie van het Japanse leger in Zuid-China. Yip Man, telg uit een rijk koopmansgeslacht, verliest z’n fortuin en tijdens de bezetting sterven z’n beide dochtertjes de hongerdood. Ma San, die altijd al een beetje een streber en een oncontroleerbaar projectiel is geweest, biedt z’n diensten aan de Japanners aan, waarmee hij volgens Gong Er de goede naam van haar vader beschadigt. Ondanks diens verbod op z’n doodsbed, besluit ze om wraak te nemen en de faam van de Gong-familie in ere te herstellen.

 

The Grandmaster is vooral visueel een imposante film, zij het dat grootmeester Wong Kar Wai schijnbaar het maximum van z’n kunnen heeft bereikt, want z’n hocus pocus met de digitale mogelijkheden van het medium leidt niet tot een nieuw hoogtepunt, maar eerder tot een herneming van bekende technieken. Misschien speelt de vervanging van z’n vaste cameraman Christopher Doyle door Philippe Le Sourd (A Good Year, 2007) een rol, vast staat dat die niet voor nieuwe en verrassende effecten zorgt. Zo is de begin scène van de film – een gevecht van Yip Man tegen een honderdtal tegenstanders in de pletsende regen – weliswaar visueel indrukwekkend, maar van spanning is er nauwelijks sprake, want die moet het afleggen tegen de choreografie en een overdadig production design dat de kijker in verwarring brengt. En ook in de rest van de film is er vaak sprake van een overwicht van visuele effecten op een logische en begrijpelijke voortgang en op karakteruitdieping, want zoals uit The Road to Grandmaster (zie Extra’s) blijkt, is Wong Kar Wai vooral geïnteresseerd in de verschillende vechtstijlen en veel minder in de personages die hij ten tonele voert. Liefhebbers van oosterse vechtsporten zullen The Grandmaster wellicht op prijs kunnen stellen en fans van Wong Kar Wai nemen het zwakke scenario er wellicht graag bij, voor andere filmliefhebbers is er maar weinig te beleven en dreigt de verveling na verloop van tijd meedogenloos toe te slaan.

 

Het enige licht punt in The Grandmaster is hoofdrolspeler Tony Leung die Yip Man voor z’n rekening neemt en die er vooral in de eerste helft van de film in slaagt om de kijker aan z’n personage te binden in fragmenten die betrekking hebben op z’n gezinsleven en later op het familiale drama als gevolg van de brutale inval van de Japanse troepen. Leung is niet alleen een aantrekkelijke verschijning, hij kan ook op een ongedwongen manier emotie en menselijke warmte op z’n publiek overbrengen, waartoe hij in het verdere verloop van de film nog nauwelijks de kans krijgt. De Zuid-Koreaanse actrice Hye-Kio Song, in Azië vooral bekend door haar optreden in tv-series, neemt de rol van de dochter van de noordelijke Gong-grootmeester voor haar rekening, een jonge vrouw die de eer van haar familie boven liefde en romantiek stelt, waardoor ze de hele film lang in het keurslijf van de wraakengel zit, opnieuw een icoon met beperkte emotionele impact dat nauwelijks op de sympathie van de kijker mag rekenen.

 
BEELD EN GELUID
The Grandmaster is een eerder donkere film: gevechten in de regen of in het halfduister, nauwelijks verlichte interieurs, donkere kostuums en een voorliefde voor bruin en donker groen. Het beeld is bovendien niet altijd even perfect, maar dat is beslist een keuze van de regisseur. De transfer is evenwel goed uitgevoerd zonder ongerechtigheden. U kan de originele geluidsband ook vervangen door de Franse versie, wat uiteraard de sfeer zo goed als compleet uit de film haalt, en in de soundtrack domineren de oosterse composities.

 
EXTRA’S
In de Making-of (26 min.) ziet u interviews met de regisseur en Tony Leung over de film en wordt aandacht besteed aan de special effects om de vechtscènes in beeld te brengen. Ter illustratie zijn er setopnamen en fragmenten uit de film. In de documentaire The Road to Grandmaster (32 min.) vertelt regisseur Wong Kar Wai over zijn speurtocht naar de verschillende vechttechnieken in Noord- en Zuid-China en de moeizame manier waarop het scenario tot stand kwam.
 
CONCLUSIE
Sinds In The Mood For Love (2001) heeft regisseur Wong Kar Wai ons nooit meer echt kunnen overtuigen, want zowel 2046 (2004) als My Blueberry Nights (2007) bevatten beperkingen en mankementen en jammer genoeg is ook The Grand Master niet echt een sterke film. Voor wie look en verrassende camera-effecten evenwel belangrijk zo niet belangrijker zijn dan een goed scenario is er goed nieuws: Wong Kar Wai zal u niet teleurstellen. De rest kijkt misschien beter online.



cover




Studio: Twin Pics

Regie: Wong Kar Wai
Met: Tony Leung, Cung Le, Qingxiang Wang, Elvis Tsui, Hye-Kyo Song, Chia Yung Liu, Chiu Yee Tsang, Hoi-Pang Lo, Shun Lau

Film:
6/10

Extra's:
6/10

Geluid:
8/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Actie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2013

Leeftijd:
16

Speelduur:
115 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5414939465512


Beeldformaat:
1.85:1 PAL

Geluid:

Mandarijn/Kantonees Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1



Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Making-of (26 min.)
• Documentaire: The Road to Grandmaster (32 min.)


Andere recente releases van deze maatschappij